MrSpudnut MrSpudnut skrev:
Halloj!

Ska dra begränsningskabel till nya Smart City 500an. Har några områden där det just nu är blomäng men som ska slås och klippas senare under sommaren. Tänkte spara skarvningar genom att lägga ut även runt detta område men sedan ”snörpa av” en bra bit till en (lång) ögla som kan vecklas ut och naglas fast senare. Någon som ser några tekniska problem med detta? Om ett par tio meter kabel (öglan) ligger uppvirad, kommer det att exempelvis störa signalen?

Hoppas på att man senare år kan hindra att försommarängen blir klippt i förtid genom ”smarthet” hos klippare och app, eller också gör jag bara om manövern igen.


ha det gott!
Överbliven kabelmängd upprullad som en spole kan ge upphov till problem. Undvik att göra detta, så bör det funka med extra kabel.

Avgränsning i program/mjukvara finns på i klippare som gardena benämner "LONA".

En annan grunka för temporär begränsning av klippning är denna, "ZoneProtect".
Verkar vara försenad.

https://www.gardena.com/es/productos/cuidado-del-cesped/robot-cortacesped/zoneprotect/970525601/
 
Redigerat:
Ja, det är ju i all ärlighet ett alternativ. Som ett proffskrocket :)

Just nu är ytan helt "fördjunglad" så det går baske mig inte att lägga kabel där innan det trimmats av, men för nästa år om inte HQ har levererat programvaran... Tack för tipset!

M Mi La skrev:
Alt ngt i stil med denna: [länk]
 
E etompau skrev:
Överbliven kabelmängd upprullad som en spole kan ge upphov till problem. Undvik att göra detta, så bör det funka med extra kabel.
Så att hänga upp det ungefär som man skulle gjort med en vanlig skarvsladd (lite löst uppvirad, enmetersloopar eller så) på en krok borde funka. Duger nog.

Avgränsning i program/mjukvara finns på i klippare som gardena benämner "LONA".
Det är en sån, turligt nog. Vi får se hur det funkar. Men jag misstänker att klipparen måste ha "scannat" av hela området för detta, vilket då inte är möjligt än på några veckor. Men nästa säsong så!

Tack för svar alla, bra tråd - Byggahus (medlemmar) levererar som alltid!
 
MrSpudnut MrSpudnut skrev:
Halloj!

Ska dra begränsningskabel till nya Smart City 500an. Har några områden där det just nu är blomäng men som ska slås och klippas senare under sommaren. Tänkte spara skarvningar genom att lägga ut även runt detta område men sedan ”snörpa av” en bra bit till en (lång) ögla som kan vecklas ut och naglas fast senare. Någon som ser några tekniska problem med detta? Om ett par tio meter kabel (öglan) ligger uppvirad, kommer det att exempelvis störa signalen?

Hoppas på att man senare år kan hindra att försommarängen blir klippt i förtid genom ”smarthet” hos klippare och app, eller också gör jag bara om manövern igen.

ha det gott!
Lägg kabel både som du vill ha det nu och som du vill ha det när ängen ska klippas. I ena änden kopplar du ihop trådarna med ett vanligt skarvdon, i den andra sätter du en trappbrytare.

Klart.

Bara att slå om strömbrytaren när du vill slå ängen. Finns det klåfingriga barn riskerar ängen att slås i förtid… :cool:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lägg kabel både som du vill ha det nu och som du vill ha det när ängen ska klippas. I ena änden kopplar du ihop trådarna med ett vanligt skarvdon, i den andra sätter du en trappbrytare.

Klart.

Bara att slå om strömbrytaren när du vill slå ängen. Finns det klåfingriga barn riskerar ängen att slås i förtid… :cool:
Nu börjar vi komma in på Robotgräsklippare C-nivå. I like it! Tror kanske att jag håller an lite med denna lösning till att jag har bemästrat grunderna i ämnet.

Dock bara så jag förstår tänket, hur ser skarvdonet ut där de två looparna möts? En sladd ut i ena ändan och två in i den andra eller är det helt enkelt en Wago med en sladd i varje hål och så ordnar det sig (iom att det bara går signal genom en loop åt gången)?
 
Samma sort som när du skarvar kabel annars. (En wago går väl i teorin bra det med, men lämpar sig väl inte så bra ute pga. fukten.) Blå och vit Wago kabelskarv mot vit bakgrund, används för att ansluta elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som sagt, i andra änden kan du ha en vanlig strömbrytare (med trappfunktion, så att den matar ena slingan när den står åt ena hållet och andra när den står åt andra). Det är faktiskt inte särskilt svårt. :)
 
  • Gilla
MrSpudnut
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samma sort som när du skarvar kabel annars. (En wago går väl i teorin bra det med, men lämpar sig väl inte så bra ute pga. fukten.) [bild]
Japp. Hur den skarven funkar elektriskt är uppenbart. Jag har undrat lite hur samma skarvdon funkar när guide och begränsning möts? Är det alternerande pulser genom respektive krets, eller är det bara parallella kretsar med strömfall (i halva begränsningsslingan)? Nyfiken på hur det är konstruerat.
 
Jag vet inte exakt hur det funkar, men som jag tolkar det går det ut en signal från anslutningen till vänster begränsningskabel och en från anslutningen till guidekabeln och så går de båda tillbaka via höger begränsningskabel.
 
  • Gilla
MrSpudnut
  • Laddar…
Krille84 Krille84 skrev:
Printerkabel <> USB är det du ska använda. Tror inte det medföljer.
Tack! Kabeln till min 19 år gamla printer gjorde jobbet.
Lite snålt av dem att inte skicka med kabeln tycker jag.
Eller så kunde de kanske ha använt USB-C.
 
Köpte en ny Sileno City 500 som inte verkar ta laddning. Har rengjort laddkontakterna och laddstationen indikerar inga fel. Vad säger ni, är det bara att skicka tillbaka eller finns det något annat jag kan göra? Byta transformator? Vill helst inte skicka tillbaka, känns väldigt surt när man lagt all begränsningskabel etc.
 
F fruktanki skrev:
Köpte en ny Sileno City 500 som inte verkar ta laddning. Har rengjort laddkontakterna och laddstationen indikerar inga fel. Vad säger ni, är det bara att skicka tillbaka eller finns det något annat jag kan göra? Byta transformator? Vill helst inte skicka tillbaka, känns väldigt surt när man lagt all begränsningskabel etc.
Ta kontakt med Gardena, batteriet som är trasigt! Jag hade samma fel. De skickade ett nytt batteri.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
J johs skrev:
I år uppdaterade jag min SIleno 1600+ (inköpt 2020) för första gången. Sen dess (1 månad nu) har jag fått ett antal Charging System Problem, som jag inte har något minne av från tidigare år.
Dock inte att den backar ut! Utan den laddar ett tag, och sen får den detta felmeddelande.

Senaste gången hade den (enligt API-integration) laddat 99%, vart uppe på 100% några minuter för att sen backa ner till 99% och gå in i felstatus (dock med Battery Charge = OK). Detta var sista körningen för kvällen. Den kom aldrig igång av sig själv, var tvungen att gå ut och OK'a felmeddelandet morgonen efter innan den började köra.. Efter det körde den på ~1h20min till 50% nivå och höll igång som vanligt resten av dagen & veckan..
Jag har också fått detta problemet på min Sileno 1000 (inköpt 2019) sedan senaste mjukvaruuppdateringen. Felet kommer sporadiskt runt var femte laddning eller så. Måste trycka OK på klipparen för att den skall gå igen vilket ställer till det eftersom klipparen går vid min sommarstuga. När den väl klipper går den perfekt, klipper upp till 90 min och laddar 60 min.

Jag har bytt batteriet till det ersättningsbatteriet som säljs av Husqvarna men det hjälpte inte.
Fått en ny transformator från Garden men det hjälpte inte heller.
Supporten sade att maskinen är trasig så jag lämnade in den + laddplatta på Husqvarna-verkstad. De hittade inget fel och den gick perfekt på deras gräsmatta i 10 timmar.
Tillbaka hemma återkommer felmeddelandet "Laddsystemproblem" efter 11 timmars gång.
Nu har jag bytt till en ny lågspänningskabel mellan transformatorn och laddplattan. Återkommer med resultat.

Jag läste om att Manneredchart löste problemet genom att flytta laddplattan. Hur nära transformatorn stod den innan? Jag har 10 m avstånd, tycker inte att den borde störa...
 
Jag har samma fel. Flyttade laddplattan och fick det att funka några gånger men nu gör den samma sak igen. Varje gång utan undantag. Laddplattan står alltså mitt på gräsmattan för att inget ska störa.
 
X Xoob skrev:
Jag har samma fel. Flyttade laddplattan och fick det att funka några gånger men nu gör den samma sak igen. Varje gång utan undantag. Laddplattan står alltså mitt på gräsmattan för att inget ska störa.
Jag hoppas verkligen att Gardena får till sig all feedback ang den senaste mjukvaran. Jag skulle gärna se en ny mjukvara där man kalibrerat om laddströmsövervakningen innan jag kastar mer pengar på detta problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.