Antar att ni alla läst om 4-åringen som rymde från sin förskola och drunknade i en villapool i närheten.

Det är väl den största mardröm som kan hända och även om det är förskolans ansvar att hålla uppsikt över barnen så undrar jag om poolägaren kommer hållas helt utan ansvar här? Det beror lite på omständigheterna antar jag.
 
Det finns ju regler kring hur man skall skydda poolen (0,9m staket, låsbar grind eller överdrag som klarar vikten (eller likvärdigt skydd).

I detta fallet vet jag inte om poolen var skyddad, men det kan ju finnas andra omständigheter (om det överdraget var av för att poolen tänkts att användas inom ett par timmar osv)

https://www.dn.se/sverige/ingen-misstankt-for-brott-efter-4-arings-dod/

Troligen handlar detta om en tragisk olycka, men polisutredningen får väl visa om någon brustit i ansvar.
 
  • Gilla
Rikard4 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju en miljon faror som lurar för en förlupen 4åring men dessa tragiska olyckor händer trotts allt, även om det oftast nog drabbar poolägarna själva eller familjer på besök. Jag anser det dock vara en tragisk påminnelse om vikten av att täcka sin pool när man inte direkt nyttjar den, för denna utgång vill man verkligen inte ha på sitt samvete. Speciellt inte om allt som krävdes för att motverka den var att dra över ett skjutbart 'glas'-tak. Ett litet staket kan nog räcka i några fall men risken att en grind är öppen eller att barnet helt enkelt klättrar över. Tror att skjutbara glastak är överlägset som skydd och samtidigt smidigt nog att använda så att det inte är så jobbigt att man inte stänger det när man inte använder poolen mer för dagen, tänker på denna typ eller liknande:
5ALBIXON_enclosrure-Sydney.jpg
 
  • Gilla
Andreas_jti och 6 till
  • Laddar…
Jag är lite förvånad över att det inte står ett ljud om tidningarna hur barnet kunde komma i poolen, det är ju trots allt lag att ha pooltäckning (som tål att ett barn går på det)

men det kan ju finnas naturliga orsaker till det (som att man nyss har badat). Fruktansvärt är det oavsett.
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag är lite förvånad över att det inte står ett ljud om tidningarna hur barnet kunde komma i poolen, det är ju trots allt lag att ha pooltäckning (som tål att ett barn går på det)

men det kan ju finnas naturliga orsaker till det (som att man nyss har badat). Fruktansvärt är det oavsett.
Det stod ju faktiskt lite om det i DN-artikeln, så där hade jag fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det stod ju faktiskt lite om det i DN-artikeln, så där hade jag fel.
Var hittade du det? Jag ser mig inte se några detaljer mer än att det stod att det var oklart?
 
  • Gilla
Norrbor och 2 till
  • Laddar…
Familjen som har poolen där barnet omkom i har sagt till dagispersonalen flera gånger om att barn klättrat över staketet, sa han i intervjun på tv.
När dom sen ringde föreståndaren för dagiset så hade dom inte hört något om detta.

I vår grannkommun var den en familj som förlorade sin treåring genom drunkning i deras egna pool.
Pappan kommer att åtalas för detta, måste vara hemskt att gå igenom.
 
  • Ledsen
  • Gilla
kattlucka och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Var hittade du det? Jag ser mig inte se några detaljer mer än att det stod att det var oklart?
menade mer att de iaf diskuterade om poolens säkerhetssystem hade varit OK (det vet vi inte än)

på Aftonbladet var det bara om hur förskolan hade brustit
 
Jag vet inte hur långt poolägarens ansvar sträcker sej heller. Antar att det t.ex är OK att ta av poolskyddet när man är hemma utan att ha uppsikt över poolen hela tiden.

Men t.ex inte OK att åka till jobbet med poolskyddet av? Eller så finns det ingen exakt gräns.
 
Att du är hemma räcker knappast, du skall ha poolen under uppsikt. Drunknar någon så hade du uppenbarligen inte uppsikt.
 
  • Gilla
Josel och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att du är hemma räcker knappast, du skall ha poolen under uppsikt. Drunknar någon så hade du uppenbarligen inte uppsikt.
Du har säkert rätt i detta men tråkigt som poolägare med tak som ibland åker av.
 
  • Gilla
Towe och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att du är hemma räcker knappast, du skall ha poolen under uppsikt. Drunknar någon så hade du uppenbarligen inte uppsikt.
Om det är detta som är tolkningen av regeln så kommer poolägaren att klandras för dödsfallet. Han hade uppenbarligen inte poolskydd eller uppsikt
 
  • Gilla
Hus343 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror att skjutbara glastak är överlägset som skydd
Tror du på riktigt det? Vad jag kan se här i området så står de där glastaken allt som oftast öppna. Staketet står däremot där de står och många har fjäder på grinden som gör att den alltid är stängd.
 
  • Gilla
Mickis741 och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tror du på riktigt det? Vad jag kan se här i området så står de där glastaken allt som oftast öppna. Staketet står däremot där de står och många har fjäder på grinden som gör att den alltid är stängd.
Vad låser grinden då?
 
  • Gilla
Olof.s
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Vad låser grinden då?
Handtaget.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.