I värsta fall får du härda om skiftnyckeln efter den behandlingen. Jag är osäker på till vilken temperatur den är anlöpt men om man värmer upp den över anlöpningstemperaturen blir materialet mjukt och hela skiftnyckeln oanvändbar.
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
B Big builder skrev:
Köpt en begagnad bordsåg(Bosch GTS 10 XC).
Har rengjort den och smörjt upp allting, alla funktioner verkar fungera bra.

Saknar klingskydd, så ifall någon har tips på passande(med utsug helst) så tipsa gärna☺.
Saknar också "miter gauge" till den, behöver egentligen bara "T-slot runner" då jag redan har ett bra miter gauge till den. Men jag behöver den skenan som går i spåret.
Ifall någon har tips på sådan så svara gärna.[bild] [bild]

Hade tänkt att slipa av ett tunt lagen på Aluminium bordet, då det ser väldigt trist ut. Hur bör man behandla den efteråt?
Andra tips på renovering/förbättringar om denna såg tas gärna emot.
Har denna liggandes. Hyfsat säker på att den kommer från en Bosch (med fel färg), men den kanske passar ändå? Vill du att jag skall finmäta skenan?

Gersågsvinkel med metallräls liggande på ett trägolv, troligtvis från Bosch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Har denna liggandes. Hyfsat säker på att den kommer från en Bosch (med fel färg), men den kanske passar ändå? Vill du att jag skall finmäta skenan?

[bild]
Ser ut att vara från en pts 10:D(y)
 
H heimlaga skrev:
I värsta fall får du härda om skiftnyckeln efter den behandlingen. Jag är osäker på till vilken temperatur den är anlöpt men om man värmer upp den över anlöpningstemperaturen blir materialet mjukt och hela skiftnyckeln oanvändbar.
Om det är just 200 degC är det nog helt ok. Men vem vet vad en ugns termostat hittar på.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I värsta fall får du härda om skiftnyckeln efter den behandlingen. Jag är osäker på till vilken temperatur den är anlöpt men om man värmer upp den över anlöpningstemperaturen blir materialet mjukt och hela skiftnyckeln oanvändbar.
Ah, det visste jag inte. Får prova med en fil.
 
T trojlee skrev:
Ser ut att vara från en pts 10:D(y)
Låter rimligt! Räddade vinkeln när en granne slängde sin trasiga såg för hundra år sen. Vet du möjligtvis om den passar på en blå?
 
nanowire nanowire skrev:
Om det är just 200 degC är det nog helt ok. Men vem vet vad en ugns termostat hittar på.
H heimlaga skrev:
I värsta fall får du härda om skiftnyckeln efter den behandlingen. Jag är osäker på till vilken temperatur den är anlöpt men om man värmer upp den över anlöpningstemperaturen blir materialet mjukt och hela skiftnyckeln oanvändbar.
Provade med en fil och det låter likadant som både en större och en mindre Bahco-nyckel jag har. Så härdningen är nog okej. Filen rispar små märken i alla nycklarna men det är inte som att slipa smör. Antar att det är lugnt.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
B Big builder skrev:
Köpt en begagnad bordsåg(Bosch GTS 10 XC).
Har rengjort den och smörjt upp allting, alla funktioner verkar fungera bra.

Saknar klingskydd, så ifall någon har tips på passande(med utsug helst) så tipsa gärna☺.
Saknar också "miter gauge" till den, behöver egentligen bara "T-slot runner" då jag redan har ett bra miter gauge till den. Men jag behöver den skenan som går i spåret.
Ifall någon har tips på sådan så svara gärna.[bild] [bild]

Hade tänkt att slipa av ett tunt lagen på Aluminium bordet, då det ser väldigt trist ut. Hur bör man behandla den efteråt?
Andra tips på renovering/förbättringar om denna såg tas gärna emot.
Kan ha en skena liggande ska se om jag hittar igen den, om inte skenan från PTSen ovan passar.
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det är ganska mycket ställande, vill va svårt att få rätt tryck och inställning på media ventilen. Och skåpet behöver en dammsugare som tar bort dammet och övertrycket.
Så här ser klockan ut med de olika anslutningarna
Röd blästerklocka med manometer och anslutningar i en verkstad, synbart sliten och spräckt nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en spräckt anslutning till blästerpistol mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre är spräckt så den behöver åtgärdas

Körde utomhus med biltema blästerpistol, funkade så där men det blev stopp titt som tätt, antar att det är bättre med klocka?

Tips på var man köper glas/plast till skåpet, mitt är rätt åtgånget
 
Känns som år sedan jag postade något här. Inga husprojekt, och all tid har lagts i knivverkstaden. Men idag revs det en kattvind. Alltid kul att brottas med gammal isolering och gå bananas med fogskumspistolen. I stödbenet i mitten sitter en egengjord kniv som fick skära gips, isolering, papp och trä. Stålet är M390 på 62 Hrc, konvex. Impad av stålet hittills, men visst behövdes brynet efteråt.
Nedriven kattvind med synliga takbjälkar, gammal isolering och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Så här ser klockan ut med de olika anslutningarna
[bild]

[bild]

Nedre är spräckt så den behöver åtgärdas

Körde utomhus med biltema blästerpistol, funkade så där men det blev stopp titt som tätt, antar att det är bättre med klocka?

Tips på var man köper glas/plast till skåpet, mitt är rätt åtgånget
Det är just den nedre som jag hade problem med, ville stocka stup i kvarten. Klockan som du kallar den ser väl helt OK ut annars,
 
Fick motivation att återuppta kompressorprojektet efter gårdagen blästrande...

Jag började med att kontrollera motorn som jag tänkt använda, detta är alltså 3kw motorn på 1400 rpm. Har aldrig testat denm bara legat i hyllan i många år. Men funkar gör den.

Vpl9buph.jpg

Svetsade ihop en konsol av L-profiler:
sZwpMWYh.jpg

Blocket och motorn tillfälligt på konsolen:
dW1Q7RJh.jpg

Som ni ser har jag monterat allting på en 18mm plywoodskiva och sen monterade jag skivan med fjädrar mellan den och konsolen för avvibrering. Undrar dock om det vore bättre med nån sorts tjock gummi istället. Det är mkt lättare att göra layouten på en fanerskiva än prova göra nåt i metall.

IcUHp3mh.jpg

Remskivan får också hänga utanför konsolen. På så vis förenklar jag designen och kan göra konsolen mindre. Den är nu 35x80cm och själva konsolerna är CC 60cm så jag kan skruva dom i reglarna utanpå väggen. När allt är färdigt bygger jag ett hölje med tak och väggar åt den som omsluter allting.

Jag undrar om jag borde svetsa fast ett par till L-profiler som sticker upp ovanför konsolen, som då också vore CC 60 cm så jag har mera vertikalt utrymme att skruva fast konstolen på. Annars blir det väl kanske 4-6 tjocka träskruvar som håller den på plats. Några till högre upp borde fördela belastningen bättre.

Undrar också om motorn, då den ä 1400rpm och jag vill sikta på 1270rpm på kompressorblocket, det blir en stor remskiva... 39cm ungefär. Borde man överväga en annan motor. Jag har en 4kw motorn ändå som är 2800rpm. Men den har flänsmontage, så det skulle kräva mera jobb att tillverka nån sorts fot.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Känns som år sedan jag postade något här. Inga husprojekt, och all tid ha lagts i knivverkstaden. Men idag revs det en kattvind. Alltid kul att brottas med gammal isolering och gå bananas med fogskumspistolen. I stödbenet i mitten sitter en egengjord kniv som fick skära gips, isolering, papp och trä. Stålet är M390 på 62 Hrc, konvex. Impad av stålet hittills, men visst behövdes brynet efteråt.
[bild]
Var försiktig med fogskum mot trä som inte får torka. Skummet är fuktsugande.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Var försiktig med fogskum mot trä som inte får torka. Skummet är fuktsugande.
Allt är torrt under tak. Tänkte du på något särskilt ställe på bilden?
 
hobbs hobbs skrev:
Har denna liggandes. Hyfsat säker på att den kommer från en Bosch (med fel färg), men den kanske passar ändå? Vill du att jag skall finmäta skenan?

[bild]
Hej
Jo ifall du vill mäta den hade det varit snällt.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.