Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
M mickef skrev:
Det är nog inte frågan om varesig år eller miljarder.
Nä, det är väl oändliga tal för vissa. Spelar ingen roll hur beprövat det är, vissa är helt faktaresistanta. Det blir bara meningslösa diskussioner av det..
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det är nog inte frågan om varesig år eller miljarder.
Inte för dig kanske, men jag tänkte på de ca 50% i TS enkät som svarade att de inte kände sig säkra med nya obeprövade vaccin än, eller avvaktar lite för att se att inga fler biverkningar dök upp.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är väl oändliga tal för vissa. Spelar ingen roll hur beprövat det är, vissa är helt faktaresistanta. Det blir bara meningslösa diskussioner av det..
Antagligen, fast de sorteras väl in bland antivax?
 
B b8q skrev:
Inte för dig kanske, men jag tänkte på de ca 50% i TS enkät som svarade att de inte kände sig säkra med nya obeprövade vaccin än, eller avvaktar lite för att se att inga fler biverkningar dök upp.
Det är väl sunda förhållningssätt? Hur resonerar du?
 
M mickef skrev:
Det är väl sunda förhållningssätt? Hur resonerar du?
Jag tänker att de ca 50 procenten förr eller senare anser att NU är vaccinet tillräckligt utprovat så att de vågar ta steget. Min fundering var efter hur många år och miljarder doser detta inträffar.

För egen del har jag förstås vaccinerat mig så fort jag fick, eftersom jag själv har stort förtroende för forskare och läkarvetenskapen.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tänker att de ca 50 procenten förr eller senare anser att NU är vaccinet tillräckligt utprovat så att de vågar ta steget. Min fundering var efter hur många år och miljarder doser detta inträffar.

För egen del har jag förstås vaccinerat mig så fort jag fick, eftersom jag själv har stort förtroende för forskare och läkarvetenskapen.
Många av dem har nog tagit sprutan redan, förmodligen en majoritet, och kategorin fylls knappast på numera vad gäller Covid vaccinen.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Man får skilja på olika saker. Att i studier presentera felaktiga resultat för att framställa sin produkt som bättre än den är medför i förlängningen sämre försäljning, eftersom man blir påkommen med felaktigheterna och drabbas av badwill som tom. kan göra att företaget måste gå i konkurs. Alltså gynnar det inte företaget att ljuga, vinkla etc. sina studier och dess rapporter.
BirgitS missar det viktiga här, det handlar inte om huruvida något är bra eller dåligt för ett företag, det handlar om att ägarna till företaget kan göra pengar, om man gör väldigt mycket pengar i vinst på kort tid så spelar det ibland ingen roll om vad som händer med företaget och dess anseende. Detta blir extra tydligt när vi har en situation där potentiellt alla i samhället (under en förmodad kort tid) köper en produkt som bara tillverkas av ett fåtal företag, då hamnar vi i allmäningens problem: det gäller att skörda så snabbt som möjligt och så fort som möjligt, dvs du kan tjäna stora pengar på att minimera tiden för kvalitetskontroller och/eller dölja brister i säkerhet och/eller kvalitet.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
BirgitS missar det viktiga här, det handlar inte om huruvida något är bra eller dåligt för ett företag, det handlar om att ägarna till företaget kan göra pengar, om man gör väldigt mycket pengar i vinst på kort tid så spelar det ibland ingen roll om vad som händer med företaget och dess anseende. Detta blir extra tydligt när vi har en situation där potentiellt alla i samhället (under en förmodad kort tid) köper en produkt som bara tillverkas av ett fåtal företag, då hamnar vi i allmäningens problem: det gäller att skörda så snabbt som möjligt och så fort som möjligt, dvs du kan tjäna stora pengar på att minimera tiden för kvalitetskontroller och/eller dölja brister i säkerhet och/eller kvalitet.
Man gör inga pengar på att äga aktier i ett företag som går i konkurs.

Det är inte fråga om en kort tid. Det hade ju typ upptäckts på 2 månader om inte vaccinet hade skyddat de som blev vaccinerade först. Då hade företagen inte fått mer i ersättning än ungefär vad de hade lagt ut i utveckling, nya fabriker osv. Alltså ingen vinst än. Så det hade inte fungerat.

Dessutom så granskades ju allt vad företagen gjorde väldigt noga inkl. inspektioner ute i fabrikerna så slarv och brister hade upptäckts.

Det är alltså du som missar det viktiga.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K
A arn bygg skrev:
BirgitS missar det viktiga här, det handlar inte om huruvida något är bra eller dåligt för ett företag, det handlar om att ägarna till företaget kan göra pengar, om man gör väldigt mycket pengar i vinst på kort tid så spelar det ibland ingen roll om vad som händer med företaget och dess anseende. Detta blir extra tydligt när vi har en situation där potentiellt alla i samhället (under en förmodad kort tid) köper en produkt som bara tillverkas av ett fåtal företag, då hamnar vi i allmäningens problem: det gäller att skörda så snabbt som möjligt och så fort som möjligt, dvs du kan tjäna stora pengar på att minimera tiden för kvalitetskontroller och/eller dölja brister i säkerhet och/eller kvalitet.
Så du tror inte att världens börser skulle reagerat på företag som misskött sig? Hade 1promille av det som antivaxkollektivet marknadsför mot "Big Pharma" varit sanna, så hade troligen inga vaccintillverkare funnits kvar på marknaden.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Så du tror inte att världens börser skulle reagerat på företag som misskött sig? Hade 1promille av det som antivaxkollektivet marknadsför mot "Big Pharma" varit sanna, så hade troligen inga vaccintillverkare funnits kvar på marknaden.
En saklig och logisk kommentar men varken logik eller saklighet biter på idén om konspirationer.

" Konspirationsteorier utgör ett allvarligt hot mot den svenska demokratin genom att avvisa eller misstänkliggöra expertkunskap och statliga aktörer och genom att skynda på radikaliseringsprocesser. De bereder även mark för främmande makts informationspåverkan riktad mot Sverige. Utan tvekan behöver ökad kunskap om konspirationsteorier ingå i den psykologiska försvarsförmågan."

Konspirationsteorier och covid-19 : mekanismerna bakom en snabbväxande samhällsutmaning (msb.se)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Varför utgår du från att deras reaktion beror på rädsla att bli sjuk? Det är - tror jag - mer rimligt att deras reaktion beror på att de jobbar ihop med någon som inte tycks tro på vetenskap och sannolikhetslära.
Och då är det ok att behandla arbetskamrater som paria?
 
Nissens
M mickef skrev:
Och då är det ok att behandla arbetskamrater som paria?
Det är väl inte konstigare än att folk struntar i sina medmänniskor och samhället de lever i genom att inte vaccinera sig under en samhällsfarlig pandemi?

Båda fenomenen är lika tråkiga, men det ena är mer förståeligt.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl inte konstigare än att folk struntar i sina medmänniskor och samhället de lever i genom att inte vaccinera sig under en samhällsfarlig pandemi?

Båda fenomenen är lika tråkiga och märkliga.
Du menar att man är omedmänsklig per automatik om man känner osäkerhet inför Covidvaccinet eller inte oro för Covid-19?
Personligen tycker jag att en behandling av medmänniskor som paria är värsta typen av mobbning.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Du menar att man är omedmänsklig per automatik om man känner osäkerhet inför Covidvaccinet eller inte oro för Covid-19?
Personligen tycker jag att en behandling av medmänniskor som paria är värsta typen av mobbning.
Det där har du ju ältat i två år nu. Har du kommit tillbaka från frysboxen igen? Personligen tycker jag att den tråkigaste diskussionsformen är den som bara går ut på att ställa motfrågor utan egna påståenden.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Personligen tycker jag att en behandling av medmänniskor som paria är värsta typen av mobbning.
Har du sagt det till vaccinmotståndaren här i tråden som nyligen berättade att han hade sagt upp bekantskapen med släkt och vänner för att i stället flytta dem till sin hatlista, hindrar barnen från att leka med vissa kompisar osv.?
#16269
Är det medmänskligt?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.