TRJBerg
Att, som myndigheterna tydligen förväntar sig, klara sig en vecka utan el är en väldigt stor begäran.

En vinter när det är -20 en längre tid (ja det förekommer där jag bor i Uppsala län, för några år sedan hade vi -34) kräver det ett kraftigt dieselelverk.

Jag måste då driva en bergvärmepump som drar 9kW plus sådant som vattenpump mm. (Samt hålla värmen uppe i ett, andra på fastigheten, mindre hus som är uppvärmt av direktel, men det är kanske helt mitt eget fel.)

Kravet är exceptionellt m t p den inställning och information från myndigheter och politiker som funnits de sista 60 åren.
Lite ärlighet och framförhållning tycker jag man borde kunna förvänta sig av politikerna. Eller kanske inte.
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
Vem ska se till att du klarar dig då?
Men är denna någon annan som ska lösa allas problem när det strular till sig ordentligt?
 
  • Gilla
OTGI och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Vem ska se till att du klarar dig då?
Men är denna någon annan som ska lösa allas problem när det strular till sig ordentligt?
Det finns, eller bör finnas, en rimlig underförstådd (eller direkt utsagd) överenskommelse mellan staten/myndigheter och den enskilde vad som förväntas. Vi betalar ju rejält med skatt om jag får påminna.
Ska jag också ha ett lager med vapen för att försvara mig mot kriminella, eller för den delen inför ett krig? Ska jag ha min egen tillverkning av verktyg jag behöver för underhåll av hemmet mm?
Ska jag ha ett lager av livsmedel för tio år framåt?
Ska jag hålla häst med skrinda för det fall kommunikationerna brakar ihop?
Ska jag leva som på 1500-talet när förväntan på staten mm var mycket låg, intill obefintligt?
Ska vi sätta upp lokala utomrättsliga domstolar för att hantera kriminella?
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Att, som myndigheterna tydligen förväntar sig, klara sig en vecka utan el är en väldigt stor begäran.

En vinter när det är -20 en längre tid (ja det förekommer där jag bor i Uppsala län, för några år sedan hade vi -34) kräver det ett kraftigt dieselelverk.

Jag måste då driva en bergvärmepump som drar 9kW plus sådant som vattenpump mm. (Samt hålla värmen uppe i ett, andra på fastigheten, mindre hus som är uppvärmt av direktel, men det är kanske helt mitt eget fel.)

Kravet är exceptionellt m t p den inställning och information från myndigheter och politiker som funnits de sista 60 åren.
Lite ärlighet och framförhållning tycker jag man borde kunna förvänta sig av politikerna. Eller kanske inte.
Nja, nu tror jag inte att ”klara sig en vecka utan el” betyder detsamma som ”leva normalt en vecka utan el”. Så att driva t.ex. en bergvärmepump och vattenpump känns som ett överdrivet önskemål för de flesta husägare. Men man kan t.ex. driva några mindre värmefläktar med ett portabelt elverk eller två, och man kan bunkra upp några hundra liter vatten. Och se till att man har ett lager mat som kan ätas utan tillagning, och/eller ha ett spritkök hemma. Typ såna saker...

Blir ju ingen jättekomfort, men man kan klara sig (och förhindra att huset fryser).
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det finns, eller bör finnas, en rimlig underförstådd (eller direkt utsagd) överenskommelse mellan staten/myndigheter och den enskilde vad som förväntas. Vi betalar ju rejält med skatt om jag får påminna.
Ska jag också ha ett lager med vapen för att försvara mig mot kriminella, eller för den delen inför ett krig? Ska jag ha min egen tillverkning av verktyg jag behöver för underhåll av hemmet mm?
Ska jag ha ett lager av livsmedel för tio år framåt?
Ska jag hålla häst med skrinda för det fall kommunikationerna brakar ihop?
Ska jag leva som på 1500-talet när förväntan på staten mm var mycket låg, intill obefintligt?
Ska vi sätta upp lokala utomrättsliga domstolar för att hantera kriminella?
Hej TRJBerg

Som jag ser det så ansvarar vi, var och en, för våra hus (hem) och våra familjer. Vi uppmärksammas nu, på att vid kris och krig så har vi fortfarande ett grundläggande ansvar för våra hem och våra familjer.

Samhället kommer att mobilisera vissa resurser för t.ex vattenförsörjning men, ”tar inte över” vårt grundläggande ansvar för våra hem och våra familjer. Samhället mobiliserar för att underlätta för oss att hantera vårt grundläggande ansvar. Det tar tid för samhället att mobilisera därför talar man om att vi skall klara oss själva i dagar eller en vecka (med t.ex. vatten).

Planerar man sina insatser under lång tid så minskar kostnaderna och resultatet (förberedelserna) förbättras och finslipas.

Mycket av det jag gjort de senaste åren (i förberedelser) stämmer dessutom väl med att försöka undvika resursslöseri med t.ex. mat och energi.

Med tanke på energikostnadernas utveckling just nu så hämtas rimligen en del av kostnaderna in, om man anpassar valet av till kyl, frys, belysning till att även klara för reservkraftdrift.
 
Redigerat:
TRJBerg
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, nu tror jag inte att ”klara sig en vecka utan el” betyder detsamma som ”leva normalt en vecka utan el”. Så att driva t.ex. en bergvärmepump och vattenpump känns som ett överdrivet önskemål för de flesta husägare. Men man kan t.ex. driva några mindre värmefläktar med ett portabelt elverk eller två, och man kan bunkra upp några hundra liter vatten. Och se till att man har ett lager mat som kan ätas utan tillagning, och/eller ha ett spritkök hemma. Typ såna saker...

Blir ju ingen jättekomfort, men man kan klara sig (och förhindra att huset fryser).
Nej, man kommer inte att kunna hindra att huset fryser. Det KOMMER definitivt att frysa.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, man kommer inte att kunna hindra att huset fryser. Det KOMMER definitivt att frysa.
Hej TRJBerg

Stor del av det jag beskrivit här handlar just om, att klara av att huset inte fryser.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

När jag i januari 2021 började skriva på denna tråd hade jag med ett citat från Expressen där det stod; “Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”
[länk]

Sedan dess har mycket hänt. Vi har ett krig i Europa och man varnar för både tillgången och priserna på energi; ”Sverige kan behöva se över sin nödplan med anledning av de stigande priserna och Rysslands invasion av Ukraina, menar Lina Bertling Tjernberg som är professor i elkraftnät vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). – I Sverige är Svenska Kraftnät ansvarig för att upphandla en effektreserv vilken aktiveras vid extrema effektsituationer, som vid vintertid och omfattar både elproduktion och förbrukningsreduktion. Det finns all anledning att se över denna plan och vara beredd för en svår vinter, säger hon.”
[länk]

När ÖB Micael Bydén nyligen talade i Almedalen skärpte han tonen gällande vår hemberedskap, han sa då bl.a. ” Gå hem och gör jobbet. Se till att ni överlever i tre månader.” se 4:31:40 in i inslaget [media]
Vi har olika förutsättningar och olika startlägen, men jag tolkar Bydén så, att vi skall höja målbilden från timmar och dagar till att klara veckor och månader.

Mitt upplägg idag är att klara en vecka, jag räknar med att jag har marginal och klarar mer. Den bortre gränsen är dessutom inte absolut, utan variabel, Främst beroende på tillgången på mat och bränsle men även på hur sparsam och uthålliga vi är på att använda våra förråd. Jag rymmer mer mat och bränsle och det är upp till mig att ta beslut om att utöka den tid jag planerar att klara.

Jag uppmanar er att tänka över hur ni själva är förberedda och om ni klarar mer än en vecka, eller vad som det innebär att utöka den tid ni idag klarar av.


Det är den förberedelse ni gjort när ”krisen” inträffar (startar) som ni skall klara er med under ”krisen”.
3 månader tror jag för en majoritet är svårt.
Bor du i en 1-2a i innerstan så har du nog knappast plats för att lagra 3 månaders mat, än mindre vatten, och uppvärmningen är central i bostaden (få har kamin/öppen spis) och du får inte lagra gas/ flytande bränsle hur som helst.

Har du hus så är förutsättningarna bättre, men det svåraste är om man skall klara sig 3 månader på vintern. Även om man spärrar av alla rum utom ett, och har vedkamin för uppvärmning, så är 3 månaders vedförråd rätt skrymmande och svårt att bygga upp, om man inte bor på landet med både stor tomt och skog i närheten?
Vad kan man behöva: Iaf 3-6 kbm staplad ved ?

Jag tror man skall kika på beredskapsåren för att få lite "inspiration" ?
Förvisso är vi mindre sjhälvförsörjande i Sverige nu, men det måste vara något som vi åtgärdar på stor skala (som enskild person kan du ju dock stödja ditt lokala lantbruk och köpa svenk mat för att uppmuntra investeringar).
Men vi kommer behöva samarbeta vid en längre kris. Var och en på en liten täppa som skall överleva var för sig är nog inte modellen. Däremot kan man behöva klara en kortare tid helt själv just i inledningen av en kris eller vid kortare incidenter.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej TRJBerg

Stor del av det jag beskrivit här handlar just om, att klara av att huset inte fryser.
Har man inte möjlighet att hålla varmt får man tappa ur vattensystemen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, man kommer inte att kunna hindra att huset fryser. Det KOMMER definitivt att frysa.
Inte om man har en alternativ värmekälla. Som jag skrev, portabela elverk och värmefläktar t.ex.

Eller om man kan elda med ved.

Man behöver ju inte värma upp hela huset till 20 grader, räcker om man kan hålla det en bit över nollstrecket, och punktvärma ett rum eller två till en dräglig temperatur.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det finns, eller bör finnas, en rimlig underförstådd (eller direkt utsagd) överenskommelse mellan staten/myndigheter och den enskilde vad som förväntas. Vi betalar ju rejält med skatt om jag får påminna.
Finns någon motsättning här? Vi kan alla förvänta oss att inte behöva uppleva en veckas strömavbrott. Det är en av alla saker vi betalar skatt för. Men ibland går det inte som man förväntar sig. Därför är det bra att vara förberedd. För din egen skull. Det är en rekommendation. Inte ett krav.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska jag också ha ett lager med vapen för att försvara mig mot kriminella, eller för den delen inför ett krig? Ska jag ha min egen tillverkning av verktyg jag behöver för underhåll av hemmet mm?
Ska jag ha ett lager av livsmedel för tio år framåt?
Ska jag hålla häst med skrinda för det fall kommunikationerna brakar ihop?
Ska jag leva som på 1500-talet när förväntan på staten mm var mycket låg, intill obefintligt?
Ska vi sätta upp lokala utomrättsliga domstolar för att hantera kriminella?
Det är tillåtet att vara prepper så länge man följer lagen. Men det är inget krav.
 
Nja, just elförsörjning ligger inte på skatten. Men visst betalar vi för leveranssäkerhet.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
3 månader tror jag för en majoritet är svårt.
Bor du i en 1-2a i innerstan så har du nog knappast plats för att lagra 3 månaders mat, än mindre vatten, och uppvärmningen är central i bostaden (få har kamin/öppen spis) och du får inte lagra gas/ flytande bränsle hur som helst.

Har du hus så är förutsättningarna bättre, men det svåraste är om man skall klara sig 3 månader på vintern. Även om man spärrar av alla rum utom ett, och har vedkamin för uppvärmning, så är 3 månaders vedförråd rätt skrymmande och svårt att bygga upp, om man inte bor på landet med både stor tomt och skog i närheten?
Vad kan man behöva: Iaf 3-6 kbm staplad ved ?

Jag tror man skall kika på beredskapsåren för att få lite "inspiration" ?
Förvisso är vi mindre sjhälvförsörjande i Sverige nu, men det måste vara något som vi åtgärdar på stor skala (som enskild person kan du ju dock stödja ditt lokala lantbruk och köpa svenk mat för att uppmuntra investeringar).
Men vi kommer behöva samarbeta vid en längre kris. Var och en på en liten täppa som skall överleva var för sig är nog inte modellen. Däremot kan man behöva klara en kortare tid helt själv just i inledningen av en kris eller vid kortare incidenter.
Hej klaskarlsson

3 månader är definitivt svårt för de flesta. Vi får verkligen hoppas att behovet inte inträffar. Däremot så är det betydligt fler som kan klara några dagar eller uppemot en vecka.

Jag är uppväxt i ett hus med vedeldning, självcirkulation, egen brunn etc. När jag besöker huset, som har underhållsvärme med en markvärmepump, tar det inte lång tid att höja temperaturen.

Det hus som är min permanentbostad och som köptes 1994, delvis med aspekten att kunna ha låga uppvärmningskostnader, hade vid köpet el-,ved-,oljeuppvärmning. När jag sedan bytte till bergvärme fanns tanken med, hur jag skulle klara strömavbrott med, därav två spisinsatser.

Det kan krävas erfarenhet och planering för att klara ett längre strömavbrott. Men genom att åtminstone börja, så bygger man succesivt upp kunskapen och skaffar den utrustning som behövs kompletteras med.

Det som nu händer med världsläget innebär rimligen att målbilden vad vi bör klara av, höjs. Men som jag tolkarvad ÖB Micael Bydén, i det youtube-inslag jag hänvisade till i inlägg #610 vill förmedla, så får vi alla arbeta utifrån det vi har, våra olika förutsättningar och möjligheter.

Det största felet vi kan göra, vore om vi inte gör något.

Att sitta ned och fodra att samhället (någon annan) skall lösa frågeställningarna och ta ansvar för våra hus (hem) och våra familjer, är varken konstruktivt eller fruktbärande
 
  • Gilla
Villinte
  • Laddar…
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej TRJBerg

Stor del av det jag beskrivit här handlar just om, att klara av att huset inte fryser.
Jo, jag har förstått det. Men med mina förutsättningar klaras inte det i praktiken. Jo, om man tömmer hela fastigheten på vatten i början på vintern (och fyller på på våren).
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Har man inte möjlighet att hålla varmt får man tappa ur vattensystemen.
Om det är praktiskt möjligt ja. För mig krävs det att man gör det långt i förväg. Och då är det fortfarande svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.