Är så jävla sjukt detta samhälle som under 8 år blivit ännu sjukare.

Man instiftar regler och lagar för att kunna skylla på någon annan när något händer istället för att skydda sina egna barn.

Som förälder lämnar man sitt barn till förskolan som man litar på. En falsk tillit i det här fallet.

Förskolans pedagoger har uppenbart brustit i sin yrkesutövning och ansvar av någon anledning då barnet i sin iver och nyfikenhet rymt ut i villaområdet.

Vad gör man då på förskolan? Ringer polisen som får åka ut och leta i området.

Under tiden har barnet tagit sig in hos på någons tomt och lyckats drukna i någons pool. Tragisk olycka som kunde ha förhindrats om personalen på barnets förskola tagit sitt fulla ansvar.

Istället flyttar man i den här tråden ansvaret från förskolan till villaägaren.

Ett enligt mig helt sjukt förfarande
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
INGEN har min tillåtelse eller behörighet att beträda min tomt utan min tillåtelse, så om jag vill ha fiskdammar, vallgravar och pool utan diverse absurda skydd så är det min ensak! Märkligt att vi barn respekterade detta på 70 och 80 talet när jag växte upp...

Problemet ligger återigen på slapp eller obefintlig uppfostran och total avsaknad av vad som är mitt eller ditt rätt eller fel...
Vi hade pool på 70-talet och vi hade staket runt den, samt nät över den när den inte användes. Det var nämligen krav på det redan då, så det är knappast nåt nytt påfund. Och ungarna sprang lite som de ville mellan gårdarna, det var ingen som brydde sig om det.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Personalen lär ju inte få så kul. Men värre blir det för poolägaren. Han/hon/den/det/etc.. Kan inte haft ett godkänt poolskydd
 
F fsn skrev:
känner du spontant att bäck/sjö mm r likställt pool? Reglerna gäller pool.
Nej det har jag inte påstått. Jag bara ställde frågan. Men vad är skillnaden egentligen? Vatten som vatten?
Jag har en bekant som har en bäck på sin tomt. Vad händer om ett förrymt barn trillar i där?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är så jävla sjukt detta samhälle som under 8 år blivit ännu sjukare.

Man instiftar regler och lagar för att kunna skylla på någon annan när något händer istället för att skydda sina egna barn.

Som förälder lämnar man sitt barn till förskolan som man litar på. En falsk tillit i det här fallet.

Förskolans pedagoger har uppenbart brustit i sin yrkesutövning och ansvar av någon anledning då barnet i sin iver och nyfikenhet rymt ut i villaområdet.

Vad gör man då på förskolan? Ringer polisen som får åka ut och leta i området.

Under tiden har barnet tagit sig in hos på någons tomt och lyckats drukna i någons pool. Tragisk olycka som kunde ha förhindrats om personalen på barnets förskola tagit sitt fulla ansvar.

Istället flyttar man i den här tråden ansvaret från förskolan till villaägaren.

Ett enligt mig helt sjukt förfarande
Regler om pooler är inte 8 år gamla, de är betydligt äldre.

Denna tråd är sjuk. Helt empatilöst från vissa här. Vill absolut inte förebygga något, som att åka på en tidsresa 50 år tillbaka.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför måste Sverige alltid vara bättre än alla andra länder oavsett vad det gäller? Förr kunde vi vara ett stolt litet land med företag som Volvo, Saab, SKF, Asea, Ericsson, IKEA etc. Idag har vi ingenting kvar att vara stolta över.

Se hur faan det gått för landet efter det att barnen som var små på 90 talet kommer ut i samhället
Så om vi minskar säkerheten för barn får vi något att vara stolta över igen?

Du får ursäkta men det är verkligen inte lätt att förstå din argumentation....

/Krille

/Krille
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvarar för att bestämmelserna i lagen uppfylls. Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm.
 
R Rkarlsson skrev:
Regler om pooler är inte 8 år gamla, de är betydligt äldre.

Denna tråd är sjuk. Helt empatilöst från vissa här. Vill absolut inte förebygga något, som att åka på en tidsresa 50 år tillbaka.
Ska vi helt förebygga att olyckor sker med barn som olovligen badar i andras pooler ska vi gå tillbaka till dit Sverige var på väg under Palmes ledning in i ett kommunistiskt samhälle där vanligt folk bor i betongghetton i ena ändan av stan och de högt uppsatta med pool bor i andra ändan
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Personalen lär ju inte få så kul. Men värre blir det för poolägaren. Han/hon/den/det/etc.. Kan inte haft ett godkänt poolskydd
Poolen ifråga verkade ha ett pooltak. Det är godkänt.

Måste taket dras på igen om man tillfälligt går inomhus......måste jag dra för det när jag tittar åt andra hållet, läser en bok, går å kissar.....

Lätt att vara kategorisk men verkligheten är inte så svartvit.

Har man en pool som man gillar att ha öppen kanske ett staket runt fastigheten är en bra grej också.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så om vi minskar säkerheten för barn får vi något att vara stolta över igen?

Du får ursäkta men det är verkligen inte lätt att förstå din argumentation....

/Krille

/Krille
Säkerheten för barn ska inte minskas men den ska väll inte öka bara för att föräldrar inte klarar av sitt föräldraskap?

Varför ens skaffa barn om nu karriären är viktigare än att ta hand om sina egna barn?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ska vi helt förebygga att olyckor sker med barn som olovligen badar i andras pooler ska vi gå tillbaka till dit Sverige var på väg under Palmes ledning in i ett kommunistiskt samhälle där vanligt folk bor i betongghetton i ena ändan av stan och de högt uppsatta med pool bor i andra ändan
Jag tycker du är lite skev. Du är som grannen med noll förståelse för exakt allt. Varför?
Sen skyller du på 90 talister, men varken vi på 80, 70, 60, 50 är ett dugg bättre. Min farfar med 6 ungar hade ingen koll alls på sina ungar, farmor hade lite bättre koll. Men hur lätt tror du de var för dessa 20 talister att ha koll på de 2 äldsta när de var 17 respektive 16?

Ungarna hade precis lika livlig fantasi 1910 som 2022. Skillnaden var att 1910 var det okej att slå sina barn fördärvade eller smiska de med bältet. (ända fram till -66)

Du vill få allt till politik, det var en tragisk olycka. Sen måste det såklart utredas ända från förskolan till poolägaren. Men det skall inte vi döma någon för.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rent spontant för mig så finns inget 0.9 meters staket som barn inte kan klättra över.
Det handlar inte om att göra det fullständigt omöjligt, bara rimligt svårt.

Det är säkert så att ett 2 dm staket skulle stoppa 10% av fyraåringarna (trots att det i praktiken bara är att kliva över). Ett 9 dm staket kanske stoppar 95% och 5 m staket stoppar 100%. Därför är 9 dm en rimlig höjd. Det är ingen som påstår att det blir omöjligt att klättra över.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Har man pool ska man givetvis följa de regler som finns men i det här fallet vet vi inte om det gjordes.

Följde ägaren till poolen regelverket som finns och barnet ändå drunknade så är det fel på regelverket.

När jag var liten och morsan (som var hemma och tog hand om sina barn) såg att man gjorde intrång på grannens tomt blev man snabbt inhämtad och fick lära sig en läxa man aldrig skulle glömma.

Men dagens barn är så curlade att när föräldrarna lyfter blicken från mobilen, paddan eller vad det nu må vara och ser sitt lilla troll på grannens tomt agerar de inte utan väntar till grannen kommer över med trollet och säger "Jag hittade ditt barn i min trädgård". När grannen gått frågar föräldern trollet om hen hittat något roligt i grannens trädgård.

För faan sluta curla barnen
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tycker du är lite skev. Du är som grannen med noll förståelse för exakt allt. Varför?
Sen skyller du på 90 talister, men varken vi på 80, 70, 60, 50 är ett dugg bättre. Min farfar med 6 ungar hade ingen koll alls på sina ungar, farmor hade lite bättre koll. Men hur lätt tror du de var för dessa 20 talister att ha koll på de 2 äldsta när de var 17 respektive 16?

Ungarna hade precis lika livlig fantasi 1910 som 2022. Skillnaden var att 1910 var det okej att slå sina barn fördärvade eller smiska de med bältet. (ända fram till -66)

Du vill få allt till politik, det var en tragisk olycka. Sen måste det såklart utredas ända från förskolan till poolägaren. Men det skall inte vi döma någon för.
Skev får stå för dig, jag är realistisk. Självklart drunknade barn även 1910 men inte i en pool i ett villasamhälle.

Efter 1980 fick man inte slå sina barn men det var ett totalt haveri att ta bort den möjligheten.

Från 1980 fram till nu har samhället gått utför
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Skev får stå för dig, jag är realistisk. Självklart drunknade barn även 1910 men inte i en pool i ett villasamhälle.

Efter 1980 fick man inte slå sina barn men det var ett totalt haveri att ta bort den möjligheten.

Från 1980 fram till nu har samhället gått utför
Nej för det fanns inga pooler antagligen på 10 talet.

Eftersom du visat att du är för barnmisshandel så är vår diskussion över.
 
  • Gilla
Takfönster och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.