Hej
Ska ha hem elektriker, straxt om 10 min.
Håller på med en liten utbyggnad, kommer ske i två etapper (så det kanske omöjliggör vattenburet, dvs om man ska bryta vattenledningen och skarva på för ett rum till senare om något år)

Hur som helst har jag tänkt elburen golvvärme. Men då jag inte lagt i golvspån ännu har jag ju möjlighet att köra vattenburen tänker jag.

Vad tror ni är kostnadseffektivast av de två alternativen? Vi pratar om först en yta på 12 kvm och sen en på 15 kvm, totalt ca 27 kvm. För att vattenburet ska funka tror jag det kräver att man kan skarva på för de kommande 15 kvm.

Mvh
Fredrik
 
  • Utrymme under utbyggnad med osatta golv och exponerade väggstommar samt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du värma vattnet med?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Så länge du inte värmer det vattenburna med elpatron så blir det antagligen billigare i drift, men dyrare i installation.

Nackdelen med vattenburet är att du upplever kalla golv (om du ska ha klinker) sommartid då värmen inte cirkulerar. Detta går att lösa med en elpatron i för den vattenburna värmen men kostar så klart mer.

Alternativt så flyter man in elslingor ovanpå den vattenburna för att kunna ha varma golv sommartid.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Om man har billigt uppvärmning på vintern så kan man ha en elpush som värmer och cirkulerar vattnet i golvet även sommartid. Men då går den ju på ren el sommartid och investeringskostnaden blir så hög att man troligen inte sparar in den under överskådlig tid. Men allt beror på vad man har för primär värmekälla.
 
Om det är möjligt skulle jag välja vattenburet alla dagar i veckan. Då har du ju friheten att i framtiden välja den värmekälla som du önskar. Med elslingor så sitter du fast med direktverkande el och så som priset är ju är det ju ingen höjdare.

Vad har d för värmesystem i resten av huset? Vatten eller elradiatorer?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så länge du inte värmer det vattenburna med elpatron så blir det antagligen billigare i drift, men dyrare i installation.

Nackdelen med vattenburet är att du upplever kalla golv (om du ska ha klinker) sommartid då värmen inte cirkulerar. Detta går att lösa med en elpatron i för den vattenburna värmen men kostar så klart mer.

Alternativt så flyter man in elslingor ovanpå den vattenburna för att kunna ha varma golv sommartid.
eller så cirkulerar man bara vattnet sommartid utan att värma det. Jag värmer hela källaren på det viset sommartid. Solen gör jobbet.
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Det trodde jag inte var tillräckligt, men det kanske beror på hur kalla fossingar man har :thinking:.
 
Hej,
Tackar för alla svaren.
I resten av huset har har vi elradiator och elburen golvvärme. Huset är på ca 100 kvm. Så det utökas med ca 27 kvm.
Så OM det skulle vara fiffigt med vattenburen golvvärme i denna nya del så tänker jag mig en uppvärmning med elpatron.
I framtiden har vi även tänkt investera i solpaneler på taket.
Mvh
Fredrik
 
Så länge du driver golvvärmen med el så finns ingen fördel med vattenburet. Däremot avsevärt högre installationskostnader.

Fördelen med vattenburet är att man kan driva det med en värmepump, då sjunker elanvändningen till ca 1/4 del. Men det är knappast rimligt att installera värmepump för en så liten yta. Om du däremot funderar på att senare konvertera hela huset till vattenburen värme, för att kunna få ner uppvärmningskostnaderna. Då kan man överväga vattenburet nu i den nya delen, så du slipper konvertera det också senare.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det trodde jag inte var tillräckligt, men det kanske beror på hur kalla fossingar man har :thinking:.
Ja, det blir ju inga 30 grader på badrumsgolvet, men i år har vi för första gången kört källaren helt utan värme/cirkulation och det är en markant skillnad. Fuktigt och golv som upplevs kalla. Normalt cirkulerar jag vattnet som värms i golven på övervåningen och då blir det som kallast 22-23 grader ungefär, vilket räcker för att golven inte ska kännas kalla när man går barfota. Jag har förberett mitt värmesystem för att köra det även sommartid men i praktiken har vi aldrig tyckt att det behövs.
 
  • Gilla
Lennart Gustafson
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Tackar för alla svaren.
I resten av huset har har vi elradiator och elburen golvvärme. Huset är på ca 100 kvm. Så det utökas med ca 27 kvm.
Så OM det skulle vara fiffigt med vattenburen golvvärme i denna nya del så tänker jag mig en uppvärmning med elpatron.
I framtiden har vi även tänkt investera i solpaneler på taket.
Mvh
Fredrik
Om detta är ett permanentboende är det ju rimligtvis så att det i planen ligger någon sorts värmepump för uppvärmningen. Att värma 120kvm hus med direktverkande el är ju dyrt och kommer inte bli billigare heller.

För min del känns det helt självklart att förbereda för vattenburen golvvärme. Elgolv känns helt uteslutet, även om du kompletterar med en luftluftvärmepump kommer det kosta tråkiga pengar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
eller så cirkulerar man bara vattnet sommartid utan att värma det. Jag värmer hela källaren på det viset sommartid. Solen gör jobbet.
Det funkar för att få lite varmare i källaren om man kan 'omfördela' värmen från markplanet, Men i det här fallet är det ett enda rum.
Dock tror jag inte man behöver någon värme alls i TS fall på sommaren.


Jag skulle ha lagt vattenslang och planerat att konvertera hela huset till vattenburet.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag har bergvärme, vattenburen värme i tre rum och radiatorer i samtliga rum utom ett där det bara finns golvvärme (två av rummen med golvvärme har radiatorer under fönster där man ofta sitter för att undvika kallras). Trots detta håller jag precis på att avsluta en totalrenovering av tvättstugan med elektrisk golvvärme.

Skälen var flera:
  • Som MathiasS skriver är det ingen värme i golven på sommaren när värmepumpen inte värmer huset. Inget problem i rummen med vattenburen golvvärme då det är trägolv. Men mindre kul i en tvättstuga med klinkers.
  • Höjden på golvet, jag gillar inte höjdskillnader mellan rummen. Det finns tunna slangar, men de är grövre än en 4 mm värmekabel och hur bra de värmer tål att räkna på.
Så jag valde elektrisk golvvärme som komfortvärme för golvet och med en stor vattenburen radiator för uppvärmningen av tvättstugan.

Så det behöver inte bli fel att installera elektrisk golvvärme. Frågan är hur du tänker värma huset i framtiden, med vattenburna radiatorer, vattenburen golvvärme, fläktkonvektor eller en kombination av dem.
 
Kör dubbelt!

Vatten vinter, höst och vår.
El på sommaren.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det funkar för att få lite varmare i källaren om man kan 'omfördela' värmen från markplanet, Men i det här fallet är det ett enda rum.
Dock tror jag inte man behöver någon värme alls i TS fall på sommaren.


Jag skulle ha lagt vattenslang och planerat att konvertera hela huset till vattenburet.
ja finns det inte mer än ett golv så funkar det ju inte riktigt att flytta runt värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.