Snigla Snigla skrev:
Luktat på den har jag ..hm.. nog inte gjort :thinking::oops: .. den är oftast översållad med nån ohyra som jag inte vill snorta in ;)

Däremot kan jag kanske förklara de mörkare glansiga bladen.. dom är nya! Jag klipper den hela tiden känns det som.. minst tre ggr per säsong klipper jag ner nästan hela.
Där blommorna sitter nu.. är det enda stället jag sparat denna gång (tidigare klippning).. därför jag sällan har några blommor!

Den är så jäkla starkväxande att det är löjligt.. man får trassla ut grenarna från takutsprånget (vissa gånger har jag fått gett upp det och låta dem sitta kvar, men avklippta)..

Tar sig in genom dörren (verkar inte bekomma den att dörren stängs över grenarna.. de växer inne i Boden)

..och den är grymt elak! Har hullingar..överallt och måste ha nått gift (alt något jag är allergisk mot) för om jag fastnat/sticker mig på hullingarna.. så får jag ont i flera dagar och röda blemmor (lite beroende på hur mycket jag stack..)

Dock sitter den kvar i grundformationen.. den verkar inte ha spridit sig på det viset att den växt ”ur rabatten”.
Gräv upp den, dvs be någon gräva upp den. De brukar inte vara allt för besvärliga att gräva upp. Man får givetvis klippa ner dem innan.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
Idag kunde vi avsluta kapitlet "Bygga om gammalt uterum till förråd och lika bra att ta thuja häck som stått där sen hedenhös
. Renoveringsprocess av ett uterum till förråd med borttagning av thuja häck visas i fyra bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollage av fyra bilder visar processen av att ta bort en thuja häck och omvandla ett uterum till förråd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jämnat ut gräsmattan och sått nytt gräs.

Justerad gräsmatta med nytt gräs och en hög med bortgrävda rötter och ogräs, redo för markduk och singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även grävt bort rötter och ogräs och börjat lägga markduk. Blir singel ovan på det sen :)

Utjämnad gräsmatta med nytt gräs, markduk utlagd vid hus med röd tegelfasad redo för singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utplanerad gräsmatta med påbörjad anläggning av markduk vid tegelhus och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Hoppas det ska vara ngn dm med bärlager innan singlet annars är det omöjligt att kratta singlet utan att fastna i markduken. Kan man inte kratta singlet så kommer det med tiden att börja växa ogräs...

Så var det på vår gårdsplan. Förre ägaren hade nyligen fixat plast/markduk med några cm singel på. Såg fint ut, men när jag skulle kratta första ggn fastnade krattan konstant i plast/markduk så jag gav upp med de försöken. Nu är hela gårdsplan "grön och fin".
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hoppas det ska vara ngn dm med bärlager innan singlet annars är det omöjligt att kratta singlet utan att fastna i markduken. Kan man inte kratta singlet så kommer det med tiden att börja växa ogräs...

Så var det på vår gårdsplan. Förre ägaren hade nyligen fixat plast/markduk med några cm singel på. Såg fint ut, men när jag skulle kratta första ggn fastnade krattan konstant i plast/markduk så jag gav upp med de försöken. Nu är hela gårdsplan "grön och fin".
Det är en halvprovisorisk lösning. Det ska bli altan här när vi är klara inne, om kanske 4-5 år. Det blir drygt 10cm singel över hela. Den ska senare användas på annat ställe när altanen byggs. Att det blir singel på är mest för att ha lite tyngd på duken så vi slipper rensa ogräs :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Ni tycks ha nånslags love-hate relation ? Varför har du annars inte gjort dej av med den elaka ohyriga jäveln :p.
Har försökt! När vi flyttade in, fanns den inte.. (trodde vi..) som mycket annat dök de upp ett par år efter..

vi har pilskog (5 m höga) där vi klippte gräset första åren.. :oops: de hade verkligen framhävt vyerna och enkelheten.. nu är det urskog här i jämförelse haha. Ändå har vi arborist på besök vartannat år..

Men rosen .. vi har inte lyckats ta död på den genom total nedkapning flera år i sträck..(under mark).. lika envis som flädrarna vid husväggarna.. gräva upp dem verkar inte så lätt heller.. (både på flädrar o rosor) :oops:

..envis jäklar!
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har försökt! När vi flyttade in, fanns den inte.. (trodde vi..) som mycket annat dök de upp ett par år efter..

vi har pilskog (5 m höga) där vi klippte gräset första åren.. :oops: de hade verkligen framhävt vyerna och enkelheten.. nu är det urskog här i jämförelse haha. Ändå har vi arborist på besök vartannat år..

Men rosen .. vi har inte lyckats ta död på den genom total nedkapning flera år i sträck..(under mark).. lika envis som flädrarna vid husväggarna.. gräva upp dem verkar inte så lätt heller.. (både på flädrar o rosor) :oops:

..envis jäklar!
Rosen är mycket lättare att gräva upp än flädern. Rosor har ett kompakt rotsystem en bit under jorden. Från den delen skjuter de rotskott, mindre rötter som är utanför den "klumpen" gör inte nya plantor.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Gräv upp den, dvs be någon gräva upp den. De brukar inte vara allt för besvärliga att gräva upp. Man får givetvis klippa ner dem innan.
vi lyckades få bort nästan en hel fläder när vi hade grävmaskin på plats.. de och rosen är grymma tomtockuperare!

Rosen är delvis under ”hussockeln” (vedbod).. man vill inte gräva ur för mycket på en gång heller.. (vi har fått ner den under marknivå ett par gånger - men den växer lätt 4 m var säsong.. )

Just nu är vi lite överlistade..
 
  • Wow
  • Ledsen
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Rosen är mycket lättare att gräva upp än flädern. Rosor har ett kompakt rotsystem en bit under jorden. Från den delen skjuter de rotskott, mindre rötter som är utanför den "klumpen" gör inte nya plantor.
Hur långt bort kan klumpen vara?
 
Snigla Snigla skrev:
Hur långt bort kan klumpen vara?
Vanligen ety och ett halvt spadtag, säg max 40-50 cm under marken. Men om vi säger att rosen egentligen har sitt centrum i er vedbod kan det vara stam ni ser som ev har rotat sig. Då kan det så klart vara lite knepigt att komma åt roten. Då hade jag grävt så mycket det går och skadat alla växtdelar, skrapat och hackat. Det stressar den och speciell om det görs inför vintern kommer den nog att ge upp efter ett par år med ständiga trakasserier.

Edit: jag ska gräva upp en i sommar som växer bland en massa sten. Jag kan försöka komma ihåg och fota.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är en halvprovisorisk lösning. Det ska bli altan här när vi är klara inne, om kanske 4-5 år. Det blir drygt 10cm singel över hela. Den ska senare användas på annat ställe när altanen byggs. Att det blir singel på är mest för att ha lite tyngd på duken så vi slipper rensa ogräs :)
Kom ihåg och röra om gruset iaf varannan-var tredje (beror på hur mycket som hamnar på gruset.. jord/grässtrån från trimmers osv).. så gruset aldrig blir helt tillplattat på topp (så årsogräset får fäste)! Man blir jättearg.. haha.

Jag förstår numer både varför grannarna .. (när jag bodde hemma) ..med grusgångar alltid var ute och krattade på helgen (fast det inte fanns nått att kratta).. varför de andra faktiskt använde ”no-name-ogräsmedel” .. och vad den där ”krattan” (gårdsharv?) vi hittade i uthuset (tillbehör till åkgräsklipparen) eg är till för..

Jag älskar grusområden, grusgångar osv.. gjorde givetvis fler här.. och nu undrar jag varje dag hur folk kan säga att det är lätt och underhålla.. gräsmatta är lätt!

10 cm är dock en ok djup.. ju mindre man har desto mer jobb.. (samma med bark)

Lövblås är bra tillbehör till grus! Och har ni markduk under, passa er för de här riktigt tunga djupa stålkrattorna när ni krattar gruset - får den tag på ett hörn av mattan ,, blir det mindre fint (Been there Done that.. inte orkat gräva upp området o gjort om.. då det är numer mycke grästuvor där.. men det är lite störigt när mattan sticker upp)

:cool: Håller man efter bara är det skitsnyggt!
 
Redigerat:
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vanligen ety och ett halvt spadtag, säg max 40-50 cm under marken. Men om vi säger att rosen egentligen har sitt centrum i er vedbod kan det vara stam ni ser som ev har rotat sig. Då kan det så klart vara lite knepigt att komma åt roten. Då hade jag grävt så mycket det går och skadat alla växtdelar, skrapat och hackat. Det stressar den och speciell om det görs inför vintern kommer den nog att ge upp efter ett par år med ständiga trakasserier.

Edit: jag ska gräva upp en i sommar som växer bland en massa sten. Jag kan försöka komma ihåg och fota.
Bäst o fråga.. den skjuter inte.långa tentakler? Under mark alltså.,? Vi har nämligen en liknande ros i ett buskage 3-4 m bort.. (därborta konkurrerar den med större träd/buskar och växer inte på samma sätt som vid vedboden.. jag är inte 100 på att det är samma sort dock)
 
Snigla Snigla skrev:
Kom ihåg och röra om gruset iaf varannan-var tredje (beror på hur mycket som hamnar på gruset.. jord/grässtrån från trimmers osv).. så gruset aldrig blir helt tillplattat på topp (så årsogräset får fäste)! Man blir jättearg.. haha.

Jag förstår numer både varför grannarna .. (när jag bodde hemma) ..med grusgångar alltid var ute och krattade på helgen (fast det inte fanns nått att kratta).. varför de andra faktiskt använde ”no-name-ogräsmedel” .. och vad den där ”krattan” (gårdsharv?) vi hittade i uthuset (tillbehör till åkgräsklipparen) eg är till för..

Jag älskar gruvområdet, grusgångar osv.. gjorde givetvis fler.. och nu undrar jag varje dag hur folk kan säga att det är lätt och underhålla.. gräsmatta är lätt!

10 cm är dock en ok djup.. ju mindre man har desto mer jobb.. (samma med bark)

Lövblås är bra tillbehör till grus! Och har ni markduk under, passa er för de här riktigt tunga djupa stålkrattorna när ni krattar gruset - får den tag på ett hörn av mattan ,, blir det mindre fint (Been there Done that.. inte orkat gräva upp området o gjort om.. då det är numer mycke grästuvor där.. men det är lite störigt när mattan sticker upp)

:cool: Håller man efter bara är det skitsnyggt!
Krattade aldrig gruset i förra huset, inga problem på de åren vi bodde där, dock var det 20cm singel där. Vi har inget gräs alls att trimma här så det är nog lugnt :)

Och som sagt, detta är bara en provisorisk lösning för att slippa en åker av ogräs, så även lite skulle inte spela någon roll :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Bäst o fråga.. den skjuter inte.långa tentakler? Under mark alltså.,? Vi har nämligen en liknande ros i ett buskage 3-4 m bort.. (därborta konkurrerar den med större träd/buskar och växer inte på samma sätt som vid vedboden.. jag är inte 100 på att det är samma sort dock)
Nej, inga tentakler. Men fåglarna och andra djur som äter nypon brukar vara bra på att fröså rosor.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Byggt en liten odlingslåda till 8 åringens jordgubbsplantor, av trallspill. Planen var nåt lite mindre men försökte att låta henne bestämma och göra så mycket som möjligt. Så den blev väl som mina pallkragar fast mycket mycket snyggare och stadigare och bättre. Så nu är jag lite sur och avundsjuk. Dessutom får hon jordgubbar i sin. Jag har grönkål, lök och snart gurka. Hur kul är det?
 
  • Hemgjord odlingslåda av träspill på ett täcke av träflis i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
16386 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.