TRJBerg
Kilrain Kilrain skrev:
Inte om man har en alternativ värmekälla. Som jag skrev, portabela elverk och värmefläktar t.ex.

Eller om man kan elda med ved.

Man behöver ju inte värma upp hela huset till 20 grader, räcker om man kan hålla det en bit över nollstrecket, och punktvärma ett rum eller två till en dräglig temperatur.
Jag har (i ena huset) kakelugnar. Men en vinter slutade oljepannan att fungera. Trots konstant eldande lyckades jag inte få upp temperaturen mer några få plusgrader. Som tur var steg temperaturen ute efter ett tag. (Har sedan dess skaffat bl a bergvärmepump).
(Vattenledningar och toa frös då.)
 
TRJBerg
Nu är väl mitt klagande för specifikt för mina förhållanden och OT. Och det inser jag. Men det rann över ett tag.
 
Det är ju två olika frågor att man skall överleva en kris utan bestående men och att ens hus skall klara sig igenom krisen utan skador. Kan man hålla sig varm i ett rum med kakelugnen och värma sina konserver på ett gasolkök så klarar man krisen. Sedan kan man få hjälp av försäkringsbolaget med att åtgärda eventuella skador på huset. Man måste jämföra kostnaden för att gardera sig med kostnaden för att åtgärda eventuella skador.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har (i ena huset) kakelugnar. Men en vinter slutade oljepannan att fungera. Trots konstant eldande lyckades jag inte få upp temperaturen mer några få plusgrader. Som tur var steg temperaturen ute efter ett tag. (Har sedan dess skaffat bl a bergvärmepump).
(Vattenledningar och toa frös då.)
Jo, det är ju ett problem att man eldar mest för kråkorna med kakelugnar. Rätta mig om jag har fel här.

Och vedpanna funkar ju inte om strömmen lägger av, eftersom cirkulationspumpen stannar.

Vi har lagt upp det med en kombination av elverk, fotogenvärmare och även stearinljus. Räknar med att kunna pumpa ut runt 4 kWh större delen av dygnet där det gör mest nytta för hela huset, plus 1 kWh större delen av dygnet för att punktvärma ett rum (eller två).

Och då kan vi även hålla i gång frys och kyl, mobiltelefon och en dator eller två.

Totalkostnad cirka 20k, men restvärdet är ju minst hälften om man skulle sälja. Så 10k för att säkra upp huset i minst en vecka, troligtvis mer än två veckor. Trygghet till samma pris som vad en hyfsad dator kostar. :)
 
Kilrain Kilrain skrev:
Jo, det är ju ett problem att man eldar mest för kråkorna med kakelugnar. Rätta mig om jag har fel här.
Du har fel här. En kakelugn har oftast en utmärkt verkningsgrad.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jo, det är ju ett problem att man eldar mest för kråkorna med kakelugnar. Rätta mig om jag har fel här.
Ja, där har du fel. En kakelugn som eldas på rätt sätt är en effektiv värmekälla med hög verkningsgrad, har hört siffror på cirka 80%.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du har fel här. En kakelugn har oftast en utmärkt verkningsgrad.
Tack för rättelsen. :)

Jag antog att en stor del av värmen försvann rakt upp genom skorstenen, men som alla vet "when you make an assumption, you make an ass out of u and mption". :oops:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, man kommer inte att kunna hindra att huset fryser. Det KOMMER definitivt att frysa.
Men hur kan du bo i ett hus som inte har nått att elda i?

Edit: Ser nu att du har kakelugnar. Då förstår jag inte riktigt problemet?
 
A Avemo skrev:
Du har fel här. En kakelugn har oftast en utmärkt verkningsgrad.
Japp, även gamla sådana ligger runt 70% eller till och med högre. Problemet är snarare att effekten man får ur dom är väldigt liten, dom är ju bara gjorda för att värma upp ett enda rum.
 
TRJBerg
F Finndjävel skrev:
Men hur kan du bo i ett hus som inte har nått att elda i?
Som jag nämnde tidigare så kan jag elda i kakelugnar i mitt huvudsakliga bostadshus. Men det hjälpte inte.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Som jag nämnde tidigare så kan jag elda i kakelugnar i mitt huvudsakliga bostadshus. Men det hjälpte inte.
Hjälpte inte? Blev det inte varmt? Hur länge eldade du?
 
TRJBerg
F Finndjävel skrev:
Hjälpte inte? Blev det inte varmt? Hur länge eldade du?
När det hände hade jag varit frånvarande några dagar så det var några få plusgrader när jag kom hem och upptäckte det. Eldade i ett par dygn i två kakelugnar plus vedspis. Fick sedan tag i elelement som hjälpte till.
Till saken hör att huset är på 427 m2 och ytterväggarna består av 30 cm lättbetong eller leca (osäker olika uppgifter från säljare resp mina erfarenheter från borrning i väggar).
 
Kilrain Kilrain skrev:
Jo, det är ju ett problem att man eldar mest för kråkorna med kakelugnar. Rätta mig om jag har fel här.

Och vedpanna funkar ju inte om strömmen lägger av, eftersom cirkulationspumpen stannar.

Vi har lagt upp det med en kombination av elverk, fotogenvärmare och även stearinljus. Räknar med att kunna pumpa ut runt 4 kWh större delen av dygnet där det gör mest nytta för hela huset, plus 1 kWh större delen av dygnet för att punktvärma ett rum (eller två).

Och då kan vi även hålla i gång frys och kyl, mobiltelefon och en dator eller två.

Totalkostnad cirka 20k, men restvärdet är ju minst hälften om man skulle sälja. Så 10k för att säkra upp huset i minst en vecka, troligtvis mer än två veckor. Trygghet till samma pris som vad en hyfsad dator kostar. :)
Hej Kilrain

Har man t.ex. en vedpanna där cirkulationspumpen stannar vid strömavbrott. Då är förberedelserna att ordna en kontakt (hane - hona) på enfaskabeln till cirkulationspumpen. Vid strömavbrott drar man isär kontakterna och matar cirkulationspumpen från det elverk du beskrev.

Då kan du elda i vedpannan under strömavbrottet.

Den cirkulationspump jag har i huset, kan matas på det viset och behöver inte mer än ca 10-30 W vid drift (beroende på hastighet). Med ett elverk eller med ett blybatteri och en inverter (12-230V) kan jag sedan cirkulera vattnet trots strömavbrott.

Ett bilbatteri (60 Ah) kan på lägsta hastigheten driva cirkulationspumpen i ca. ett dygn på bara 1/3 av batteriets kapacitet.

Det är den typ av förberedelser man skall titta på innan strömavbrottet.
 
Redigerat:
Jag får utan problem ut värme även utan att pumpen går. Problemet blir att elda om fläkt och laddpump står still.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag får utan problem ut värme även utan att pumpen går. Problemet blir att elda om fläkt och laddpump står stil

Hej Daniel 109

Menar du att cirkulationen från pannan och genom värmeelementen fungerar, utan att cirkulationspumpen går (vid strömavbrott).

Men att en nödvändig fläkt och en laddpump står still (vid strömavbrott).?


Är dessa enfasanslutna och skulle kunna drivas med elverk eller batteri/inverter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.