Storsockret Storsockret skrev:
Blev också lite sugen. Det verkar finnas en del videos på Youtube men jag ser inte riktigt vilken modell det är, har du haft bättre lycka? Ser inte att det står någonstans i specen. Bilden är lågupplöst men tycker det ser ut att vara 135an, C-nånting. Så eventuellt denna då:

[media]
170 varianten verkar inte dum dock om den skulle dyka upp.
Den ser inte speciellt effektiv ut på videon!
 
Storsockret
N nissenhj skrev:
Den ser inte speciellt effektiv ut på videon!
Nej precis, så om det är den modellen så känns den kanske inte så kul.
 
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Nej precis, så om det är den modellen så känns den kanske inte så kul.
Många hänger upp sig på max trycket men på en högtryckstvätt är vattenmängden mer avgörande
 
N nissenhj skrev:
Många hänger upp sig på max trycket men på en högtryckstvätt är vattenmängden mer avgörande
Är det verkligen så?
Jag har läst att en högtryckstvätt skickar ut mindre mängd vatten per minut än en trädgårdsslang med fullt öppet munstycke.
Det måste ju inte stämma men om det gör det så måste ju trycket vara mer betydelsefullt än "avgiven vattenmängd"?

//Ronnie

Googlade lite snabbt och bland de första träffarna var en artikel från DN Ekonomi, kunde inte läsa hela men kopierade från ingressen:
"Högtryckstvätten är effektiv och paradoxalt nog mer vattensnål än en vanlig vattenslang."
 
Självklart kan tvätten inte ge mer vatten än du får i trädgårdsslangen. Den suger liksom inte ut mer vatten ur vattenutkastaren än systemtrycket levererar. Så antalet minutlitrar är lägre än trädgårdsslangen till att börja med sen stryps ju vattnet mot dysan etc. Så högt flöde kräver otroligt kraftfull kompressor för att orka pressa förbi vattnet.

Mest tvätteffekt ger den maskin som kan ge högt tryck OCH högt flöde samtidigt. Maskinen ska ju orka med att jobba upp trycket samtidigt som vattnet flödar förbi, det är det man betalar för hur krallig kompressorn är. Det är helt olika kompressorteknologi på enklare maskiner och yrkesmaskiner säger jag som sommarjobbat med att serva dessa. Lekte med en industritvätt på 300 bar och högt flöde. Där ville man inte ha tårna ivägen för strålen…
(Men det är klart att man kan överföra typ samma effekt per ytenhet genom superhögt tryck och lägre flöde eller lägre tryck och superhögt flöde och beroende på om man vill jobba med bred eller smal stråle och hur mycket dysan hindrar flödet, och vad man ska spola bort, fastsittande klotter eller lös lera, etc). Så vad man i praktiken behöver är ju lite upp till vad man använder den till. Tror inte man behöver fundera så mycket som vanlig hemmaanvändare om man inte snålar på en allt för klen maskin.

Många maskiner storknar när de varit igång ett tag och då sjunker trycket ibland nämnvärt. Så att köpa en lite kraftigare maskin än man tror sig behöva är nog inte fel om man inte bara ska tvätta cykeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
T Torbod skrev:
Självklart kan tvätten inte ge mer vatten än du får i trädgårdsslangen. Den suger liksom inte ut mer vatten ur vattenutkastaren än systemtrycket levererar. Så antalet minutlitrar är lägre än trädgårdsslangen till att börja med sen stryps ju vattnet mot dysan etc. Så högt flöde kräver otroligt kraftfull kompressor för att orka pressa förbi vattnet.

Mest tvätteffekt ger den maskin som kan ge högt tryck OCH högt flöde samtidigt. Maskinen ska ju orka med att jobba upp trycket samtidigt som vattnet flödar förbi, det är det man betalar för hur krallig kompressorn är. Det är helt olika kompressorteknologi på enklare maskiner och yrkesmaskiner säger jag som sommarjobbat med att serva dessa. Lekte med en industritvätt på 300 bar och högt flöde. Där ville man inte ha tårna ivägen för strålen…
(Men det är klart att man kan överföra typ samma effekt per ytenhet genom superhögt tryck och lägre flöde eller lägre tryck och superhögt flöde och beroende på om man vill jobba med bred eller smal stråle och hur mycket dysan hindrar flödet, och vad man ska spola bort, fastsittande klotter eller lös lera, etc). Så vad man i praktiken behöver är ju lite upp till vad man använder den till. Tror inte man behöver fundera så mycket som vanlig hemmaanvändare om man inte snålar på en allt för klen maskin.

Många maskiner storknar när de varit igång ett tag och då sjunker trycket ibland nämnvärt. Så att köpa en lite kraftigare maskin än man tror sig behöva är nog inte fel om man inte bara ska tvätta cykeln.
Nä, nu förde jag ju inte något resonemang om det var högtryckstvätten eller trädgårdsslangen som avgav mest vatten per minut; det fattar t o m jag vilken som är värst eller bäst, välj själv.

Det jag ifrågasatte var påståendet om att trycket som maskinen levererade var sekundärt och att avgiven vattenmängd var mer avgörande för maskinens effektivitet. För i så fall hade vi ju alla klarat oss med trädgårdsslangen eftersom den har möjlighet att ge ifrån sig större vattenmängd....

Som du själv skriver kan ju inte maskinen avge mer vatten än vad utkastaren/systemtrycket kan leverera; ska man då kunna höja trycket på avgivet vatten måste man rimligen strypa flödet genom munstycket eller tidigare för att få en smalare men hårdare vattenstråle.
Rimligtvis finns det då också en gräns där en mer kraftfull kompressor inte längre tillför någon nytta över en ett visst flöde när det gäller högtryckstvättar som man ansluter till det vanliga vattenledningsnätet. Förmodligen annorlunda om man jobbar med något tanksystem gissar jag.

Kanhända har jag fel — har ingen teknisk utbildning eller arbetserfarenhet — bara tänker men det har ju gått fel förut. :)
//Ronnie
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Någon som har koll på den portabla ac från Lidl?
 
  • Gilla
j-e.m
  • Laddar…
Också intresserad av erfarenhet av ACn. Antar att det är en kompressorvariant:
Portabel AC i rum med en kvinna som sitter i bakgrunden och läser, pris och produktinfo visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
henq henq skrev:
Också intresserad av erfarenhet av ACn. Antar att det är en kompressorvariant:
[bild]
Jag vill också veta! Är den nått att ha? 1999:- är väl ganska överkomligt för en AC?
 
Stickan56
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag vill också veta! Är den nått att ha? 1999:- är väl ganska överkomligt för en AC?
Hur skall du evakuera varmluften, hål i väggen eller öppet fönster?
Denna typ brukar låta ungefär som en dammsugare.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
P Pysslarn skrev:
Nä, nu förde jag ju inte något resonemang om det var högtryckstvätten eller trädgårdsslangen som avgav mest vatten per minut; det fattar t o m jag vilken som är värst eller bäst, välj själv.

Det jag ifrågasatte var påståendet om att trycket som maskinen levererade var sekundärt och att avgiven vattenmängd var mer avgörande för maskinens effektivitet. För i så fall hade vi ju alla klarat oss med trädgårdsslangen eftersom den har möjlighet att ge ifrån sig större vattenmängd....

Som du själv skriver kan ju inte maskinen avge mer vatten än vad utkastaren/systemtrycket kan leverera; ska man då kunna höja trycket på avgivet vatten måste man rimligen strypa flödet genom munstycket eller tidigare för att få en smalare men hårdare vattenstråle.
Rimligtvis finns det då också en gräns där en mer kraftfull kompressor inte längre tillför någon nytta över en ett visst flöde när det gäller högtryckstvättar som man ansluter till det vanliga vattenledningsnätet. Förmodligen annorlunda om man jobbar med något tanksystem gissar jag.

Kanhända har jag fel — har ingen teknisk utbildning eller arbetserfarenhet — bara tänker men det har ju gått fel förut. :)
//Ronnie
Jag har enskilt vatten med maxtryck på 2Bar och trädgårdsslangen känns ganska futtig när man tvättar bilen.
Jäklar vilken skillnad det blir när man kopplar in slangen på högtryckstvätten den har inget problem att försörja den. Jag hade kommunalt vatten tidigare och jag märker ingen sklinnad. Köp en tvätt och skippa resonemangen är mitt råd.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stickan56
P Pysslarn skrev:
Är det verkligen så?
Jag har läst att en högtryckstvätt skickar ut mindre mängd vatten per minut än en trädgårdsslang med fullt öppet munstycke.
Det måste ju inte stämma men om det gör det så måste ju trycket vara mer betydelsefullt än "avgiven vattenmängd"?

//Ronnie

Googlade lite snabbt och bland de första träffarna var en artikel från DN Ekonomi, kunde inte läsa hela men kopierade från ingressen:
"Högtryckstvätten är effektiv och paradoxalt nog mer vattensnål än en vanlig vattenslang."
Det stämmer och är min erfarenhet också. Fungerar med enskilt vatten också med lågt tryck.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jäklar vilken skillnad det blir när man kopplar in slangen på högtryckstvätten den har inget problem att försörja den
OT men ändå..
Jag har en Kärcher 204 som jag försörjer med regnvatten från en 1000 liter IBC tank ( i princip inget vattentryck) med 1/2 tum trädgårdsslang med gardenakopplingar. Den tvätten är helt fantastisk, inga problem med trycket och den stänger av sig när man släpper knappen!
Köpt på second hand för typ 200 kronor..bästa köpet!

Gul Kärcher 204 högtryckstvätt med slang och gardenakopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Denna vecka blev det 3 st 4-pack spännband.
149 kronor / 4 = 37,25 kronor styck..oslagbart!
Fyra-pack spännband i rött och svart med tunga spännen och förpackningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Var och kikade på den där ACn.. det är en sån modell som man slänger ut en slang genom fönstret (vilket är bra) och den ser ut som och har ungefär samma specs som modeller för en tusing mer, som de flesta har hyffsade betyg, men jag chansade inte. De hade också kvar svarven, nedsatt till 799:-, i Gislaved.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.