F föraren skrev:
Högerregel: Nja, finns en regel som man ska ha i åtanke, visste själv inte detta förrän min fru googlade. På vår gata har det alltid funnits 20m i mitten som är markerat med "byagata" (Blå skylt med lekande barn tror jag). På hela gatan gällde högerregeln. Sedan satte kommunen up de gula huvudledsskyltarna längs hela gatan, både före och efter bygatan, inga "huvudled upphör" skyltar. Men tydligen är det så att bygatuskylten trumfar huvudledsskylten, och högerregeln gäller fast det är en markerad huvudled.

Ja, ni kan föreställa er känslosvallet som uppstår när en modig (och sjukt påläst) motorist försöker hävda sin rätt till högerregeln... Som tur är så är de inte så många.
Dessutom har man väjningsplikt mot alla när man kör ut från gångfartsområdet.
 
D Diablito skrev:
Kanske lite offtopic men är det någon som fått höjd leasingavgift än pga ränteläget? Senaste fakturan hade två poster "räntejustering" för maj och juni. Så retroaktivt dessutom....
Samma här, fick en justering uppåt retroaktivt precis som du.
 
F föraren skrev:
Ja, tack, så heter den.
Så modig behöver man kanske inte vara för att köra efter högerregeln i ett gångfartsområde då alla trafikanter ska hålla sig till gångfart, dvs typ 5-6-7 km/h. Andra bör således hinna stanna.
Och alla (med körkort) har ju skyldighet att kunna reglerna.
Men men, nu är vi en bra bit från ämnet..
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så modig behöver man kanske inte vara för att köra efter högerregeln i ett gångfartsområde då alla trafikanter ska hålla sig till gångfart, dvs typ 5-6-7 km/h. Andra bör således hinna stanna.
Och alla (med körkort) har ju skyldighet att kunna reglerna.
Men men, nu är vi en bra bit från ämnet..
Den farten är det ingen som håller dock, handlar om 20m på en 50 väg, utan att trottoarer eller något annat i omgivningen förändras för att få någon att känna "här krävs extra uppmärksamhet"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Köp en elbil, få en diesel... :(

Nytt handtag kommer om 3v... :(

Svart elbil parkerad framför ett hus med naturen i bakgrunden, väntar på nytt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
ID bilarna har bara 5,9 mm mönster på nya däck.
Ja så var det ja. Alldeles för lite. Får se hur min sliter,
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
gångfartsområde då alla trafikanter ska hålla sig till gångfart, dvs typ 5-6-7 km/h
Jag provade en gång att köra 7 km/h på ett gångfartsområde. De gångtrafikanter som jag låg bakom blev märkbart nervösa.
 
F Frågan skrev:
Jag provade en gång att köra 7 km/h på ett gångfartsområde. De gångtrafikanter som jag låg bakom blev märkbart nervösa.
Med elbil;)
 
F föraren skrev:
Den farten är det ingen som håller dock, handlar om 20m på en 50 väg, utan att trottoarer eller något annat i omgivningen förändras för att få någon att känna "här krävs extra uppmärksamhet"
Då borde ju detta påpekas för vederbörande att de håller för hög fart, den mesta trafiken i ett villaområde torde väl vara av boende i området och således gå att identifiera.?


F Frågan skrev:
Jag provade en gång att köra 7 km/h på ett gångfartsområde. De gångtrafikanter som jag låg bakom blev märkbart nervösa.
Okej. Du borde ha saktat ned och gett dem mer utrymme då med andra ord.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Då borde ju detta påpekas för vederbörande att de håller för hög fart, den mesta trafiken i ett villaområde torde väl vara av boende i området och således gå att identifiera.?
Okej. Du borde ha saktat ned och gett dem mer utrymme då med andra ord.
Tror inte många människor, heller inte jag, är intresserade av att vara låtsaspoliser. Området har några tusen invånare. Tycker inte det blir säkrare på vägarna för att någon stolle kör 6kmh på en tom gata bara för att reglerna säger det, ser hellre att någon saktar ner på en 50 väg när de ser att barn är nära gatan tex.

Men ja, väldigt OT nu.. Sorry
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om man kan lita på laddboxen så har min ID4 dragit 2.48 kWh per mil i snitt sedan september 2021.

Synd att elen inte kostar som idag året om..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oj, det var mycket. Det kommer jag inte ens upp i på motorväg+moms sommartid.
 
G Greger_08 skrev:
Om man kan lita på laddboxen så har min ID4 dragit 2.48 kWh per mil i snitt sedan september 2021.

Synd att elen inte kostar som idag året om..
Vad har du för laddbox? Jag har en Besen som jag köpt via Laddstoppet. Den har under det år jag haft den laddat 34000 kWh enligt den inbyggda mätaren. Under samma period har elleverantören debiterat mig för 9000 kWh. Så jag misstänker att laddarens mätare inte är så bra.
 
  • Haha
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oj, det var mycket. Det kommer jag inte ens upp i på motorväg+moms sommartid.
Glöm inte ca 10% högre förbrukning i form av laddförluster kontra vad bilen visar.
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Om man kan lita på laddboxen så har min ID4 dragit 2.48 kWh per mil i snitt sedan september 2021.

Synd att elen inte kostar som idag året om..
Har man fastprisavtal slipper man fundera på dags/timpris på elen. Bara plugga in bilen och fylla på ström.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.