H
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är det tempsensorn som säger till när temperaturen är rätt för att maskinen ska stanna fläkten och släppa på gasen för att prova tända ?
Eller är det någon annan parameter som styr när den provar tända ?

För min går ner i varv och glödstiftet blir varmt.
Några minuter senare börjar den bara blinka rött
min går fläkten ned efter ca 2 minuter gör tändförsök sen startar fläkten så går det ca 20 minuter så börjar den blinka rött snabbt.
Tror att tempsensorn då indikerar att det inte är värme och den avbryter.
 
H Hallerudsbo skrev:
min går fläkten ned efter ca 2 minuter gör tändförsök sen startar fläkten så går det ca 20 minuter så börjar den blinka rött snabbt.
Tror att tempsensorn då indikerar att det inte är värme och den avbryter.


Låter precis som min....får prova börja leta sensor då.

Tack så mycket för hjälpen
 
H
Jag har en som jag lånat delar från för att utesluta vad som kan va fel.
Är tempsensorn som ska bytas nästa nu.
Blir av i helgen.
Kan ge besked hur det går
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag har en som jag lånat delar från för att utesluta vad som kan va fel.
Är tempsensorn som ska bytas nästa nu.
Blir av i helgen.
Kan ge besked hur det går

Låter fint!

Plockade isär min lite idag.
1a gången fläkten stänger av så tänder den glödstiftet
2a gången den stänger av så skickar den på gas.
Hade allt isär så jag provade tända på med en tändare och det funkade fint.

Jag kan inte tänka mig nått annat än att tempsensorn är trasig på min.....om det nu inte är så att den skickar på för lite gas så den inte klarar av att tända i förbränningskammaren
 
Jag har ett annat problem. Min tänder som den ska och lyser sedan snällt och förbrukar sin gas och sin tablett. Fast den fångar nästan inga mygg. Första året var det en deciliter i veckan och nu är det ett par myggor om dagen. Den står på samma ställe och vi har massor med mygg på tomten.

För ett par år sedan dog den och då byttes något ut på garantin. Jag minns inte vad, men det var något "alla" förr eller senare drabbades av.

Är det bara fungerar eller inte, eller finns det något jag borde göra. Ska jag göra rent någonstans, är det något som ska rensas, regelbundet bytas eller något annat jag missat?
 
H
Brukar bli spindelväv upp där myggen kommer in som man bör göra rent.
Även göra rent runt fläkt osv.
Tar isär min varje höst och gör rent den så den är klar inför ny säsong.
Det blir en del skit i dom
 
Låter rimligt. Får väl baxa in den och se var jag kommer åt att göra rent. Just nu står den i en myggsvärm, så där vill jag vara så kort tid som möjligt.

Med "tar isär" menar du med våld, skruvmejsel eller bara där man kommer åt utan verktyg?
 
H
under så är det 4 st skruvar stjärn.
Skruvar du ur dom så kan du lyfta av den gröna plastkåpan uppe.
Kommer du åt allt i den.
Ser du även röret ned där tabeltten är, där kan det bo spindlar har jag märkt.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för tips. Där innanför finns tre skruvar till som man kan lossa om man vill ännu längre in. Tyvärr inte så igenskräpat som jag hade hoppats, men nu är den helt ren på alla ställen mygg och gasflöden ska röra sig och får en chans att visa vad den går för.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Låter fint!

Plockade isär min lite idag.
1a gången fläkten stänger av så tänder den glödstiftet
2a gången den stänger av så skickar den på gas.
Hade allt isär så jag provade tända på med en tändare och det funkade fint.

Jag kan inte tänka mig nått annat än att tempsensorn är trasig på min.....om det nu inte är så att den skickar på för lite gas så den inte klarar av att tända i förbränningskammaren
Silly Bear Silly Bear skrev:
Låter fint!

Plockade isär min lite idag.
1a gången fläkten stänger av så tänder den glödstiftet
2a gången den stänger av så skickar den på gas.
Hade allt isär så jag provade tända på med en tändare och det funkade fint.

Jag kan inte tänka mig nått annat än att tempsensorn är trasig på min.....om det nu inte är så att den skickar på för lite gas så den inte klarar av att tända i förbränningskammaren
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Låter fint!

Plockade isär min lite idag.
1a gången fläkten stänger av så tänder den glödstiftet
2a gången den stänger av så skickar den på gas.
Hade allt isär så jag provade tända på med en tändare och det funkade fint.

Jag kan inte tänka mig nått annat än att tempsensorn är trasig på min.....om det nu inte är så att den skickar på för lite gas så den inte klarar av att tända i förbränningskammaren
Undrar om någon vet hur stor lågan ska vara om man kör ”utanför”
Glödstift ska hela stiftet glöda?
Vilket ohmtal ska tempsensorn ha i rumstemp
 
H
Mina 2 låg på 270 ohm
 
H Hallerudsbo skrev:
Mina 2 låg på 270 ohm
Oj mina är betydligt större.
 
Hej.
Tänkte försöka bumpa upp tråden med mitt egna problem först innan jag skapar en ny tråd.

Bakgrund: Mosquito Magnet Pioneer, 2020, nya modellen med uppdaterat munstycke för gasen.

Jag har bekräftat att gas kommer och magnetiska växlaren fungerar. Gasen kan lätt antändas med tändare.
Tändstiftet fungerar initialt för att sedan slockna av oklar anledning.
Tempgivaren fungerar på så sätt att lampan slutar blinka och lyser med fast sken efter att jag värmer den med lågan från munstycket.
Dock; när den röda lampan slutar blinka och börjar lysa med fast sken så slocknar tändstiftet, men gasen sprutar fortsatt.
Någon minut senare slås gasen av och lampan börjar blinka snabbt.

Teorier:

1. Dåligt tändstift?
2. Problem med kretskortet/givare till tändstiftet?

Tror ej att tempgivaren är problemet.

Någon men andra idéer/lösningar?
 
Jag har inget svar, men jag har en likadan som jag inte blir klok på. Rengjord och servad förra året. Nu tuffar den på som den ska. Lyser och pyser. Problemet är att det kryllar av mygg ute, men maskinen fångar i snitt en om dagen ungefär. Precis som de senaste två åren.

Första två ären tog den runt en deciliter mygg i veckan. Numera en om dager till ett pris av ett antal kronor styck.

Bara att slänga fanskapet, eller vad ska jag göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.