Nissens
P pinec0ne skrev:
Och så en liten uppdatering om klimatet i garaget. Fick borra upp hål i taket och punktera plasten för att kunna mäta hur tjock isolering som sitter där, verkar vara 145 mm. Sedan tejpa igen hålen igen.
[bild]
Efter det blev det lite energiberäkningar. Har använt mig av [länk] för att få fram rimliga u-värden för väggar, tak och platta. Jag fick då:
- Väggar: 0,48 W/(m2*K)
- Tak: 0,33 W/(m2*K)
- Platta: 1,182 W/(m2*K) (är väldigt osäker på om denna siffra stämmer för oisolerad platta, någon som har input?) [länk]
- Garageport: räknat med samma som väggar, kommer att bygga en isolerad vägg innanför porten (som går att ta av de få tillfällen man behöver ta in något genom porten)
- Fönster: räknat med samma som väggar, kommer sätta igen och isolera
- Dörrar: inte en aning om u-värde på dessa, har därför gissat på 1,2 W/(m2*K)

Lite andra värden och antaganden för beräkningar:
- Årsmedelvärde lufttemperatur ute: 8,5 grader
- Årsmedeltemperatur mark under garage: 8,5 grader
- Medeltemperatur inomhus: 10 och 15 grader (antagit samma i hela rummet, ingen gradient mellan golv och tak)
- Seasonal coefficient of performance (SCOP) för luft-luftvärmepump: 3,8

Med dessa värden får jag elbehovet för en luft-luftvärmepump till 832 kWh/år vid 15 grader och 192 kWh/år vid 10 grader. Skulle tro att dessa siffror (förutsatt att värdet för plattan stämmer) är överskattade då vi även har en av långväggarna som sitter ihop med huset som jag inte räknat med. Hålla 10-15 grader verkar med andra ord inte vara någon stor kostnad med dagens isolering. Tänker att det därför är rimligt att redan nu sätta in en LLVP och se hur utfallet blir, blir det för dyrt så kan man se över isoleringen. Om man ersätter isoleringen i taket med 150 mm PIR och bygger på väggarna med 70 mm extra mineralull får jag istället 169 kWh/år (10 grader) och 730 kWh/år (15 grader). Inte särskilt mycket förbättring med andra ord. Detta förutsatt att mina beräkningar stämmer så klart, får dubbelkolla detta :p om någon upptäcker något som verkar orimligt eller om jag gjort någon rejäl tankevurpa så säg gärna till! Kan ju också göra ett inlägg i en annan forumsdel så klart.
Hade det inte varit enklare att mäta uppifrån?
 
  • Gilla
  • Haha
maglin och 1 till
  • Laddar…
Inga synpunkter på dina beräkningar, bara en synpunkt på det du skrev om fönster. Att du skall sätta igen dem och därför beräknade deras yta som vägg. Eller missförstod jag?
Vårt hus är från 1973, i verkstaden finns det tre st låga fönster precis under taket; ger väldigt lite dagsljus men ändå...
Största vinsten är ändå att kunna blicka upp mot himlen och se om det är klart eller mulet, om det är stilla eller om vinden får tallen att röra sig. Jag får en känsla av hur det är i världen utanför och jag gillar det. Mycket.
Jag skulle nog tjäna litegrand isoleringsmässigt på att sätta igen fönstren men jag föredrar att ha fönster mot omvärlden — även om utsikten är begränsad. Och även om det kostar lite i värmeförluster.
(När du kör maskiner och spånsug osv kommer du att värma upp lokalen avsevärt.)

Bara en tanke.
//Ronnie
 
  • Älska
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hade det inte varit enklare att mäta uppifrån?
Det tror jag inte, har platt garagetak så då får man väl bryta upp pappen? Har jag missat något uppenbart så får du gärna upplysa mig :D
 
P Pysslarn skrev:
Inga synpunkter på dina beräkningar, bara en synpunkt på det du skrev om fönster. Att du skall sätta igen dem och därför beräknade deras yta som vägg. Eller missförstod jag?
Vårt hus är från 1973, i verkstaden finns det tre st låga fönster precis under taket; ger väldigt lite dagsljus men ändå...
Största vinsten är ändå att kunna blicka upp mot himlen och se om det är klart eller mulet, om det är stilla eller om vinden får tallen att röra sig. Jag får en känsla av hur det är i världen utanför och jag gillar det. Mycket.
Jag skulle nog tjäna litegrand isoleringsmässigt på att sätta igen fönstren men jag föredrar att ha fönster mot omvärlden — även om utsikten är begränsad. Och även om det kostar lite i värmeförluster.
(När du kör maskiner och spånsug osv kommer du att värma upp lokalen avsevärt.)

Bara en tanke.
//Ronnie
Tack Ronnie, det kan säkert vara så. Tänkte till att börja med sätta upp en plywoodskiva över fönstret bara och testa hur det känns. Så får jag se hur jag gör sen :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Inga synpunkter på dina beräkningar, bara en synpunkt på det du skrev om fönster. Att du skall sätta igen dem och därför beräknade deras yta som vägg. Eller missförstod jag?
Vårt hus är från 1973, i verkstaden finns det tre st låga fönster precis under taket; ger väldigt lite dagsljus men ändå...
Största vinsten är ändå att kunna blicka upp mot himlen och se om det är klart eller mulet, om det är stilla eller om vinden får tallen att röra sig. Jag får en känsla av hur det är i världen utanför och jag gillar det. Mycket.
Jag skulle nog tjäna litegrand isoleringsmässigt på att sätta igen fönstren men jag föredrar att ha fönster mot omvärlden — även om utsikten är begränsad. Och även om det kostar lite i värmeförluster.
(När du kör maskiner och spånsug osv kommer du att värma upp lokalen avsevärt.)

Bara en tanke.
//Ronnie
För att inte tala om att man ändå får en uppfattning om hur länge man varit i verkstaden ... man ser när det börjar skymma, man får en känsla för hur tiden går ... och har man inte kommit därifrån när det börjar ljusna ute så kanske det är läge att lägga ner jobbet för dagen(natten). Tycker inte att en klocka på väggen kan ersätta solens upp och nergång.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
För att inte tala om att man ändå får en uppfattning om hur länge man varit i verkstaden ... man ser när det börjar skymma, man får en känsla för hur tiden går ... och har man inte kommit därifrån när det börjar ljusna ute så kanske det är läge att lägga ner jobbet för dagen(natten). Tycker inte att en klocka på väggen kan ersätta solens upp och nergång.
Sant, får dock ljus in via ett förråd längst bak också. Men så klart bättre via detta fönster som är i samma rum.
 
Samtidigt som jag tittar på lämplig luft-luftvärmepump så tänkte jag ta tag i elen. Har idag ett litet proppskåp i ett förråd som delar vägg med garaget. Där finns det ett 3-fasuttag av äldre typ (som använts till hydrofor) samt några ytterligare proppar.
En hand pekar på ett öppet äldre 3-fasuttag bredvid ett proppskåp på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker mig att jag istället sätter en ny elcentral, anpassad för verkstadens behov, på andra sidan väggen i garaget. Jag tänker mig att jag då behöver kunna ansluta:
- två 3-fasuttag (ett för maskiner och ett för att köra spånsug samtidigt)
- LLVP
- uttag för handmaskiner
- ev belysning och övrigt som var kopplat till det gamla proppskåpet

Låter detta rimligt? Något annat jag behöver tänka på? Hur har ni andra löst detta i era snickeri? Bra att ha lite koll innan jag pratar med elektriker tänker jag.
 
Jag skulle personligen ha siktat på ett trefasuttag till. Många begagnade maskiner går på trefas och det är lätt hänt att man köper på sig. Jag har bara ett uttag och gör knappt annat än att koppla i och ur maskiner.
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Jag skulle personligen ha siktat på ett trefasuttag till. Många begagnade maskiner går på trefas och det är lätt hänt att man köper på sig. Jag har bara ett uttag och gör knappt annat än att koppla i och ur maskiner.
Finns ju grenuttag för trefas så inget större problem med bara ett uttag?...även om det underlättar med fler uttag. Jag kör 4st trefasmaskiner på ett uttag med grenuttag o kopplar aldrig i och ur några sladdar.
 
Använder du inga motorskydd? Ingen dum idé att ha till maskinerna.
 
Ola C Ola C skrev:
Finns ju grenuttag för trefas så inget större problem med bara ett uttag?...även om det underlättar med fler uttag. Jag kör 4st trefasmaskiner på ett uttag med grenuttag o kopplar aldrig i och ur några sladdar.
När man ändå är igång och installerar nya grejer känns det trevligare med riktiga uttag, tycker jag.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Jag skulle personligen ha siktat på ett trefasuttag till. Många begagnade maskiner går på trefas och det är lätt hänt att man köper på sig. Jag har bara ett uttag och gör knappt annat än att koppla i och ur maskiner.
Ola C Ola C skrev:
Finns ju grenuttag för trefas så inget större problem med bara ett uttag?...även om det underlättar med fler uttag. Jag kör 4st trefasmaskiner på ett uttag med grenuttag o kopplar aldrig i och ur några sladdar.
Japp, som Ola skriver har jag tänkt köra grenkontakt på det ena uttaget och använda dessa till maskinerna medan det andra är till spånsugen. Kanske kan vara värt att ha ett extra också.

X xxx.maws skrev:
Använder du inga motorskydd? Ingen dum idé att ha till maskinerna.
Det har jag inte tänkt på faktiskt... hur kopplas dessa in, behöver jag ta hänsyn till det i utformning av elcentral?
 
Antal uttag beror väl på hur flexibel verkstaden ska vara. Minst ett tre-fas uttag i varje ände gör ju det lättare att flytta runt maskinerma ifall du vill planera om i verkstan. Sen om du jobbar mycket med handmaskiner kan det ju vara bra att tänka till för att slippa sladdar över golvet.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
När man ändå är igång och installerar nya grejer känns det trevligare med riktiga uttag, tycker jag.
Svaret va väl mest till dig som inte gjorde annat än koppla i och ur maskiner. Håller med om att det är lika bra att dra in fler uttag när man ändå håller på.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Japp, som Ola skriver har jag tänkt köra grenkontakt på det ena uttaget och använda dessa till maskinerna medan det andra är till spånsugen. Kanske kan vara värt att ha ett extra också.



Det har jag inte tänkt på faktiskt... hur kopplas dessa in, behöver jag ta hänsyn till det i utformning av elcentral?
Nej egentligen, finns båda delar. Prata med din elektriker om du ska göra om elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.