Energikostnaderna för en utomhuspool kan skilja sig mycket beroende på vilken uppvärmningssätt du väljer. Här ger vi exempel på kostnader för att värma poolen och tips på hur du kan effektivisera energianvändningen för att värma poolen billigare.


Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att värma poolen?
 
Hur har ni fått fram dessa uppgifter, känns inte ens nära rätt? Jag ligger totalt med huset på ca 1500kWh i månaden med dubbla AC, två elbilar och 30 grader i poolen. Hur kan då bara poolen dra 2200kWh?
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Det står i texten var uppgifterna kommer ifrån? Grattis till en låg elförbrukning Stefan. Hur värmer du din pool?
 
Poolvärmepump, 8,5kW. Intressant om andra kan kommentera sina förbrukningar i denna tråden för det känns som otroligt högt i exemplet.
Detta är total förbrukning på hela huset.
Stapeldiagram som visar en husets dagliga elförbrukning i kWh under juli 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpdiagram som visar daglig elförbrukning i kWh för juni 2022, totalt 1588 kWh, mot bakgrund av användning av poolvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Poolvärmepump, 8,5kW. Intressant om andra kan kommentera sina förbrukningar i denna tråden för det känns som otroligt högt i exemplet.
Detta är total förbrukning på hela huset.
[bild] [bild]
Exemplet säger 2200 kWh och du låg på 1588 i juni. Då är väl 2200 inte "otroligt högt" ? knappa 40% högre och då KAN det ju vara så att din Juni i år hade bättre förutsättningar än deras snitt förra året? Jag skulle nog säga att uppåt 50% ökning kan det nog bli bara man är en familj som badar mycket och vilt och slarvar med att dra på täckningen kontra någon som följer förbrukning noga, badar sällan och lugnt och drar över täckningen snabbt igen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Men deras 2200 va för bara poolen, mina 1588 är totalt med allt. Och går jag tillbaks till innan poolen va byggd så låg jag på 1218 samma månad, en ökning med 370 alltså men det är långt till 2200.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Ett tips man kan ha i åtanke dock är att köra värmepump vid smarta tillfällen. Gammal hederlig nattsänkning har det varit mycket diskussioner om och man får kanske stoppa in ungefär lika många kWh värme i en pool oavsett om man låter den sjunka under natten och sen värmer på dagen bara men då ska man också tänka på att värmepumpens verkningsgrad ökar med temperaturen! Så att istället för att stoppa in 2kW el och få ut 8kW värme på natten kan man köra samma pump under dagens varmaste timmar och få ut 10kW värme!

MEN, har man då timavtal på elen och den kostar 5 gånger mer dagtid är det istället bättre att fläska på under natten så det är 30 grader på morgonen och sen låta den svalna över dagen.

Oavsett så kan lite medvetenhet om hur en värmepump fungerar och hur ens el-avtal se ut påverka driftskostnaden rejält.
 
  • Gilla
diddle01 och 2 till
  • Laddar…
J
Stefan N Stefan N skrev:
Men deras 2200 va för bara poolen, mina 1588 är totalt med allt. Och går jag tillbaks till innan poolen va byggd så låg jag på 1218 samma månad, en ökning med 370 alltså men det är långt till 2200.
Nu handlar ju inte artikeln om dig.

Men om du tycker din pool är så viktigt så kan du väl ge lite data så man kan jämföra.

Hur värmer du poolen, hur stor är poolen, var i landet bor du, vilken temp håller poolen, har du solceller, hur värmer du huset, hur många bor i huset osv osv
 
  • Gilla
Merlix och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men deras 2200 va för bara poolen, mina 1588 är totalt med allt. Och går jag tillbaks till innan poolen va byggd så låg jag på 1218 samma månad, en ökning med 370 alltså men det är långt till 2200.
Då förstår jag ditt inlägg bättre. Lite hög normalförbrukning på sommaren dock, 1200 kWh? Vår sommarförbrukning brukar inte ligga över 500kWh i månaden inkl 2 barn som badat badkar varje kväll och historiskt ganska slösaktig med elpatronvärme till plask-pooler osv men men. Det är inte så att det årets normalförbrukning var ovanligt hög medans du i år är mer sparsam på annat än poolen? El-priset har ju gjort även de mest el-slösaktiga till sparsamma nuförtiden ;-) (så är det i mitt fall åtminstone)

Jag tycker visserligen att 2-3000 kWh låter som ganska mycket värme som ska försvinna. 3000 kWh i månaden är ju faktiskt 4kW el man ska stoppa in i värmepumpen konstant = uppåt 15-30 kW värme som läcker ut. Och en värmepump som drar 4kW låter som en REJÄL pjäs!

Inte ens förra året när vi värmde en ovanmarkpool utan isolering till 28-30 grader med el-patron kom vi över 1200kWh mer än månaden före.
 
Men ett COP på 5 och uteffekt på 20 så är det en sak som denna:
https://www.polarpumpen.se/pool-och...rg-och-jansson-x60-3p-poolvarmepump/p-1533354

OM den går på minsta möjliga COP hela tiden vilket ju inte är rimligt. Denna är för pooler på uppåt 120m3 så något är nog tokigt i artikeln.

I Exemplet har man dessutom en värmepump som maximalt drar 2050W och alltså inte KAN dra mer än 2,05kWh och därmed maximalt 1476 kWh i månaden? Men det är klart, har man en cirkulationspump på 1kW som cirkulerar vattnet konstant dygnet runt så hamnar man på 2200kWh (och om värmepumpen går konstant på max)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men deras 2200 va för bara poolen, mina 1588 är totalt med allt. Och går jag tillbaks till innan poolen va byggd så låg jag på 1218 samma månad, en ökning med 370 alltså men det är långt till 2200.
Oavsett så hoppas jag verkligen dina siffror stämmer bättre än artikelns!

Håller just på och fifflar ihop ett litet system till barnens ovanmarkspool som vi värmde med el-patron förra året. Inte hållbart i år är beskedet jag fått av regerande part. En liten circ-pump, vvx och en luft-vatten-värmepump som blivit över så hoppas jag på liknande siffror som du haft!
 
Har kört min pool en månad nu, är en 4x8 med enkelt ribcover. Värmer till 25grader och har dragit 500kwh med värmepump.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Drog igång värmen 10e juni och har till idag gjort av med lite drygt 440kWh.

Startvärde:
Hand håller en elektrisk mätare ovanför en virvel av kablar och ett delvis synligt trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag, 13e juni:
Elmätare som visar 442.5 kWh med en hand som håller i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjort slut på 1 burk på klorgranulat från Rusta samt uppskattningsvis 7 veckoklorpuckar.

Luftvatten värmepump, 9kW har jag för mig.
~27m³ nergrävd delvis nergrävd pool med trädäck runt och ribcover.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Drog igång värmen 10e juni och har till idag gjort av med lite drygt 440kWh.

Startvärde:
[bild]

Idag, 13e juni:
[bild]

Jag har gjort slut på 1 burk på klorgranulat från Rusta samt uppskattningsvis 7 veckoklorpuckar.

Luftvatten värmepump, 9kW har jag för mig.
~27m³ nergrävd delvis nergrävd pool med trädäck runt och ribcover.
Så installerar proffsen!

Artikeln har nog aningen överdrivna siffror... Min pool, nergrävd med pooltak 26 kubik och håller 30 grader. Värms via värmeväxlare för bergvärme.
Diagram över energiförbrukning och utomhustemperatur i juni, med topp i början som indikerar poolstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns rätt tydligt var jag startade poolen...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.