K Kreutzer skrev:
Låter snarare som du är den jobbige grannen.....
Exakt. :crysmile: Alltid två sidor av myntet.

Men om någon försöker avbryta en midsommarfest kl 20.00 så…
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
  • Älska
Viktoria D
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
miljönämnden ska kollas upp, tackar!
Finns något som heter störningsjouren man kan ringa.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi har en granne som när mina barn var små dunkade musik långt in på natten så fönstren skallrade hos oss, kärringen i familjen suger i sig kickifestis och fyllebråkar med sin man. Sen har hon den dåliga smaken att gnälla på människor som klipper gräset mellan 14-18 på en lördag, och samtidigt hör man kärringen skriker i bakgrunden ”idioter” osv.

Härligt med grannar….
 
Ingolf Christiansen Ingolf Christiansen skrev:
Finns något som heter störningsjouren man kan ringa.
Inte när man bor i villa, det är polisen som gäller.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Precis så gjorde jag för många år sedan. På den tiden hade jag en firma som hyrde ut ljudanläggningar. Vi andra grannar pratade ihop oss och morgonen efter att de hade haft en av vansinnesfesterna så riggade vi upp och spelade så mycket det bara gick. Vi grannar hade hur roligt som helst med att försöka hitta så passande musik som möjligt. Radiosänd gudstjänst blev lite kronan på verket.

Efter det var det lugnt så länge raggargrannen bodde kvar.
************************************************************
Hörde om en ljudtekniker, som blev galen på sin grannes gräsklippare kl.7 på morron, Lördag & Söndag...
Han spelade in hans maskin, Och eftersom gubben gick & la sig vid 22 om kvällarna, så han körde han igång sitt PA-system (En ljudanläggning som används för att påkalla allmänhetens uppmärksamhet.)vid 23 & lät Hans klippare spelas upp i en timme...Hämnden är ljuv...
 
  • Gilla
15minuter och 4 till
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Är det så! Bra tips!
V Viktoria D skrev:
Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.


Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
V Viktoria D skrev:
Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.

Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.

Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.

Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?

Någon med erfarenhet av liknande situation?

Tacksam för alla tips!
Hej! Finns regler på hur hög musik det får spelas. Kolla med miljökontoret. spela sedan in grannens musik. Finns också ljudmätare att låna. Grannens musik får inte höras genom väggarna, enligt lagen om störning. Lycka till
 
  • Gilla
tokers
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Inte när man bor i villa, det är polisen som gäller.
Jo det finns en Trygghetsjouren i många byar här i Skåne De kör ut vid behov
 
M Mollenana skrev:
Hej! Finns regler på hur hög musik det får spelas. Kolla med miljökontoret. spela sedan in grannens musik. Finns också ljudmätare att låna. Grannens musik får inte höras genom väggarna, enligt lagen om störning. Lycka till
Funkar inte för villor och pga rättsläget så är det meningslöst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Tror ni att en hög & tät häck skulle kunna dämpa ljudet något? Eller plank?
Nej men ett par peltorkåpor
På riktigt. Ni ska inte behöva bygga om för att grannen ofredar er. Dokumentera. Anmäl till kommun och polis.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tågtuta? :D
Som detta?
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Finns ju snabbväxande häckar dom blir höga o täta, bör dämparna del.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vegetation dämpar tyvärr i stort sett ingenting.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S snugge skrev:
Du menar per sekund va?
Tack! Ber om ursäkt. Jag tänkte skriv 10 Hz, men skrev fel i min iver att göra det mer lättläst.
 
Jag ser en del inlägg här med innebörden att man får skylla sig själv om man utsätts för buller nattetid från grannar eller rejvare uthomhus. Det är ju viktigt att slå fast att enligt svensk lag är det inte så. Att bullra nattetid rubriceras som ofredande och faller under allmänt åtal. Jag har själv varit utsatt för detta i flera år och vet hur fruktansvärt knäckande det är. Tyvärr fungerar rättsväsendet så dåligt i Sverige numer så att polisen inte kommer vid pågående brott av den här typen ens om man ringer vid pågående brott (ja, jag har gjort det många gånger och det är 112 man ska ringa då). Inte ens om grannarna går ihop och ringer gemensamt får man hjälp. Detta är i Stockholm och möjligen fungerar polisen mindre uselt på andra håll i landet. Ljuddämpning brukar inte fungera i praktiken mot basljud. Som jag ser det har ni bara dessa val:

1. Ring polisen varje gång tillsammans med grannarna och hoppas att något händer.
2. Starta en egen juridisk process efter att ha dokumenterat händelserna.
3. Ring på hos grannen varje morgon dagen efter 7:00 och säg hur stort problemet är (hota inte, resonera).
4. Jävlas tillbaks tills det blir olidligt för grannen att bo där. (Väsnas på morgnarna, spik i bildäcken, hundskit i brevlådan, ...)
5. Flytta
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.