Cheesen Cheesen skrev:
Ring polisen. Dom bötfäller numer för störand ljud.
Är det så! Bra tips!
 
  • Gilla
Sxper och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
V Viktoria D skrev:
Är det så! Bra tips!
Ja det är en ny ordningsbot som kom i juni i fjol.
 
  • Gilla
Snicklas och 4 till
  • Laddar…
Polisen skulle vara första instans jag skulle ringa
 
  • Gilla
Richard Möller och 5 till
  • Laddar…
H
Jag hittade detta:

"Störs du av upprepade fester och det inte fungerar att prata med grannen, kan du istället vända dig till kommunens miljönämnd och initiera ett tillsynsärende. Finns ingen annan utväg och du störs vid upprepade tillfällen kan du ringa polisen på 114 114"
 
  • Gilla
Anna_H och 28 till
  • Laddar…
R
Fast nu vet vi ju inte om ts överdriver gällandes hur mycket som egentligen spelas.

Att ha fest får man naturligtvis ha i sitt eget hus, och att de spelas dygnet runt tror jag inte på. De måste ju sova med.

Bor man i ett villaområde får man tyvärr acceptera mycket olika ljud. Grannen som har fest, den störiga grannen som drar igång sin bensinklippare tidigt en söndagsmorgon, barn som tjoar, hundar som skäller, grannar som bråkar etc.

Det är inte som en brf eller hyreslägenhet där det oftast finns andra ordningsregler att förhålla sig till.
 
  • Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Fast nu vet vi ju inte om ts överdriver gällandes hur mycket som egentligen spelas.

Att ha fest får man naturligtvis ha i sitt eget hus, och att de spelas dygnet runt tror jag inte på. De måste ju sova med.

Bor man i ett villaområde får man tyvärr acceptera mycket olika ljud. Grannen som har fest, den störiga grannen som drar igång sin bensinklippare tidigt en söndagsmorgon, barn som tjoar, hundar som skäller, grannar som bråkar etc.

Det är inte som en brf eller hyreslägenhet där det oftast finns andra ordningsregler att förhålla sig till.
Eftersom vi inte vet (och TS nog inte kan eller vill svara ärligt om hon nu skulle vara ett överkänsligt gnällo) så är det väl en väldigt bra idé att börja med miljönämnden. De lär hellre gå på fakta än forumpåståenden, så det borde gå att reda ut rimligt enkelt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 13 till
  • Laddar…
R
Absolut så är det så, tyvärr så verkar det vara så att många som flyttar till hus första gången
(obs! Vet ej om detta är faller med ts) verkar tro att alla grannar är knäpptysta och det enda man hör i ett villaområde är fågelkvitter när man sitter i sin trädgård med en kopp kaffe.

Finns mååååånga trådar på detta gällandes samma ämne, är lite som dolda fel trådar.

Va?! Får mina grannar väsnas?
Va?! Ska jag behöva betala nått på mitt hus som är 40-60 år gammalt? Är det inte förra ägaren som ska betala det? Jag har ju faktiskt köpt huset för 4 miljoner, etc….
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Christer Pohl och 11 till
  • Laddar…
Ja ni har en poäng;) Det är ju bara en sida av storyn här. Vi har bott i hus innan detta och är vana vid diverse ljud. Nej, dygnet runt varje dag spelas det inte. Men under olika tider på dygnet, var otydlig där.

Vi kan ju bara leka med tanken rent hypotetiskt att vi grannar skulle ha en poäng..vad kan vi då göra? Fått många bra tips, klurar också på om vi på något sätt kan dämpa ljudet?
 
  • Gilla
DG2 och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Eftersom vi inte vet (och TS nog inte kan eller vill svara ärligt om hon nu skulle vara ett överkänsligt gnällo) så är det väl en väldigt bra idé att börja med miljönämnden. De lär hellre gå på fakta än forumpåståenden, så det borde gå att reda ut rimligt enkelt.
miljönämnden ska kollas upp, tackar!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Ja ni har en poäng;) Det är ju bara en sida av storyn här. Vi har bott i hus innan detta och är vana vid diverse ljud. Nej, dygnet runt varje dag spelas det inte. Men under olika tider på dygnet, var otydlig där.

Vi kan ju bara leka med tanken rent hypotetiskt att vi grannar skulle ha en poäng..vad kan vi då göra? Fått många bra tips, klurar också på om vi på något sätt kan dämpa ljudet?
Bra fönster och AC så att ni inte behöver ha öppet på natten är en åtgärd. Om fönsterbyte och översyn av uppvärmning är i underhållsplanen skulle jag prioritera det. Högt och massivt bullerplank en annan, men då källan är långt borta måste planket täcka hela den yta ny vill skydda - så kan bli svårt med bygglov.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Polisen bryr sig inte.Lägger ner innan bläcket torkar.Vet av erfarenhet.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kör dragspelsmusik i ännu större högtalare kl 7 på söndag morgon.
Precis så gjorde jag för många år sedan. På den tiden hade jag en firma som hyrde ut ljudanläggningar. Vi andra grannar pratade ihop oss och morgonen efter att de hade haft en av vansinnesfesterna så riggade vi upp och spelade så mycket det bara gick. Vi grannar hade hur roligt som helst med att försöka hitta så passande musik som möjligt. Radiosänd gudstjänst blev lite kronan på verket.

Efter det var det lugnt så länge raggargrannen bodde kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 60 till
  • Laddar…
Riktade horn i stil med hesa Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
TechChad och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tågtuta? :D
 
  • Haha
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
A
V Viktoria D skrev:
Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.

Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
En gång i den föråldrade forntiden, när jag pluggade i Uppsala, så hade en korridorgranne en förkärlek till ”Take me to your heaven” på maxvolym och repeat varje efterfest. Oavsett veckodag. Det tuktades genom att vi drog på Rammstein på max en tidig morgon efter en särskilt intensiv natt. Sen gick vi ner på stan, medan hon låg bakfull i ljudet.

När vi kom hem var hon vansinnig och vi förklarade att så skulle det bli i fortsättningen, varje gång vi blev störda av henne, så skulle vi störa tillbaka. Min stereo var dessutom större.

Där efter hördes aldrig mer Charlotte Pirelli från hennes rum…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Gurra246 och 44 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.