Det är inte tvingande att ha ledningsrätt för att dra en el eller vattenledning över någons mark. Inte heller krav på servitut. Det räcker med ett avtal mellan parterna. Det är givetvis fördel om avtalet är skriftligt annars hamnar man i en situation där ord står mot ord. Nu står ju stolpen där, och om markägaren inte har protesterat så är den ju accepterad ,(=munligt avtal). Nu vill en ny markägare flytta på den. Självklart kostar det. TS ville väl bara veta om kostnaden var realistisk.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
jag fick luftledning 40 m nedplockade och istället nedgrävd kabel. Plus ny stolpe och nytt elskåp an EON för 18 000. Tycker din offert låter saftig.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vi har ett fall nu med en ledning från 90 talet som saknar ledningsrätt och marken ska exploateras. I normala fall så hade byggherren fått "lösa ut" ledningsrätten och ta en massa kostnader för att flytta ledningen, men nu åker vi som bolag på att bekosta flytten
Har detta provats rättsligt? Eller har din arbetsgivare frivilligt accepterat att bekosta flytten?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det räcker med ett avtal mellan parterna. Det är givetvis fördel om avtalet är skriftligt annars hamnar man i en situation där ord står mot ord. Nu står ju stolpen där, och om markägaren inte har protesterat så är den ju accepterad ,(=munligt avtal).
I trådens fall hävdar TS och förutvarande markägare att avtal saknas såväl skriftligt som muntligt. Att markägare INTE tidigare har protesterat innebär INTE någon sorts automatisk acceptans. Avtal saknas likt förbannat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte det rättsliga läget i detalj men har viss erfarenhet då jag jobbat åt elnätsägare förut.

Som flera har påpekat tidigare så var man tidigare inte så noga med att dokumentera avtal om ledningsrätt, men det innebär inte att rätten inte finns. Är ledningen förhållandevis ny så kanske ni kan nå framgång den vägen.

Åldern har också betydelse för nätbolagets sk. kapitalbas som bestämmer hur mycket nätavgifter som bolaget kan ta ur. Är ledningen gammal är den redan avskriven och när de anlägger en ny innebär att de kan höja nätavgifterna. I det fallet kan man ju hävda att det är etiskt fel att ni ska stå för hela kostnaden, även fast de kanske har rätt till det. Inte heller etiskt rätt att ni ska betala för att nätägare ska få ett nytt, bättre nät med lägre underhållskostnader.

Ni ska absolut be om att få en p2 kalkyl med ebr-koder. Ni har ingen möjlighet att som lekmän bedömma om deras timmar är rimliga eller inte. I P2 kalkylen är arbetsmomenten nedbruten i molekyler även om det också är en uppskattning av kostnaden.

Jag har i arbetet flyttat på en markkabel för ca 45'kr i vattenfalls nät (för ca 3år sedan). Om ni har en normalstor tomt så borde kostnaden för själva förläggningen av de nya markkablarna ligga där någonstans. Sen tillkommer raseringen, avstagningar och anslutning i stolpe etc. Jag tycker nog offerten låter lite hög. Mycket har hänt på material- och bränslepriser sen dess ska tilläggas. Sen ska det grävas i skogsmark så ska träd ersättas mm.

En sak som ni ska ha med er är att detta är priset för själva flytten. Anslutningen kommer tillkomma med runt 30-40 tusen, nu när närmaste anslutningspunkten redan finns på eller nära tomten. Så inte det kommer som en överraskning sen.

Till sist en sak som inte hjälper er nu men i de ledningsflyttar jag gjort så har det varit säljaren som stått för flytten. Då hade tomten varit dyrare fast mer schysst mot er naturligtvis. Om säljaren av tomten sagt att nätägare löser flytten nu när problem med placeringen av stolpen uppstått kan man ju också säga att ni har ett case mot säljaren.
 
  • Gilla
Labbetson och 1 till
  • Laddar…
Deras argument är "vi besväras inte av att ha kvar stolpen där den är" men kan heller inte påvisa att de har rätt till att ha stolpen där nu när vi köpt marken och inte vill att den ska stå där.[/QUOTE]
De besväras inte hittills iaf. Men nu är du markägaren och kan argumentera att du vill ha en årlig hyra på 150,000Kr av dom för ditt besvär. Då kom mer dom att besväras och troligen väljer då att flytta bort stolpen snabbt
Ifall tomten är försäkrad med 'Rättskydd' så bör man nu aktivera den.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Men det är ju typ EXAKT samma situation som vi befinner oss i? Vad kan vi använda som argument för att få Energibolaget att bekosta flytten? De säger bara att "vi har inga problem om stolpen med alla ledningar är kvar på er tomt, men ni kommer inte få bygga altan eller garage då stolpen kommer vara i vägen, om ni vill flytta stolpen med alla kablar så får ni bekosta det"?
Antingen får väl elbolaget flytta skiten för kaffepengar, eller så såga ner stolphelvetet och låtsas som om den stormat ner
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
För tillfället ger stolpen el till två olika hushåll (via elledningar nedgrävna i marken) samt en luftledning med el. Elbolaget ställde stolpen där av praktiska skäl men när markägaren uttryckte att han i framtiden kommer sälja denna mark till en privatperson när han hittar en köpare sa elbolaget "det blir enklast för oss att göra såhär nu och när du hittar en köpare så tar vi tag i problemet då"
Så finns det inget elbolag som arbetar så det låter som en dålig efterkonstruktion från er säljare .
Det finns nog alla gånger ett avtal i botten däremot kan det var dåligt dokumenterat .
Skulle man pröva frågan rättsligt så är jag rätt så säker på att domstolen skulle resonera som att säljarens passivitet i frågan är en form av accept , som inte föranleder att en köpare som är väl medveten om att stolpen och ledningarna står där vid köpet ska kunna begära att de flyttas på ledningsägarens bekostnad .

Jag är dessutom väldigt fundersam till hur ni kunnat få bygglov och startbesked utan att ha färdigt lösning för flytt av denna el ? Har ni undanhållit att de fanns på platsen ?
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
P
Och knasiga ideer som..

Om att nätbolaget ska betala 150 000 i hyra per år till ts för stoplen kommer knappast att fungera.. som annat än bevis för att man troligen skulle behöva förmyndare..eller skor med kardborreknäppning. :) eller för nära släktskap mellan sina föräldrar..:)
tar för givet att du skojar och inte är seriös som svar på en tråd i juridik delen av forumet

Att "såga ner stolphelvetet" kommer klassas som skadegörelse och kommer bara bli dyrt för ts.. vill man bygga på platsen så är det ju inte skitsvårt att gissa vem som sågat av den och kostnaden för reparationer och akut utryckning läggs till på ts faktura... det syns skillnad på stolpar som blåser av och dom som man sågar ner..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vattenfalls ledningsrätt för en 10kV (tror jag att det var) ledning över min tomt skulle ha förfallit 2015 (50 år sedan den byggdes). Istället för att renovera den (eller skaffa ny ledningsrätt) så grävde dom ner den på annat ställe (utanför min tomt) samt satte upp en ny transformator på grannfastigheten. Så jag har bättre kraft nu än innan (lägre förimpedans). I samband med detta så lade dom ner en del andra luftledningar i marken (för att skydda elnätet mot stormar (nedfallande träd)). Då kollade jag om jag inte också kunde få mina tre stolpar som matar mitt hus med lågspänning borttagna. Efter några veckor kom de tillbaka med en offert som INTE innehöll vad jag skulle betala utan med vad jag skulle få betalt (de behövde sätta upp ett elskåp ovan jord på min tomt). Så jag slapp luftledningen och tre stolpar samt fick 3000:- utbetalat:D:D:D
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Elstolpe med stag i kantig terräng nära ett sommarhus, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Nej de två fastigheterna som är inkopplade till stolpen har inte styckat av från sin fastighet. Vi köpte marken av en utomstående markägare. Det vi köpte var ett skogsparti och kommer i framtiden behöva ansluta vår el.

Det jag ifrågasätter är att jag som privatperson ska behöva bekosta en flytt av en stolpe som de själva uttrycker inte har rätt till att ha där, då det varken finns servitut, ledningsrätt eller annat, vilket de själva uppger. Deras argument är "vi besväras inte av att ha kvar stolpen där den är" men kan heller inte påvisa att de har rätt till att ha stolpen där nu när vi köpt marken och inte vill att den ska stå där.
Elstolpe med stag i kantig terräng nära ett sommarhus, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade denna stolpe (och ett par till) precis i tomgräns. Stagen till stolpen störde oss från att nyttja denna del av tomten. Jag kontaktade Ellevio som efter ett tag kom fram till att ledningen och stolpen var fel inritade och beslutade att gräva ner hela ledningen (ca 500m) och satte upp ett litet transformatorhus utanför vår tomt. Tomten styckades av för ca 5 år sedan då vi byggde vårt sommarhus. Var beredd att betala men blev glatt överraskad av deras beslut! Oklart om de hade rätt att ha stolparna på vår tomt.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dock kvarstår problemet i det fallet att ingen kommer riva ledningen och egentligen om elbolaget vägrar då dom anser sig ha rätten så blir ju ledningen kvar till ledningsrätten prövats och mest troligt så kommer grannarnas rätt till att få ström vara högre än ts vilja att slippa stolpen. så även om det inte är säkert att ledningsrätt beviljas så är det ändå det mest sannolika..

Och att man tvingar fram ledningsrätt mot markägarens vilja är inget ovanligt.. och mest troligt så finns det nån gammal ledningsrätt i nåt gammalt arkiv nånstans då luftledningen ser gammal ut.. troligen ligger det på fastigheterna som det styckats av från långt innan sånt digitaliserades och många servitut har försvunnit i olika uppdateringar och grej hos lantmäteriet men rätten försvinner inte automatiskt för att ingen hittar pappret eller inte hittar det på lantmäteriets sida på min fastighet..

Har man ens kollat på servitut på fastigheten som den styckats av från? då gäller den även på den avstyckade nu även om ingen överfört den till ts nya avstyckade tomt
Grannarnas rätt till ström är inte samma sak som att ledningen behöver placeras just där.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
M Manfreds skrev:
Grannarnas rätt till ström är inte samma sak som att ledningen behöver placeras just där.
nej men den står redan där när ts blev ägare till marken

Det är ts som vill ha annat utförande på det hela altså är det normalt i ledningsbranchen att den som vill ändra betalar.. elbolaget vill bara leverera strömmen till sina kunder.. det funkar redan nu..
 
Redigerat:
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du borde kosta på dig en konsultation med en jurist som är kunnig på fastighetsrätt. Då vet du i alla fall hur det ser ut rent rättsligt. Att hålla på och spekulera i den här tråden ger inte mycket. Sedan beroende på vad han säger så vet du om det är lönt att gå vidare.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
Om det inte fimns några avtal så ska ni stå på er, däremot om eran anslutning kommer ftån samma stolpe blir det mer komplicerat!
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.