Bygginstruktioner hade varit trevligt att läsa. Gärna på enklare saker såsom sänggavel, sittbänk till trädgården, hobbyprojekt för barn, hur man gjuter ett fundament till ett staket.

Sedan en artikel om vilka renoveringar på huset som lönar sig mest ur ett försäljningsperspektiv hade varit intressant. En intervju med en mäklare som delar med sig av detta kanske?
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 1 till
  • Laddar…
En sektion på byggahus.se med rörlig media på enkla (fackmannamässiga) beskrivningar av olika "små pill" i/runt ett hus. Korta snuttar, max 5-10 minuter långa. T.ex.: så här bockar du till fönsterblecket för att få det snyggt och vattentätt, så här skarvar du golvsocklar snyggast, ska du renovera en dörr som slagit sig, så här rätar du upp den på bästa sätt.

Skriva beskrivningar i all ära men ibland (ofta) kliar jag mig i huvudet och tänker hur menar de här egentligen. Då skulle det vara skönt att få Se hur man gör, så man (jag) slipper fundera på om jag gjorde rätt nu.
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 2 till
  • Laddar…
1. En enkel chattfunktion vore kul.
2. En uppgradering av ens profil där man kunde löpande ladda upp sina projekt till en portfolio och följa andra för inspiration.
3. En rekommendationsfunktion för hantverkare i sitt område där man kan hitta en bra hantverkare eller ge betyg åt någon man anlitat.
4. Workshop funktion där användare och proffs kan erbjuda workshops inom olika ämnen.
5. Fler emojis :love:
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja att ni skrev mer om hur man sköter gräsmattan bäst. Testa ogräsmedel, och vilken typ av gödning som är bäst.hur påverkar robotklippare spridning av ogräs osv...
 
Lite tävling på tävling men men.
Tänk om man kunde vinna en halvdags-master class med någon av forumets giganter där de hands on visar o hjälper dig m något specifikt.

Inser att idén har ”ett antal” om och men vem skulle inte t ex vilja ha Ola C som hjälp/coach irl f ett jiggbygge, Daniel L för ngt finsnickeri-relaterat, Bo Siltberg för el etc etc.
(Hade tänkt ta organisera verkstaden som exempel också men kom bara på en
som dock def inte borde vara aktuell :D)
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Jag hade med största intresse velat läsa om dränering och olika möjligheter till detta. Det känns som en aktuell fråga med alla dessa källare våra svenska hus byggdes med under lång tid.
Både hur det påverkar huset, men också har negativ påverkan på oss människor. Men fukt mögel och liknande.
Finns det någon "quick fix" eller är det att gräva upp kring hela grunden och jobba sig utåt.
 
Vi planerar att bygga ett Tomte och trollhus vid vår grillplats, (dom springer omkring och plockar åt sig våra verktyg och dyligt) så om vi bygger ett litet fint hus åt dem så kanske de inte plockar våra grejer, det gäller att hålla sig vän med dem, därför behöver vi en bra skruvdragare. ER
 
  • Älska
Tekladennyfikne
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja se en artikelserie med tema "Månadens lilla projekt för hemmafixaren/byggare" där mn beskriver steg för steg hur man fixar själv ett och annat i boende eller trädgården. Hade varit kul
 
  • Gilla
Tekladennyfikne
  • Laddar…
Jag ska sätta två kanter av cortenstål i 90ﹾ runt en parkering. Ena sidan är 13 m och den andra 4,5m. Måttet på stålplattorna är 3000x300x6. Jag skulle vilja läsa om hur man förankrar dem bäst i marken och hur man svetsar ihop dem.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
1. En enkel chattfunktion vore kul.
Vill bara vädra min åsikt; chattfunktion kan vara trevligt men på andra forum med den funktionaliteten händer det titt som tätt att man hittar "Hjälp! Hur gör man X?"-trådar som avslutats med "vi tar det i chatten". Då försvinner sökbarheten för oss andra med liknande problem om inte tråden uppdateras.
 
  • Gilla
lidholmen
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja läsa om:
1. Energimätningar och besparingsalternativ i villan. Jag har bergvärme men ändå får höga elräkningar.
2. Fler verktygstester
3. Altan behandling.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]


Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Hej!

Mitt artikelförslag är kring renovering och hållbarhet. Hur kan vi renovera bäst med miljön i åtanke. Smarta tips på återbruk av utrivna fönster, virke och övriga material etc. Bygg ett bord av den utrivna väggen? Kan man använda gamla tapeter till någonting? Finns massor med uppslag som jag skulle tycka var intressant då jag nu renoverar en gammal gård
Mvh
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja se mera av enkla ritningar på tex utekök, blomlådor, sänggavlar mm.
Ett forum där man kan efterlysa hjälp med enklare saker och utbyte av tjänster hade också varit bra.
 
Det är inte vinter och kallt än men det gäller att ligga steget före hela tiden.

Skulle gärna läsa om kaminer då det är ett bra och mysigt sätt för att få ner värmekostnaden på vintern då solpanelerna ger som minst och elpriset är som högst.
Vad ska man tänka på? Vilka regler gäller? Kostnader för montering?

Gärna också andra tips om energieffektivisering av värme, isolering av hus i största allmänhet.
 
Cheesen
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja se en artikelserie med kaminer, spisar, eldstäder, rökgångar och säkerhet runt myseldande och uppvärmning med ved.
Jag ser minst 10 artiklar utspridda under året som även kan följa eldarens årscykel ( huggning torkning eldning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.