D DuckDuck skrev:
Skulle ALDRIG komma på tanken och skaffa unge/ungar när det ser ut som det gör idag i samhället..

Så sjukt egoistisk att spä på överbefolkningen som redan är det största problemet på jorden idag....
Nej du hatar ungar så du gör den en tjänst helt enkelt. Du var säkert ängeln själv och stod givakt när du var 4 år gammal.

Riktigt oförskämt skrivet tyvärr.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Det regelverket är som sagt helt absurt och endast Hyckleri...
Det är trots allt lag, sen kan man tycka vad man vill.

Om man har ett staket (som det är lag på) och småbarn upprepade gånger har tagit sig in ändå. Då får nog ändå slutsatsen bli att staketet inte är tillräckligt.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför det ideligen ska skrivas oseriösa inlägg. Och inte bara ett inlägg heller. Utan det ena efter det andra. Sitter ni och skriver på fyllan? Gäller det bara att skriva så många inlägg som möjligt. Hellre än att erkänna att ni tänkt fel fortsätter ni och argumenterar helt uppåt väggarna.

Det argumenteras på allvar att poolägare inte ska behöva följa skyddsregler trots att barn dör i pooler. Sedan tramsas det, förbjud pooler, förbjud ungar, förbjud båda, jag gör vad jag vill för barn får skylla sig själva om de dör i min pool eftersom de inte respekterat min tomtgräns och min äganderätt...

Jag rekommenderar er att radera era fylleinlägg nu.
 
  • Gilla
  • Haha
senap och 6 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Det regelverket är som sagt helt absurt och endast Hyckleri... För om jag har en brygga på min tomt eller en sjö så finns det ju inga regler ännu på att stängsla in den skiten... Som sagt Sosse hyckleri på högsta nivå som vanligt.

NÄ, låt de som vill bygga murar som är 2.5 till 3 meter höga runt sina tomter så slipper man ungar och annat pack som kommer in objudna! Men det är väl klart, att de är kränkande för då kan ju inte kreti och petri ta sig in och drunkna i min pool eller sno min gasoltub jag har i grillen!
Kallar du barn för pack... Kreti och pleti... Skyddsregler för pooler är hyckleri? Kvack kvack sade DuckDuck.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Sitter ni och skriver på fyllan?
Ja.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker poolskyddsdiskutionen är konstig. Varför är det ens något att diskutera? Det är ju enkelt, för de allra flesta, att uppfylla kraven. Hur man gör det beror på omständigheterna.

för oss är det staket runt tomten eftersom vi har hund och sedan ett pooltak. Har jag inte små barn hemma kan jag lämna pooltaket av när jag går in utan att äventyra säkerheten. Är jag borta en längre tid drar jag bara för taket och sedan är saken klar. Enkelt och okomplicerat.
Kraven för pooler i det här sammanhanget är ganska ineffektiva. Ta bara "staket på 0.9 meter som ett barn inte kan klättra över". Absurt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Mathias Märsta skrev:
Jag förstår inte varför det ideligen ska skrivas oseriösa inlägg. Och inte bara ett inlägg heller. Utan det ena efter det andra. Sitter ni och skriver på fyllan? Gäller det bara att skriva så många inlägg som möjligt. Hellre än att erkänna att ni tänkt fel fortsätter ni och argumenterar helt uppåt väggarna.

Det argumenteras på allvar att poolägare inte ska behöva följa skyddsregler trots att barn dör i pooler. Sedan tramsas det, förbjud pooler, förbjud ungar, förbjud båda, jag gör vad jag vill för barn får skylla sig själva om de dör i min pool eftersom de inte respekterat min tomtgräns och min äganderätt...

Jag rekommenderar er att radera era fylleinlägg nu.
Dito.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja.
Bara lite, en öl brukar inte ge utslag…
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Kallar du barn för pack... Kreti och pleti... Skyddsregler för pooler är hyckleri? Kvack kvack sade DuckDuck.
Klart vi skriver på fyllan, men jag förstår att du har högvakten av dina ungar och håller dig nykter en lördagskväll i juni med strålande sol.

För att du ska se diskussionen måste du lyfta blicken över att pool är en risk.

Tror många som skriver här om poolägares ansvar gladeligen kör för fort dagligen och med medveten handling utsätter medmänniskor för en betydligt högre risk, eller?

Ja jag förstår att du tycker att alla som inte tycker som du inte bör finnas. Inte ha pool, körkort etc. Fascist?

Ps. Ja jag har pool och det är PLANK runt den men förändrar väl inte att man kan diskutera andra synvinklar på ett ämne?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Om man skulle driva frågan till sin spets, vilket kan vara motiverat av diskussionen här och allmänt annorstädes, så är det närmast sådana här krav som behövs:

* Staket runt förskolor och liknande verksamheter skall ha en höjd av typ fyra meter med små maskor eller motsvarande (plank). Och förstås inga tvärstag.

* Alla dörrar till utsidan skall bara kunna öppnas med nyckel. Här kommer det i konflikt med brandskyddsbestämmelser. Jag har svårt att föreställa mig en öppningsanording som en vuxen kan öppna utan nyckel som inte någon (!) 4-åring kan också öppna. Förstås vi kan teoretiskt tänka oss krav på muskelkraft och tyngd som krävs som gör det mycket osannolikt att en 4-åring forcerar dörren. Men då lär inte heller två tredjedelar av den typiska personalen klara av det. Här kommer det troligen också i konflikt med brandskyddsbestämmelser.

* Om vi går lite utanför ämnet så krävs att alla utflykter osv utanför förskolan kräver en personal per barn eller möjligen per två barn. Möjligen även "sele" för varje barn. Ingen av de gånger jag sett en större grupp förskolebarn utanför skolan har det haft en personaltäthet i närheten av det.

Ovanstående baserat på allmänbildning (media) och egna erfarenheter som barn.

Nämnda krav baserat på trådens diskussion måste då också gälla poolägare. (Där det är applicerbart.)

En intressant iaktagelse är att i reportage och försäljningsannonser gällande hus med pool så har jag nästan aldrig sett anordningar som diskuteras här möjligen med undantag för poolskydd.
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Det regelverket är som sagt helt absurt och endast Hyckleri... För om jag har en brygga på min tomt eller en sjö så finns det ju inga regler ännu på att stängsla in den skiten... Som sagt Sosse hyckleri på högsta nivå som vanligt.

NÄ, låt de som vill bygga murar som är 2.5 till 3 meter höga runt sina tomter så slipper man ungar och annat pack som kommer in objudna! Men det är väl klart, att de är kränkande för då kan ju inte kreti och petri ta sig in och drunkna i min pool eller sno min gasoltub jag har i grillen!
Men kan du inte bara ge dig och i stället gorma i trådar som handlar om något du har lite bättre koll på.

- Du ser barn som något hemskt och du har ingen egen erfarenhet, men kommer gärna med råd om hur barn ska hanteras.
- Du bor inte i landet vars regler du är så upprörd över.
- Du ser 70-talet som något positivt när det handlar om säkerhet och regler.
- Du menar att Thailand är bättre än Sverige på bl a säkerhet som rör barn och trafik.

På vilket sätt anser du dig vara expert på säkerhetsregler i Sverige på 2020-talet och hur inskränkande de är för poolägare i Sverige?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ta bara "staket på 0.9 meter som ett barn inte kan klättra över". Absurt.
Kan du utveckla?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du utveckla?
Att vissa spjälsängar är högre och att det händer att bebisar tar sig ur dem innan de lärt sig att gå. Så att ha 90 cm som ”krav” känns lite klent om man vill förebygga. På samma sätt som förskolors staket/grindar är undermåliga när barn rymmer dagligen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om man skulle driva frågan till sin spets, vilket kan vara motiverat av diskussionen här och allmänt annorstädes, så är det närmast sådana här krav som behövs:

* Staket runt förskolor och liknande verksamheter skall ha en höjd av typ fyra meter
En till oseriös clown som bygger halmdockor och argumenterar mot. Så brukar stand up komiker bygga upp sina skämt, fast med mer lyckat resultat.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du utveckla?
Rent spontant för mig så finns inget 0.9 meters staket som barn inte kan klättra över.
Anekdot: när jag var i kanske 2-årsåldern och var satt i spjälsäng med höga sidor så skruvade (!) jag isär den och överraskade mamma i köket.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.