Lite hög normalförbrukning på sommaren dock, 1200 kWh?
Laddar två bilar, därav lite högre.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Har 16 kubik intex pool. Rund och står ovan mark.
pooltäcke.
luftvärmepump. Aquaheat 45.
gör av med 20-30 kw per dag.
ca 30 grader i pool.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då förstår jag ditt inlägg bättre. Lite hög normalförbrukning på sommaren dock, 1200 kWh? Vår sommarförbrukning brukar inte ligga över 500kWh i månaden inkl 2 barn som badat badkar varje kväll och historiskt ganska slösaktig med elpatronvärme till plask-pooler osv men men. Det är inte så att det årets normalförbrukning var ovanligt hög medans du i år är mer sparsam på annat än poolen? El-priset har ju gjort även de mest el-slösaktiga till sparsamma nuförtiden ;-) (så är det i mitt fall åtminstone)

Jag tycker visserligen att 2-3000 kWh låter som ganska mycket värme som ska försvinna. 3000 kWh i månaden är ju faktiskt 4kW el man ska stoppa in i värmepumpen konstant = uppåt 15-30 kW värme som läcker ut. Och en värmepump som drar 4kW låter som en REJÄL pjäs!

Inte ens förra året när vi värmde en ovanmarkpool utan isolering till 28-30 grader med el-patron kom vi över 1200kWh mer än månaden före.
500kwh för tvåbarnsfamilj? Bor ni i fristående hus? Stort? Litet? Nytt?
 
V mutalisken skrev:
500kwh för tvåbarnsfamilj? Bor ni i fristående hus? Stort? Litet? Nytt?
fristående, 70tal, 200kvm. Men sommarförbrukning så ingen uppvärmning alltså… bara hushåll.
 
7x3.5m thermopool med overflow i söderläge, med lamellskydd, uppvärmd till 32 grader med bergvärme. Syns liksom någon annan skrev ganska tydligt när värmen drogs igång, men efter det konstant nivå på 25-30 kWh/dygn, eller runt 800-900 kwh per månad.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Om elpriset är 60öre utslaget på hela 2021 får du lägga till elnätsavift, vilken är uppskattningsvis 120öre/kwh, på dina förbrukade 11.000kwh. 11.000kwh*180öre är nätta 20.000kr om året och inga fantasisiffror på 6600kr.
 
F Fideliox skrev:
Har nån testat de billiga "solfångarna" som finns på t ex Amazon? Något att ha?

[länk]

Vår pool är bara 15 kubik.
Vi har använt 1 sån till vår lilla pool på ca 6000l, med pump som är snäppet kraftfullare än de som följer med poolen. Skulle säga att den höjer tempen med ca 1-3 grader i vår pool. Såg i artikeln att man behöver ganska många såna seriekopplade för att få en bra effekt. Ska testa en annan sorts värmare med solpanel nu i veckan.
 
Jag har en pool 4x7 meter, pooltak (Klasik C) 11x5 meter, större delen av sommaren 31-37 grader.
Uppvärmningskostnad 0:-
Elförbrukning för pumpen okänd....
Täcker alltid poolen med bubbelplast (blir för mycket kondens på natten annars).

Jag har en termostat som mäter temperaturen i poolhuset, om det är varmare än 25 grader (blir ofta uppemot 60 grader varmt), startar cirkulationspump och en fläkt.

När jag byggde pooltaket så kopplade jag in mig på husets värmepump, eftersom jag är mätfreak så har jag en dator som mäter pooltemperaturen Jag förstod inte vad som hände.... det var konstiga värden, förstod sedan att värmepumpen i huset "kylde poolen". Värmepumpens styrsystem /CTC Ecoair) begrep sig inte på en inkopplad pool. När jag stängde av värmeslingan till poolen blev den varmare. Pooltaket fungerar som växthus.

Skärmdump av system för poolövervakning med temperaturdiagram och ikoner för poolutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att den röda kurvan dippar beror på att givaren för vattentemperaturen hamnade ovanför vattenytan (Samma dag som det regnade/var molnigt).
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Drog igång värmen 10e juni och har till idag gjort av med lite drygt 440kWh.

Startvärde:
[bild]

Idag, 13e juni:
[bild]

Jag har gjort slut på 1 burk på klorgranulat från Rusta samt uppskattningsvis 7 veckoklorpuckar.

Luftvatten värmepump, 9kW har jag för mig.
~27m³ nergrävd delvis nergrävd pool med trädäck runt och ribcover.
Tilläggas bör att temperaturen är 28°C i poolen och temperaturen var 18°C när värmepumpen startades.
Körde med soltäcke knappt en vecka.
 
De måste ha missat en decimal i artikeln och att det bör vara 300kwh/mån? 11000 kwh per säsong är strax under hälften av vår årsförbrukning (direktverkande el, villa 220kvm), och det är ju fullkomligt orimligt för en sådan pool med en hyfsad uppvärmningsteknik.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
C claesborjesson skrev:
Jag har en pool 4x7 meter, pooltak (Klasik C) 11x5 meter, större delen av sommaren 31-37 grader.
Uppvärmningskostnad 0:-
Elförbrukning för pumpen okänd....
Täcker alltid poolen med bubbelplast (blir för mycket kondens på natten annars).

Jag har en termostat som mäter temperaturen i poolhuset, om det är varmare än 25 grader (blir ofta uppemot 60 grader varmt), startar cirkulationspump och en fläkt.

När jag byggde pooltaket så kopplade jag in mig på husets värmepump, eftersom jag är mätfreak så har jag en dator som mäter pooltemperaturen Jag förstod inte vad som hände.... det var konstiga värden, förstod sedan att värmepumpen i huset "kylde poolen". Värmepumpens styrsystem /CTC Ecoair) begrep sig inte på en inkopplad pool. När jag stängde av värmeslingan till poolen blev den varmare. Pooltaket fungerar som växthus.

[bild]

Att den röda kurvan dippar beror på att givaren för vattentemperaturen hamnade ovanför vattenytan (Samma dag som det regnade/var molnigt).
Har 4x8m thermopool med solfilm och pooltak i samma växtzon som Härnösand. Kostnad för uppvärmning under jun-aug 0:-, solen gör tillräckligt även en mulen och kall sommar som denna och tempersturen är över 30C°

Solfilmen minskar avdunstningen till nära noll. Men mina siffror stämmer bara om man har taket och solfilmen på plats när man inte badar. Kalla dagar badas det under taket. De som öppnar på morgonen och stänger på kvällen måste fylla på vatten och låta VP arbeta. Tycker valet är enkelt med dagens elpriser.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Energikostnaderna för en utomhuspool kan skilja sig mycket beroende på vilken uppvärmningssätt du väljer. Här ger vi exempel på kostnader för att värma poolen och tips på hur du kan effektivisera energianvändningen för att värma poolen billigare.


Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att värma poolen?
Jag värmer min pool med solfångare från mitten april till sista september.
Inte poolsolfångare utan riktiga solfångare i ett kombisystem för värme, varmvatten och pool.
Elen till cirkulationspumpen drivs av solceller på taket. Helt gratis uppvärmning, kostar inget alls!
I första hand värms varmvatten sommartid i tanken till säg 55-60 grader (kan ställas in) sefan switchar en 3-vägventil över solvärmen till poolvärmeväxlaren (högflödes) från Pahlens och dumpar överskottsvärmen i poolen.
Jag har en flödesvakt i poolcirkulationen kopplad till ventilen så den switchar inte om inte poolcirkulationen är igång.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Nu är man nästan obotligt optimistisk när det kommer till allt som är roligt. Vi har diskuterat poolbygge länge nu tillsammans med ett hus och garage som inte ens är i närheten av påbörjat. Prioriteringar i helt rätt ordning. ;)

I alla fall så uppskattas dessa typer av artiklar som lite konkret kan visa på vad momenten faktiskt kan kosta så man får ett hum om saken (och kanske prioriterar lite bättre i livet). Det lite tråkiga är bara att siffrorna i många fall kommer från säljare/hantverkare/liknande istället för utövaren som faktiskt får betala för kalaset.
Givetvis förstår jag att redaktionen måste ha någon form av tillförlitlig källa för artiklarna men skulle det inte kunna passa bra att komplettera dessa vad-kostar-det-artiklar med en sammanfattningsartikel/tabell där BH:s användare har fått redogöra sina verkliga kostnader för vad artikeln handlar om?
Det behöver förstås inte vara i nivå med bolåneräntan vars tabell nu är på över 8300 rader, men kanske 10-20 rader från användarna med relevanta parametrar.

Det är ju ändå mer regel än undantag att många kommentarer till dessa vad-kostar-det-artiklar innehåller väldigt detaljerade kostnadskalkyler från verkligheten som kan visa på att artikeln ligger långt ifrån åt ena eller andra hållet gällande kostnaden, särskilt när kommentatorn varit kreativ och valt en annan lösning än vad en given aktör inom ämnet skulle ha gjort.
Om inte annat så ger det konsumenter mer kött på benen inför sina beslut om fler alternativ tas upp än vad en given säljare/hantverkare har att erbjuda.

Aja, jag tänkte bara lite högt nu och gillar helt enkelt att se ännu mer konkreta siffror än "det kan kosta mellan 50 000 och 150 000". :)
 
  • Gilla
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
Tar man mitt exempel.

Kör hybrid som jag laddar varje dag.
Luft-Luft i garaget, 21°C året runt
Hus byggt 2019, 139m2
Frånluftvärmepump som värmer golvvärmeslingor och radiatorer på ovanvåningen.
Släcker aldrig lampor
Har 2 st Luft-luft i huset som kör Ac Dygnet runt på sommaren

Poolen är i mark isolerad underifrån glasfiberpool på ca 28m3
Har 30°C i vattnet dygnet runt från Maj-September/oktober

Min elförbrukning nedan (som tur bunden i 2 år till på 65 öre) sen kanske man får börja överväga timers eller kallare i poolen
 
  • Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning i kWh med högst förbrukning i december och lägst i oktober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
S Squall Leonhart skrev:
gillar helt enkelt att se ännu mer konkreta siffror än "det kan kosta mellan 50 000 och 150 000".
Gällde inte den siffran pooltak?

Tre parametrar påverkar priset:
  • Storlek på pool och därmed storleken på pooltak
  • Märke/kvalitét
  • Om taket är färdigmonterat eller i bitar (kostar typ 20-30 000)
Vårt pooltak från Gullberg&Jansson för en 4x8 pool kostade 2016 strax under 100 000, och 125 000 monterat i sektioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.