U
Såhär ser området ut kring förskolan, alltså båda närliggande grannarna som har pool har pooltak.
Flygbild över ett bostadsområde med en förskola och två grannhus med pooltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lite mer allmän fråga, hur ser kravet ut på staket runt poolen om man har staket runt hela tomten?
 
S skamper skrev:
Ordningslagen säger ju att skyddet beror på poolens belägenhet, kraven borde alltså högre krav på en pool bredvid en förskola än en pool med 1 mil till närmsta granne?

BBR kommer väl bara in när man söker bygglov? Poolen kan ju vara byggd för 50 år sedan med helt andra krav.
BBR gäller bara vid nybygge men ordningslagen gäller retroaktivt och den ställer ju ungefär samma krav på poolägaren, förutom att den även omfattar lösa pooler. Om man följer riktlinjerna i BBR borde man ha ryggen fri rent juridiskt oavsett läge på poolen.
 
  • Gilla
Mia2
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
En lite mer allmän fråga, hur ser kravet ut på staket runt poolen om man har staket runt hela tomten?
Min förståelse är att det inte är reglerat var staketet ska stå, så om du hägnar in hela tomten ska det vara ok.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur bygger man ett 0,9m högt staket som ett barn inte kan klättra över?
Elstängsel? Min 4-åring klättrar snabbt över staket högre än han själv, så länge han hittar något att greppa.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ja det handlar väl om rimliga åtgärder, som jag skrev i mitt första inlägg det finns rätt mycket saker som kan skada/döda en 4åring som är på egna äventyr (bilar är rätt hårda med) så det går ju inte att vaddera hela världen för att hantera att ingen kan komma till skada om en olycka (han lyckades smita) faktiskt sker. Jag anser därför heller inte att det är direkt meningsfullt att ta detta längre än att se hur kunde han ta sig ifrån förskolan på egen hand. Inget barn ska ju gärna smita från förskolan även om detta inte heller kanske ska byggas som ett fängelse olyckor kan alltid ske. Där min äldre son gick på förskolan var det lätt för barnen att klättra upp i träd för att sedan hoppa ut och landa på utsidan, det går ju givetvis att stapla lekutrustning för att bygga någon plattform att klättra på om någon verkligen fått för sig att de ska ut. Jag tror det avgörande är att barnen förstår att de absolut inte får ta sig ut och i 99.5% respekteras detta och de får sig en ordentlig utskällning om de faktiskt tar sig ut så det känns. Där min son gick var det ju framförallt ett par 5åringar som tog sig för detta men dessa kunde nog inte simma heller och är man van att bottna i polen hemma kanske man inte tänker sig för om man är sugen på ett dopp eller kanske bara ser en cool vattenpistol som flyter vid kanten o plumsar i. Jag är en stor förespråkare av "olyckor" allt behöver inte ha en syndabock eller "rutiner" som skall stärkas. Det är givetvis en stor tragedi men ibland är saker också bara jävligt oturliga.
 
  • Gilla
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
BBR gäller bara vid nybygge men ordningslagen gäller retroaktivt och den ställer ju ungefär samma krav på poolägaren, förutom att den även omfattar lösa pooler. Om man följer riktlinjerna i BBR borde man ha ryggen fri rent juridiskt oavsett läge på poolen.
Det enda ordningslagen kräver är ju att säkerheten, särskilt för barn, ska beaktas. Bedömer man då att det inte finns någon större risk för lösspringande barn behöver man ju inget skydd alls.
 
S skamper skrev:
Det enda ordningslagen kräver är ju att säkerheten, särskilt för barn, ska beaktas. Bedömer man då att det inte finns någon större risk för lösspringande barn behöver man ju inget skydd alls.
Ja precis. Jag tror det är klokt att tolka det som att reglerna i BBR ska uppfyllas.

Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas.
 
T TypRätt skrev:
Ja det handlar väl om rimliga åtgärder, som jag skrev i mitt första inlägg det finns rätt mycket saker som kan skada/döda en 4åring som är på egna äventyr (bilar är rätt hårda med) så det går ju inte att vaddera hela världen för att hantera att ingen kan komma till skada om en olycka (han lyckades smita) faktiskt sker. Jag anser därför heller inte att det är direkt meningsfullt att ta detta längre än att se hur kunde han ta sig ifrån förskolan på egen hand. Inget barn ska ju gärna smita från förskolan även om detta inte heller kanske ska byggas som ett fängelse olyckor kan alltid ske. Där min äldre son gick på förskolan var det lätt för barnen att klättra upp i träd för att sedan hoppa ut och landa på utsidan, det går ju givetvis att stapla lekutrustning för att bygga någon plattform att klättra på om någon verkligen fått för sig att de ska ut. Jag tror det avgörande är att barnen förstår att de absolut inte får ta sig ut och i 99.5% respekteras detta och de får sig en ordentlig utskällning om de faktiskt tar sig ut så det känns. Där min son gick var det ju framförallt ett par 5åringar som tog sig för detta men dessa kunde nog inte simma heller och är man van att bottna i polen hemma kanske man inte tänker sig för om man är sugen på ett dopp eller kanske bara ser en cool vattenpistol som flyter vid kanten o plumsar i. Jag är en stor förespråkare av "olyckor" allt behöver inte ha en syndabock eller "rutiner" som skall stärkas. Det är givetvis en stor tragedi men ibland är saker också bara jävligt oturliga.
Världen är absolut farlig och ibland krävs inte mycket otur för att en tragedi ska uppstå - speciellt med barn. Finns massor med situationen där det "bara" är ren otur och inga lagar eller regler kunnat förhindra att barn förolyckas. Jag tycker också absolut att förskolan har det största ansvaret och vi har själva en dotter som rymde från förskolan eftersom snöhögen vid stängslet var högre än stängslet....

Men om poolägaren nu inte (?) följde de regler som gäller har jag svårt att förstå varför man ska bortse från den delen av tragedin. Det förändrar ju inte det som hänt men kanske kan leda till att liknande tragedier sker mer sällan framöver.

Vi ska också vara försiktiga med att dra slutsatser redan nu. Barn är kreativa och olyckan kan ha inträffat trots att poolägaren uppfyllt alla regler.

/Krille
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Antar att ni alla läst om 4-åringen som rymde från sin förskola och drunknade i en villapool i närheten.

Det är väl den största mardröm som kan hända och även om det är förskolans ansvar att hålla uppsikt över barnen så undrar jag om poolägaren kommer hållas helt utan ansvar här? Det beror lite på omständigheterna antar jag.
finns en lag i usa som kallas "dangerous amusement" är äger till pool är ansvarig att se till att inte sånt händer... den kan också gäller för en steg som vilar mot en husfasad om nån klättar upp på den är det ägaren till stegen som är ansvarig.. MEN förvisso USA är det förlovade landet att stämma till höger och vänster

MEN ska det sökas syndabock är det kommunen skall vara x-vårdare per x barn och har en tanken där kan problemet vara
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det blir inte per automatik bättre med mer personal. Jag har ingen aning om hur det funkar på det dagiset, men jag vet att olika personalgrupper fungera väldigt olika. Mycket personal kan vara kontraproduktivt.
 
  • Gilla
Queen15
  • Laddar…
Ja det går ju inte att spekulera sig till hur barnet tog sig iväg. Det är ju inte så att man förväntar sig att personalen ska ha ögonblicks kontroll på barnen när de leker på en gård så om någon eller några barn bestämmer sig för att smita så klart de kan lyckas med sånt utan att man ska lasta personalen för det. Ofta hojtar ju något annat barn o säger till att någon gör något dumt men här blir ju bara gissningar och av respekt för de inblandade så lär vi nog aldrig få detaljerna om vad som hände.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan också tycka att det är ett klent försvar som poolägare att säga att man har pratat med personalen på förskolan och påpekat att här finns en risk.

Jag vill inte gärna hoppa på någon som varit inblandad i en dödsolycka med ett barn. Människan har nog redan fått sitt straff. Men om man nu uppenbarligen sett en överhängande risk så är det väl på sin plats att vara extra försiktig och vidta egna åtgärder?
Om poolägaren hade staket runt tomten med poolen som överensstämde med reglerna för poolstaket så bör man väl gå fri?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om poolägaren hade staket runt tomten med poolen som överensstämde med reglerna för poolstaket så bör man väl gå fri?
Ja.
 
Pellegnillot71
T TypRätt skrev:
Det finns ju en miljon faror som lurar för en förlupen 4åring men dessa tragiska olyckor händer trotts allt, även om det oftast nog drabbar poolägarna själva eller familjer på besök. Jag anser det dock vara en tragisk påminnelse om vikten av att täcka sin pool när man inte direkt nyttjar den, för denna utgång vill man verkligen inte ha på sitt samvete. Speciellt inte om allt som krävdes för att motverka den var att dra över ett skjutbart 'glas'-tak. Ett litet staket kan nog räcka i några fall men risken att en grind är öppen eller att barnet helt enkelt klättrar över. Tror att skjutbara glastak är överlägset som skydd och samtidigt smidigt nog att använda så att det inte är så jobbigt att man inte stänger det när man inte använder poolen mer för dagen, tänker på denna typ eller liknande:
[bild]
Det är inte alla som får plats med ett sådant glastak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.