F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är väl ganska naturligt när diskussionen handlar om barn som dör i vattensamling på ens egen tomt att inkludera just alla applicerbara vattensamlingar, inte bara pooler. Jag menar drunknar ett barn i en pool eller i en bäck tycker man nog inte att det är väsentligt i vilkendera det skett. Förutom det juridiska förstås, men det är inte nödvändigtvis det enda som är väsentligt.
I det man hittar så handlar det uteslutande om lagar som avser anlagt vatten vad jag har sett, och det gäller även anlagda naturpooler och fisk/näckrosdammar. Finns det reglerat för naturligt vatten så har jag helt missat det.

Golfbanor är fulla av anlagda dammar helt utan inhängnad, många slicande golfspelare skulle nog uppskatta om nån drev på där.
 
Kempa_swe
MathiasS MathiasS skrev:
Poolen ifråga verkade ha ett pooltak. Det är godkänt.

Måste taket dras på igen om man tillfälligt går inomhus......måste jag dra för det när jag tittar åt andra hållet, läser en bok, går å kissar.....

Lätt att vara kategorisk men verkligheten är inte så svartvit.

Har man en pool som man gillar att ha öppen kanske ett staket runt fastigheten är en bra grej också.
Poolen skall täckas var gång den ej används eller ej är under full uppsyn. Staket är ett krav om djupet överstiger 30cm på pool, damm etc. Staketet skall vara minst 90cm och byggt så att barn ej kan klättra över det
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad händer om ett barn ramlar ner i bäcken som passerar igenom min väns tomt?
Barnet kravlar väl upp? Det är väl inte vertikala sidor och 1,60 djupt?
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Barnet kravlar väl upp? Det är väl inte vertikala sidor och 1,60 djupt?
Eftersom barn har drunknat i grunda dammar med 20 cm vattendjup kan man inte räkna med det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Rent allmänt finns en lag om "skydd mot olyckor" och du ska i görligast möjliga mån göra det du kan för att förhindra olyckor.
Sen är det inte görligt att förhindra allt, det är tex inte görligt att stängsla in en hel sjö eller bäck.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ordningslagen omfattar endast allmänna sammankomster, offentliga tillställningar mm och är inte tillämplig i en privat villaträdgård om man nu inte anordnar något event för allmänheten där.

Det man får luta sig på är då boverkets byggregler när man bygger en pool. Har inte möjlighet att läsa dessa här hemma men ska fördjupa mig i veckan. Dessa gäller dock inte naturliga vattendrag på tomten.
BBR gäller inte heller retroaktivt förutom med vissa undantag.
Här kan du läsa mer. Den är rätt lättläst :
https://www.msb.se/contentassets/32596cc0a1fc48aea6d86c65c71d9f59/guide-till-okan-vattensakerhet.pdf
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Poolen skall täckas var gång den ej används eller ej är under full uppsyn. Staket är ett krav om djupet överstiger 30cm på pool, damm etc. Staketet skall vara minst 90cm och byggt så att barn ej kan klättra över det
Nej det är inte täckning och staket som behövs. Det är ELLER och det är bara exempel på säkerhetsannordningar. Om du menar att både och behövs, har du en bra länk till den infon?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du är så långt ute och cyklar i spenaten så jag vet inte vad...

När jag var liten så ställde ungarna till med så oändligt mycket mer elände än idag. Skadegörelse, nedbrända skolor, klotter, krossade rutor, snatteri, misshandel, mobbning, ja listan tar aldrig slut.

Problemet idag är ju tvärt om, barnen är alldeles för påpassade och sitter hemma och rör sig alldeles för lite.
Hur förklarar du då att när du var liten och växte upp så gjorde man upp öga mot öga tand för tand.

Idag i segregationens utanförskap räcker det att titta snett på fel person så har du en kula mellan ögonen.

Och det är ju tack vare det ungar idag hålls inlåsta av sina föräldrar och måste rymma från dagis för att den vägen upptäcka världen
 
R Rkarlsson skrev:
Nej för det fanns inga pooler antagligen på 10 talet.

Eftersom du visat att du är för barnmisshandel så är vår diskussion över.
Är inte för barnmisshandel men lite aga och en och annan örfil har ingen dött av
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte nödvändigtvis. Det kan ska olyckor även med ett helt rimligt regelverk.
Självklart men då kan man inte klandra poolägaren
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo givetvis. Om du tänker efter så gör vi så här hela tiden - dvs kompenserar för brister olika grupper av människor har.

Eftersom inget "system" (staket, förälder, dagis, självkörande bil) är perfekt gör vi överallt extra åtgärder för att minska risken för sådant vi vill undvika.
Men det tycks ju ändå inte räcka
 
K Krille4 skrev:
Du menar alltså att alla föräldrar borde stå utanför förskolan varje dag och vakta så att barnen inte rymmer och drunknar i någons pool.

Kan du inte trolla någon annanstans....

/Krille
Nä det menar jag inte utan jag menar att föräldrarna istället fokuserar på sina barn och inte på karriären
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så enkelt är det inte. Förskolan har brustit helt klart och man försöker inte flytta ansvaret till poolägaren. Det man försöker göra är att diskutera hur alla kan hjälpas åt för att minska risken för en olycka, även om huvudansvaret ligger någon annanstans.
Ungefär som man i trafiken anser att man ska hjälpa till, även om någon annan gör fel. Man kör inte på någon som gör fel om man kan förhindra det.
Utanför skolor och förskolor är det ofta 30 km/h, samma sak i många villaområden. Inte kör jag 90 km/h där och kör på barn som är ute och rör sig med motiveringen "det är föräldrarnas ansvar".
Precis men vissa i den här tråden vill ju hålla poolägaren ansvarig
 
Farligt att vara villaägare i dagens samhälle vare sig man har pool eller inte. Vissa fastigheter i vårt avlånga land har garage under huset.

Kommer det en rejäl regnskur så det svämmar över gäller det fort som attan att inhängna och täcka över innan dagis släpper lös barnen på upptäcksfärd
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis men vissa i den här tråden vill ju hålla poolägaren ansvarig
Och som poolägare har denna vissa skyldigheter. Har poolägaren inte ett godkänt skydd så har poolägaren ett ansvar, hur svårt kan det vara att förstå det?
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.