Fick Råd och rön idag och de har testat lite vitvaror.
Slår mig att kyl och frys från Electrolux och Smeg i princip är identiska.
Öppna kylskåp från Electrolux och Smeg bredvid varandra i en produktjämförelse i en tidningsartikel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar vem som gör maskinen egentligen, och om där är några skillnader mellan dem :thinking:
 
Det är väl lika naturligt som att Mercedes X-klass är en Nissan Navara byggd i Spanien.
Snart har alla slutat tillverka saker själva för att bara köpa in färdiga prylar av någon annan...
 
  • Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
min köksfläkt från smeg står det nåt helt annat märke under men det är så med allt idag

exempel Aston Martin har mycket volvo delar
 
  • Gilla
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Fick Råd och rön idag och de har testat lite vitvaror.
Slår mig att kyl och frys från Electrolux och Smeg i princip är identiska.
[bild]

Undrar vem som gör maskinen egentligen, och om där är några skillnader mellan dem :thinking:
Som vanligt är det ett fd östblockland som gör grejerna till smeck, i detta fallet Ungern. Och i detta fallet tar även elx grejerna från denna fabriken.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Som vanligt är det ett fd östblockland som gör grejerna till smeck, i detta fallet Ungern. Och i detta fallet tar även elx grejerna från denna fabriken.
Ja det förklarar ju det hela.
Känns som elux storhetstid kvalitetsmässigt är över.
Förra ägarna av huset köpte i princip bara elux/HQ och maskinerna är väl 10-15år gamla idag, men håller än (kyl, kylfrys, spis, frysbox, 2xTM) .
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det förklarar ju det hela.
Känns som elux storhetstid kvalitetsmässigt är över.
Förra ägarna av huset köpte i princip bara elux/HQ och maskinerna är väl 10-15år gamla idag, men håller än (kyl, kylfrys, spis, frysbox, 2xTM) .
Kvalité vad något som fanns förr i tiden typ 10-15 år sen:crysmile: eller om man ska :cry:
 
Har hört (kanske här?) att elektrolux idag mest är ett designkontor.

Möjligtvis att tex damsugare är något man fortfarande gör själva.
 
J
G gimmok skrev:
Tog du bilden på toan eller?
Vad finns om man vänder bladet.. :crysmile:
 
G gimmok skrev:
Tog du bilden på toan eller?
Får tyvärr informera om att det var i köket, bordet var belamrat med frukost.
 
  • Gilla
  • Haha
gimmok och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det förklarar ju det hela.
Känns som elux storhetstid kvalitetsmässigt är över.
Förra ägarna av huset köpte i princip bara elux/HQ och maskinerna är väl 10-15år gamla idag, men håller än (kyl, kylfrys, spis, frysbox, 2xTM) .
Och min erfarenhet är att E-lux (från ca 2003) inte håller mer än ca 5 år...däremot 30-40 år gamla kylar/frysar kan snurra på än idag (om man byter termostat då och då iaf) :)
 
  • Gilla
Jonas1130 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och min erfarenhet är att E-lux (från ca 2003) inte håller mer än ca 5 år...däremot 30-40 år gamla kylar/frysar kan snurra på än idag (om man byter termostat då och då iaf) :)
Vår kyl och frys är från Electrolux och just från 2003 och under de tio år vi har bott här har det inte varit några problem med dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Begeppet "Badge Engineering" är ju etablerat sen länge tyvärr.
Och blir vanligare och vanligare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är med Smeg men Electrolux och Husqvarna är iaf samma skit, ja du läste rätt, skit….
I min förra bostad hade jag Hk kombinerad kyl/frys som ständigt krånglade och tappade temperatur och när garantin hade gått ut och Hk inte ville reparera felen längre fick jag köpa ett Electroluxskåp för halva priset som goodwill och det skåpet krånglade lika mycket. Det var kompressorer som krånglade, missljud samt gångjärn som åt sig in i plasten på dörren så den till slut inte gick att stänga.
I vårt nya boende ville jag absolut inte ha Hk/Electrolux men frugan tyckte att inredningarna var i särklass bäst planerade och eftersom säljaren menade att alla barnsjukdommar var borta och skåpen dessutom hade 5 år garanti så fick det bli Hk i alla fall, tyvärr…. Skåpen krånglar konstant genom att inte hålla temperaturen, nu när vi har varmt ute så är det 6gr i kylen trots att den står på lägsta, frysen isar igen och behöver avfrostas konstant. Det stora problemet med frysen är att det helt plötsligt slår av sig helt när den blir för varm men den varnar inte om låg temperatur fören den startar upp sig igen och nu när det hände senast för tredje gången var det bara -10 i frysen och hi fick slänga större delar av innehållet. Elon som sålt skåpet skiter fullständigt i problemet och hänvisar oss till Electrolux service som i sin tur inte kan göra någonting eftersom det är ett produktfel på dom skåpen och det inte finns någon del att ”byta ut”. Hk/Electrolux å andra sidan vägrar erkänna att det är ett produktfel och här står vi med en helt värdelös 5 årig garanti och får slänga matvaror för flera tusen varje år. Kan tillägga att frysen vibrerar så att det sprider sig ut i husets stomme med ett lågfrekvent jäkligt irriterande ljud som resultat av detta.

Kan tillägg att problemet med att frysen blir för farm och slår av sig enligt Electrolux service beror på att kylslingorna sitter inbyggda i skåpets sidor i stället för bakpå som förr i tiden vilket resulterar i överhettning och avstängning samt omstart när slingorna kylt ner efter flera timmar. Enda lösningen är är att ha min 15-20 mm luft runt skåpen men vem har möjlighet till det när skåpen står infällda i en uppställning modull 1200 mm….

Här är en annan troligtvis med samma problem utan att veta om detta och det bevisar ju att Hk haft problemet länge.

https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrolux-frys-varm-pa-sidorna-och-dalig-temp-inne.263276/
 
pegee pegee skrev:
Begeppet "Badge Engineering" är ju etablerat sen länge tyvärr.
Och blir vanligare och vanligare.
Har nog lite med att göra att tex vitvaror nuförtiden under ytan är väldigt lika och standardiserade.
Det är lätt och billigt att tillverka grunden.

Skillnaderna ligger i märket (marknadsföring mest då, och kanske lite design och garantier) och ev lite finesser (ismaskin, hyllsystem osv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.