M
Det är mycket diskussioner om vad som gäller enligt Säker Vatten och BKR, det skulle vara intressant att plocka de mest aktiva/kontroversiella forumfrågorna och ta reda på vad som faktiskt gäller tillsammans med kanske någon besiktningsman som är välrenommerad (eller vem som nu kan vara lämplig).

Kanske skall det tydligt markeras vilket år av bestämmelserna som artikeln baseras på så att det är tydligt bär den är föråldrad (eller kanske ha en återkommande artikel och att man då tar bort de gamla ogiltiga svaren?)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Hur man bygger en säker trädkoja för och tillsammans med sitt barn!
  • Hur sker infästningen
  • Kan den vara frihängande i trädet eller ska kojan förankras i backen
  • Så undviker du att skada trädet
  • Val av virke och dimensioner
  • Vad kan barnet hjälpa till med
  • Val av läge men tanke på sol och vind
  • Behövs bygglov
En smidig 12V-skruvdragare hade även passat perfekt till min dotters små händer ;)
 
Jag är så ”rädd” för att använda verktyg och att råka ta i sönder dem. Ganska konservativt uppfostrad (tjej) och försöker lära mig nyttigheter nu som vuxen. Tex hur man använder en skruvdragare.
Min idé är att helt enkelt testa den på massa olika saker (olika material), känna hur den funkar och utifrån det bygga något kul i trädgården till barn / vuxna. Helst en armgång med 10 steg:love:
 
Jag skulle önska ett "nybörjarnas vanliga problem"-underforum eller liknande.
Som en nybliven husägare som aldrig gjort annat än att skruva upp en tavla förut så upptäcker jag massa små funderingar längs vägen när jag gör saker, som säkert är självklara hur man ska hantera för dem som varit med ett tag. Men för mig så blir det ett stopp där, då jag måste rådfråga vänner/bekanta/internet om vad jag gör nu.
Vore då super om det fanns en "vanliga problem vid tapetsering/uppsättande av gipsvägg/målning/tätning av hål i fasad" eller liknande där man kan gå in och läsa om andras erfarenheter och hur de har löst det.

Ex på frågor jag råkat ut för som säkert är standard för folk som kan:
- Vi har massa sladdar om går in i huset efter gamla antenndragningar. Hur tätar man de hålen när man drar ut sladden? Silikon? Latex? Träplugg?
- Vi ska måla på en gipsvägg med papp efter att ha rivit ner gamla lösa tapeter. Alla säger att måla är enkelt, det är bara att köra. Men sen när vi väl börjat lär vi sos att man ska spackla fogar med remsor, pappen bubblar om man spacklar på den, renoveringstapet är en vanlig sak för många eller renoveringsgips vilket hade varit skönt att veta på förhand.
- Vi ska lägga laminatgolv, hur gör man vid element? Hur gör man när man kommer till slutet av rummet och inte får plats med en platta till? Vad är bästa sättet att lägga underlagsmaterialet på?
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Vill läsa mer om annorlunda byggteknik. Vi gjorde själva en tillbyggnad på 70m2 baserad på 19 cm tjocka limträbalkar som staplas på varandra. Leveransen var som ett stort lego och jag fick uppfylla en dröm om att ha en egen lyftkran och köra den under hopsättningen. Det vi föll för i konstruktionen var att det blir som ett gammalt trähus med en tyngd, funktion och tröghet som ett stenhus men enklare, ingen plast i väggarna. Inte lika högisolerande som ett passivt hus men en magasinering av värme under dagen etc. Bra ljudisolering eftersom vi bor under inflygningen till Arlanda.

Men det vore intressant att läsa mer om andra sätt att bygga än standarden.
 
Det skulle vara kul om Byggahus startade "Månadens medlem/skrivare".
Där Byggahus korar en medlem varje månad baserat på deras inlägg, ton, hjälpsamhet, beteende, intressanta projekt och liknande.

Vinnaren (Om den vill) får svara på lite frågor och presentera sig själv, berätta om ens projekt, intressen och så vidare.

Detta kan leda till att folk anstränger sig lite extra för att visa sin goda sida och det är alltid intressant att läsa om medlemmar.

Nu kan det vara svårt att ha kolla på så många medlemmar i dessa forum. Som ett test kan ni endast bevaka en viss kategori och/eller ta hjälp av andra medlemmars "likes/reaktioner" på inlägg.
Alternativt att medlemmar får vara med och rösta eller nominera. På så sätt kan ni undersöka specifika medlemmar istället.

En tanke jag tror kan vara kul.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha 2 saker!

- Darkmode i appen
- En skola/artikelserie angående smarta hem med smarta automationer.
Allt ifrån astrour på fasadbelysning till notiser att det är dags att hämta in posten!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag köpte ett Ryobi-kit som bland annat innehöll en skruvdragare, till mitt stora "bygga brygga-projekt" nu i våras. Allt flöt på alldeles utmärkt fram tills sluttampen på projektet när jag skulle fälla ner spotlights i de 45mm tjocka nytryckta bryggtrallbrädorna. Efter 5 av 10 hål började den lukta lite elektronikvärme, för att sedan under hål 6 låta lite konstigt för att sedan helt tappa kraft, och började ryka... Dvs Tokslut innan projektet var klart. Fick ta fram min gamla lilla skruvdragare/borrmaskin från Lidl som fick slutföra projektet.
dock så vill jag ju kunna fortsätta ha Ryobi, då jag har en hel del andra Ryobi-produkter, men är ju inte sugen på att köpa ny skruvdragare...
Jag skulle med andra ord bli överlycklig om jag fick en ny Ryobi-skruvdragare från ert test då jag bortsett måndagsexemplaret jag hade är väldigt nöjd med dem, men känns surt att behöva köpa en ny igen...

har även ett nästa projekt som kanske framgår lite i bilden - och det är stranddäcket som behöver sig en rejäl översyn... och då behövs ju en bra skruvdragare igen...

Vy över en nyligen byggd brygga vid vattnet med en roddbåt och trädäck.

Men för att även deltaga i tävlingen med något, så har jag dels bryggprojektet som vi kan beskriva lite mer ingående, eller mitt stora pool och altan/pooldäck-bygge. Ett Polypropylenpoolbygge, med automatiskt lamelltak, altandäck som det ska läggas granitkeramik på både det nya pooldäcket och gamla befintliga träaltanen på ca 100kvm. Trappor byggs i nya träbehandlingsmaterialet Linax Bitus Grå. Sarg i Cembritskivor och norsk granit/skiffer-väggar längs poolens synliga uteväggar. Ett riktigt spännande och intressant projekt tycker vi själva - och våra hantverkare som kräver massor med nya lösningar och beslut och letande av komponenter för att få allt att vara automatiserat och snyggt...
 
Jag skulle vilja läsa om vilka metoder som kommunerna använder för sopsortering och om man sett att en viss metod är bäst/billigast för kommuninvånarna och miljön.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja se mer av enkla byggbeskrivningar/snickeri osv. Jag tänker att det är något som många kan ha nytta och intresse av.

Typ:"bygg ett superenkelt bord, bänk, spaljé osv... "
 
Jag skulle vilja veta ifall någon har byggt eller kommer att bygga självförsörjande vattning av sina växter och plantor. All bevattning ska komma från regn och grundvatten.
Bevattning ska ske automatiskt på dagar där det behövs. Väderförhållandena ska styra när bevattning ska köras igång eller inte.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja läsa mer om hur man bygger smarta hus
 
En serie med djupdykning i energieffektivisering, el-produktion och energilager. Ligger i var o varannat hushålls intresse.

Gärna reportage om hushåll som gjort resan, vad har fungerat bra för dem osv.
 
Jag ser gärna lite inspiration gällande återbruk av material. Exempelvis vid rivning så kan materialet bli något annat man inte alls hade kunnat tänka sig? Det slängs på tok för mycket användbart material idag.
 
Hej!

Vi ska precis flytta från lägenhet till vårt första hus. Har många tankar & idéer kring det, men lite erfarenhet så då är detta forum helt suveränt - tack!

Det jag saknar är mer fokus på hållbarhet, återbruk och delning/hyra verktyg etc. Ni skulle t.o.m. kunna integrera en plattform för att dela, hyra och sälja byggmaterial, verktyg etc. Eller göra ett samarbete med nån annan tex. Hygglo, Ihopa, Blocket, https://ccbuild.se/ etc.

Glad Midsommar!

Allt gott,
Anna-Karin

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.