Elektrikernas prissättning kan vara provocerande, det har vi fått bevisat än en gång.
Vi har en artikelserie som heter Vad kostar det, och senast i raden av artiklar är Vad kostar det att ljussätta trädgården?.

Du kan läsa blogginlägget här: Elektrikernas prissättning provocerar - igen
 
S
Förstår inte folk att elektrikern inte vill ha grävjobbet?

Om jag hade en firma som jag hade skapligt med jobb på o sen får en beställning på detta jobb, gräva 74 meter, då hade jag tagit ett rejält överpris på grävningen för att slippa den, eller om jag nu ska göra den så ta bra betalt. Gräva för hand är ett pissjobb, är inte det minsta förvånad att såna jobb blir dyra.
 
Excel
@SueCia Det kanske är bättre att tacka nej till jobbet istället om man inte vill utföra "pissjobb". Cherrypicking funkar inte i det långa loppet.
 
Som elektriker tar man givetvis in en underentreprenör för grävjobbet och slår på 10%.
 
@Excel
varför tacka nej när man kanske får det till ett bra pris?
 
Excel
@devavi Jag bor på en ort i dalarna som har 50.000 invånare, en firma som fläskar på extra av så fort det är lite grävjobb blir inte långvariga. Ryktet sprider sig ganska snabbt på en liten ort och tillslut får man inga jobbförfrågningar alls.
 
@Excel, jag bor i Stockholm.
 
Kostar inga 600 / metern, kanske år 2034...en grävare drar upp 50 meter a 60 cm djup innan kaffet svalnat
 
J
Excel skrev:
@SueCia Det kanske är bättre att tacka nej till jobbet istället om man inte vill utföra "pissjobb". Cherrypicking funkar inte i det långa loppet.
Du tycker det är bättre att jobba gratis, eller med förlust? Bara för att elektrikern (obs - behöver inte vara samma person som prissätter) är en hejare på att spika kulo snabbt och billigt, betyder inte det att den kan gräva många meter snabbt och billigt. Det är dessutom inte sagt vilken terräng det är? Är det asfalterat? Är det genom skog? Är det en paddad grusbädd?

Om någon blivit "lurad" av ett fiktivt exempel så tycker jag att den personen får skylla sig själv. Att ta bort konsumentens ansvar i det hela. Du har en skyldighet att göra informerade beslut, och då ska du försöka förstå ifall prissättningar är rimliga eller inte.
 
G
Vid ett gräv jobb på en färdig tomt som det ska grävas 74 m för att lägga ner kabel är 44000 tusen inte alls helt orimligt .
 
En offert är ju bara ett erbjudande. Kunden är ju liksom inte tvungen att tacka ja. Så jag förstår inte folk som blir arga över dyra offerter. Och varför bara ta in EN enda offert?
 
H
Hur många elektriker skulle anta sig ett arbete där en kund har köpt installationsmaterialet själv ?
köper man materialet själv kan man lika väl göra jobbet själv också
 
G
Ta en duktig polack (110 -130 kr timmen). Hyr en grävmaskin själv max 1500 kr för 8 timmar. Det kommer att kosta dig max 3000 kr! Betalar
 
Det står i artikeln att det är sllmänt känt att elektriker har stora påslag på materialet, det håller jsg inte riktigt med om, däremot kommer en elektriker som är seriös inte sätta upp några billiga skituttag i skitkvalite från biltema eller jula åt dig.
 
G
Köp materialet själv då har du möjlighet att bestämma kvalitet/pris. Dra allt själv (om du vet hur) Ta in en elektriker som går igenom dragningen och kopplar in allt samt skriver under alla papper (det finns flera elektriker som gör det). Glöm ej att elektrikern måste ha AB behörighet och glöm inte heller att många elektriker är riktigt kass och borde inte ens hålla på med el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.