Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är inte alla som får plats med ett sådant glastak.
Vad har man för förutsättningar då? (Förutom rent ekonomiska för de verkar ju kunna kosta över 100.000 i vissa varianter).
 
En annan aspekt:
En förskola ska vara inhägnad eftersom personalen inte kan ha ständig uppsikt över barnen. Det finns massor av faror utanför förskolans område. Att exempelvis släppa ut en 4-årinr vind för våg på en trafikerad gata får helt enkelt inte ske.

På samma sätt som det diskuteras staket/grindar runt poolen så bör man diskutera hur staketet/grindar runt förskolan var utformade. T.ex. bör grindarna vara självstängande och självlåsande eftersom det finns slarviga föräldrar som glömmer att stänga grinden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 15 till
  • Laddar…
Det stora problemet här är väl att det har hänt upprepade gånger att barn rymt från just den här förskolan men ingen har gjort något åt det.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Vi närmar oss sanningen!
Detta är förskolans ansvar och ingen annans!
Dom har dessutom tagit betalt för denna service,
att hålla barnen vid liv tills att dom kan återlämnas
föräldrarna.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 9 till
  • Laddar…
S skamper skrev:
Ordningslagen säger ju att skyddet beror på poolens belägenhet, kraven borde alltså högre krav på en pool bredvid en förskola än en pool med 1 mil till närmsta granne?

BBR kommer väl bara in när man söker bygglov? Poolen kan ju vara byggd för 50 år sedan med helt andra krav.
Pool kräver inte bygglov, åtminstone inte i vår kommun.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det finns två direkta grannar till förskolan som har pool och båda ser ut att ha pooltak.

Hände inte det hela mitt på dagen? Vanligen täcker de flesta över poolen på kvällen och sen öppnar den när den ska användas.
Jag gissar att det troligen är ungdom hemma på dagen, sommarlov, som täckt av poolen, badat lite och sen gjort något annat under en timme eller två, sett på film kanske.

När jag va yngre och bodde hemma täckte inte jag över poolen förens det va kväll om jag väl öppnat den. Även om vi hade pool-häng och man åkte och handla lunch så förblev den öppen.
Som granne till förskola så skulle jag aldrig våga lämna min pool utan att täcka över den. Kanske till och med ha lås på den.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att du är hemma räcker knappast, du skall ha poolen under uppsikt. Drunknar någon så hade du uppenbarligen inte uppsikt.

Så du tycker att man måste täcka poolen om men till exempel måste gå på toa, eller fixa till något i köket?

Detta jävla vansinne måste få ett slut.. Annars kan man väl börja kräva att alla som har låt säga vattenfyllda diken på sin fastighet att ha dessa under konstant uppsikt eller stängsla in. För att inte tala om alla som råkar ha en sjötomt med en sjö...

Gudars nåder om någon går för nära den sjön och ramlar i och drunknar!

Ingen annan som inser hur sjukt detta nu börjar bli med Tänkbara saker som ungar kan råka ut för på andras fastigheter?!
 
  • Gilla
TickyNucker och 12 till
  • Laddar…
Vi håller på att bygga pool. På vår tomt finns även bryggor och vatten med stenar och drunkningsbart djup även för en vuxen. Vi kommer naturligtvis ha poolskydd av värmeekonomiska skäl, och kommer i och med det att uppfylla lagarna. Men finns det några krav på hur vi skyddar bryggor rent fysiskt? Uppsikt behöver vi naturligtvis ha över våra egna barn, men har vi något ansvar för om grannens barnbarn går till vår brygga och drunknar istället för att göra det vid mormors brygga som ligger bredvid? Eller för den delen i vår pool om vi råkar vara vid bryggan som ligger 20 meter därifrån och för 10 minuter lämnat vår pool utan skydd? Barn drunknar tyst sägs det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Vi håller på att bygga pool. På vår tomt finns även bryggor och vatten med stenar och drunkningsbart djup även för en vuxen. Vi kommer naturligtvis ha poolskydd av värmeekonomiska skäl, och kommer i och med det att uppfylla lagarna. Men finns det några krav på hur vi skyddar bryggor rent fysiskt? Uppsikt behöver vi naturligtvis ha över våra egna barn, men har vi något ansvar för om grannens barnbarn går till vår brygga och drunknar istället för att göra det vid mormors brygga som ligger bredvid? Eller för den delen i vår pool om vi råkar vara vid bryggan som ligger 20 meter därifrån och för 10 minuter lämnat vår pool utan skydd? Barn drunknar tyst sägs det.


Som sagt detta med att skydda ALLT och ALLA för möjliga olyckor mot ditt och datt har totalt gått överstyr..
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
S senap skrev:
En annan aspekt:
En förskola ska vara inhägnad eftersom personalen inte kan ha ständig uppsikt över barnen. Det finns massor av faror utanför förskolans område. Att exempelvis släppa ut en 4-årinr vind för våg på en trafikerad gata får helt enkelt inte ske.

På samma sätt som det diskuteras staket/grindar runt poolen så bör man diskutera hur staketet/grindar runt förskolan var utformade. T.ex. bör grindarna vara självstängande och självlåsande eftersom det finns slarviga föräldrar som glömmer att stänga grinden.
Jag tror ALLA i tråden tycker att förskolan är den som är primärt ansvarig givetvis. Inget snack om saken.

Det som är lite intressant är huruvida poolägaren kan hållas ansvarig, och det är det som diskuteras i ett forum med en massa villaägare. Att poolägaren skulle kunna hållas ansvarig tar inte ifrån att förskolan har gjort sig skyldig till grav försummelse.

Personligen tror jag poolägaren sköt sig själv i foten när han i en intervju hävdade att förskolebarn smet in på hans tomt med jämna mellanrum. Då har han publikt erkänt att detta är något som händer regelbundet och om han då inte följt regler gällande poolskydd finns det en risk för att han kan hållas ansvarig. Men vi vet inte om han följt reglerna….

nåväl ska bli intressant och se hur ansvarsfrågan avgörs i detta extremt tragiska fall.
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Vi håller på att bygga pool. På vår tomt finns även bryggor och vatten med stenar och drunkningsbart djup även för en vuxen. Vi kommer naturligtvis ha poolskydd av värmeekonomiska skäl, och kommer i och med det att uppfylla lagarna. Men finns det några krav på hur vi skyddar bryggor rent fysiskt? Uppsikt behöver vi naturligtvis ha över våra egna barn, men har vi något ansvar för om grannens barnbarn går till vår brygga och drunknar istället för att göra det vid mormors brygga som ligger bredvid? Eller för den delen i vår pool om vi råkar vara vid bryggan som ligger 20 meter därifrån och för 10 minuter lämnat vår pool utan skydd? Barn drunknar tyst sägs det.
Nej, din brygga behöver du inte bygga in eller om du har strandfastighet.
 
Jag har en fråga.
har läst på flera ställen att det är lag på att poolen ska vara skyddad. Var hittar jag den lagen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, din brygga behöver du inte bygga in eller om du har strandfastighet.

Så vad är skillnaden i drunkningssynpunkt? Om någon drunknar i en pool du har på din tomt eller din brygga eller din sjö?

Ingen som ser det absurda i detta?!
 
  • Gilla
HenkeAls och 5 till
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns ju regler kring hur man skall skydda poolen (0,9m staket, låsbar grind eller överdrag som klarar vikten (eller likvärdigt skydd).

I detta fallet vet jag inte om poolen var skyddad, men det kan ju finnas andra omständigheter (om det överdraget var av för att poolen tänkts att användas inom ett par timmar osv)

[länk]

Troligen handlar detta om en tragisk olycka, men polisutredningen får väl visa om någon brustit i ansvar.
Vi har staket och häck runt hela tomten samt poolskydd (typ tjock presenning), borde vara tillräckligt? Men visst är man nojjig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.