V Viktoria D skrev:
Det vore nåt!
Dragspel är inte tillräckligt, KÖR INDISK MUSIK - värre går ej att lyssna på dagen efter när baksmällan kräver ABSOLUT TYSTNAD….

Bäst är att dokumentera decibel och klockslag, kolla gränser med kommunen - tala sedan vett med grannen och ge denne en chans att samarbeta… innan anmälan till kommun… de är tyvärr inte så snabba att agera i dylika ärenden

Kör då indiska hämnden
 
  • Gilla
  • Haha
Kicki_B och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ring polisen. Dom bötfäller numer för störand ljud.
Näe, det gör dom inte. Bara störande ljud från bilar. När jag var hos polisen för att kolla upp detta så sa dom att för villor så kan dom ev åka ut efter 23.00. Men då är det om det är brakfest. Hade det varit en hyresrätt kan dom beslagta utrustningen vid upprepade händelser.

Finns tyvärr inte mycket att göra mer än att försöka få en bra relation med dom. Har själv två jobbiga grannar som inte gillar musik eller fester - ens på midsommar…
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag hittade detta:

"Störs du av upprepade fester och det inte fungerar att prata med grannen, kan du istället vända dig till kommunens miljönämnd och initiera ett tillsynsärende. Finns ingen annan utväg och du störs vid upprepade tillfällen kan du ringa polisen på 114 114"
Gäller hyresrätter. Inte villor.
 
H hempularen skrev:
Har provat 114 114 en gång, efter en stunds pausmusik angavs förväntad kötid till 78h. Fick ringa 112 istället. Det gällde ett tips om mycket grovt brott, men observationen var lite gammal, så det kändes inte riktigt rätt att störa 112, men de var tacksamma.
Du skulle provat 114 14 istället:p
 
  • Haha
  • Gilla
kwasibengt och 5 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag hittade detta:

"Störs du av upprepade fester och det inte fungerar att prata med grannen, kan du istället vända dig till kommunens miljönämnd och initiera ett tillsynsärende. Finns ingen annan utväg och du störs vid upprepade tillfällen kan du ringa polisen på 114 114"
Rätt nummer är 114 14!
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Hellre att grannen spelar hög musik än att höra bråk från grannar! Har själv närmaste granne som är glad i att spela hög musik. Tycker det är bra då jag själv slipper hålla på att leta och växla musik. Nu spelar de mest på helger och under semestern och har de brukar vara uppe tidigare än en annan även om det varit en rejäl fest. Det jag egentligen vill komma till är att många grannar retar sig på denna familj på grund av spelandet men efter lite prat så genomlyser avundsjukan att de har pool och mer eller mindre pedantiskt skött tomt osv. Står man inte ut med att grannar håller låda så skall man överväga att flytta ut i en enslig skogen eller dylikt. Gnälls alldeles för mycket!
 
  • Gilla
Ceemm och 3 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Hellre att grannen spelar hög musik än att höra bråk från grannar! Har själv närmaste granne som är glad i att spela hög musik. Tycker det är bra då jag själv slipper hålla på att leta och växla musik. Nu spelar de mest på helger och under semestern och har de brukar vara uppe tidigare än en annan även om det varit en rejäl fest. Det jag egentligen vill komma till är att många grannar retar sig på denna familj på grund av spelandet men efter lite prat så genomlyser avundsjukan att de har pool och mer eller mindre pedantiskt skött tomt osv. Står man inte ut med att grannar håller låda så skall man överväga att flytta ut i en enslig skogen eller dylikt. Gnälls alldeles för mycket!
Yes. Studsmattor, fotbollsmatcher, hockeypuckar mot vägg, gräsklippare, motorcyklar, mm mm mm…. Men så är det med grannar och något man får leva med.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
H
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Gäller hyresrätter. Inte villor.
Jag tolkar att alla kan höra av sig till kommunen med klagomål. Inte bara dom i lägenheter.

Du tänker inte på störningsjouren?
 
  • Gilla
mcj
  • Laddar…
Nu bor jag i Turkiet men min sons dagmamma hade ett logement för hotell personal som granne och dom började spela musik vid 12-tiden varje natt hon blev trött på det och klev upp vid första bönetimmen ut på balkongen med kastruller och lock (ca 04) killarna kom ut o frågade vad hon gjorde hon sa att dom spelar musik så alla vaknar nu väcker jag alla för det är dags att be morgonbönen Jag kan lova att det inte hördes ett knäpp från dom sen
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag tolkar att alla kan höra av sig till kommunen med klagomål. Inte bara dom i lägenheter.

Du tänker inte på störningsjouren?
Nej. Varit i kontakt med Polisen då vi varit dom störande. Bor i villa och tänkte ansöka om tillstånd då vi har två jvligt gnälliga grannar. Vilka gått över gränsen några gånger. (Om man har fest på midsommar med 30 glada +50 så blir det tjatigt med en granne som kommer över kl 20.00 och hotar mm om vi inte stänger av musiken…)

Kommunen kan ställa ut en ljudmätare under någon månad för att få fram om det är störande men resultatet av det blir nada - då det är en villa. Och deras insats syftar inte till att hålla koll på fester…
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Det vore nåt!
Det gjorde syrran och det fungerade, kanske inte riktigt dragspel men något dunkadunka på söndag morgon.
Protte
 
V Viktoria D skrev:
Ja ni har en poäng;) Det är ju bara en sida av storyn här. Vi har bott i hus innan detta och är vana vid diverse ljud. Nej, dygnet runt varje dag spelas det inte. Men under olika tider på dygnet, var otydlig där.
Viktigt är att dokumentera störningarna noggrannt: Datum, tid från-till, gärna ett decibel-värde om du kan ordna fram det (någon skrev om en app till mobilen). Köp en liten almanacka för dessa speciella noteringar, kan vara bra att visa upp för miljökontoret eller polisen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Viktigt är att dokumentera störningarna noggrannt: Datum, tid från-till, gärna ett decibel-värde om du kan ordna fram det (någon skrev om en app till mobilen). Köp en liten almanacka för dessa speciella noteringar, kan vara bra att visa upp för miljökontoret eller polisen.
Vart leder det? Ingenstans.

OM du inte startat typ en mekanisk verkstad i detaljplanerat villaområde… Men för fester, musik etc? Nope.

Ungefär som att försöka klaga på alla som sätter upp sina studsmattor mot grannarna. Dom vill ju inte gärna ha det vid sin egen tomt, altan, etc…
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
4 kap.7 § brottsbalken

https://www.villaagarna.se/radgivni...klar/vad-gor-du-nar-grannen-spelar-hog-musik/

Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips![/QUOTE]
V Viktoria D skrev:
Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.

Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är en ny ordningsbot som kom i juni i fjol.
Svårt att få igenom.
Folk får spela musik. Speciellt om de hävdar att musiken skall spelas i samma nivå som originaluppförandet.
Musik är ju upplevelsen av ljuden så som de är avsedda att upplevas.

Klassisk musik kan komma upp i nivåer över 110db i en vanlig konsertsal. Då UTAN förstärkning (lite beroende på vart man sitter) Rockmusik ännu högre. Det var väl Ted Nugent som toppade runt 130db+ på sina konserter.

Var på en av hans konserter och kunde inte höra vad folk sa i telefonen en vecka efter konserten.

Vad man kan påpeka är väl att de inte behöver spela musik 24/7 ytan tona ner efter ett visst klockslag och ge lite extra tid på fredag/lördagar.

Har själv inte problem med detta då jag övar gitarr.. närmaste granne är 6km bort.. Så den dagen då de klagar så har jag nog fått råd med en riktigt maffig anläggning.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.