samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
För att de är sämst ;) (Obs! Min personliga åsikt, efter många års användande på jobbet)
Nåväl. När jag byggde altanen gick DeWalt sönder. Växellådan enligt försäljaren, kostar mer att laga än att köpa en ny. Köpte då en blå Bosch men den var slö, orkade inte skruva ner ankarskruvarna, bara halvvägs. Sedan kom svärfar och skulle hjälpa mig, hade med sin Milwaukee. Den tog allt. Vi skruvade in resten av ankarskruvarna, inga problem, och den bara gick och gick, batteriet höll i en evighet. Köpte direkt en Milwaukee efter detta. Har kvar den blåa Boschen men den står bara på hyllan. Har talat med flera som arbetar inom bygg och som använder Milwaukee, enligt alla dom är det för att de är bäst.
Vad jag förstått så är AEG och Milwaukee samma produkt?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
S
H HeadQuaker skrev:
Nåväl. När jag byggde altanen gick DeWalt sönder. Växellådan enligt försäljaren, kostar mer att laga än att köpa en ny. Köpte då en blå Bosch men den var slö, orkade inte skruva ner ankarskruvarna, bara halvvägs. Sedan kom svärfar och skulle hjälpa mig, hade med sin Milwaukee. Den tog allt. Vi skruvade in resten av ankarskruvarna, inga problem, och den bara gick och gick, batteriet höll i en evighet. Köpte direkt en Milwaukee efter detta. Har kvar den blåa Boschen men den står bara på hyllan. Har talat med flera som arbetar inom bygg och som använder Milwaukee, enligt alla dom är det för att de är bäst.
Vad jag förstått så är AEG och Milwaukee samma produkt?
om AEG och milwaukee är samma produkt förstår jag inte hur man kan gilla milwaukee. AEG känns ju som grön bosch i kvalite.
 
H HeadQuaker skrev:
Vad jag förstått så är AEG och Milwaukee samma produkt?
Samma moderbolag kanske? Men samma produkt, nej...

Vad köpte du för Bosch som inte orkade dra ankarskruv? :D
 
  • Gilla
triumph650
  • Laddar…
AEG och Milwaukee var mer lika för 5-10 år sedan. Då var det i princip bara skalet som skiljde på flera produkter. Numera är det större skillnader.
 
M moonsire skrev:
Det är lite förvirrande när modellerna byter färg mellan de olika graferna, fast det kanske bara är min hjärna som är överkänslig
Får hålla med. Staplarna i diagrammen ska ju helt klart behålla sin färg mellan olika tester. Det är väl dålig uppmärksamhet, okunskap eller lathet från författaren. Detsamma gäller enheter på y-axeln där man ibland väljer att skriva ut (sekunder) och ibland skippar det.

Valet av skruvdragare blir även det väldigt skevt. Om man nu ska jämföra 12V modeller från olika tillverkare bör man ju välja en modell/paket med så lika specifikationer som möjligt, alternativt så likt pris som möjligt och helst så lika specifikationer OCH pris som möjligt. Att jämföra en tillverkares billigaste 12V modell med en annan tillverkares toppmodell blir ju nästan löjeväckande.
Frågan man som läsare då ställer sig blir ju om författaren får betalt för att höja ett visst märke? Eller om vitsen med testet är att provocera och skapa många klick och kommentarer (för att skapa trafik och sälja mer annonser)? Eller om det är personliga preferenser som tillåts påverka testet? Eller om det rent av är det bästa man kunde åstadkomma? Vill man vara lite mindre konspiratoriskt lagd kanske meningen med testet inte är att jämföra de olika märkena med varandra utan att peka på styrkor och svagheter i allmänhet med 12V skruvdragare men då är ju inte betygsättning, priser och rankning intressant...

Oavsett skulle det vara intressant om det kommenteras av redaktionen. För jag skulle annars säga att följande motto hade passat bättre:
"Redaktionen
På Redaktionens sida"
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Som Bosch fantast blir jag besviken att ni inte tog 12v35 och då med motsvarande batteri som hikoki eller va den heter. Speciellt när priset var så stor skillnad.
Eller åtminstone 12V-15FC (typ samma som 35 fast med borst). Speciellt när de skriver om hur viktigt där är med djupet. Paketet med 4 olika chuckar är riktigt smidigt; kommer in i vinklar, nära kant, eller har 2 chuckar för borr+bits. Eller så kör man utan chuck och liten bits om man behöver mer plats.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Eller åtminstone 12V-15FC (typ samma som 35 fast med borst). Speciellt när de skriver om hur viktigt där är med djupet. Paketet med 4 olika chuckar är riktigt smidigt; kommer in i vinklar, nära kant, eller har 2 chuckar för borr+bits. Eller så kör man utan chuck och liten bits om man behöver mer plats.
Ja just det paketet är oerhört bra! Har det hemma och på jobb och det slår allt annat jag testat. Skulle inte skruva upp en altan med det men som händig maskin är den super! Kommer åt överallt, tillsammans med ett Wera paket (Kompakt med något nummer) med långa bits så använder jag den till alla skruv med PH, PZ, torx, insex mm. Sen kanske momentdrar för hand vid behov.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Som Bosch fantast blir jag besviken att ni inte tog 12v35 och då med motsvarande batteri som hikoki eller va den heter. Speciellt när priset var så stor skillnad.

Annars kul läsning men Bosch e bäst :heart:
Håller helt med. Det är väldigt konstigt att dom testar en Hikoki för 2400 kr mot en Bosch 12v-15 för 1200 kr när det finns en Bosch 12v-35 för 2100 kr.
Detta är med andra ord ett test som endast visar att äpplen inte är päron, istället för att testa äpple mot äpple.
 
  • Gilla
  • Älska
MrBusch och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Samma moderbolag kanske? Men samma produkt, nej...

Vad köpte du för Bosch som inte orkade dra ankarskruv? :D
Har den i garaget. Var en blå Bosch som de på Beijer rekommenderade. Köpte samtidigt en blå Bosch geringssåg med ben. Den har fungerat riktigt bra. Är nu ca 7-8 år sedan jag köpte dessa, då jag byggde altanen. Milwaukee gjorde jobbet de andra inte klarade av. Enda nackdelen (eller kanske fördelen) är att den har liksom inget stopp alls, den drar direkt med 100% och om skruven eller borren fastnar så gör det förbannat ont i handleden. Boschen har en mjukstart som gör att detta inte händer. Lite irriterat med mjukstart när man skruvar trall, man vill att den är rappare.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Har den i garaget. Var en blå Bosch som de på Beijer rekommenderade. Köpte samtidigt en blå Bosch geringssåg med ben. Den har fungerat riktigt bra. Är nu ca 7-8 år sedan jag köpte dessa, då jag byggde altanen. Milwaukee gjorde jobbet de andra inte klarade av. Enda nackdelen (eller kanske fördelen) är att den har liksom inget stopp alls, den drar direkt med 100% och om skruven eller borren fastnar så gör det förbannat ont i handleden. Boschen har en mjukstart som gör att detta inte händer. Lite irriterat med mjukstart när man skruvar trall, man vill att den är rappare.
Låter väldigt märkligt att det inte orkade med vanlig ankarskruv, går knappast tyngre att dra sådan jämfört med trallskruv...?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Låter väldigt märkligt att det inte orkade med vanlig ankarskruv, går knappast tyngre att dra sådan jämfört med trallskruv...?
Men damn, mitt fel, menade ju fransk träskruv, inte ankarskruv, hjärnsläpp.
Sorry...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Viste redan innan jag läste testen vilken som skulle vinna.
Jag behöver inte kriga och hävda mig vad som är bäst.....jag vet ;)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
Skruvdragare på 12 volt är det perfekta verktyget för altanbygget eller mindre och lättare jobb i hemmet. Till skillnad från 18 voltsmaskinerna ligger fokus hos de här maskinerna på precision och hanterbarhet, snarare än rå kraft.

Du kan läsa artikeln här: Skruvdragare 12V: 6 modeller i test (2022) - Vilken är bäst?
Synd att ni inte hade med den skruvdragaren som sannolikt hade bräckt de andra både prismässigt och betygsmässigt. DeWalt har en fantastiskt bra 12v skruvdragare där även laddare och två st 2Ah batterier ingår för totalt 1500:-

DeWalt är betydligt bättre och mer etablerat märke än andra som är med…

Gissar att sponsorer avgör?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:
Roligt test! Jag är förvånad över hur Festool TXS fick vara med i detta test för "perfekta verktyget för altanbygget". Festool anger själva att huvudsakliga att användningsområden är följande:
  • Montering av möbler och kök
  • Montage av golvlister, uttag, lampor, gardiner
  • Montage av hjulhus och dörrbeklädnader
  • Lätt borrning och skruvning i trä, metall och plast
Visst går det att diskutera vad "Lätt borrning och skruvning i trä, metall och plast" innebär, men jag anser att det är fel verktyg för jobbet. Själv har jag bara sätt möbelsnickare använda detta verktyg. Med detta konstaterat är det inte konstigt att verktyget fick precision=10 och styrka=4.
Jag är nyfiken på vilka länder de olika verktygen är tillverkade i, skulle det gå att inkludera i tabellen? Political consumerism är ett trubbigt verktyg, men att bojkotta vissa nationer är mer aktuellt än någonsin.
Det är uppenbart att testet riktar sig till hemmasnickare där priset ofta spelar roll. Festtool som är klart dyrast i testet på nästan 4000 kr presterar endast 16 Nm, näst dyraste (ca 2500 kr) är Hikoki som ger mer än dubbelt, 38 Nm och 400 rpm till. Det är tydligt att det är 2 helt olika produkter men kanske var en Festtool med 30-40 Nm än dyrare och passade därmed inte i testet?

Man får ta testet för vad det är, kanske ska man inte titta sig blind på vilken som van utan titta på vilka fördelar och nackdelar de hade och sen välja utifrån det. Personligen anser jag att ska man inte bara testa utan även jämföra produkter får det vara från samma klass(arbetsuppgifter) och runt samma pengar. Man brukar ju säga att man får vad man betalar för, det betyder dock inte att man behöver det dyraste ;)

Själv har jag nu renoverat större delen av vårt hus från 70-talaet och första åren körde jag huvudsakligen en blå Bosch 14.4v och även en enklare Makita 18v, Boschen håller än efter 6 år men är såklart sliten. Numera kör jag en Bosch GSR 18V-55 för 2000 kr som också fungerar utmärkt för mina jobb :) Motsvarande Festtool kostar säkert 5000–6000 kr? Det hade säkerligen varit en finare maskin men för min del har jag inte kunnat motivera priset, inte ens nära. Egentligen hade jag säkert kunnat köra på något ännu billigare, kanske Ryobi men av någon anledning har blå bosch och makita fastnat, de erbjuder vad jag behöver för de priser jag kan tänka mig lägga. Har huvudsakligen byggt maskinparket på dessa märken under 6-7 år och så gott som inget av det har strulat än så länge, men så är jag bara hobbysnickare :)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning
S snowjim skrev:
Det är uppenbart att testet riktar sig till hemmasnickare där priset ofta spelar roll. Festtool som är klart dyrast i testet på nästan 4000 kr presterar endast 16 Nm, näst dyraste (ca 2500 kr) är Hikoki som ger mer än dubbelt, 38 Nm och 400 rpm till. Det är tydligt att det är 2 helt olika produkter men kanske var en Festtool med 30-40 Nm än dyrare och passade därmed inte i testet?

Man får ta testet för vad det är, kanske ska man inte titta sig blind på vilken som van utan titta på vilka fördelar och nackdelar de hade och sen välja utifrån det. Personligen anser jag att ska man inte bara testa utan även jämföra produkter får det vara från samma klass(arbetsuppgifter) och runt samma pengar. Man brukar ju säga att man får vad man betalar för, det betyder dock inte att man behöver det dyraste ;)

Själv har jag nu renoverat större delen av vårt hus från 70-talaet och första åren körde jag huvudsakligen en blå Bosch 14.4v och även en enklare Makita 18v, Boschen håller än efter 6 år men är såklart sliten. Numera kör jag en Bosch GSR 18V-55 för 2000 kr som också fungerar utmärkt för mina jobb :) Motsvarande Festtool kostar säkert 5000–6000 kr? Det hade säkerligen varit en finare maskin men för min del har jag inte kunnat motivera priset, inte ens nära. Egentligen hade jag säkert kunnat köra på något ännu billigare, kanske Ryobi men av någon anledning har blå bosch och makita fastnat, de erbjuder vad jag behöver för de priser jag kan tänka mig lägga. Har huvudsakligen byggt maskinparket på dessa märken under 6-7 år och så gott som inget av det har strulat än så länge, men så är jag bara hobbysnickare :)
Jag tar testet för vad det är. Riktigt dåligt tyvärr.
Vinklat och ger knappt någon tanke om vilken produkt som är bra eller dålig / pris.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.