D
"Företagare" agerar precis som alla andra byggare! Det är aldrig byggbranschens fel! Det är kundens, konjunkturens fel, bankens fel, leverantörens fel osv osv osv. Om nu "Företagaren" inte råkar vara just byggare så reagerar han i varje fall precis som en sådan.
Jag är bara lite förvånad över att Marlene väljer just dessa företag. Förvisso har dom säkert svinat sig men det finns så många andra inom byggbranschen som beteer sig som svin. Hela byggbranschen är rutten.
"Byggare" på denna sida och detta forum försvarar sig med näbbar och klor och hävdar att det minsann är dom som det är synd om! Tragiska bransch! Det är inte bara några enstaka "tjyvar" som visas upp på TV hos Byggfuskarna, det är en genomrutten bransch där begrepp som yrkesheder, moral och etik sedan länge är bortglömda begrepp!
Jag tycker oerhört synd om ovanstående familj som drabbats av detta svineri men det är så många fler som drabbats av denna bransch.
De flesta hörs inte och orkar inte göra sig hörda.
Forumet på denna sidan är så oerhört modererat att det är omöjligt att göra sig hörd. Att det även drivs av intäkter från byggbolagen gör ju inte det lättare att kritisera. Tidigare var det till och med representanter från byggbolagen själva som modererade sina delforum!!!
 
Jag tror stt vi gör bäst att ta "Företagare" för att vara en anställd eller på något annat sätt intimt ihopkopplad med MM-hus eller en utav MM-hus systerföretag.. Åtminstone tills detta är motbevisat, om jag har fel så ber jag på förhand om ursäkt, men innan dess... Så tas "Företagare" ord med en nypa salt. Framförallt då dennes inte tycks förstå sambandet mellan affärsmoral och god kundrelation.
 
F
Intressanta spekulationer från den inre kretsen här kan jag konstatera. Jag har fortfarande inget med MM Hus eller Karlsson Hus att göra och absolut inget med detta gudsförgätna landskap Småland, tack o lov jag hade fått hybris på några timmar.

Ingen av er som kommenterar eller rättare sagt spekulerat i huruvida i min bakgrund har överhuvudtaget klarat av att bemöta min argumentation om ert meningslösa tafatta sätt att hjälpa familjen. Att sitta framför ett tangentbord o skriva en massa självömkande smörja och spekulationer om fiktiva rättegångsscenarier för saker som man uppfattar som "rätt" är otroligt naivt och skrattretande. Som jag skrivit tidigare, varför ställer inte ni upp och hjälper familjen istället, ekonomiskt och med fysiskt arbete istället. Att sitta o plita ned en massa skit på nätet om den uppkomna situationen och om 2 företag varav ett gått i KK och det andra endast är en underleverantör kommer inte resultera i ett enda förbannat skit. Om 1 år är den här historian glömd, ni skribenter har hittat något annat skit att skriva om och familjen Essius bor kvar på sin bottenplatta i betong med ännu större skulder.

Det enda som är positivt med ert tramsande på nätet är att andra blåögda naiva husköpare kanske lär sig någonting.

Så in i matchen istället, en massa ord på nätet komme inte lösa familjens bekymmer hjälp dem istället ni medlöpare som tycker att livet är orättvist!!!!

Under tiden så kan jag bara skratta gott....

/Företagaren
 
Vilken bitter och osympatiskt person du framstår som. Bor heller inte i Småland men skulle inte spy galla över ett landskap för det. Undrar vad det är du skrattar gott åt. Låter som skadeglädje lång väg....
Vad gäller det där med hybris så verkar du redan fått det....
Om du nu inte är inblandad så begriper inte jag varför du är här och lägger ner din värdefulla tid. Jag har iallafall personligen erfarenhet av KarlsonHus och MM-Hus, både bra och dåliga, det är mitt skäl till att kommentera här. Vad är ditt?
 
A
Lägger in samma svar här då samma fråga även ställts i denna tråd.

Varför har VD för MM-hus, Håkan Carlsson som underleverantör gett sitt ord på att vi ska få huset om vi och de inte har någon koppling till varandra? Varför kontaktar underleverantören MM-hus advokat oss innan konkursen är ett faktum för att säga: "Om ni vill se ert hus inom överskådlig framtid måste vi göra en deal"? De borde snarare höra av sig till KarlsonHus i sådana fall eftersom det är MM-hus och KarlsonHus som har ett avtal om byggnationen. MM-hus och KarlsonHus har vid några tillfällen skjutit fram husleveransen trots att de länge vetat hur det stod till. 6 dagar innan det första datumet för leveransen var satt och vår byggare stod redo, bokfördes förskottet från KarlsonHus till MM-hus (vi har kvitto på överföringen). Förskottet kommer till MM-hus efter att de börjat bygga på vår stomme. Nytt datum för husleverans sattes till den 14:e november 2011, men redan när vi besökte MM-hus i slutet av oktober 2011 förstod vi att dessa två affärsmän ej kunde komma överens och att husleveransen troligen inte skulle ske. Vi ville att både Håkan och Kennet skulle befinna sig i Vimmerby så att vi kunde få svar på vad som pågick utan att de skulle kunna fly undan. Håkan tyckte inte att Kennet behövde komma och Kennet valde att skicka en anställd istället som satt och skakade av nervositet i mötesrummet. Vad skulle den anställde tillföra? Han var knappast någon som beslutade saker. Mötet med Kennet skedde istället i Åseda efter vi lämnat Vimmerby. Sista utsatta datumet för leverans var i januari 2012.

När vi åker upp till Vimmerby och MM-hus på grund av att felaktiga fönster monterats fast i stommen, är Håkan den som tar emot oss, visar oss runt, ja till och med kör runt oss för att titta på olika MM-hus. Han tycker inte att Kennet, VD på KarlsonHus behöver komma. Han tar hand om det här. Vi har möten med Håkan och andra inblandade. Håkan agerar inte som en underlevarantör. Håkan försöker dessutom att sälja in de felaktiga fönstren för att det kostar så mycket att byta ut dem. Han "sliter sitt hår" bildligt talat och säger att de kostat en kvarts miljon! Varför bryr han sig som underleverantör? Varför agerar han där och då som om han är involverad i KarlsonHus?

Håkan agerar som han vill beroende på vad som passar honom i stunden. Innan vi åker upp har vi också blivit informerade om att Håkan blivit den som kommer att leda det nya KarlsonHus (i Småland AB). Kennet skulle trappa ner på grund av sin stroke och det har aldrig handlat om att Håkan/MM-hus bara varit en underleverantör. Vi har Kennets och Håkans avtal dessutom. Dessa män startade även KarlsonHus i Småland AB ihop. Kennet och hans fru finns inte längre med i bolagsstyrelsen då de efter konkursen av Karlson Husindustrier AB, valde att gå ur. Våra säljare hade precis innan vi åkte till Vimmerby varit hos MM-hus på säljkonferens för att presenteras den nya lösningen. Hos MaterialMännen fanns massor av reklam för KarlsonHus. På MM-hus tidigare hemsida fanns KarlsonHus med som något man kunde köpa av dem.

Vi har många kopplingar till denna stomme. Dels har vi designat huset och dels har 800.000 kr av våra förskottspengar gått öronmärkta till MM-hus för just denna stomme. Eftersom det är ett unikt hus och inget "dussinhus", är det märkligt att MM-hus "råkat" skapa ett likadant utan att det skulle vara kopplat till oss.

KarlsonHus i Åseda AB har inte gått i konkurs. Det är ett dotterbolag, Karlson Husindustrier AB till KarlsonHus i Åseda AB som gått i KK.

En stor skillnad mellan MM-hus och sågverket är att MM-hus har emottagit öronmärkta pengar för vårt projekt. Det har inte sågverket gjort.
 
F
-Allvarligt talat!

-Öronmärkta pengar i ett företag som gått i KK???

Citat "Vi har många kopplingar till denna stomme. Dels har vi designat huset och dels har 800.000 kr av våra förskottspengar gått öronmärkta till MM-hus för just denna stomme. Eftersom det är ett unikt hus och inget "dussinhus", är det märkligt att MM-hus "råkat" skapa ett likadant utan att det skulle vara kopplat till oss. "

-Försök övertyga Tingsrätten om era öronmärkta kopplingar i ett företag som är i KK....

-Lycka till....

-Prata med konkursförvaltaren istället och sparka ut er advokat, ni förlorar bara ännu mer pengar....
 
Det enda positiva med "företagares" inlägg är att man tar dem mindre och mindre på allvar, alltså inte så mycket att bli irriterad på. Trist bara att man som "företagare" så medvetet häver ur sig så mycket dumt på så få rader. Eftersom det inte stärker ens förtroende för dess åsikt och ord.... Till familjen Esseus, försök orka genom detta, samla all fakta ich underlag ni har, gör ordning allt kronologiskt och systematisk.. Sök en juridt som kan detta med obestpndsrätt, konkursrätt kch kanske även äganderätt. För bringa klarhet vem som faktisk äger Stommen, eller i alla fall om ni kan "låsa in" stommen tills allt är utrett. Tror man även får ser det som ett rättsjuridisk praxis. För helt klart måste bygg-och husbyggarbranchen saneras på oseriösa element
 
F
Skärp dig!

Dina floskler och ditt troende passar i kyrkan inte ute i verkligheten. Ta reda på vad det är som gäller istället för att häva ur dig en massa saker som du överhuvudtaget inte har en aning om. Det är totalt meningslöst att lägga en massa pengar på en jurist i detta fallet. Kontakta konkursförvaltaren istället så får ni klara och tydliga riktlinjer för vad som gäller.

Vuxna amatöradvokater som inte har ett uns koll på någonting är helt livsfarliga, sådana som du bidrar endast till att kostnadsmassan för familjen ökar ännu mera...till absolut ingen nytta!!! Om du verkligen vill hjälpa familjen så är det bättre att hålla truten stängd om du inte vet vad du pratar om.

Kunskap är makt, världen behöver tänkande människor inte troende tokstollar!

Amatör!
 
G
Företagare i allmänhet och byggare i synnerhet har glömt vad yrkesheder, moral och etik är för något nuförtiden! Tragiskt men sant.
 
@Företagare
I ditt första inlägg skriver du om att man skall vara försiktig med vad man skriver då man inte vet hela sanningen och mer skriver du att skribenterna i denna spalt gömmer sig bakom tangentbordet i anonymitetens tecken. Och du gör???

Det jag inbillar mig är, är att de flesta upprör sig över är den fullständiga nonchalans som som VD på Karlsson Hus uppvisar. Löften om leverans, skyller ifrån sig på MM, konjukturen osv osv. Fagra löften till de utsatta trots att man vet att det företag man företräder står på ruinens brant. Visste man inte detta när dessa löften utgavs, bör (skall?) man få näringsförbud.

Någonstans får jag en känsla av att de olika företagen ett djupare samarbete än vad som framgår och konkursen av Karlsson Hus var väl resigerat för att betala skulder mellan bolagen sins i mellan. Alla glada utom den stackars familjen som trott på sin bank och blåögt trott på välsmort munläder från VD på Karlsson Hus.

Till sist! Man kan alltid spåra anonyma via IP adresser så, så anonyma är vi inte! Så stäm mig om för vad jag tycker!
 
Har frågat på FB att mina kompisar från södra Sverige kan dela dom länkarna om detta, så det kan bli en spridning på detta här..
Detta är ju SJUKT...
 
G
Hej,
Jag hoppas verkligen att det löser sig för den drabbade familjen.

Men vad jag reagerar mest på är att så fort det kommer ett inlägg som inte tycker synd om den drabbade familjen, i detta fallet från "Företagare" så skall det bli en häxjakt på honom och anklagelser flyger höger och vänster.

Hans åsikt är inte fel, familjen har sig sjäv att skylla en del dessvärre.

Och till alla er som kommer anklaga mig för att jag skriver som gäst, NEJ jag är inte involverad i företagen och ja jag hoppas att det löser sig för familjen och önskar de lycka till.
 
L
Hej.

Jag uppfattar som det finns en flock människor med väldigt bestämda åsikter som inte lämnar utrymme åt oliktänkande. Om någon avviker från de godtagbara åsikter som florerar i tråden så hugger man direkt. Jag trodde att detta var ett forum där man kan diskutera saker i aktuella ämnen men det verkar inte vara så. Vad sysslar moderatorn med?

Jag tänker speciellt på de inlägg aliaset "företagaren" gjort och de direkta påhoppen som man gör utan att läsa vad det är han/hon har skrivit. Personligen tycker jag att det finns en hel del poänger i resonemangen som företagaren skriver även om jag inte håller med allt. Ytterst är det ju familjens ansvar då det är de som frivilligt förskotterat 2,2 Mkr utan ett uns säkerhet eller något självkritiskt beaktande av att släppa iväg så mycket pengar vind för våg, det är väl ingen som tvingat dem eller?

Självfallet är det synd om barnfamiljen men väldigt naivt och blåögt. Hoppas att det ordnar sig till slut.

Tack för mig, Lisann
 
Tycker att det är mycket tvärtom också. Tydligen får man inte kritisera den med aliaset Företagare.
Jag har inget emot "Företagare":ns åsikter. Tvärtom i sak har han rätt i mycket. Däremot vänder jag mig mot hans raljerande och översittarton!
Skriva att alla andra är fega som inte vågar visa namn mm när han själv gömmer sig bakom anonymitet. Dessutom ha mage att skriva att han kan sitta och skratta gott åt andras olycka.
Men det får man tydligen inte kritisera för då gör man påhopp på den stackaren! Det var det dummaste jag hört. Han skriver själv att han inte har med denna sak att göra men väljer ändå att vräka ur sig en massa saker. Då får han också räkna med att bli "påhoppad". Ser inte detta som någon form av häxjakt på honom för det.
 
D
Det går inte att debattera vettigt i dagens Sverige. Då blir man påhoppad för att man "näthatar". Snart kommer moderatorn och tar bort inlägg. Jag tycker att företagaren har fel och säger dumma saker men det är hans fulla rätt. Lika mycket är det andras rätt att argumentara och någon enstaka gång ta till lite "kraftuttryck". Det får man minsann tåla om man debatterar på internet. Var inte så gnälliga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.