gäst skrev:
Köp materialet själv då har du möjlighet att bestämma kvalitet/pris. Dra allt själv (om du vet hur) Ta in en elektriker som går igenom dragningen och kopplar in allt samt skriver under alla papper.
En seriös elektriker jobbar inte så, finns mycket som kan gå fel bara genom att montera en kabel felaktigt, oseriösa elektriker däremot dom kan du få att gå med på ett sånt upplägg.
 
S
Har anlitat fyra olika elektriker för större jobb senaste fem åren. Tre av dem var för mig sämsta tänkbara kundupplevelse med arrogans, otydlighet och trots priser motsvarande topp-advokater om man tittar på verkliga timpriser så gnäller de om allt som inte går deras väg. Budskapet är tydligt "jag har så mycket jobb att jag kan behandla dig hur jag vill". Firmorna är ca 15-20 anställda och ägarna har Ferraris + är på utlandssemester 2 månader om året.

Hade jag vetat detta tidigare hade jag absolut blivit elektriker och byggt firma!
 
Skråregler har sina fördelar för skrået.
 
Jag är inte säker på att en elfirma rent juridiskt FÅR tacka nej till jobb som de blir erbjudna.
Dessutom är "gräva" inte självklart. Har du sprängsten eller lösgrus i marken?
Det tar bara några timmar per 10 meter i lösgrus men en eller två dagar i sprängsten för hand.
En offert är oerhört situationsberoende och denna är fiktiv.
Bägge ska tjäna på ett kontrakt och det är där många inte förstår vad en elektriker kostar per timme. Bara bil med utrustning (450.000:) och bensin kostar ENORMT för en elektriker.
 
G
Xdigger - hur monterar man en kabel i flex eller vp rör felaktigt??? Vill du ej dra själv eller är rädd för att någon på ett forum skrämt upp dig så köper du fördragen kabel!

En SERIÖS elektriker är en elektriker som förstår sig på el. Som kan ge tips och råd. Ej lurar kunden på tid/material pengar.

Vissa elektriker hatar att dra kabel och föredrar att bara koppla in! Det gör dom inte till oseriösa!

Dom flesta elektriker vill ej montera uttag från biltema, jula för att dom är jobbigare (tar längre tid). Därför tar dom Schneider eller nåt i den prisklassen. Det är ju ändå kunden som betalar... Inga skruvar man stoppar bara in kabeln... samma gäller clips, flex rör osv...

Lättast för en privatperson är att jämföra tex flexrören hos Hornbach. Det billigaste med deras dyrare. Då ser du att det är värt att satsa lite pengar på material. Jämför du sedan Hornbach dyraste med tex Selgas PM flex så är skillnaden mindre...

Så fort jag får mera tid så lägger jag upp inköpspriset på olika material som är vanligast bland elektriker.
 
gäst skrev:
Xdigger -
Vissa elektriker hatar att dra kabel och föredrar att bara koppla in! Det gör dom inte till oseriösa!

Dom flesta elektriker vill ej montera uttag från biltema, jula för att dom är jobbigare (tar längre tid). Därför tar dom Schneider eller nåt i den prisklassen. Det är ju ändå kunden som betalar... Inga skruvar man stoppar bara in kabeln... samma gäller clips, flex rör osv...

Lägga ner massa tid på att pilla med dålig kvalite gör en bara förbannad när man dessutom vet att skiten kommer att gå sönder senare.

Schneider är dyrt men installationen blir inte dyrare.
 
davzarek skrev:
Jag är inte säker på att en elfirma rent juridiskt FÅR tacka nej till jobb som de blir erbjudna.
Va? Självklart kan de det! Det är ju en öppen marknad där det blir affär när säljare och köpare är överens!
Hade ju varit praktiskt annars att ringa elfirman och erbjuda dem jobbet att dra om all min el för 1000kr och en kopp kaffe...

Däremot tycker jag samtliga SKA tacka nej till att lämna offert på jobb man inte vill ha istället för att multiplicera priset med tre. Nappar kunden blir det iofs mkt lönsamt så jag kan förstå varför man gör så.
 
martin43 skrev:
Va? Självklart kan de det! Det är ju en öppen marknad där det blir affär när säljare och köpare är överens!
Hade ju varit praktiskt annars att ringa elfirman och erbjuda dem jobbet att dra om all min el för 1000kr och en kopp kaffe...

Däremot tycker jag samtliga SKA tacka nej till att lämna offert på jobb man inte vill ha istället för att multiplicera priset med tre. Nappar kunden blir det iofs mkt lönsamt så jag kan förstå varför man gör så.

Vad du tycker och vad lagen säger är två helt skilda saker. Återkommer med källa.
 
Hantverkare borde speca sina jobb bättre.
 
pmm skrev:
Hantverkare borde speca sina jobb bättre.
Specifikation MED ritning undviker många tvister.

Viktigast är slutförandedatum med vite.
 
G
xdigger skrev:
Det står i artikeln att det är sllmänt känt att elektriker har stora påslag på materialet, det håller jsg inte riktigt med om, däremot kommer en elektriker som är seriös inte sätta upp några billiga skituttag i skitkvalite från biltema eller jula åt dig.
Jula säljer Elko
Clas Olsson säljer Schneider
Inga skit grejer. Minimum 40% förtjanst till Elektriker på material och inta för at snacka om lojalitetsbonus och dylikt!
 
G
Hantverkare ligger inte under samma tillståndspliktigt verksamhet som ex finansiella bolag. Tex kan en bank inte neka en kund att öppna konto annat än i väldigt specifika fall. Misstänkt penningtvätt och liknande. Davzarek du kan sluta leta. Rent Juridiskt är Elektrikern inte tvingad att ta ett jobb han blir erbjuden. Han behöver inte ens tacka ja till ett jobb han själv offererat. Sen lägger denne troligen inte ner tid på att offerera något som denne inte har tid, ork , lust med.
 
@pmm
Är det inte bättre kunderna säger vad de vill ha och hantverkaren säger jag ska x antal kronor för att utföra jobbet?
Vad som är aktuellt är väl slutpriset, inte vad en låda skruv kostar?
 
Excel
Det verkar ju vara såååå otroligt jobbigt att lyfta luren och ringa efter en grävmaskinist som kommer och gräver lite att man istället i offerten prisar ut sig.? Man kan ju fråga sig om denna yrkeskår överhuvudtaget orkar gå ur sängen. Eller är detta en signal på dålig konkurens?

Gällande materialet:
Jag utgår också från att billiga uttag från Biltema och Jula är godkända enl. de krav som finns i Sverige. Jag har många uttag från Jula i mitt hus och inget av dessa har gått sönder. Det är ju trots allt en väldigt simpel teknik vi talar om. Uttagen ser likadana ut idag som för ett sekel sedan, lite plast, metall och två små hål.

Vad kännetecknar ett billigt uttag? Är det en speciell känsla att stoppa in damsugarsladden i ett dyrt premiumuttag utvalt av elektriker?
 
G
@davzarek
Snälla du... Självklart får en entreprenör tacka nej till ett jobb. Detta görs dagligen och är en av förutsättningarna för att en fri marknad skall kunna fungera.

Återkom du med din "källa". Skall bli mycket intressant. Hahaha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.