Cheesen
Ja jag började med Jordfräsen idag..... Precis som jag misstänkte inte speciellt roligt.
Jordfräs i garage med synlig motor och delvis söndertagen växellåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänkte att garaget kommer att vara fullt med jordfräs projekt ett tag och att jag kommer att fundera en massa på hur jag ska få ihop skiten...
Närbild av en demonterad jordfräs med fokus på motorn och synliga drivremmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis demonterad jordfräs med exponerad motor och växellåda i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorn på 6 hästar var otroligt lätt.. ska försöka komma ihåg att byta olja i den när jag monterar ihop fräsen.
Hittade felet i alla fall i växxellåda... (Förutom att det stod en liter vatten därinne.) Det var en kjedja med tillhörande drev som gått sönder... nu är det bara frågan om att hitta delar... (dom kostar visst lite som narkotika)
Söndrig kedja och trasiga drev från en jordfräs ligger på en smutsig platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sönderdelad växellådskedja och drev ligger på ett smutsigt arbetsbord, tecken på reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog bara fem timmar att få isär skiten... och skitigt var det. Hatar med passion att vara mekaniker... men priset på en verkstad misstänker jag är högre än priset jag betalat för fräsen begagnad.
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Rullkedjor och tillhörande hjul brukar vara skitdyrt som specifika reservdelar till en viss maskin. Men det är en standardiserad produkt som går att köpa billigt på exempelvis Tools Momentum.

Mät upp kedjan. Det finns guider för hur man gör hos de som säljer kedjor. Hjulet är förmodligen också standard, men dess nav behöver bearbetas. De som säljer kedjor brukar kunna göra det också till en rimlig kostnad eller hänvisa till någon som kan. Annars brukar man komma långt med en svarv om du känner någon som har det.
 
Cheesen
PNO PNO skrev:
Rullkedjor och tillhörande hjul brukar vara skitdyrt som specifika reservdelar till en viss maskin. Men det är en standardiserad produkt som går att köpa billigt på exempelvis Tools Momentum.

Mät upp kedjan. Det finns guider för hur man gör hos de som säljer kedjor. Hjulet är förmodligen också standard, men dess nav behöver bearbetas. De som säljer kedjor brukar kunna göra det också till en rimlig kostnad eller hänvisa till någon som kan. Annars brukar man komma långt med en svarv om du känner någon som har det.
hjulet är lite speciellt... Det du ser på sista bilden är ett komplett hjul i fyra delar. Hittade hjulet på nätet... 890 kr. kjedjan var lite billigare bara 350 kr... Ska höra med min lokala handlare vad denne säger.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Den där benställningen är rejält byggd med järnkonsoller å sitter fast på 4 ställen i väggen så den ska inte kunna gå sönder av maskinens tyngd
Vet inte om du skojar med oss men på bilden syns bara en flimsig benställning av klena lister och inte ett spår av några "järnkonsoller", dessutom verkar den stå någon decimeter från väggen.

De oerhört tunna benen har bara ett horisontellt tvärstag mellan frambenen s a s, fäst med EN skruv per ben (där har du ett utmärkt parallelogram); i övrigt saknas krysstag, tvärstag och andra förstärkningar som normalt används på en benställning till en tung gjutjärnsmaskin.

Det är inte bara en maskins tyngd som påverkar en benställning negativt — det kan vibrationer också göra och om någonting går snett vid arbetet vet man inte alltid hur maskinen beter sig och hur krafter fortplantar sig ut i konstruktionen.

Det är inte mitt problem och jag kan skita i eventuella konsekvenser av strul men jag tror inte att dina järnkonsoller och fyra väggfästen ger någon garanterad säkerhet för dig som användare.
Jag är rätt säker på att utifrån hur det ser ut på bilden får du maskinen över dig om benställningen kollapsar helt enkelt.

Jag hoppas att du är "duktig på att hoppa undan" om det behövs...
//Ronnie
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vet inte om du skojar med oss men på bilden syns bara en flimsig benställning av klena lister och inte ett spår av några "järnkonsoller", dessutom verkar den stå någon decimeter från väggen.

De oerhört tunna benen har bara ett horisontellt tvärstag mellan frambenen s a s, fäst med EN skruv per ben (där har du ett utmärkt parallelogram); i övrigt saknas krysstag, tvärstag och andra förstärkningar som normalt används på en benställning till en tung gjutjärnsmaskin.

Det är inte bara en maskins tyngd som påverkar en benställning negativt — det kan vibrationer också göra och om någonting går snett vid arbetet vet man inte alltid hur maskinen beter sig och hur krafter fortplantar sig ut i konstruktionen.

Det är inte mitt problem och jag kan skita i eventuella konsekvenser av strul men jag tror inte att dina järnkonsoller och fyra väggfästen ger någon garanterad säkerhet för dig som användare.
Jag är rätt säker på att utifrån hur det ser ut på bilden får du maskinen över dig om benställningen kollapsar helt enkelt.

Jag hoppas att du är "duktig på att hoppa undan" om det behövs...
//Ronnie
Jag säger det samma. Om benställningen verkligen ser ut som på bilden är det närmast en tidsfråga innan maskinen faller i betonggolvet och går sönder.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Konsolerna sitter på undersidan så de syns inte i bild, de sitter under trästyckena som maskinen står på å är fastbultade i väggen.
Ja ser nu om jag ser på bilden att det ser klent ur särskilt med de smalare benen närmast väggen. Men den är grövre än den såg ut på fotot.
Nu är den dessutom förstärkt då jag har monterat hyllor i ställningen å bytt ut de bakre benen mot heltäckande sidor
 
Borrar mig ned i den östgötska leran. Karaktärsdanande. Men skurupsborren levererar! Klart imponerad
Spade, skurupsborr och markeringstång på gräsmatta, används för att borra i lerjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar djupet på ett borrat hål i lerjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 8 till
  • Laddar…
Skurupsborren är riktigt bra! Borrade 20-talet plintar med den förra året, i lera och sten ca 1 meter djupt. Tungt men hade varit helt livsfarligt med maskinborr, och hade säkert tagit längre tid.


Jag har lagat båtmotor, en Evinrude 9.9, sambons arvegods från hennes far. Den har varit sjukt svårstartad och i år gick det inte över huvud taget. Konstaterade sprucket plastlock (det som innehåller nålventilen, kostade över 1000 spänn!) men efter byte ville den fortfarande inte. Skam den som ger sig - det blev elektrodgapsjustering, allmänt skruvande och funderande. Efter ett bra tag kändes det som att inget jag gjorde gav resultat, så då kollade jag på dödmansgreppet. Och det var ju trasigt! Så nu snurrar den, men förgasaren är garanterat i behov av rengöring för den vill inte gå på tomgång om man inte har choken 1/3 utdragen.
Men nu kan vi åka båt imorgon, ser ut att bli varmt och skönt!
 
  • Gilla
Hjulvridarn och 7 till
  • Laddar…
Jag tyckte trallen på framsidan såg för jäkla tråkig ut, så jag slipade den och la på lite ny olja. Samt renkapade sidorna med sänksågen då de var lite ojämna. Slipad och nyoljad trädtrall framför entrédörren, med renkapade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyoljad trätrall som nyligen slipats och kantskurits med sänksåg, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipad och oljad trall framför en husentré med en kruka och cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 18 till
  • Laddar…
Blaskat lite olja på snabb-stolen Trästol oljad i rött med ofärdiga träben på en gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Trädäck med oregelbunden mönster och inbyggda luckor intill en pool, reflekterar anpassning till naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixat ”trälådan” runt poolen. Jag har dragit mig för att göra sidan med tre luckor och ett regelverk anpassat till naturen och därför utan räta vinklar. Ser bra ut nu, så de olika bitarna lär slå sig åt olika håll när de torkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Hammelstrup och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Fixat ”trälådan” runt poolen. Jag har dragit mig för att göra sidan med tre luckor och ett regelverk anpassat till naturen och därför utan räta vinklar. Ser bra ut nu, så de olika bitarna lär slå sig åt olika håll när de torkar.
Jäkligt snyggt när man rundar kortsidan på trallen. Har du fräst eller bara slipat? Eller något annat?
 
  • Gilla
jonaslatt och 2 till
  • Laddar…
Hjälpt en snickare att såga takåsar. Synd jag inte har provision på Mafellsågar för han ska beställa en KSS nu och prova.
Träbit med uppritade såglinjer och mätmarkeringar för att såga takåsar, visas utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka med uppmätta och markerade såglinjer för att såga ut takåsar, solbelyst med skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäter och sågar direkt på högen. 20 åsar, två plippar på batteriet :)
Mafell cirkelsåg och skenor på en hög av sågade träåsar med avfallsträ på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träåsar på gräsmatta med handsåg och Bosch-skena, sågspån och avkapat trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågade träreglar staplade, byggarbetsplats med pågående arbete på hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mafell märkes cirkelsåg med batteriindikator som visar två gröna streck, använd vid sågning av takåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammelstrup och 6 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Jäkligt snyggt när man rundar kortsidan på trallen. Har du fräst eller bara slipat? Eller något annat?
Tackar. Jag testade att fräsa, men med blött och ojämnt virke blev det luddigt och oförutsägbart. Slipmaskin fick det bli. Tillräckligt jämnt för att se bra ut och förhoppningsvis färre stickor i fötterna.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Fixat ”trälådan” runt poolen. Jag har dragit mig för att göra sidan med tre luckor och ett regelverk anpassat till naturen och därför utan räta vinklar. Ser bra ut nu, så de olika bitarna lär slå sig åt olika håll när de torkar.
Verkligen snygg "låda" du gjort! :love:
Dag
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.