G gbgustaf skrev:
Vad var det senaste som hände dagen innan? Avslut enligt schema, eller manuellt?
Manuellt då jag får starta klipparen med alternativen 1-6h körning. Men när körningen är klar så står det något i stil med nästa körning enligt schema.

Väljer inte heller park until further notice, utan until next scheduled start
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Det var ett bra tips, men tyvärr löste det inte problemet. Får fortfarande:
[bild]

Utan att något händer. Får ta park, och sedan välja manual start i appen och då åker roboten ut efter önskemål..
Jag aktiverade Eco Mode under natten, för att se om felet skulle återkomma för min del. Och gissa vad... gräsklipparen misslyckades att köra ut vid första schemaläggningen idag. I appen står det "Moving to starting point" och på gräsklipparen står det "Vänta...". Slingindikatorn på laddstationen blinkar grönt. Så stod den kvar i mer än en timme, tills jag startade om gräsklipparen och stängde av Eco Mode. Så för min del verkar det finnas ett samband. Det har fungerat felfritt sedan maj med slingan alltid på.

Mitt tips är att också rengöra blecken, både på gräsklipparen och på laddningsstationen. Med fint slippapper exempelvis.

(Körningen igår avslutades normalt enligt schema.)
 
Hej på er Gardena-kunniga!
Har nu kört min nyköpta sileno life lona 1000 i 3 dagar och jag upplever att den kör väldigt korta tider.
Har den just nu ställd att köra mellan 8:30-21 4 dagar i veckan på ca 500kvm nylagd gräsmatta.
Den kör ut vid fullt batteri (enligt smart-appen) och kör endast ca 30 minuter innan den måste in och ladda 1 timma igen. Och så håller den på så.

Är detta rimligt? Är det så den normalt jobbar? Eller beror det på att den har lite extra jobbigt gräs att ta sig igenom nu i början? (Har klippt med vanlig gräsklippare innan så det är bara lite extra högt gräs där hjulen på gräsklipparen kört.)
Eller är det ett dåligt batteri jag fått?

Jag kan tycka att den borde orka med mer än 30 minuters körning på ett fulladdat batteri.

Mvh Tobias
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Hej på er Gardena-kunniga!
Har nu kört min nyköpta sileno life lona 1000 i 3 dagar och jag upplever att den kör väldigt korta tider.
Har den just nu ställd att köra mellan 8:30-21 4 dagar i veckan på ca 500kvm nylagd gräsmatta.
Den kör ut vid fullt batteri (enligt smart-appen) och kör endast ca 30 minuter innan den måste in och ladda 1 timma igen. Och så håller den på så.

Är detta rimligt? Är det så den normalt jobbar? Eller beror det på att den har lite extra jobbigt gräs att ta sig igenom nu i början? (Har klippt med vanlig gräsklippare innan så det är bara lite extra högt gräs där hjulen på gräsklipparen kört.)
Eller är det ett dåligt batteri jag fått?


Jag kan tycka att den borde orka med mer än 30 minuters körning på ett fulladdat batteri.

Mvh Tobias
Avvakta 1-2 veckor och se hur klipptiden utvecklas.
Den ska kunna klippa i drygt 60 min.
 
  • Gilla
Tobias Alm
  • Laddar…
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Hej på er Gardena-kunniga!
Har nu kört min nyköpta sileno life lona 1000 i 3 dagar och jag upplever att den kör väldigt korta tider.
Har den just nu ställd att köra mellan 8:30-21 4 dagar i veckan på ca 500kvm nylagd gräsmatta.
Den kör ut vid fullt batteri (enligt smart-appen) och kör endast ca 30 minuter innan den måste in och ladda 1 timma igen. Och så håller den på så.

Är detta rimligt? Är det så den normalt jobbar? Eller beror det på att den har lite extra jobbigt gräs att ta sig igenom nu i början? (Har klippt med vanlig gräsklippare innan så det är bara lite extra högt gräs där hjulen på gräsklipparen kört.)
Eller är det ett dåligt batteri jag fått?

Jag kan tycka att den borde orka med mer än 30 minuters körning på ett fulladdat batteri.

Mvh Tobias
Prova även köra lite högre klipphöjd till en början och sedan sänka allt eftersom.
 
L linuseinar skrev:
Prova även köra lite högre klipphöjd till en början och sedan sänka allt eftersom.
Den är inställd på det högsta! :)
 
Hej!
Har haft min sileno life i en dryg vecka och har ganska stora problem med att den kör fast mot plankorna jag satt vid studsmattan. Den har inga problem att köra rakt in i benen/plankorna osv men när det är väldigt liten vinkel så backar den ju rakt bak sen och försöker svänga med baken rakt in i plankorna. Detta leder till att den ibland nästan lyfter sig själv eller ser ut att nästan slita sig själv i bitar.
Får "krocksensor problem fram" som felmeddelande. Någon annan som har liknande? Detekterar era kollision när den svänger, vilket min inte verkar göra, vilket jag tror är felet i programmet eller konstruktionen.
 
  • Robotgräsklippare fast vid en trädgårdsplanka på gräsmatta, med felmeddelande om krocksensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gräsklippares styrenhet med gräsrester och tydliga tecken på användning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter Bohlin skrev:
Hej!
Har haft min sileno life i en dryg vecka och har ganska stora problem med att den kör fast mot plankorna jag satt vid studsmattan. Den har inga problem att köra rakt in i benen/plankorna osv men när det är väldigt liten vinkel så backar den ju rakt bak sen och försöker svänga med baken rakt in i plankorna. Detta leder till att den ibland nästan lyfter sig själv eller ser ut att nästan slita sig själv i bitar.
Får "krocksensor problem fram" som felmeddelande. Någon annan som har liknande? Detekterar era kollision när den svänger, vilket min inte verkar göra, vilket jag tror är felet i programmet eller konstruktionen.

Har sett andra användare som råkat ut för detta. Tydligen kan det uppstå i trånga utrymme.
Ser ingen lösning just nu än att du antingen drar begränsningskabeln runt studsmattan eller sätter plankor så den inte tar sig in i berört område.
 
Hej allihop!

har precis köpt en Sileno Life Smart 700 och planerar hur jag ska lägga begränsningskabel och guide. Har försökt läsa igenom tråden utan att bli klokare.

har en passage som är ca. 7 meter lång och ~100 cm bred. Enda sidan finns blomlådor, vilket gör att jag behöver sätta begränsningskabeln 35 cm från kanten på ena sidan och den andra är en rabatt, så 30 cm. Med andra ord är det en mittremsa kvar på 35 cm att lägga guidekabeln. Enligt instruktion så behöver guidekabeln och begränsningskabeln ha minst 20 cm emellan. Med andra ord blir det knas. Ändå så uppger Gardena att den klarar passager som är så smala som 60 cm. Hur går det ihop? Vad är det jag inte tänker på?

Bild på korridoren. Gruset intill blomlådan kommer ersättas av marksten som är sänkt till samma nivå som gräset.
 
  • Smal gräskorridor med begränsningskabel bredvid blomlåda och förberedd yta för marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Krille84 Krille84 skrev:
Hej allihop!

har precis köpt en Sileno Life Smart 700 och planerar hur jag ska lägga begränsningskabel och guide. Har försökt läsa igenom tråden utan att bli klokare.

har en passage som är ca. 7 meter lång och ~100 cm bred. Enda sidan finns blomlådor, vilket gör att jag behöver sätta begränsningskabeln 35 cm från kanten på ena sidan och den andra är en rabatt, så 30 cm. Med andra ord är det en mittremsa kvar på 35 cm att lägga guidekabeln. Enligt instruktion så behöver guidekabeln och begränsningskabeln ha minst 20 cm emellan. Med andra ord blir det knas. Ändå så uppger Gardena att den klarar passager som är så smala som 60 cm. Hur går det ihop? Vad är det jag inte tänker på?

Bild på korridoren. Gruset intill blomlådan kommer ersättas av marksten som är sänkt till samma nivå som gräset.
Detta är inget optimal område för en robotklippare. Måste du ha ut klipparen i den smala remsan?
30 cm mellan guiden och beg.kabel, så ett område på 60 cm ska funka men det blir mycket vändande och snurrande för klipparen i ett sådant område.
 
E etompau skrev:
Detta är inget optimal område för en robotklippare. Måste du ha ut klipparen i den smala remsan?
30 cm mellan guiden och beg.kabel, så ett område på 60 cm ska funka men det blir mycket vändande och snurrande för klipparen i ett sådant område.
Måste och måste. Korridoren går ju till den främre delen av huset där det också finns gräs. Blir ju rätt tradigt om jag behöver göra det själv tänker jag.
 
Lägg ena begränsningskabeln dikt an mot blomlådorna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lägg ena begränsningskabeln dikt an mot blomlådorna.
kommer det inte resultera att klipparen konstant kör in i blomlådorna?
 
E etompau skrev:
Har sett andra användare som råkat ut för detta. Tydligen kan det uppstå i trånga utrymme.
Ser ingen lösning just nu än att du antingen drar begränsningskabeln runt studsmattan eller sätter plankor så den inte tar sig in i berört område.
Hej problemet är ju att om du har en sträcka med tex en rak vägg eller planka någonstans på din tomt då kan den körs fast på exakt samma sätt?
Känns som att det måste vara begränsningskabel överallt, hur kan de ha konstruerat roboten så dumt? Blir kanske att lämna tillbaka den då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.