Jag hoppade på Jämtkrafts "Förvaltade Solsäker" i december och tycker att de gjort rätt bra jobb... Solsäker "lagrar" min överskottsproduktion från solcellerna i belopp som jag sen får ut under perioden november-februari.

Solcells överskott:
Mars 157,22 öre/kWh
April 114,61 öre/kWh
Maj 122,51 öre/kWh
Juni 127,62 öre/kWh

El från elnätet:
Mars 55,74 öre/kWh
April 42,16 öre/kWh
Maj 59,01 öre/kWh
Juni 45,74 öre/kWh

Jag har Tibber i lägenheten (också SE3) och om jag jämför medelpriset ligger Jämtpriset klart under men det är klart, det är snudd på omöjligt att jämföra mot timbaserat pris förstås men skulle jag haft bundet på de priser som Jämtpriser ger mig hade jag varit väldigt nöjd... Eller tänker jag fel...?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Det är låg överföringskapacitet mellan norr och söder tyvärr.

Däremot borde man ställa om och se Sverige som ett land, utan "elprisområden", där vi gemensamt, alla invånare, äger naturresurserna. Så elpriset borde vara lika i hela riket. Så boende i Norrland borde få ett högre pris för att subventionera boende i söder.

Men detta satte EU och, var det Danmark, stopp för.
utgår från att du då även föreslår höjda matpriser i södra Sverige så att de kan sänkas i norr samt ca 5% sänkt skatt i norr. Allt för att göra landet jämlikt.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
A
Hade varit kul om nån gjorde en kalkyl man kunde leka med. Elpriset är ju inte proportionerligt då skatt o moms lägg på. Blev jävligt dyrt för en del jag känner som har gårdar i vintras som förbrukade mycket.
 
B boohoo skrev:
Går från timdebitering nu till bundet 36 månader. 130öre/kWh.

Troligtvis lite dyrare nu på sommarhalvåret men jag slipper vinterns kommande mardrömspriser.
bor också i stockholm, vart fick du detta pris? Har kollat och ej hittat i närheten av så billigt!
 
R Robin Lindberg skrev:
bor också i stockholm, vart fick du detta pris? Har kollat och ej hittat i närheten av så billigt!
Bor inte längre i Stockholm men likväl i SE3. Tittar man nu verkar det gå att binda för 160 öre/kWh. Priserna rör ju på sig allt efter elbolagens prognoser förändras skulle jag misstänka.
 
B boohoo skrev:
Bor inte längre i Stockholm men likväl i SE3. Tittar man nu verkar det gå att binda för 160 öre/kWh. Priserna rör ju på sig allt efter elbolagens prognoser förändras skulle jag misstänka.
svänger rejält vill säga, man får nog kolla dagligen då!
Kikade i veckan senast och hittade inte något vettigt iaf.

tack för svar iaf!
 
D Dayangel skrev:
Det ser enkelt på pappret. Har man fastighet, inte sällan en från 70-talet så tar det inte ens en timme innan avsaknad av uppvärmning börjar märkas. Man känner till och med en tillfällig drop i behag under vintern när värmepumpen pausar uppvärmning och gör varmvatten i 30 minuter efter att det dagliga badet sänkt innehållet i beredaren under 45grader. Önsketänkande om att lyckas värma huset ~ på ena halva av dagen, när det måhända är billigare, finns bara inte. Detta är nog en verkligen som många andra har också.
Isåfall är det bästa du kan göra att se över och byta fönster och isolera några dm.
 
P
K kortis skrev:
Jag vet de har svårt att förklara det mesta ex Nuonaffären
Fast det var Centerpartiets Maud Olofsson som ställde till det eländet, inte Moderaterna.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror att acktankar på bvp blir nästa stora grej. Kör en 16kW fullt mellan midnatt och 6 på morgonen när elen oftast är billig och lev på det under dagen.
Jag har detta men har aldrig brytt mig utan låtit den gå på när den vill. Men i år blir det också endast drift mellan 0000-0600. Ska byta ut sista elementen också så att värmen räcker längre och köra ftx. Förhoppningsvis räcker det även de kallaste dagarna. Det skulle verkligen dra ned på kostnaderna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag hoppade på Jämtkrafts "Förvaltade Solsäker" i december och tycker att de gjort rätt bra jobb... Solsäker "lagrar" min överskottsproduktion från solcellerna i belopp som jag sen får ut under perioden november-februari.

Solcells överskott:
Mars 157,22 öre/kWh
April 114,61 öre/kWh
Maj 122,51 öre/kWh
Juni 127,62 öre/kWh

El från elnätet:
Mars 55,74 öre/kWh
April 42,16 öre/kWh
Maj 59,01 öre/kWh
Juni 45,74 öre/kWh

Jag har Tibber i lägenheten (också SE3) och om jag jämför medelpriset ligger Jämtpriset klart under men det är klart, det är snudd på omöjligt att jämföra mot timbaserat pris förstås men skulle jag haft bundet på de priser som Jämtpriser ger mig hade jag varit väldigt nöjd... Eller tänker jag fel...?
beror på din möjlighet att omfördela effektbehov till kvällar. Jag gjorde en beräkning för juni för mig med solceller där tibber timrörligt med omfördelning till natten ger kraftigt bättre jämfört med månadsrörligt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fantastiskt. En sådan värmepump vill jag ha.
Inga barnsjukdomar med tekniken? Att den inte fungerar så bra på vintern tex? :rolleyes:

Du får presentera lite siffror. ;)
Om du vill ha en sådan får du väl köpa en.
Tekniken är helt oberoende av årstid, ja.

Behöver du mer info? Kolla då med de största leverantörerna av VP i Sverige så kommer du finna. Vilka de står i tråden. Exempel på produkter med moderna smarta funktioner har nämnts i tråden. Jag har inget direkt intresse av att marknadsföra andras produkter. Är man intresserad får man leta själv. Jag skriver vad jag.vet.
 
G OMathson skrev:
Jag själv har en nästan helt ny Nibe bv som har denna "funktion" men nästan helt meningslöst att implementera för mej då det är på vintern den går (och då drar mest KWh / dygn) och då går den stora delar av dygnen sen har jag fast pris också. Om jag hade typ tibbler så skulle jag ändå inte kunna skjuta drifttiden i någon större omfattning, som jag tidigare skrev så funkar det knappt från dec till feb då vi i Sverige behöver mest effekt.
Såklart fungerar det inte om man har fast elpris.

Hela grejen är ju att spara pengar på det rörliga prisets volatilitet. Så länge elpriset varierar kraftigt under dygnet finns potentialen att spara in en hel del.

Rörligt elpris och timdebitering krävs. Man behöver inte själv "skjuta drifttiden". Din VP har den funktionaliteten inbyggd. Det enda som märks är lägre elräkning...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nibe har det dom kallar för "Smart price adaption". CTC och Thermia är "förberedda för smarta elnät", men oklart om/när/hur man drar nytta av funktionen. CTC ägs ju av Nibe nu för tiden, så det borde inte vara så svårt att stoppa in funktionen i deras värmepumpar.
Vad är det du tycker är oklart. De förklarar hur det är tänkt att fungera.

I praktiken fungerar det dygnet runt året runt. Och exakt när man får nytta beror bla på elprisets variation från timme till timme över dygnet. Stora snabba variationer när VPn inte går för fullt borde kunna ge största procentuella besparingen. Eftersom pris och förbrukning varierar över tid är det inte enkelt att förutsäga om den största besparingen kan ske vinter eller sommar. Kör man sin VP kontinuerligt på vintern finns ju inget att spara. Men behöver man bara värma varmvatten 1tim / dygn på sommaren när priset över dygn kan variera en faktor 10 är den potentialen större. Procentuellt sett alltså.

Dessutom finns det smarta funktioner som anpassar VPn drift efter väderprognosn.
 
useless useless skrev:
Spännande. Du har alltså en värmepump som slutar dra ström, men fortsätter producera värme?
Skicka dina personuppgifter så ska jag nominera dig till nästa nobelpris.
Den funktionen är tyvärr mycket gammal. Den har funnits i villavärmesystem och VP så länge jag kan minnas. Så nej varmvattenberedaren och ackumulatortanken är inget jag kan ta åt mig äran för.

Jag får ändå tacka för förtroendet. Nobelpriskommittén tar inte emot denna typ av nomineringar av andra kommitténs egna medlemmar.

Därför förstår jag att du både menar allvar och är medlem i nobelkommittén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.