Bästa svaret

Jag gav bort jobbet till min pappa.
Du kanske har någon som kan göra jobbet till dig.
Jag gav upp efter att ha sågat 5-10 ggr och fick in och köpa nya lister. Så jag gjorde något annat istället.

Det är snyggare än tråkiga lister men inget roligt att såga utan tålamod.
 
  • Gilla
  • Älska
basseman och 2 till
  • Laddar…
Jag har på empirisk väg funnit att könsord krävs och är helt nödvändigt för att såga hålkärlslister

Felaktigt sågad hörnlist vid taket som inte passar med kvarvarande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markerat rätt men sågat fel, igen....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
HM2020 och 25 till
  • Laddar…
T
Om jag ska gera listen så håller jag upp den så som den ska sitta, markerar var snittet skall vara och kompletterar med ett lätt streck åt vilket håll snittet skall ligga.

Men det här lessna de jag på med tiden och fastnade sedan för att förkroppa listen istället, fasen så mycket enklare och snyggare!
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag har på empirisk väg funnit att könsord krävs och är helt nödvändigt för att såga hålkärlslister

[bild]

Markerat rätt men sågat fel, igen....
Jo det finns överraskande många sätt att göra fel på

Den här har rätt längd och iaf en vinkel. Men det räcker ju inte.

Taklist med felaktig vinkel möter vägg, glipa synlig där listerna inte ansluter korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Det där ser ut som ett klassiskt exempel på när man lagt den ”på ryggen” och sågat istället för, att som nämnts ovan, hålla den som den ska sitta på väggen när man sågar. Håller man tungan rätt i mun går det utmärkt att såga hålkärlslister men visst, det är lätt att göra fel också (med tillhörande svordomar)

Jag brukar också så långt det är möjligt börja med de långa bitarna, blir det fel och ”för kort” kan man då återanvända till någon annan bit, gör man den kortaste för kort är det 100% förlust…

/U
 
  • Gilla
Cash och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det finns överraskande många sätt att göra fel på

Den här har rätt längd och iaf en vinkel. Men det räcker ju inte.

[bild]
Njae du har sågat fel.. lägg listen med taksidan ner så ser du.. (iaf vad jag kan se från bilderna)
 
Enklaste sättet är att lägga dom i sågen precis på samma sätt som dom ska komma i taket. Alltså med sidan som ska komma mot väggen emot det bakre stödet/anhållet på sågen och sidan som ska upp emot taket vänd uppåt.

Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.

Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror denna bild illustrerar det du skriver bra! Hittat på nätet och fick till slut till det :)

Edit. Vänster sida i bildtexten betyder "vänster sida av hörnet" och blir alltså höger kant på listen. :thinking:

[bild]
Höger sida är alltså din vänstra .. och vise verca. Du skall ha en råkant i hörnet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kramla
Nu e ju inte detta hålkäl men skam den som ger sig:crysmile:
Staplad vit list mot hörn av rum med rosa och vit vägg, omonterad list avseende byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Kramla
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
Dowser4711 och 38 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.

Varför inte?


Vit träpanel med en takvinkel på 15 grader möter tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Takvinkeln är 15 grader, men det ser mer ut i bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Buildgates och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Fast det där är väl ändå en svanhalslist @useless. Principiellt håller jag ändå med dig :)
 
Det är i stort sett samma list som i TS första inlägg. Tricket är att sätta den vinkelrätt mot taket. Man får en liten glipa mellan list och vägg som man täcker med tapeten.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
B breakman skrev:
När jag höll på med hålkälslister så gjorde jag två bitar med varit snitt för ytter- resp. innerhörn. Med dessa i bakfickan var det bara hålla upp och se vilket snitt som behövdes.
Jag gör likadant; sågar tolkar för höger respektive vänster inner/ ytterhörn. Skriver på tolken vilken sida som är mot väggen och vilken som är mot taket. Sedan ställer jag tolken i sågen så som den ska sitta fast. Då ser jag hur sågen ska vinklas. Kan ibland vara svårt att hålla listen i sågen så lite hjälp att hålla kan då behövas
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Eller så fuskar man som jag och köper snygga profilerade klossar att sätta i hörnen så kapar man listerna i 90 grader. Ska man bara få längden rätt men det är i sammanhanget ett mindre bekymmer :)
 
  • Gilla
AnnikaME och 3 till
  • Laddar…
Rumsligt (eller 3D) föreställningsförmåga är ofta del av seriösa IQ -tester. Tänk tetris i tre dimensioner. Jag har offrat många lister själv innan jag lärde mig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.