Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
K
R RoAd skrev:
Nej, jag tycker bara det är intressant för de som har en uppfattning som går mot expertisens. De borde ju behöva vara minst lika kompetenta/insatta som forskarna för att kunna falsifiera deras slutsatser. Eller hur?

Men visst, jag kan utan problem erkänna att jag INTE har någon högre kompetens inom området. Men jag kan läsa statistik, rapporter, och vetenskapliga artiklar och förstå dem ganska bra. Om man inte ens kan det så finns det väl egentligen inget annat val än att lita på den yrkeskår som faktiskt är experter?
Eller eventuellt har någon nära som haft dålig erfarenhet av vaccinet i form av någon biverkning. Jag är själv nyfiken på många som är emot vaccinet vilka kunskapgrunder som gör att man ställer sig emot
 
R
K Krux skrev:
Eller eventuellt har någon nära som haft dålig erfarenhet av vaccinet i form av någon biverkning. Jag är själv nyfiken på många som är emot vaccinet vilka kunskapgrunder som gör att man ställer sig emot
Ja, vi har haft någon tidigare i tråden som hade haft en släkting (tror jag) som fått en biverkning som inte var så rolig. Vill minnas att alla accepterade det som ett skäl till varför den personen inte vågade vaccinera sig själv. Men den personen var också öppen med att det var en omotiverad rädsla (fobi) och försökte inte maskera det som att det skulle finnas vetenskapliga bevis för den inställningen.

De jag pratar om nu är enbart de i tråden som försöker att på något sätt vetenskapligt eller logiskt motivera att det skulle vara en bra idé att inte vaccinera sig. Jag är ganska säker på att ingen av dem har någon relevant kompetens i ämnet.
 
  • Gilla
Krux och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Är varken mikrobiolog eller ens utbildad inom läkarvetenskapen men lyssnar till vetenskapen och forskare, oaktat om de tillhör majoritetsuppfattningen eller ej, och bildar mig en uppfattning som jag tror på.
Varför tror du att du är bättre än nästan alla med relevant utbildning och erfarenhet på att komma fram till en uppfattning när du saknar relevant utbildning och erfarenhet?

Jag är inte utbildad inom området, men har jobbat i ett företag som tillverkade medicinsk utrustning (vilket krävde viss kunskap inom området), så långt tillbaks som jag kan minnas har jag varit intresserad av hur människokroppen fungerar, har vetenskapligt inriktad utbildning och 20 års flitigt läsande av Forskning och Framsteg etc. så anser jag ändå att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna veta när forskarkollektivet har fel.

Även om nu just du verkar ha en bra uppsättning av gener när det gäller covid så gäller det verkligen inte alla och när du t.ex. här i tråden då framför kritik av allmän vaccinering så får du ju även folk som har en dålig genuppsättning när det gäller covid att låta bli att vaccinera sig, alltså den grupp som alldeles för ofta hamnar på sjukhus sen.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]
Mycket lätt att se att det dog mångfalt fler under första och andra vågen än under ett svårt influensaår som vintern 2017-18.
Här får du gärna titta en gång till, fundera över vad du skrev och om det verkligen stämmer
Nej, det stämmer inte
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att du är bättre än nästan alla med relevant utbildning och erfarenhet på att komma fram till en uppfattning när du saknar relevant utbildning och erfarenhet?

Jag är inte utbildad inom området, men har jobbat i ett företag som tillverkade medicinsk utrustning (vilket krävde viss kunskap inom området), så långt tillbaks som jag kan minnas har jag varit intresserad av hur människokroppen fungerar, har vetenskapligt inriktad utbildning och 20 års flitigt läsande av Forskning och Framsteg etc. så anser jag ändå att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna veta när forskarkollektivet har fel.

Även om nu just du verkar ha en bra uppsättning av gener när det gäller covid så gäller det verkligen inte alla och när du t.ex. här i tråden då framför kritik av allmän vaccinering så får du ju även folk som har en dålig genuppsättning när det gäller covid att låta bli att vaccinera sig, alltså den grupp som alldeles för ofta hamnar på sjukhus sen.
Nu fabulerar du igen.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Här får du gärna titta en gång till, fundera över vad du skrev och om det verkligen stämmer
Nej, det stämmer inte
Då får du väl förklara varför det inte stämmer på ett vetenskapligt sätt så får vi se om jag håller med dig.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nu fabulerar du igen.
Gällande vad och varför anser du det?
Jag skrev 3 stycken som handlade om helt olika saker.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gällande vad och varför anser du det?
Jag skrev 3 stycken som handlade om helt olika saker.
Jag tror inte att jag är bättre än någon med adekvat utbildning i ämnet, inte ens en vederhäftig Covidamatör, däremot kanske jag har ett tillräckligt bra immunförsvar, som du antyder, och inte behöver vaccinet. Jag är inte emot allmän vaccinering och har aldrig försökt påverka någon att avstå.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Nu fabulerar du igen.
Det är väl snarare du som ägnar dig åt det…
Tramsigt att lämna en sådan struntkommentar utan att motivera den…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror inte att jag är bättre än någon med adekvat utbildning i ämnet, inte ens en vederhäftig Covidamatör, däremot kanske jag har ett tillräckligt bra immunförsvar, som du antyder, och inte behöver vaccinet.
Det handlar inte om bra immunsystem utan t.ex. hur många ACE2-receptorer man har på cellerna, vilket inte har något alls att göra med immunsystemet. Man kan ha en bra genuppsättning när det gäller covid men i stället vara mycket dålig på att ta hand om andra sorters infektioner, och tvärtom förstås.
M mickef skrev:
Jag är inte emot allmän vaccinering och har aldrig försökt påverka någon att avstå.
Men du gör det ju genom de inlägg du skriver, det är ju bara att se på vilka som gillar dem, dvs. andra som är emot vaccinering av alla och de gör ju det för att de uppfattar det som att du står på deras sida.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du väl förklara varför det inte stämmer på ett vetenskapligt sätt så får vi se om jag håller med dig.
Toppen i 2018 ligger på 2200 döda (per vecka?) 2020 ligger den på 2600. Det är inte mångfald fler dödsfall.
Försöker man uppskatta total antal dödsfall per år (area under grafen, men då räknad från nollpunkten och inte 1500 där y-axeln börjar) då blir skillnaden ännu mindre.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Toppen i 2018 ligger på 2200 döda (per vecka?) 2020 ligger den på 2600. Det är inte mångfald fler dödsfall.
Försöker man uppskatta total antal dödsfall per år (area under grafen, men då räknad från nollpunkten och inte 1500 där y-axeln börjar) då blir skillnaden ännu mindre.
Nu skrev jag om överdödlighet vilket är arean mellan den övre gröna streckade linjen och den lila linjen. Det framgår klart av meningen innan grafen.

Jag ser att jag missade källan till grafen så här kommer den: https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport_overdodlighet_vecka_2022-21.pdf
 
harry73
Du skrev väldigt exakt följande:
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket lätt att se att det dog mångfalt fler under första och andra vågen än under ett svårt influensaår som vintern 2017-18.
Hade du skrivet att många fler dog av covid under första vågen än av influensa under 2018 game det varit något annat, men det skrev du inte.
Du får gärna ställa lite högre krav på dina egna inlägg
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Du skrev väldigt exakt följande:

Hade du skrivet att många fler dog av covid under första vågen än av influensa under 2018 game det varit något annat, men det skrev du inte.
Du får gärna ställa lite högre krav på dina egna inlägg
Jag beklagar att det inte gick att förstå att det gällde överdödlighet när jag just hade skrivit:
"Det har varit mycket större överdödlighet under pandemin än under svåra influensaår."
samt klistrar in en graf som just handlar om överdödlighet.

Och inte heller att det gick att förstå att det gällde just covid och influensa med tanke på vad denna tråd handlar om och att det hela var ett svar på meningen:
"Väldigt få utanför riskgruppen som dött och det sker även med influensa."

Du kanske ska klaga på den meningen av Feratine eftersom det är naturligtvis inte är sant att det är väldigt få utanför riskgruppen som har dött av någonting (vad som helst) under pandemin. Eller har du olika måttstockar beroende på om skribenten håller med dig eller är emot dig? Eller gäller det just mig?
 
F Feratin skrev:
Du är ju ärligt talat den värsta mobbaren och vaccinlobbyisten på detta forum. Två år har du spenderat här med hundratals inlägg dagligen där du försökt påtvinga andra vaccinet. Det är brottsligt. Om det är något som är patetisk är det du. Har du ens ett liv? Vem betalar dig för att sprida din lobbyism och propaganda?

Och nej, du har inte en jäkla suck om vaccinets säkerhet. Det är INTE beprövat. Det är fortfarande ny teknik. Det krävs många år innan man kan dra några riktigt slutsatser. Och som du vet har man slutat vaccinera barn. Och du som satt och försökte påtvinga folk att vaccinera sina barn. Nu plötsligt har myndigheterna fel eller? Haha. Så löjligt.

Covid är ett ickeproblem för 98% av befolkningen. Sådana som du överdrivet något enormt. Nu är pandmin verkligen över men ni sitter fast i det förflutna och försöker dra ner alla i er misär, hypokondri och oro.
Du behöver hjälp med din verklighetsuppfattning.

Är du en äkta nätkrigare, som strider för det bruna gänget?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.