Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen bra ide om bolaget är försatt i likvidation eller konkurs. Då kan konkursförvaltaren eller likvidatorn kräva TS på beloppet IGEN!
På fakturan som visas finns inte något som antyder att det är något annat än en enskild firma.
Har du belägg för att det är på annat vis?
 
lunnabo lunnabo skrev:
På fakturan som visas finns inte något som antyder att det är något annat än en enskild firma.
Har du belägg för att det är på annat vis?
Jag skrev om. På fakturan kan inte jag se om det är AB´t eller enskilda firman som gjort jobbet, ser du?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MrJay
lunnabo lunnabo skrev:
Du har inte förstått värdet av att göra sig skuldfri.
Att stå kvar i skuld är större problem.
Det handlar inte om mig eller dig och hur vi förhåller oss till personlig skuld, att dyka upp oinbjuden hemma hos en hantverkare som skickar saltade fakturor är ingen bra idé. TS har inte betalat till honom och därav är hantverkaren inte skyldig honom något. Betala det man tycker är skäligt och gå vidare i livet.. Det är ganska tydligt att hantverkaren i fråga är en fifflare som inte verkar vara vidare insatt i juridik eller hur man driver företag.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
MrJay
  • Gilla
andersjwerner
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det handlar inte om mig eller dig och hur vi förhåller oss till personlig skuld, att dyka upp oinbjuden hemma hos en hantverkare som skickar saltade fakturor är ingen bra idé. TS har inte betalat till honom och därav är hantverkaren inte skyldig honom något. Betala det man tycker är skäligt och gå vidare i livet.. Det är ganska tydligt att hantverkaren i fråga är en fifflare som inte verkar vara vidare insatt i juridik eller hur man driver företag.
Att hantverkaren inte är skyldig TS något var ju bra att du lyfte fram...
 
MrJay MrJay skrev:
De obligatoriska uppgifter i fakturan som skall vara med när denna är utställd från ett AB är inte med*

* [länk]
Du ser ju inte hela fakturan så lite mycket gissning där..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En annan intressant fråga, har du, TS, fått fakturor från AB´t när du anlitat honom tidigare, eller enbart den enskilda firman?
 
MrJay
G gimmok skrev:
Du ser ju inte hela fakturan så lite mycket gissning där..
Nu ser jag att sidfoten där denna info brukar stå inte är med i bild.. Oh well, förhoppningsvis har TS koll :cool:
 
K
Om inte organisationsnummer och F-skatt eller momsnummer står med i fakturans sidfot (saknas på bild) så är det ju bara kolla ägare till det bankgiro eller plusgiro numret som pengarna ska betalas in till, ägare till det kontot kommer avslöja om det är AB eller EF som gjort uppdraget. Skulle det vara så att fordran överlåtits mellan bolagen (vilket han kanske skulle kunna hävda) så ska detta vara med som information och upplysa dig som gäldenär.

Bestrid fakturan, då åläggs bevisbördan borgenären och då upp till honom att bevisa att det är rimligt.

Även det faktum att fakturan kommer 11 månader efter utfört arbete är något som talar för att han inte kan begära att du ska betala fullt belopp - eftersom din möjlighet till ROT-avdrag försvunnit pga hans slarv.
 
  • Gilla
Krokiga smeden och 2 till
  • Laddar…
Om företaget ligger i konkurs så är det troligt att de blivit av med sin F-skatt. Om de skriver på fakturor att de har F-skatt trots att de inte har det så är det straffbart.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt, men likvidatorn är 81 år gammal…
Vad är det som är lustigt med det?
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Högst osannolikt att han ställer fakturan från AB bolaget, även om man inte kan se det utan sidfoten på fakturan. Då kommer han inte se röken av pengarna. Men för att fakturan ens skall vara giltig så skall organisationsnummer arbetsställe mm framgå. Gör det inte det så är det bara att bestrida den som felaktig. Då får han göra en ny där alla uppgifter är med. Om han gör ett försök att runda likvidatorn så bör han nog tänka till här.

Har du ringt dagtid vs före 16.00 som tidsgräns de anger som jourtid på sin sida. Så är det firman som tagit beslut att genomföra jobbet efter arbetstid dvs deras jourtid. Att du sen frågade hur det gick när ingen kom spelar heller ingen roll. Du beställde jobbet, under ordinarie arbetstid (utgår vi från). bestrid fakturan i sin helhet, och be dem skicka en korrekt. Motivera att fakturan innehåller fel tjänster.

Jag tycker ditt sms ca 18.00 där du frågar så de inte glömt dig bara talar för din sak. Det påvisar att du suttit och väntat på dom. Går det att få fram en telefon trafiklista så man ser vilken tid du ringde så är han körd.

Jag rekommenderar att du kontaktar ARN, framför allt väger deras beslut tungt om han mot all förmodan skulle försöka driva det till tingsrätt.

Sen är min rekommendation att absolut inte säga/skriva något om att du tycker det är ok att det blev lite dyrare, då de skulle komma samma dag etc. med det har du lite hintat att du förstått att det är en jourutryckning, men inte förstått vidden.

Stå tydligt på dig, att du har ringt dagtid för att få hjälp, blev lovad att de hade tid samma dag, och sen på eget bevåg kommit efter arbetstid och då dessutom utan någon upplysning lagt det på jourpris.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
Vad är det som är lustigt med det?
Det kanske är vanligt i dina kretsar, men i Sverige generellt går väl 99,2% av alla i pension senast när man är 69.

Jag har under hela mitt yrkesliv aldrig träffat på någon fullt yrkesverksam som är 81 år gammal.

Han är dessutom likvidator för ett antal företag just nu.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kanske är vanligt i dina kretsar, men i Sverige generellt går väl 99,2% av alla i pension senast när man är 69.

Jag har under hela mitt yrkesliv aldrig träffat på någon fullt yrkesverksam som är 81 år gammal.

Han är dessutom likvidator för ett antal företag just nu.
Bland de få som arbetat i den åldern som jag känner är faktiskt en likvidator. Dock inte densamma. :D
Som jag har förstått det är det ett jobb som oftast kräver löjligt lite aktivt arbete om dagen, utan är mest en fråga om att vänta in att vissa tidpunkter har passerats och reglera de kvarvarande skulderna.
Så, om du har kompetensen kan det vara ett bra sätt att utöka pensionen...

(Visst, det finns mer krävande konkurser, men de tilldelas förhoppningsvis andra jurister.)
 
H
A agl skrev:
För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).

Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.
Finns det inget organisationsnummer på fakturan? Någon säte adress ska också vara med. Det är uppgifter som kanske finns men inte syns på bilden? Har de skickat in fakturan till Skatteverket? Kolla med Skatteverket om det har gjort något rotavdrag, då kan du även kontrollera deras organisationsnummer, konkurs osv. Kontakta Hallå konsument och även konkursförvaltaren.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.