M MsTake skrev:
Det är din vinkel på mitt inlägg, jag har aldrig själv haft någon intention att urskulda någon.
Jag blev intresserad av att jag tyckte fokus låg i fel ände. Vad jag anser vore effektivast. Ställ högre krav på en förskola än ett simpelt steket där men kan klättra längs liggande bjälkar (min bild ovan från förskolan i fråga). Kan man förebygga att barn rymmer så är det preventivt mot många olyckor medans fokus runt pool bara är för en specifik. Samma med föräldraansvar kring sitt eget barn.
Nu diskuterar vi pool-olyckor och poolägares ansvar. För att förebygga drunkning i poolen är det effektivast att skydda poolen.
Sedan har naturligtvis föräldrar och förskolepersonal ett ansvar. Men det tar inte bort poolägarens ansvar för sin pool, som dessutom är lättare att uppfylla än att garantera att inget barn i närområdet någonsin sticker iväg från egna tomten/förskolegården.
Tack och hej!

Grizzlyn svarar jag inte. Han sitter bara i grottan och trollar.
 
  • Gilla
  • Arg
Quartto och 4 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Att vissa spjälsängar är högre och att det händer att bebisar tar sig ur dem innan de lärt sig att gå. Så att ha 90 cm som ”krav” känns lite klent om man vill förebygga. På samma sätt som förskolors staket/grindar är undermåliga när barn rymmer dagligen.
Angående förskolors staket är nog inte höjden problemet utan svackorna i marken då de kanske kryper under förr än klättrar över. Men om personalen istället ägnade sig åt barnen istället för sin telefon skulle mycket olyckor kunna undvikas. Dessutom är föräldrarna som lämnar barnen så slappa att de inte orkar stänga grinden till dagis samtidigt som de ska kommentera någon på Instagram
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Dina första inlägg kanske bara var MissTakes. Där urskuldade du poolägare som inte följer reglerna och ville lägga allt ansvar på föräldrar/personal. Där skrev du att det inte var så viktigt med skyddade pooler:
"Poängen är att det finns en miljon farliga saker för en 4-åring så du kan ha fyrtioelva skyddade pooler men är barnet inte under uppsikt eller kan rymma från förskolan/hemmet så har du ett problem oavsett."

Resonerar man så är man självfallet inte lämplig som poolägare. Precis som man ska ha, och får, indraget körkort vid en mängd förseelser, bland annat att köra mer än 20 km/h för fort där det är 30 km/h.

Nu låter det som du argumenterar för strängare skyddsregler, högre staket än 90 cm. Eller behövs inga staket alls eftersom barn ändå kan ta sig över dem? Det är lite oklart vad du menar och vad du är ute efter.

  • Ni som tycker reglerna är så absurda, skulle ni resonera likadant om era barn drunknade i grannens pool?

Vi skulle aldrig tillåta att våra barn drunknade överhuvudtaget för vi skulle ta ansvar för våra barn och inte likt ditt resonemang skicka ut ditt barn ensam i världen i den åldern
 
L lordi skrev:
En väldigt tragisk och sorglig händelse detta, men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Hur gör man om man t ex har en bäck som passerar genom tomten, eller om man har sjötomt?
Då river du huset eller säljer det fort som tusan så Miljöpartiet kan köpa av dig och ta hit flyktingar som de kan lära att bli klimatterorister
 
TRJBerg
L lordi skrev:
En väldigt tragisk och sorglig händelse detta, men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Hur gör man om man t ex har en bäck som passerar genom tomten, eller om man har sjötomt?
Vad gäller pool finns det sådan lag eller i varje fall regler. Vad bäck, strandtomt och liknande finns ingen lag eller regler om sådant skydd.
Tvärtom faktiskt, vad jag kan förstå är det helt förbjudet att inhägna sådant på något som helst sätt.
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Man bygger en massa strandnära hus i områden som tidigare varit kajer för lastfartyg. Varför är det ingen som reagerar när det från kajen ner till vattnet kan vara tre meter. Tror inte att det finns en enda kaj i hela Stockholmsområdet där man satt upp ett högt stängsel som ska förhindra barn eller berusade personer från att trilla i spat. Här i Västerås har man behållit de gamla kranspåret som knappast skyddar med sina 30 cm,ers höjd. Snarare är risken stor att någon snubblar och trillar i spat och kanske måste simma en bra bit för att komma fram till en stege..
Själv har jag i min insynsskyddade trädgård en trädgårdsdamm som vid kanterna är ca 10 cm djup och i näckrosdelen ca 40 cm djup. Påstås att ett barn ska klara av 20 cm djupt vatten. Vad gäller för trädgårdsdammar?
Har en woodland trädgård med massor med växter. Finns också risk för att barn proväter bär.
Ska man ha en trädgård kan man knappast bygga den 100 % barnsäker för att föräldrar ska kunna skita i var småbarn har för sig..
Enda skyddet jag har är en rörelsevakt som tänder belysningen på natten om någon går in i trädgården och så har jag möjligheten att slå på sirenen men vet inte om den löser ut om det är varmt och soligt utomhus. .
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte per automatik bättre med mer personal. Jag har ingen aning om hur det funkar på det dagiset, men jag vet att olika personalgrupper fungera väldigt olika. Mycket personal kan vara kontraproduktivt.
Det heter 4-7barn per 1vuxen här iaf... Och regel tummas med diverse när man leker med diverse scenarios där man kan tumma på reglerna och shiftstrule men mera vilket det göra ett överseende. sånt som endast personer vet som har släktvänner som jobbar inom dagvården m.m
 
R Rolle85 skrev:
Vår häck är ogenomtränglig
Även med motorsåg?
 
M MsTake skrev:
Fast nu pratar vi ju inte om det flesta barn utan snarare nollvision. Förskolan i fråga hade säkerligen ett staket över 90cm med.
jo i verkligheten pratar vi om ”de flesta” även om det är tråkigt att skriva det. Vi kommer inte ha 3m höga plank runt dagis ej heller krav på det runt pooler eller hus på pooler. Även om det skulle behövas för att spara ett liv. Egentligen är inte det så konstigt heller, staketet är bara ett komplement till andra saker, tex dagispersonal eller föräldrar som har uppsikt över barnen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
D DuckDuck skrev:
Det regelverket är som sagt helt absurt och endast Hyckleri... För om jag har en brygga på min tomt eller en sjö så finns det ju inga regler ännu på att stängsla in den skiten... Som sagt Sosse hyckleri på högsta nivå som vanligt.

NÄ, låt de som vill bygga murar som är 2.5 till 3 meter höga runt sina tomter så slipper man ungar och annat pack som kommer in objudna! Men det är väl klart, att de är kränkande för då kan ju inte kreti och petri ta sig in och drunkna i min pool eller sno min gasoltub jag har i grillen!
Nej, det finns verkligen inget absurt i regelverket. Det finns absolut ett legitimt, sunt och väl definierat syfte.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
L lordi skrev:
En väldigt tragisk och sorglig händelse detta, men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Hur gör man om man t ex har en bäck som passerar genom tomten, eller om man har sjötomt?
känner du spontant att bäck/sjö mm r likställt pool? Reglerna gäller pool.
 
M Mathias Märsta skrev:
DU ska inte ha pool. Inte körkort egentligen heller.

Varför skulle du köra 30km/h utanför skolor och förskolor? Det är ju ändå personalens fel om du kör ihjäl någon unge. Och om inte du kört ihjäl ungen kunde lika gärna någon annan gjort det.
Hoppas du bor i en avlägsen grotta, som ditt nick antyder.
 
M Mathias Märsta skrev:
Jag förstår inte varför det ideligen ska skrivas oseriösa inlägg. Och inte bara ett inlägg heller. Utan det ena efter det andra. Sitter ni och skriver på fyllan? Gäller det bara att skriva så många inlägg som möjligt. Hellre än att erkänna att ni tänkt fel fortsätter ni och argumenterar helt uppåt väggarna.

Det argumenteras på allvar att poolägare inte ska behöva följa skyddsregler trots att barn dör i pooler. Sedan tramsas det, förbjud pooler, förbjud ungar, förbjud båda, jag gör vad jag vill för barn får skylla sig själva om de dör i min pool eftersom de inte respekterat min tomtgräns och min äganderätt...

Jag rekommenderar er att radera era fylleinlägg nu.


Absolut inga fylleinlägg... Det är hyckleriet jag stör mig på och att det ALLTID är någon annans fel än föräldrarna/den tillfälliga vårdnadshavarens fel när ungar dör..


Finns det nu en totalt idiotisk lag om att det skall finnas skydd för poler skall det ta mig fan även gälla diken, bryggor, sjöar och andra vattenansamlingar som någon kan tänkas drunkna i!

Alla annat är HYCKLERI och ett sätt att skylla ifrån sitt föräldraansvar i uppfostran, men som det ser ut i dag så är det ju avsaknaden av just uppfostran som är grunden till detta problem.. Så till er ALLA slappa föräldrar och tillfälliga vårdnadshavare se nu för fan till att få diken, bryggor, sjöar och andra vattenansamlingar instängslade enligt lag så att ni har någon att skylla på om era ungar skulle råka drunkna på grund av att de inte lyder er då ni är för trötta av göra karriär så ni inte orkar uppfostra dom som det gjordes förr i tiden
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför måste Sverige alltid vara bättre än alla andra länder oavsett vad det gäller? Förr kunde vi vara ett stolt litet land med företag som Volvo, Saab, SKF, Asea, Ericsson, IKEA etc. Idag har vi ingenting kvar att vara stolta över.

Se hur faan det gått för landet efter det att barnen som var små på 90 talet kommer ut i samhället
Förr var vi ett litet stolt land mycket tack vare Volvo och Saab som införde många nya säkerhetshöjande uppfinningar som var långt över standard i övriga bilvärlden.
Man måste inte vara sist på att införa något som räddar liv.
Redan tidigt i tråden togs det upp hur många fler barn som dog för bara några årtionden tillbaka jämfört med idag.
Barn är barn och kommer alltid att vara det.
Vissa blir aldrig vuxna utan dom fortsätter att tänka och argumentera som om dom vore en femåring.
Om något kan rädda liv så är det värt varje investerad krona för alla inblandade.
 
  • Gilla
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Förr var vi ett litet stolt land mycket tack vare Volvo och Saab som införde många nya säkerhetshöjande uppfinningar som var långt över standard i övriga bilvärlden.
Man måste inte vara sist på att införa något som räddar liv.
Redan tidigt i tråden togs det upp hur många fler barn som dog för bara några årtionden tillbaka jämfört med idag.
Barn är barn och kommer alltid att vara det.
Vissa blir aldrig vuxna utan dom fortsätter att tänka och argumentera som om dom vore en femåring.
Om något kan rädda liv så är det värt varje investerad krona för alla inblandade.
Varför inte investera i statlig föräldrautbildning att barnen är nr 1 i ens liv och inte karriären?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.