Jag tror inte det är sannolikt att vi får tillbaka de låga långa fasta priser vi haft förrn vi har en stabil energiförsörjning. När nya mätare är utrullade är min gissning de flesta kommer få timpriser och ganska många kommer få effekttaxa.

Jag är lite sugen på solceller, men mitt tak är inte speciellt bra passande för dagens modeller på solceller, varken att de hamnar speciellt bra men framförallt skulle det bli väldigt fult... Jag hoppas på mindre modeller som ser mer ut som traditionella (röda) lertegel...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Tex Miele har sedan många år automatisk avstängning vid ev. läckage.

En dylik vitvara bör placeras i rum med tätt golv med avtätning uppåt väggen och med golvbrunn och fall.
Alla diskmaskiner har vattenfelsbrytare och har haft det de senaste 20 åren. Försäkringsbolagen vill ändå inte att man kör diskmaskinen när man inte är vaken.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Ja det har vi. I SE var priset/h skyhögt i vissa elintensiva perioder som vida översteg månadspriset. För de flesta innebar det skyhöga räkningar. Men ser man på en 10 årsperiod så stämmer det att spot är billigast. Men knappast framöver.
Men har otroligt svårt att begripa hur era politiker tänker. De personer som själva försätter sig i en situation med tex spot och vips har 13000 kr i elräkning en månad.
Dessa är det synd om och de kompenseras med 6000 kr. Helt tokigt. Men schysst att alla andra villaägare också får 6000 kr. Valfläsk?

Ni har full ROT på solceller inkl installation. Dessutom 50% på energilager i skatteavdrag direkt på fakturan. Strax kan ni frekvensutjämna via lagren också och få bra betalt för det. Ändå i Alingsås, Floda och Gbg när jag var där nyligen är det mkt få villor som har solceller. Obegripligt?
Jag var och gjorde ett jobb om fjärrvärmeoptimering i ett område som heter Änggården. I områden omkring utan fjärrvärme såg jag knappt ett enda hus med solceller, Märkligt.
Från flygplanet såg man bra, samma där mkt få hus med solceller.
Igen. Månadspriser räknas ju som snitt på timpris, som en vanlig villaägare konsumerar man efter detta mönstret, om än kanske lite bättre (kalla nätter dvs mer el när det är billig och industrierna står stilla). Således blir ju inte månadsnittet billigare än Timdebitering. Så var det för mig och många här som har tex tibber. Därför undrar jag om vi har missat ngt och hur det kommer sig att ni rekommenderar rörligt pris istället?
Sedan att du tycker större delen av Europa och Sverige är galna som har marknadspriser på el är en annan femma. Vi har ju trots allt haft något av världens lägsta energipriser länge. Jag tror inte elpriserna i Finland var så låga denna vinter heller.
 
J Jan Young skrev:
Ni har full ROT på solceller inkl installation. Dessutom 50% på energilager i skatteavdrag direkt på fakturan. Strax kan ni frekvensutjämna via lagren också och få bra betalt för det. Ändå i Alingsås, Floda och Gbg när jag var där nyligen är det mkt få villor som har solceller. Obegripligt?
Jag var och gjorde ett jobb om fjärrvärmeoptimering i ett område som heter Änggården. I områden omkring utan fjärrvärme såg jag knappt ett enda hus med solceller, Märkligt.
Från flygplanet såg man bra, samma där mkt få hus med solceller.
Det är inte så svårt att inse om man har lite bredare synsätt.
Solceller har relativt andra investeringar de senaste åren inte varit en speciellt bra sådan.
Man har kunnat göra en liten avkastning jämfört med att tex lägga samma pengar i lågrisk globalfond, som har avkastat 10-30% per år de senaste åren.
I år och sannolikt framöver ett tag, nu när marknaden ser annorlunda ut, är det en annan femma och jag tror vi kommer se en rejälk tillväxt då människor kommer vilja minska/kompensera sina kostnader på ett säkert sätt.
Det är alltid lätt att vara efterklok, men de senaste 20 åren har i princip vilken tillväxt investering som helst varit överlägsen och betalat elträkningarna med råge.

Batterilager är väl fortfarande ganska omdiskuterat hur mkt vinst det gör för en normal villa, även med dagens rabbatering, jag tror inte hållbarheten är ett stort problem men empiriska studier med dagens inverters och bms'er lär på sikt ge data.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla diskmaskiner har vattenfelsbrytare och har haft det de senaste 20 åren. Försäkringsbolagen vill ändå inte att man kör diskmaskinen när man inte är vaken.
De har en avstängning på slangen... Men som jag förstår så kan som sagt en läcka ändå generera en vattenskada eftersom det sannolikt hunnit rinna ut endel vatten innan maskinen bryter. Med det sagt, så står inte jag och tittar på maskinen när den diskar så även om jag är vaken så kan det gå en timme eller två innan jag skulle se läckaget. Jag startar faktiskt rätt ofta maskinen på kvällen men med målet att den ska vara klar när jag går och lägger mig, men ibland är den inte det och då tar jag risken hellre än en uppesittarkväll. :)

Det finns vattenfelsbrytare som har puckar som även larmar och stänger huvudkranen. Jag har en sådan som tyvärr ännu inte är driftsatt. Även denna kan nog reagera så långsamt att vattenskadan redan är ett faktum, men den skulle nog iallafall kunna väcka en sovande husägare?
 
Är tillbaka efter mkt jobbande. Projektering för laddare till el-bilar :confused: . För få använder för att det skall gå runt.

Veckans enegispartips är att avvakta med el-bil. Såvida man inte är den perfekta nischkunden, 5% av bilisterna kvalar in där. Har med körstäcka och mönster att göra.

Det är dyra investeringar för att kunna köra för 2 kWh/mil.

Jag går inte in i detalj här. Men räkna gärna själv på en bättre beg. ICE-bil och jämför.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har ställt ner framledningstempen på VPn med två grader i överlag, får se vad det gör för skillnad i år, höll redan 18 grader förra året ocheldade upp till 20. Har också fyllt vedförrådet tills det tog i taket.

Direktelen i garaget ska också bytas mot en LLVP.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har ställt ner framledningstempen på VPn med två grader i överlag, får se vad det gör för skillnad i år, höll redan 18 grader förra året ocheldade upp till 20. Har också fyllt vedförrådet tills det tog i taket.

Direktelen i garaget ska också bytas mot en LLVP.
Framledningstemp är bra att ställa ned för att spara. Gör cirka 10% per sänkt °C på själva VP-energiförbrukningen för delen radiatorframledningen.
Men det går inte att avläsa själv på panelen eftersom VV ligger med på samma energimätare.
Man får stå ut med att det blir lite okomfortablare i huset vid snabbare temperatursänkningar utomhus.

Detta är en riktig klassiker hos lägenhetsvärdar och kontorsvärdar att de kan sänka så mycket så knappt det aldrig orkar komma upp i i temperatur i rummen. Men det finns ett antal knep att komma runt detta. Kan inte skriva dem här av etiska själ. Ok i villa om man äger den själv, men inte ok om man hyr lägenhet eller liknande,

. Förutom ett och det är att sätta en en liten fläkt som blåser på radiatorn eller från sidan vintertid, mkt effektivt.
 
Redigerat:
Jag har också flera bra tips på hur man sparar massor av energi. Men jag tänker inte skriva dom här av etiska skäl.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
TheGame och 19 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har också flera bra tips på hur man sparar massor av energi. Men jag tänker inte skriva dom här av etiska skäl.
Snälla sluta skriv i min tråd om det skall vara så barnsligt och tramsigt. Ok?
 
  • Gilla
  • Haha
TheGame och 5 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Är tillbaka efter mkt jobbande. Projektering för laddare till el-bilar :confused: . För få använder för att det skall gå runt.

Veckans enegispartips är att avvakta med el-bil. Såvida man inte är den perfekta nischkunden, 5% av bilisterna kvalar in där. Har med körstäcka och mönster att göra.

Det är dyra investeringar för att kunna köra för 2 kWh/mil.

Jag går inte in i detalj här. Men räkna gärna själv på en bättre beg. ICE-bil och jämför.
Jag har köpt en elbil och går heller inte in på detaljer, jag tror inte jag tillhör några 5%, möjligen är jag en Early adaptor, men då jag haft phev sen 2020 och nu bev så är jag nog inte ens det i detta fall.

Det är både billigt och trevligt att köra elbil. Vi valde en beg Renault Zoe, alla elbilar kostar inte en halv miljon eller mer. Alla hushåll i villa med två bilar borde kunna ha ena bilen som en liten elbil. Utan att veta tror jag den gruppen snarare är 50 än 5 %
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
J
Jag jobbar med energi men tänker inte avslöja mer än så, fråga mig inte varför, tack!
 
  • Haha
-MH- och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har köpt en elbil och går heller inte in på detaljer, jag tror inte jag tillhör några 5%, möjligen är jag en Early adaptor, men då jag haft phev sen 2020 och nu bev så är jag nog inte ens det i detta fall.

Det är både billigt och trevligt att köra elbil. Vi valde en beg Renault Zoe, alla elbilar kostar inte en halv miljon eller mer. Alla hushåll i villa med två bilar borde kunna ha ena bilen som en liten elbil. Utan att veta tror jag den gruppen snarare är 50 än 5 %
Det skulle jag vilja säga att det är rätt nischigt,
småbil på 4 meter,
pris 450.000 kr
eller privat leasing 126.000 kr för 3 år (42.000 kr/år) max 1000 mil/år och uppbunden i 3 år.

Bensin för 3 år och 3000 mil går på max 40000 kr för likande ICE bil. Du kan lätt för 50-60 tusen kr köpa en beg. bil + service m.m. för samma kostnad. Priset för själva elen glömmer en del bort. Jag tog inte med den i uträkningen. Det blir en lite extra bonus.
Efter 3 år har du kvar ICE-bilen och slipper lämna tillbaka den.
Men det är ju delat som baken man tänker och vill olika.

Miljöaspekten har jag inte med här. Om det nu skulle hjälpa med el-bil? Mkt tveksam till det.
 
Jag köper elbil då priset faller under 100,000 SEK för en begagnad och tekniken är såpas utvecklad att batterierna håller längre än dagens. Jag gissar det blir att köra min 07a diesel tills den stärvar.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köper elbil då priset faller under 100,000 SEK för en begagnad och tekniken är såpas utvecklad att batterierna håller längre än dagens. Jag gissar det blir att köra min 07a diesel tills den stärvar.
Kommer aldrig att hända. Inte under vår livstid iaf.

Jag gissar att el-bilarna inte kommer att hålla så lång tid eftersom batteriet inte kan bytas för skäliga pengar. En ICE bil håller med bra skötsel i 20-30 år lätt om man kör några tusen mil om året. Snittåldern på en Volvo i Sverige är 20 år.

El-bilarna är dyrare och håller sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.