H
T TypRätt skrev:
Har du ens läst TS frågeställning? TS skriver ju att säljaren redan vid köpet klargjorde att det fanns en överenskommelse med grannen om att denna får gå över fastigheten till badet. När TS stöter på grannen på sin tomt är det väl inte så konstigt om denna förklarar sin närvaro genom att nämna överenskommelsen. Grannen trodde väl sig ha ett servitut på att få fortsätta gå över tomten men pga formaliafel har han inte just ett servitut utan möjligen ett nyttjanderättsavtal som vi redan klarlagt reglerna kring. TS har inte skrivit något om att grannen bråkar om saken, TS har ju inte ens bett grannen sluta gå över tomten än så nej jag ser verkligen inte det oförskämda i grannens beteende.
Det som är oförskämt är att fortsätta att hävda att grannen har rätt att gena över grannens tomt för att spara 3 minuter. Även om det nämndes att grannen hade fått lov av förre ägaren så är det ju inte ett löfte som gäller för alltid, det kan när som helst upphöra. TS vill ha input hur andra ser på saken. De allra flesta skulle inte tillåta att grannen med sina bekanta använder tomten som en genomfartsled, speciellt när det handlar om 3 minuter extra för att gå runt. TS kan förbjuda grannen att gena över tomten, grannen kan aldrig kräva att få gena över TS tomt. Ingen myndighet skulle ge grannen rätt.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.

Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.

Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Att inte hälsa, där tror jag faktiskt det är precis tvärtom som grannen tänker.Jag jobbar som fastighetsskötare och arbetar ofta alldeles utanför fönstret till olika lägenheter. Om jag i ögonvrån ser någon eller något som rör sig inne i lägenheten så tittar jag inte upp för att hälsa.
Jag känner att då känner de att jag gör mer intrång i deras personliga sfär.
Tror dina grannar tänker så att , visst det är ju förstås lite intrång och störande att vi går här, men så länge vi tittar ner i marken och snabbar oss förbi så har vi knappt varit här.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är inget fult påstående, TS skrev ju att tidigare ägare meddelade vid köpet att det fanns en överenskommelse med grannen att denna fick gå över tomten. Efter som detta togs upp av säljaren så utgår jag ifrån att det föregåtts av viss formalia mellan denne och grannen om saken. Om detta kan anses vara ett nyttjanderättsavtal mellan förra ägaren och grannen och TS fick detta klarlagt för sig innan köpeavtalet signerades gäller detta fortfarande även med TS som ny ägare i 25år från överenskommelsen, om det är detaljplanerat område (annars 50år). Om de skulle gjort denna överenskommelse skriftlig och skickat in den till Lantmäteriet så skulle den varit bindande för TS även om säljaren inte upplyst TS om saken.
Säljaren slängde in en kommentar någon gång efter att köpekontraktet var skrivet att hon låtit barnen gå över tomten. Det är inte mer formalia än så.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Att inte hälsa, där tror jag faktiskt det är precis tvärtom som grannen tänker.Jag jobbar som fastighetsskötare och arbetar ofta alldeles utanför fönstret till olika lägenheter. Om jag i ögonvrån ser någon eller något som rör sig inne i lägenheten så tittar jag inte upp för att hälsa.
Jag känner att då känner de att jag gör mer intrång i deras personliga sfär.
Tror dina grannar tänker så att , visst det är ju förstås lite intrång och störande att vi går här, men så länge vi tittar ner i marken och snabbar oss förbi så har vi knappt varit här.
Jag förstår vad du menar, men tro mig. De här barnen är bara väldigt skygga, det finns absolut ingen omtanke om vår personliga sfär. De känner troligen obehag när de ser mig när de inte vet vem jag är. Äldsta ”barnet” är 16 år(!)

Till min bedömning av situationen är dock faktumet att de inte hälsar negativt. Jag är uppfostrad att hälsa och vara hyffsad och jag hade önskat att min omgivning var av samma skola.
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Jag förstår vad du menar, men tro mig. De här barnen är bara väldigt skygga, det finns absolut ingen omtanke om vår personliga sfär. De känner troligen obehag när de ser mig när de inte vet vem jag är. Äldsta ”barnet” är 16 år(!)

Till min bedömning av situationen är dock faktumet att de inte hälsar negativt. Jag är uppfostrad att hälsa och vara hyffsad och jag hade önskat att min omgivning var av samma skola.
Aha, det ger ju en annan bild av situationen
 
galento
M Mackan1935 skrev:
Jag förstår vad du menar, men tro mig. De här barnen är bara väldigt skygga, det finns absolut ingen omtanke om vår personliga sfär. De känner troligen obehag när de ser mig när de inte vet vem jag är. Äldsta ”barnet” är 16 år(!)

Till min bedömning av situationen är dock faktumet att de inte hälsar negativt. Jag är uppfostrad att hälsa och vara hyffsad och jag hade önskat att min omgivning var av samma skola.
Men vad sa grannen när du pratade med hen om detta ?
 
K
Jag ha aldrig förstått denna besatthet av att alla måste hälsa. Jag lyssnar nästan alltid på något ute så jag missar säkert konstant att hälsa om någon tar illa vid sig av det så kan jag inte mer än att tycka det är jävligt fånigt och skaka på huvudet åt det . Dessutom är det barn/tonåringar det är inte ovanligt på något vis . Men visst när dem går över tomten kanske man kan tänka sig att man ska hälsa iaf
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Jag förstår vad du menar, men tro mig. De här barnen är bara väldigt skygga, det finns absolut ingen omtanke om vår personliga sfär. De känner troligen obehag när de ser mig när de inte vet vem jag är. Äldsta ”barnet” är 16 år(!)

Till min bedömning av situationen är dock faktumet att de inte hälsar negativt. Jag är uppfostrad att hälsa och vara hyffsad och jag hade önskat att min omgivning var av samma skola.
Nu säger jag inte att du ska låta grannarna gå över tomten, det gör du som du vill med, men det gör mig lite ont om du inte tillåter det för att barn som du själv betraktar som skygga inte hälsar. Acceptera att det är du som är den vuxne och att du faktiskt kan göra dom en tjänst genom att hälsa på dom. Dom kanske inte hälsar tillbaka första, andra eller femte gången, men trägen vinner.
 
  • Gilla
mcax och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu säger jag inte att du ska låta grannarna gå över tomten, det gör du som du vill med, men det gör mig lite ont om du inte tillåter det för att barn som du själv betraktar som skygga inte hälsar. Acceptera att det är du som är den vuxne och att du faktiskt kan göra dom en tjänst genom att hälsa på dom. Dom kanske inte hälsar tillbaka första, andra eller femte gången, men trägen vinner.
Så skygga kan de ju inte vara, dom verkar ju kunna promenera genom nån annans trädgården utan problem..
 
  • Gilla
Mackan1935 och 1 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Så skygga kan de ju inte vara, dom verkar ju kunna promenera genom nån annans trädgården utan problem..
Det var inte min beskrivning, utan TS. Jag tycket bara att han kan fatta sitt beslut utan att skylla på barn.

Och ja, jag ser hålet i mitt resonemang, eftersom att jag förstår att barn som man lär känna kommer man ha större tolerans för, så barnen tjänar på att kunna bete sig. Men jag tycker ändå att man kan se det som sin uppgift som vuxen att något lära känna grannbarnen om de är så tillbakadragna att de inte alls söker kontakt själva.
 
K Krux skrev:
Jag ha aldrig förstått denna besatthet av att alla måste hälsa. Jag lyssnar nästan alltid på något ute så jag missar säkert konstant att hälsa om någon tar illa vid sig av det så kan jag inte mer än att tycka det är jävligt fånigt och skaka på huvudet åt det . Dessutom är det barn/tonåringar det är inte ovanligt på något vis . Men visst när dem går över tomten kanske man kan tänka sig att man ska hälsa iaf
Det hade varit intressant att veta om du växte upp i en liten by eller stad.
I vår by hälsar alla som är härifrån, inflyttade människor från städerna hälsar inget alls.
Jag hälsar på alla om jag möter de på trottoaren eller i slingan, det är bara trevligt.

Min uppfattning är tex i Kristianstad att alla är rätt högfärdiga och blir chockade om man hälsar på de i hissen på sjukhuset, friska som sjuka =)
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Jag har bott på samma ställe i ca 20år, passerar 5 hus på väg till mitt, alla utom en kärring hälsar... hennes gubbe vinkar och ser glad ut varje gång, kärringen ser bara sur och grinig ut.
Fattar inte att man inte hälsar på närmaste grannen, har mig veterligen inte gjort henne nåt.
 
  • Gilla
Sewen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har bott på samma ställe i ca 20år, passerar 5 hus på väg till mitt, alla utom en kärring hälsar... hennes gubbe vinkar och ser glad ut varje gång, kärringen ser bara sur och grinig ut.
Fattar inte att man inte hälsar på närmaste grannen, har mig veterligen inte gjort henne nåt.
De är som här :D En av grannarna hälsar inte. Pratat med han 2 ggr sen jag flytta in 2017, en gång så trodde han att han haft inbrott (jag tror han glömde stänga garaget)
Och en gång träffade jag han på besiktningen.
Men han hälsar aldrig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K
R Rkarlsson skrev:
Det hade varit intressant att veta om du växte upp i en liten by eller stad.
I vår by hälsar alla som är härifrån, inflyttade människor från städerna hälsar inget alls.
Jag hälsar på alla om jag möter de på trottoaren eller i slingan, det är bara trevligt.

Min uppfattning är tex i Kristianstad att alla är rätt högfärdiga och blir chockade om man hälsar på de i hissen på sjukhuset, friska som sjuka =)
Ett litet samhälle. Ser inte vadför man tvångsmässigt måste hälsa så fort någon rör sig. Och lika så störa sig på någon som kanske inte alltid hälsar? Jag lyssnar på mycket musik/ljudböcker så jag hör oftast inte.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
K Krux skrev:
Ett litet samhälle. Ser inte vadför man tvångsmässigt måste hälsa så fort någon rör sig. Och lika så störa sig på någon som kanske inte alltid hälsar? Jag lyssnar på mycket musik/ljudböcker så jag hör oftast inte.
Det är ju inte tvångsmässigt direkt. En trevlig gest endast. Man kan alltid nicka med om man möts.
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.