S
hobbs hobbs skrev:
Inte fått något installerat än (puckarna är hemma, men väntar på elektrikern), men tänkte bara bjussa på en inblick i hur det är att vara timprisare. :p Händer tillräckligt sällan för att egentligen kunna strunta i det, men såpass ofta att det skulle vara skönt att få en "smartare" styrning än bara tid.

[bild]
Håller med om att det vore trevligt med en smartare lösning. Men som du säger så inträffar det inte hela tiden och jag tycker det funkar med handpåläggning i de fallen. Man följer ju ändå priset troget i appen dagligen:)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Hej! Har 8st LED spottar (7W styck) som jag önskar dimma med Shelly Dimmer 2. Hur kopplar man in den på enklaste sätt? Tack!

Elkopplingsschema med 8 LED spotlights och Shelly Dimmer 2 med frågetecken vid kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här:
Schematisk illustration av en Shelly-dimmer 2 med anslutningar för L och N samt kopplingspunkt för ljusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Så här:
[bild]
Hej o stort tack! Fortfarande virrigt i hjärnkontoret. Kan du förklara mha färger som j angett vore d toppen...
 
Det känns som en väldigt simpel krets? Har du inte koll på hur det ska kopplas så har du nog inte de kunskaper som behövs för att göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det känns som en väldigt simpel krets? Har du inte koll på hur det ska kopplas så har du nog inte de kunskaper som behövs för att göra ett bra jobb.
useless useless skrev:
Det känns som en väldigt simpel krets? Har du inte koll på hur det ska kopplas så har du nog inte de kunskaper som behövs för att göra ett bra jobb.
useless useless skrev:
Det känns som en väldigt simpel krets? Har du inte koll på hur det ska kopplas så har du nog inte de kunskaper som behövs för att göra ett bra jobb.
Så jag kan inte koppla in den om jag inte förstår kretsen? Skulle bara önska ett förtydligande mha av de färger jag angav så man är 100%.
 
Blå är högst sannolikt nollan (N).
Grön tändtråd "kapas", från brytarna till ingång*, till spottarna från utgång (O).
Sen behöver Shellyn konstant fas också.
*Bör vara SW1, men ingångarna kan ställas in för lite olika typer av funktionalitet, dock osäker på hur då jag själv inte har någon Dimmer2 (dock en drös andra modeller).
 
  • Gilla
JockeU1975
  • Laddar…
J JockeU1975 skrev:
Så jag kan inte koppla in den om jag inte förstår kretsen? Skulle bara önska ett förtydligande mha av de färger jag angav så man är 100%.
Det går inte att vara 100% säker när det som finns att gå efter är färgerna på kablaget.
Om du litar på att en viss färg på kabel har en viss funktion så nej, då ska du inte koppla in den själv, speciellt inte om du inte förstår kretsen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har 6 spotlights, 2 styrs av en knapp på en dubbeltrapp och 4 styrs av den andra knappen på dubbeltrappen, så det är alltså två olika tändtrådar som går till brytaren.

Jag skulle nu vilja installera en Dimmer 2 som ska styra alla 6 spotlights, via en vanlig enkelbrytare. Är det möjligt? Hur kombinerar jag de två tändtrådarna till en? Antar att jag inte bara kan sätta in båda tändtrådarna i O på dimmern?

Hand som håller en väggströmbrytare med synliga kablar och anslutningar i en öppen installationsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag utan frontplatta som visar ledningsanslutningar och skruvar, monterat på en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att lägga ihop de båda tändtrådarna till spottarna med "O" gör du enklast med en 3-vägs toppklämma t.ex. wago 221-413.
(P.S. Det är en kronbrytare du har där, dubbeltrapp är just två separata trappbrytare i en.)
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Att lägga ihop de båda tändtrådarna till spottarna med "O" gör du enklast med en 3-vägs toppklämma t.ex. wago 221-413.
(P.S. Det är en kronbrytare du har där, dubbeltrapp är just två separata trappbrytare i en.)
Ok! Men det skulle funka att göra på detta sätt för att styra båda lampgrupperna med samma dimmer och kopplad till en enkelbrytare?
 
Så länge effekten på ljuskällorna håller sig inom specen för dimmern så ser iaf jag inga hinder.
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Shelly Uni är väldigt prisvärd, en nära på färdig produkt med väldigt mycket inbyggt. Älskar den.

Styr min 22 år gamla jordvärmepump med den.

Pumpen har en extern ingångsplint som man kan kortsluta, så den styr jag med en av de potentialfria utgångarna på Unin. Funktionen på plinten går att ställa in i pumpen, jag har satt den just nu till "kompressor och tillskott av", då kan jag stänga av värmepumpens dyra delar när elpriset är dyrt men behålla cirkulationen så att inte utsatta delar av rörsystemet fryser.

Automatiserat detta genom Home Assistant så den kör bara när Nordpools spotpris är lägre än dygnssnittet. Nödstart inlagd om returtemperaturen skulle bli lägre än 5 grader.

Även kopplat på maximala antalet (tre) DS18B20-temperatursensorer på den, så Unin mäter värmepumpens framledning, retur och vvb-temperatur.

Nästa projekt är att bygga en vattennivåmätare till den grävda vattentäkten som varierar ganska mycket per år. Har redan en vattentät trycksensor som ska ner i botten på brunnen, den kopplas på Unins ADC-ingång så får man matcha spänning mot djup, i förväg kalibrerat med testrigg. Bara sur på mig själv att jag inte har en Uni hemma, beställde några puckar från Shelly på deras BF-rea men tänkte inte på att kasta in en Uni i korgen också.
Hej intressant hur du kör Spotpriser, vill göra liknade har en gammal IVT bergvärme som också går kortsluta. Hur har du kopplat uni?
 
Någon som vet hur många decimaler man kan få ut på energimätningen en på Shelly 1PM? Skulle behöva två, därav min fråga.
 
tänkte du vad som visas i app eller i api? jag tror att det är 2 decimaler för båda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.