Kaj Luckmann skrev:
“Hur kan jag göra utebelysningen billigare?”
”Som du ser är kostnaden för grävning mycket hög, 44 400 kr. Därför rekommenderar vi att du inte köper grävjobbet via elfirman utan gör det själv eller via en annan grävare. Priset på material kan du också ofta få billigare genom att köpa in det själv och inte via elektrikern. Det är alltid bra att rådgöra med sin elektriker om det finns delar av jobbet man kan göra själv för att komma ner i pris. Glöm inte heller att avtala med elektrikern om reseersättning.”

Vad jag reagerar på är att alla verkar ha uppfattningen att det bara är att gräva och lägga ner elkabel utan vidare.

Att gräva ned starkströmsledningar är ett arbete som räknas som “behörighetskrävande arbete” enligt Elsäkerhetsverket och faller under ellagens bestämmelser om krav på el-behörighet. Gäller vid både handgrävning och maskingrävning samt täckande av nedlagd starkströmskabel.

Det finna ett undantag om strömmen mindre än 10 A eller effekten, lägre än 100 W eller 100 VA och spänningen högst 50 V vid växelström eller 75 V vid likström. (Explosionsfarlig miljö är undantagen från detta undantag).

Anm.
Starkström är ström som kan vara farlig för person eller egendom. (I explosiv miljö är strömmen från ett 1,5 volts AAA-batteri, att anse som starkström).

Med vänlig hälsning
Kaj Luckmann

Man kan ju faktiskt gräva själv och sedan låta el killen lägga kabeln.

Eller har el killarna en certifierad spade?
 
S
Elektriker gillar att ställa in stegar på lite olika ställen och sedan åker de emellan och småfixar lite hos den kund som skriker högst.

En del el-killar är givetvis bra, men ägarna har hittills visat sig vara riktiga lallare som hade haft NOLL chans ha kunder om det inte var så skev marknad.

Längtar till riktig konkurrens!
 
Vissa i denna tråd verkar tro att det inte är skillnad på kvalitets uttag och billiga från lågprisvaruhus .
Det är STOR skillnad och i en så viktig del som el så är man bara dum om man snålar på sådana saker
 
Vad är skillnaden då? Speca gärna. Är lite väl mycket mystik kring elmaterial tycker jag. Många som säger "det är STOR skillnad" men inte VAD det är som skiljer. Inte menat att vara dryg nu utan det vore kul att veta.
 
Vad är det för skillnad på en skruv och en billig skruv eller bromskloss mot billig bromskloss .
Eller en billig skruvdragare mot en dyr .
Gissa vad som skiljer och jag tror nog du gissar rätt direkt
 
Hur farlig kan hemel bli, om det sitter mot jordfelsbrytare?

I tv¨s byggprogram så verkar det som fördragning är tillåten. Elektrikern besiktigar och kopplar in det sista.
 
pmm skrev:
Hur farlig kan hemel bli, om det sitter mot jordfelsbrytare?

I tv¨s byggprogram så verkar det som fördragning är tillåten. Elektrikern besiktigar och kopplar in det sista.

Är det verkligen så i tv`s byggprogram?

Då har inte programledarna en aning om vad lagen säger.
 
Polos: Nu svarade du ju med en fråga... :)

Vad är det som säger att den "billiga" skruven är billig? Den kanske bara har RÄTT pris, medan den andra är överprissatt?

Det är inget linjärt förhållande mellan pris och kvalitet. Pengarna går inte bara till prylen, utan ska även täcka kringkostnader för produktion, lagerhållning, distribution, marknadsföring, forskning&utveckling med mera - samt den vinst som tillverkaren vill ha.

Och det är skillnad att tillverka 50 miljoner ex i Asien mot 5000 i Småland. Blir andra priser per enhet. Lägg därtill skillnader i löner och skatter&avgifter.

Sen har kunderna vant sig vid att det "ska" vara dyrt. Precis som bilverkstan.

Så: Är en skruv som kostar 2 kr bättre än en skruv som kostar 1 kr?

- Kanske, kanske inte!

Är den dubbelt så bra?

- Sannolikt inte!

Är den tillräckligt bra?

- Det beror på kunden och jobbet!
 
Nej ser man inte skillnad på saker från biltema och jula gämfört med finmärken så är det nog inte rätt person att diskutera med .
 
Excel
@ Pelos,

Jag som lekman vill jättegärna veta de största skillnaderna mellan biltema och märkesprylar. Som kund vill jag gärna veta varför jag ska köpa det dyrare uttaget. Det kanske rent av är så att jag är villig att betala för den dyrare varianten om jag får detta förklarat för mig.

Om du som yrkesman inte kan förklara varför den dyrare produkten är bättre än den billiga är du inte tillräckligt insatt.
 
G
Polos skrev:
Nej ser man inte skillnad på saker från biltema och jula gämfört med finmärken så är det nog inte rätt person att diskutera med .
Ser du själv skillnad på materiel från Biltema jämfört med Jula?
Jula säljer, som någon skrev ovan, Elko. Biltema har sitt eget (lågkvalitets)märke.
På Clas Olson kan du köpa Schneider.
 
G
Alltså vad är det för skitsnabbt! ? Jag är själv elektriker och börjar bli riktigt less på folks förbannada skitprat.. dom rör bl.a att vi aldrig städar, tar ocker priser osv...

Först av allt så har det kommit in en ny generation av montörer som slåss för sina jobb.. det finns inga elektriker som inte städar efter sig om man är där till ett fast pris, men däremot så brukar jag fråga på plats hur grundligt jag ska städa, det är ganska dyr städning som dem flesta klarar av själva..

Sen för att återgå till ämnet, så kan jag hålla med om att grävning låter lite dyr, men det man ska komma ihåg är att du ringer inte en målare och ber honom att bygga väggen han ska måla först...? Och om denne målare mot förmodan ska göra detta så måste han ju räkna hem en eventuell snickare, klart han räknar upp sig..!? Man vill väl inte gå back?

Sen angående påslaget så finns det tydliga regler hur mycket man får lägga på som material arvode.. som är 20% på priset, tror jag.. men det är mindre än den rabatt vi har på materialet hos grossist.. och vill tillägga att alla yrkesgrupper jag känner oxå lägger på 20% på material arvode.. det man då ska räkna med är att vi ska tillhanda håller er materialet, vi ska ta oss tid att beställa och handla det, (för det är knappt att snåla privatpersoner vill betala ens för att man sitter i bilen och åker) OCH dessutom så är det vi som sätter oss och åker gratis och byter ut dom om något går sönder pga fel och brister..

Vill även tilläga att man får räkna med att det eventuellt tar lite längre tid om man ska hålla på med billigt skräp och dessutom så får privat personen själv ta konflikten med butiken dom har handlat i så fall, och om jag skulle åka tillbaka på garanti där det visar sig att felet beror på material fel så får ju kunden betala tid och resor.
 
G
Hallå?

Det är ju även såhär att en elektriker åker ju till en elgrossis och handlar sina prylar. . Denna grossist har ju sitt pris satt som vilken butik som helst med skillnad att dom enbart handlar med elprodukter.. tror ingen skulle tycka att det är rimligt att man ska behöva lägga flera timmar varje morgon på att åka runt och handla på diverse butiker och prisjaga och dessutom få höra att varan man söker är slut och återkommer i lager om 5 dagar till 3 veckor?? Då har ju elektrikern inget inget att göra på priset.. men om du som beställare är villig att betala 1000kr extra i tid för att spara ett par hundra på materialet så är det nog okej för en del montörer. .
 
Excel
Fortfarande Ingen elektriker som svara på den svåra frågan varför kunden ska betala det dyrare uttaget?

Kan det vara så enkelt att med elektrikerns pålägg på 20% i kronor och ören blir väldigt lite på ett uttag för 20kr?

Oavsett vilket material ni beställer dyrt eller billigt måste det ändå beställas. Åter till frågan: Varför välja det dyrare uttaget mot billigt?

Lösningen för oss kunder kanske är att köpa allt materal själv och låta elektrikern gå på löpande timme.
 
Ett billigare uttag kan vara väldigt ogenomtänkt ex så "låser" inte uttaget fast trådarna på ett bra sätt. Farligt!
Det kan också vara sämre att koppla in flera trådar i. Vara dumt utformat = tar längre tid.
Har bland annat också sett "kvalitetsprodukter " från lågprisbutiker som petskyddet inte allt fungerat.

Ytterlampor brukar vara helt hopplöst när kunder har köpt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.