Krille84 Krille84 skrev:
kommer det inte resultera att klipparen konstant kör in i blomlådorna?
Jo, men vad är problemet med det?

När du kalibrerar guidekabeln kommer klipparen att lära sig hur nära blomlådorna den kan gå längs guiden (om den alls går på den sidan, den går på vänster sida om guiden mot laddaren sett), så det är bara när den är ute och klipper där som det kommer hända, inte under transport. Och som sagt, den är byggd för att kunna krocka.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men vad är problemet med det?

När du kalibrerar guidekabeln kommer klipparen att lära sig hur nära blomlådorna den kan gå längs guiden (om den alls går på den sidan, den går på vänster sida om guiden mot laddaren sett), så det är bara när den är ute och klipper där som det kommer hända, inte under transport. Och som sagt, den är byggd för att kunna krocka.
Byggd för att krocka? Enligt min erfarenhet som ni kan läsa om ovan så är den just värdelös på at hantera krockar mot plana ting som tex blomlådor. Träffar den med liten vinkel så kommer den slita sig i stycken när den vänder med baken mot det fasta föremålet.
 
P Peter Bohlin skrev:
Hej problemet är ju att om du har en sträcka med tex en rak vägg eller planka någonstans på din tomt då kan den körs fast på exakt samma sätt?
Känns som att det måste vara begränsningskabel överallt, hur kan de ha konstruerat roboten så dumt? Blir kanske att lämna tillbaka den då
Jag har sett tendenser till problemet du beskriver. Den kör lite snett in i ett hinder, backar och försöker svänga, men åt fel håll så att baken tar emot något annat hinder. Efter ett par försök har den dock alltid trasslat sig ur det.
Jag har senaste programversionen. Har du kollat din ?
 
X xcover5 skrev:
Jag har sett tendenser till problemet du beskriver. Den kör lite snett in i ett hinder, backar och försöker svänga, men åt fel håll så att baken tar emot något annat hinder. Efter ett par försök har den dock alltid trasslat sig ur det.
Jag har senaste programversionen. Har du kollat din ?
Yep 35.13 sileno life smart 1000.
 
L Lagerström skrev:
Funderar på att skaffa en Gateway och göra min Sileno 1000 smart. Fungerar denna månne?

[länk]
Du länkade till varukorgen. Bara du ser din varukorg. Länka direkt till produktsidan istället.
 
L Lagerström skrev:
[länk]
Klipparen måste vara utrustad med ett kommunikationskort för att det ska gå att koppla den mot gateway.
Det räcker alltså inte med att bara köpa en gateway.
 
P Peter Bohlin skrev:
Yep 35.13 sileno life smart 1000.
Problemet som du beskriver vid plankorna på studsmattan ihop med felmeddelandet har jag aldrig råkat ut för. Jag gissar att din Sileno behöver en garantireparation.
 
Är LONA en firmwire uppdatering av befintlig Sileno eller är det en helt ny robot som krävs?

Drygt om det krävs en ny robot. Köpte min hösten 2021 och installerade för första gången för en vecka sedan
 
PhilipZ PhilipZ skrev:
Är LONA en firmwire uppdatering av befintlig Sileno eller är det en helt ny robot som krävs?

Drygt om det krävs en ny robot. Köpte min hösten 2021 och installerade för första gången för en vecka sedan
Helt ny robot krävs.
 
Samma här. Tidigare i tråden skrevs att en ny Klippare krävs men informationen på gardenas hemsida är typ mindre än minimal. mailat supporten via appen och frågat men inte fått svar. Vore kul med ett officiellt svar från gardena.

Vidare, dag 2 med eco mode avslaget och även dag 2 den lyckats starta enligt schema.


PhilipZ PhilipZ skrev:
Är LONA en firmwire uppdatering av befintlig Sileno eller är det en helt ny robot som krävs?

Drygt om det krävs en ny robot. Köpte min hösten 2021 och installerade för första gången för en vecka sedan
 
Tänkte göra en uppgradering av firmware, men hittar ingen passande kabel i min låda med bra-att-ha-sladdar. Har inget minne av att jag såg någon när jag tog ut klipparen ur kartongen. Är det någon som vet om kabeln brukar följa med?
 
G gbgustaf skrev:
Tänkte göra en uppgradering av firmware, men hittar ingen passande kabel i min låda med bra-att-ha-sladdar. Har inget minne av att jag såg någon när jag tog ut klipparen ur kartongen. Är det någon som vet om kabeln brukar följa med?
Printerkabel <> USB är det du ska använda. Tror inte det medföljer.
 
Halloj!

Ska dra begränsningskabel till nya Smart City 500an. Har några områden där det just nu är blomäng men som ska slås och klippas senare under sommaren. Tänkte spara skarvningar genom att lägga ut även runt detta område men sedan ”snörpa av” en bra bit till en (lång) ögla som kan vecklas ut och naglas fast senare. Någon som ser några tekniska problem med detta? Om ett par tio meter kabel (öglan) ligger uppvirad, kommer det att exempelvis störa signalen?

Hoppas på att man senare år kan hindra att försommarängen blir klippt i förtid genom ”smarthet” hos klippare och app, eller också gör jag bara om manövern igen.

ha det gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.