@Utsliten och utdömd

För ett förtydligandes skull: hur lång tid från det att TS har slipat sitt alubord anser du att oxidationen ger ett tillräckligt skydd så att han/hon slipper smetning av aluminium?

Det vill säga, hur länge får man vänta på att få använda sin såg efter en dylik "restauration" tills dess att aluminiumet oxiderat tillräckligt i en icke-extrem miljö, vad det nu är, för att ge ett slags skydd?
Pratar vi dagar, veckor, månader eller år?

(Icke-anodiserad aluminium slits snabbt ner och smetar även om den är "ny", d v s eventuella ytskikt av oxid, lack eller annat slits ner och kvar har man en rå aluminiumyta. Som smetar.)

Och tror du att det skulle ha någon som helst betydelse för den naturliga men "viktiga oxidationen" om man börjar använda sin såg direkt efter slipning? Tror du att oxidationen som process överhuvudtaget har en chans om man börjar nyttja sågen direkt efter slipning?

Ser fram emot dina synpunkter.
//Ronnie
 
Fulvarianten avseende slipning av alu är förstås att slipa och sen ett tunt lager valfri lack.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
Å andra sidan, som den ser ut nu kommer den inte kunna användas alls så först tvätt och lagom skrubbning med svamp och tvättmedel, sen kanske våtslipnining med fint papper kan vara modellen?
 
Tycker det mer ser ut som färg som släppt, än anodisering?

Jag hade nog bara borstat av med en rostfri stålborste och sen kört med nåt glidmedel/vax..
 
  • En sågklinga som sticker upp ur ett sågbord med flagnad färg och slitage på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
Cheesen
Ja nu drömmer jag verkligen om en ny gräsklippare Men Budgeten medger inte det just nu...
Därför blev det en till lagning av den gamla stigan... höjds justeringen på framhjulen pajade helt så nu är den fixerad i stället.
Lagad gräsklippare med en bit trä och skruvar som ersättning för den trasiga höjdjusteringen på framhjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bit gammal ikeamöbel, lite skruv och ett bleck senare.
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Dålig fart i den andra tråden, så för att undvika två inlägg i rad så postar jag här, jag använde ju min kära C18! :geek:
Nu är kablarna borta!
Väggmonterad TV ovanför vit bänk utan synliga kablar, golvstående dammsugare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det löste sig relativt smidigt även fast jag inte haft med Arc:n i planeringen innan jag skivade väggen.

Då jag förberett med ett 40-flexrör mellan två dosor bakom tv:n och bänken, så tog jag ut en centrumlinje mellan dessa och borrade sedan ett hål med HÅLSÅGen, letade på röret i isoleringen för att sedan borra även i flexröret.:geek: Lite röjssågstråd som dragsnöre gjorde susen (y)
TV-fäste på vit vägg med HDMI-kabel genom väggen där kablar har dragits undan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är lätt att man fastnar i tankarna där det krånglat eller inte blivit helt bra och sen ligger det med och gnager under i projektet.

Premiärbadat? :cool:
Idag hade solen värmt upp den till 22 så då tog jag mod till mig :D
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Idag hade solen värmt upp den till 22 så då tog jag mod till mig :D
20 i eftermiddags när vi kopplade in och slog på VPn.
21 när överdraget drogs på nyss. :cool:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rivit ett gammalt uterum, tanken är att jag ska byta dom ruttna stolparna och slänga på ny panel så man kan ha det som förråd. Är i desperat behov av mer plats Delvis rivet uterum med slitna stolpar, tom bord och spridda byggmaterial mot en bakgrund av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Jobbat på trycktanken till blästersystemet, den var inte så bra från fabrik. Fel koppling, och ventilen till mixern var så liten man fick inget bra grepp. Jag köpte två ventiler och bytte mixerventilen och lade också en ventil på inloppet till trycktanken.

ihWfKUlh.jpg

LKPJgjSh.jpg

Detta är den gamla pistolen ur blästerskåpet, det har funkat på venturiprincipen, alltså det suger upp blästringsmedian. Nå jag ska gå över till tryckblästrining. Men denna blev ändå en helt bra tryckluftspistol efter man tog bort venturi-delen. Onödigt att slänga grejor om man kan få dom att uppfylla en annan funktion.

aSoE7H5h.jpg

Den gamla mixerventilen lägger jag på sidan av blästerskåpet istället, så använder jag det för att starta och stänga av blästringen. Måste svarva till en adapter för det skulle passa in.

NUDtJ9zh.jpg

113Thluh.jpg

Såhär börjar det se ut i förrådet, lite rörigt ännu..
Wra8blah.jpg

Jag återanvände delar från tryckluftspistolen så jag kunde fortsätta använda munstycket, men nu är det bara en slang.
4Ft4YARh.jpg

Förstås testandet gick inte så bra, problem med att få median att flöda, fick tömma tanken och kolla och det var stockat innuti, låg en liten rund plastbit där inne som perfekt täckte över utloppet till mixerventilen. För att få ut den måste jag ta upp några kopplingar, så nu väntar jag på att loctiten ska härda.
 
  • Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Vad har du för kompressor? Brukar väl gå massor med luft
 
En liten skitkompressor tyvärr. Men har ett block som ska ge 355l/min vid 6 bar bara jag får det inkopplat. Fast har 100l tank.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
En liten skitkompressor tyvärr. Men har ett block som ska ge 355l/min vid 6 bar bara jag får det inkopplat. Fast har 100l tank.
Köpe skåp och klocka för några år sen men inte provat än... Nu har jag tröttnat på att sitta med sandpapper på bromsoken så imorgon ska jag prova blästra.
Sand i klockan och på med luft, är det så enkelt?
 
Tycker det är ganska mycket ställande, vill va svårt att få rätt tryck och inställning på media ventilen. Och skåpet behöver en dammsugare som tar bort dammet och övertrycket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Idag har jag slutfört operation Rädda Bahcon.
Sambon hittade en schysst skiftnyckel i trädgården för två veckor sedan. 10 dagars elektrolys och en tvätt med stålull, och nu smorde jag in den med rapsolja och tryckte in den i ugnen på 200 grader. Den får ligga där och gosa i några timmar, elen är ju billig ikväll.
 
  • Skiftnyckel som genomgått rengöring med elektrolys och tvätt ligger insmord med olja i en ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F_man och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.