Skånepöjk
Hejsan

min granne har två stora aspar som skjuter en jädrans massa skott överallt. Vi snackar 50-100 stycken varje år som växer sig högt och snabbt över min tomt.

vad gäller här rent juridiskt? Är det mitt problem eller har grannen något ansvar för hur hans träd sprider sig vidare in på min tomt?

börjar få tuppjuck på att klippa ner dessa aspar år ut och år in.
De kommer tillbaka oavsett var jag gör för hans feta aspar skjuter nya skott upp emot 20m från där hans 2 träd står…

bara gilla läget eller kan jag hänvisa till någon ”paragraf” eller nått?

// trött på eländet

Med vänlig hälsning,
 
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju gräva av rötterna i tomtgräns, särskilt om träden står en bit bort.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
kashieda kashieda skrev:
Du kan ju gräva av rötterna i tomtgräns, särskilt om träden står en bit bort.
får jag göra det rent lagligt? Alltså skyffla undan jorden mot min tomtgräns och ta fram sågen och kapa av de stora rötterna som går mot min tomt?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
får jag göra det rent lagligt? Alltså skyffla undan jorden mot min tomtgräns och ta fram sågen och kapa av de stora rötterna som går mot min tomt?
Ja det borde inte vara några problem, men du måste först ge grannen en möjlighet att själv ta bort rötterna, se JB 3:2. Däremot har inte din granne något ansvar för de skott som aspen skjuter på din fastighet. Och för att förtydliga, du får alltså bara kapa de rötter som tränger över din fastighetsgräns, de delar av rotsystemet som är på grannens fastighet får du inte kapa. Så se till att ha koll på gränsmarkeringarna innan du börjar gräva och kapa.

Även om du börjar kapa eller hugga bort rötter kommer problemet kvarstå i viss mån (det gjorde det i varje fall i släktens sommarstuga där det höggs, kapades och grävdes asprötter som en årlig sommartradition...), stora aspar och gräsmattor är en jobbig kombo ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
hsd
Aspskott är envisa
Kapa en bit upp och riv/skada översta delen som är kvar då dör skottet och efter 3-4 veckor kapa ner det helt
Förhoppningsvis kommer inte heller nya skott i närheten
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är grannen förtjust i asparna då, eller lider han egentligen av samma problem? Kanske hat ni ett gemensamt intresse att lösa, det kan vara värt att fundera på innan du börjar lösa följdproblemet på din tomt.

Det är lite sent att ringbarka träden nu då saven redan har vänt, men viss nytta gör det nog redan i år och efter nästa sommar torde rotsystemet vara rejält urlakat.

För även om du har rätt att gräva av rötterna på din sida (efter att ha erbjudit grannen att göra det själv först) är det nog ett jävla jobb, så jag skulle försöka lösa grundproblemet istället. Men där är du i händerna på grannen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
Tar man bara ner asp så kommer det väldigt mycket rotskott
 
  • Gilla
FEL007 och 4 till
  • Laddar…
Skånepöjk
hsd hsd skrev:
Tar man bara ner asp så kommer det väldigt mycket rotskott
ja så vad är lösningen…?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
ja så vad är lösningen…?
Helst ringbarka innan den tas ned, men det kommer ändå en del skott men inte lika mycket:cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har proffs tillgång till glyfosat? Såna fall kan det vara värt att försöka döda aspen med det innan man kapar ner den.

Glyfosat ska även döda rötter, så kan ju vara värt att kolla upp för då kan det vara bra att spara lite skott så man kan behandla den delen av rotsystemet också
 
  • Arg
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Just i det här fallet är gift ett väldigt dåligt förslag på så många sätt.

Om grannen går med på att ta ner träden och man tar skotten två gånger per år på båda tomterna är problemet borta inom två år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Och i gräsmattan tar man dem vid klippning.
På en vecka kan det skjuta ett 10 cm långt skott men de är så mjuka att de inte märks efter en överkörning med klippare, med robot lär de inte synas.
Men nu i torkan är det bara aspskotten som växer i gräsmatta.:rolleyes:
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
ja så vad är lösningen…?
Tog ned två stora popplar för några år sedan som spred mängder med rotskott på tomten. Fällde dem vid lövsprickningen och satte sedan i Ecoplug enligt anvisningarna. Räknade kallt med att få fortsätta att dra rotskott de kommande åren men de uteblev nästan helt. Om grannen vill ta ned sina aspar så kan det vara en idé. Verkar som att det fortfarande går att köpa Ecoplug lagligt.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
ja så vad är lösningen…?
Getter är det enda kända giftfria gift och utsläppsfria förutom manuellt arbete som är provat och fungerar mot rotskott av Populus tremula;)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.