Hur mycket arbete är det egentligen med en häck? Vi testade att klippa en 22 meter lång ligusterhäck och en 22 meter lång bokhäck och jämförde tidsåtgång och arbetsmängd för att få svaret svart på vitt.

Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att klippa häcken?
 
Mats-S
"Att räfsa ihop löven tog 6 minuter, tvåsidigt per häck. Det tog 14 minuter att lägga in löven i lövsäcken."

Ett tips, skippa lövsäcken!
Släng ut löven på gräsmattan och mulcha dom med gräsklipparen. Miljövänligt, arbetsbesparande och gräsmattan mår superbra av tillskottet :cool:
 
  • Gilla
jonas.o och 11 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Släng ut löven på gräsmattan och mulcha dom med gräsklipparen. Miljövänligt, arbetsbesparande och gräsmattan mår superbra av tillskottet :cool:
Blir inte bra. Det blir för mycket "grenar" när man klipper ligusterhäcken.
Klippte typ 90 meter i måndags......
 
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Blir inte bra. Det blir för mycket "grenar" när man klipper ligusterhäcken.
Klippte typ 90 meter i måndags......
Är inte det bara en fråga om att man klipper för sällan?
 
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte det bara en fråga om att man klipper för sällan?
Vet inte. Försöker klippa 3 ggr/år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur mycket arbete är det egentligen med en häck? Vi testade att klippa en 22 meter lång ligusterhäck och en 22 meter lång bokhäck och jämförde tidsåtgång och arbetsmängd för att få svaret svart på vitt.

Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att klippa häcken?
:sweat:Lätt inte när man fyllt 70 år
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
"Att räfsa ihop löven tog 6 minuter, tvåsidigt per häck. Det tog 14 minuter att lägga in löven i lövsäcken."

Ett tips, skippa lövsäcken!
Släng ut löven på gräsmattan och mulcha dom med gräsklipparen. Miljövänligt, arbetsbesparande och gräsmattan mår superbra av tillskottet :cool:
Man kan också köra dem i en sådan där maskin som tuggar i sig grenarna. Då tar det 60 minuter istället för 6, men volymen reduceras rejält och det är finfint att spara till vintern och blanda i komposten. Eller lägga runt bärbuskar, eller för den delen under (en liten liten bit av) häcken.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Men på med skyddsglasögon på pöjken! :surprised:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Jag klipper min liguster bara en gång om året, men tycker ändå det är svårt att hitta en bra tidpunkt så att jag inte stör fåglarna. Oftast blir det först framåt augusti och då hoppas jag att alla fågelungar är vuxna och utflugna. Men, kan man vara säker på det?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
K Kane skrev:
Blir inte bra. Det blir för mycket "grenar" när man klipper ligusterhäcken.
Klippte typ 90 meter i måndags......
När jag klipper syrenhäcken kör jag över klippet med gräsklipparen sedan räfsar jag upp dom grenar som ligger kvar (det kan ligga ligga ett tag), det blir betydligt mycket mindre att ta hand om.
 
Hur långt är ett snöre?
 
  • Gilla
  • Älska
fatsuG7 och 2 till
  • Laddar…
P pl259 skrev:
När jag klipper syrenhäcken kör jag över klippet med gräsklipparen sedan räfsar jag upp dom grenar som ligger kvar (det kan ligga ligga ett tag), det blir betydligt mycket mindre att ta hand om.
Tar det 2 timmar att klippa häck så tar det tre timmar att plocka up klippet
 
  • Haha
TickyNucker
  • Laddar…
Jag kör också över klippet med gräsklipparen upp par gånger. blir bara några få små grenar kvar. Kan rekommenderas.
 
Putsar häcken en gång i månaden för att ta alla nya skott som fortfarande är mjuka och kör över de med gräsklipparen,behöver aldrig samla nått och det ser vårdat ut hela tiden. Klippte en eller två gånger per säsong förut och upplever det som jobbigare pga allt efterarbete med större grenar och mer avfall.
 
Mats-S Mats-S skrev:
"Att räfsa ihop löven tog 6 minuter, tvåsidigt per häck. Det tog 14 minuter att lägga in löven i lövsäcken."
Det bästa med att bygga en mur det är ganska under hålls fri byggnad men en kostnad men man sparar mycket arbete om man bor på samma ställen många år
Ett tips, skippa lövsäcken!
Släng ut löven på gräsmattan och mulcha dom med gräsklipparen. Miljövänligt, arbetsbesparande och gräsmattan mår superbra av tillskottet :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.