P polaris78 skrev:
nej men den står redan där när ts blev ägare till marken

Det är ts som vill ha annat utförande på det hela altså är det normalt i ledningsbranchen att den som vill ändra betalar.. elbolaget vill bara leverera strömmen till sina kunder.. det funkar redan nu..
Jag har inte argumenterat emot något av det. Hade det funnits en ledningsrätt hade TS fått bekosta omprövningen av ledningsrätten också. Men det jag vill poängtera lite är att ledningshavare inte ska dra fördelar av att uppföra ledningar utan avtal och sedan få ledningsrätt beviljad för att den är befintlig. Det finns givetvis tvångsmedel i ledningsrättslagen, men det finns också skyddsregler, tack och lov.

Ingen kommer givetvis söka ledningsrätt för denna eftersom det hade kostat mer än att flytta den till lämpligt läge. Om det finns grund för att bevilja ledningsrätt låter jag vara osagt.
 
Extremt mycket killgissningar i denna tråden. Prata med en fastighetsjuridiskt kunnig person (jurist eller lantmätare) och få hjälp.

Grunden är lätt - finns ingen inskriven rättighet och elbolaget inte kan visa något skrivet avtal med rättighet kopplad till fastigheten så finns ingen rättighet. Kan inte elbolaget visa något avtal och det inte finns någon officialrättighet så finns inga ’gamla bortglömda ledningsrätter’ någonstans.

Det några påstår med att det går att få en ledningsrätt bildad i efterhand hos lantmäteriet (som är dom enda som kan bilda en ledningsrätt) skulle eventuellt kunna göras för elbolaget. Det lilla problemet som elbolaget skulle få, om lantmätaren skulle tänka sig att bilda en sådan, är att dom måste betala intrångsersättning på marknadsvärdeminskningen på fastigheten plus 25% vilket inte är småsummor om ledningen och stolpen hindrar en byggrätt.

Gällande det som några säger att elbolag brukar ordna med rättigheter är mycket felaktigt. Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har något med fastigheten att göra. Så därför finns många mil ledningar och kablar med tillhörande stolpar mm i Sverige utan någon som helst rättighet.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
offert
 
P
M Manfreds skrev:
Jag har inte argumenterat emot något av det. Hade det funnits en ledningsrätt hade TS fått bekosta omprövningen av ledningsrätten också. Men det jag vill poängtera lite är att ledningshavare inte ska dra fördelar av att uppföra ledningar utan avtal och sedan få ledningsrätt beviljad för att den är befintlig. Det finns givetvis tvångsmedel i ledningsrättslagen, men det finns också skyddsregler, tack och lov.

Ingen kommer givetvis söka ledningsrätt för denna eftersom det hade kostat mer än att flytta den till lämpligt läge. Om det finns grund för att bevilja ledningsrätt låter jag vara osagt.
Naturligtvis finns det mest troligt nån form av gammal ledningsrätt på huvudfastigheten som tomten är avstyckad från och den gäller på alla avstyckade delar som berörs automatiskt..

när ledningsnätet byggdes för första gången vilket jag skulle gissa är länge sen om man kollar på bilden i ts trådstart.. att man sen som det låter varit där och grävt och ändrat vid nån ombyggnad och troligen pratat med dåvarande markägaren som ev tror sig ha nåt slags löfte till ändring att det tar vi då det blir aktuellt med bygge och antingen har misstolkat ,eller med flit lurat ts till att det ska nätägaren stå för...

Elnätet var där först och att man sen lyckats stycka av betyder inte att nätägaren måste anpassa sig till ts byggplaner utan det är tvärtom.. om man inte vill bekosta flytt av ledning och stolpar så dom inte stör byggplaner

Jag tror inte för en sekund att man har en rimlig chans att vinna här mot nätägaren.. det kanske fanns en liten chans om det var så att hela nätet på plats vore byggt sista 2-3 åren men jag tror att nätet funnits på plats länge och att man ev ändrat lite troligen för man grävt ner till dom två andra fastigheterna som matas från den stolpen. och kanske bytt stolpe eller tom flyttat stolpe men har markägaren vart med då så har han ju troligen godkänt den nya dragningen om det inte redan ryms i det ursprungliga rätten som man troligen skaffat sig när elen blev indragen i dom andra 2 fastigheterna

Ts tolkar såklart ärendet från vad markägaren säger och hoppas få nån annan att betala men är det gamla fastigheter dom andra 2 som det ser ut på stolpen och att det ens existerar luftledningar på platsen så har dom säkert haft elanslutningen i ett halvt sekel så även om ingen idag snabbt kan hitta avtal så kan man nog anta att det funnits giltigt avtal vid första elinkopplingen

Att tro att den upphör för ingen kan hitta det är altså inte samma sak som att det inte finns, det ligger mest troligt i nåt arkiv på kommun eller nätbolag osv eller är från tiden när det var lagligt med ett handslag som bindande avtal..

Att sen platsen blivit avstyckad och ska bebyggas är såklart så men att nån annan än ts ska betala för ändringarna är inte sannolikt och särskillt inte om man inte vill vänta några år på att dra det vidare mot nätägaren och sen mest troligt iaf förlora eller bli påtvingad en ny ledningsrätt för att nätägaren ska få behålla eldragning till grannarna..

Jag skulle säga vill man bygga nu inom snar framtid så bör man försöka köpslå med elbolaget om det hela men att gå till full attack att dom ska betala rubbet kommer knappast lyckas, man har mer att vinna på att vänligt försöka komma överens om nån kompromiss men betala det kommer man nog inte att kunna slippa
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P
L Langed100 skrev:
Extremt mycket killgissningar i denna tråden. Prata med en fastighetsjuridiskt kunnig person (jurist eller lantmätare) och få hjälp.

Grunden är lätt - finns ingen inskriven rättighet och elbolaget inte kan visa något skrivet avtal med rättighet kopplad till fastigheten så finns ingen rättighet. Kan inte elbolaget visa något avtal och det inte finns någon officialrättighet så finns inga ’gamla bortglömda ledningsrätter’ någonstans.

Det några påstår med att det går att få en ledningsrätt bildad i efterhand hos lantmäteriet (som är dom enda som kan bilda en ledningsrätt) skulle eventuellt kunna göras för elbolaget. Det lilla problemet som elbolaget skulle få, om lantmätaren skulle tänka sig att bilda en sådan, är att dom måste betala intrångsersättning på marknadsvärdeminskningen på fastigheten plus 25% vilket inte är småsummor om ledningen och stolpen hindrar en byggrätt.

Gällande det som några säger att elbolag brukar ordna med rättigheter är mycket felaktigt. Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har något med fastigheten att göra. Så därför finns många mil ledningar och kablar med tillhörande stolpar mm i Sverige utan någon som helst rättighet.
Och även i dom fallen så är problemen med ledningar som funnits riktigt länge att det var andra lagar och regler som gällde då och att till sist så är ledningarna där av samhällsnyttiga orsaker..
Det är lätt att påstå att det inte finns korrekt rätt för ledningen då inte ägaren kan vifta med avtalet men det blir i stort sett omöjligt att bevisa att det inte fanns avtal när det byggdes elnät på platsen. så man hamnar i ett slags dödläge ingen kan bevisa att man själv har rätt eller att den andra har fel och ledningen bedöms nog som samhällsnyttig och ligger kvar och man kan tvinga fram rätten om man verkligen vill..
och ingen lär komma och koppla ur eller flytta på elledningen så länge den går till något. om inte nätägaren godkänner en överenskommelse..
man har små möjligheter och egentligen finns ju ingen fastställd metod att tvinga bort ledningen som funnits där i kanske ett halvt sekel även om den kan vara utbytt så är det ju en reparation av den ursprungliga..

Det är ju bara att titta på fibercirkusen hur lätt det är att få bort felaktigt placerade kablar på jurdiskt korrekt sätt... inte enkelt.. eller ja att hävda att den är olovlig är enkelt men därifrån till att få den flyttat och helst på nån annans bekostnad..utan att riskera att själv göra allvarligare brott och åka dit på skadegörelse

och även ditt eget inlägg verkar ju passa i killgissnings lådan även om det innehåller vissa fakta men som i slutändan saknar betydelse då ingen kan ta bort dessa olovligt för länge sen placerade elledningar som man sen länge tappat bort rättigheterna till och både markägare och ledningsägare är helt andra än dom som var med och byggde elnätet..

Att man äger ett stycke mark betyder inte att man kan eller får gräva upp eller ta bort alla gamla ledningar och dragningar av el osv i mark även om det inte finns ett servitut/avtal
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Lite off topic.
För kännedom så ska stolpar tas upp i sin helhet inte sågas av vid marken.
Är det kreosot stolpar så ska även markprov vid varje stolpe tas. Provtagning är nytt sedan några år tillbaka. Kommunen är tillsynsmyndighet. Stolparna är sedan farligt avfall. Och hör inte hemma i några rabattkanter eller liknande.
Hade gamla stolpar som rabattkanter mellan hus och grasmatta, funkade grymt bra, ruttnade aldrig :)
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
L Langed100 skrev:
Extremt mycket killgissningar i denna tråden. Prata med en fastighetsjuridiskt kunnig person (jurist eller lantmätare) och få hjälp.

Grunden är lätt - finns ingen inskriven rättighet och elbolaget inte kan visa något skrivet avtal med rättighet kopplad till fastigheten så finns ingen rättighet. Kan inte elbolaget visa något avtal och det inte finns någon officialrättighet så finns inga ’gamla bortglömda ledningsrätter’ någonstans.

Det några påstår med att det går att få en ledningsrätt bildad i efterhand hos lantmäteriet (som är dom enda som kan bilda en ledningsrätt) skulle eventuellt kunna göras för elbolaget. Det lilla problemet som elbolaget skulle få, om lantmätaren skulle tänka sig att bilda en sådan, är att dom måste betala intrångsersättning på marknadsvärdeminskningen på fastigheten plus 25% vilket inte är småsummor om ledningen och stolpen hindrar en byggrätt.

Gällande det som några säger att elbolag brukar ordna med rättigheter är mycket felaktigt. Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har något med fastigheten att göra. Så därför finns många mil ledningar och kablar med tillhörande stolpar mm i Sverige utan någon som helst rättighet.
ledningsrätten gäller för alltid. Även om fastigheten byter ägare.

För elbolaget är det bra om man komma överens utan att blanda in lantmäteriet. För fastighetsägaren spelar det ingen roll.
 
X Xaktly skrev:
Antingen får väl elbolaget flytta skiten för kaffepengar, eller så såga ner stolphelvetet och låtsas som om den stormat ner
hur sågar du ner en stolpe för sen få det se ut som den blåst om kull?[/QUOTE]
 
M Manfreds skrev:
Det går inte att få ledningsrätt retroaktivt men det går att ansöka om ledningsrätt för befintliga ledningar. Ledningsrätten behöver fortfarande uppfylla de krav som ställs i ledningsrättslagen. Att ledningen är befintlig ändrar inte det. Det är inte säkert att en ledningsrätt beviljas. Finns det ingen ledningsrätt, vilket vi bör utgå från i det här fallet, är ledningsrättslagen inte applicerbar.
retroaktivt var fel uttryck av mig men ett enkelt sätt att förklara.
om det är lätt eller svårt att få ledningsrätt har jag inte tagit in med flit. Framförallt då det är svårt att veta hur man kommer bedömma.
här är allmänhetens intresse ganska stort...
 
P Per42 skrev:
Allemansrätten tillåter inte tillträde på annan TOMT.

Om det inte finns någon dokumentation på stolpen och ledningarna i mark så kan man ju hävda att ni visste stolpen stod där när ni köpte marken, den syns ju, men det under mark kan ni inte vetat om, det ses inte. Så om kablarna inte är dokumenterade är det väl bara att börja gräva ni vet inte att de finns där? Låt dom ha stolpen där, om dom inte vill flytta den, men kan de inte visa att det fanns kablar där du grävde, så har du inte grävt av några kablar. Så får vi se hur de utan el agerar i frågan.
allemansrätten ger dig tillåtelse att gå in på fastigheten, förutom den del du själv använder.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
egenmäktigt förfarande eller någon annan brottsrubricering blir det om om man sägar net stolpen själv.
Bara för att den står där olagligt innebär inte att man får förstöra den. Jag tror det är bättre att vänja sig vid stolpen. de får garanterat servitut på stolpen om de söker..
Men kom igen... :)

Stolparna SKULLE ju bort men det blev "bortglömt" (kan vara en omskrivning för "Det är visserligen vårt ansvar men vi tycker det är bekvämare om någon annan ta det åt oss").

Ett stort företag har ju tid att bara vänta och vägra svara, men en ensam liten markägare behöver ju få det löst. Efter 4 år hade jag nog också blivit sugen på att tanka motorsågen... (Men kanske prövat juridiskt först)

Finns mycket här i världen som bryter mot någon bestämmelse, men till slut måste ju frågor lösas också. Det värsta jag vet med Sverige är att regler mest drabbar den som följer dem men gynnar den som bryter mot dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
allemansrätten ger dig tillåtelse att gå in på fastigheten, förutom den del du själv använder.
Nej, inte överallt på fastigheten. Inte nära boningshus så att hemfriden riskerar att störas. Men allmänheten är inte automatiskt utestängd från den del markägaren använder.

Men vi är inne på ett sidospår... För när en myndighet eller professionell firma utför arbete på en anläggning stödjer de sig knappast mot allemansrätten.
 
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
vart går ledningen vidare? Har den ett slut i närheten? Har du en karta?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
retroaktivt var fel uttryck av mig men ett enkelt sätt att förklara.
om det är lätt eller svårt att få ledningsrätt har jag inte tagit in med flit. Framförallt då det är svårt att veta hur man kommer bedömma.
här är allmänhetens intresse ganska stort...
Det ligger i ledningsrättslagens natur att visst allmänt intresse föreligger, men speciellt starkt förefaller det inte i detta fall. Som nämnt innan finns det tvång i ledningsrättslagen, men även skyddsregler.
 
P Per42 skrev:
Allemansrätten tillåter inte tillträde på annan TOMT.

Om det inte finns någon dokumentation på stolpen och ledningarna i mark så kan man ju hävda att ni visste stolpen stod där när ni köpte marken, den syns ju, men det under mark kan ni inte vetat om, det ses inte. Så om kablarna inte är dokumenterade är det väl bara att börja gräva ni vet inte att de finns där? Låt dom ha stolpen där, om dom inte vill flytta den, men kan de inte visa att det fanns kablar där du grävde, så har du inte grävt av några kablar. Så får vi se hur de utan el agerar i frågan.
Fast så länge "tomten" är obebygd lär det vara svårt att hävda hemfridszon... så visst kan allemansrätter gälla på tomter också.

För övrigt är jag förvånad att detta inte reddes ut innan köpet...

Jag hade krävt en sänkning av priset motsvarande flyttkostnaden.

/ATW
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.