Sådär ja!

Påbörjar min praktik den 10/1 på El & Montage I Syd AB!

Är riktigt taggad!

Kommer hålla tråden uppdaterad och självklart hela resan på praktiken med!
 
  • Gilla
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Härligt Agge
Gör du bra ifrån dig får du jobb
Kom ihåg att de vet att du inte kan allt
Det som är viktigt är att du kommer i tid, låter bli mobilen under arbetstid
Och gör vad du ska
De ser ifall du kan utvecklas och bli en tillgång för dom
Kör på och gör ditt bästa så blir det bra
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Härligt Agge
Gör du bra ifrån dig får du jobb
Kom ihåg att de vet att du inte kan allt
Det som är viktigt är att du kommer i tid, låter bli mobilen under arbetstid
Och gör vad du ska
De ser ifall du kan utvecklas och bli en tillgång för dom
Kör på och gör ditt bästa så blir det bra
Tack Uffe! Du har varit med sen dag 1 och jävligt tacksam för ditt stöd här på forumet!

Mobilen är borta under arbetstid. Det är en skälvklarhet! Sedan är det ju alltid pirrigt när man kommer ut som praktikant :D ska bli spännande! Är riktigt jäkla taggad. Kommer ge 110%.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Var inte nervös
Din handledare vet vilken nivå du är på
Och förväntar sig inte att du ska vara en fullfjädrad montör
Fråga om det är något som du är osäker på.
Bättre det än att lptsas som att du kan allt
kom ihåg att det är tillåtet att göra misstag, så länge du inte upprepar dim
Överraska denne och visa att du är värd att satsa på
Jag var ute på APL besök nu i veckan
Vårt första intag går ut den 23:e
Handledarna var eld och lågor
De tyckte att det var bra praktikanter
Tre av dom har fått jobb
De andra två får jobb om företaget får in jobb så att de kan sysselsätta dom

Lycka till
Du har valt rätt yrke det kan jag lova dig
Fortsätt att skriva om dina upplevelser under praktiken
 
  • Älska
Agge87
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
En del fastighetesägare, projektörer kryddar på med lite utvidgningar. Nu hinner jag inte hitta något bra på nätet nu på morgonen, jag kikar in i tråden ikväll.
På sid 7 och 8 i här, hittar du lite översiktligt
[länk]
Här ramlade jag på ytterligare en specifikation av bygghandlingar som i grunden baserar sig på BSAB.
https://karlstad.se/globalassets/fi...griktlinjer/specifikation-handlingar-utg3.pdf
På sid 14 och 15 så hittar du Enummer som denna beställare vill se på handlingarna. (andra halvan av sid 14), lite allmänna beteckningar hittar du på sid 7

Och såhär är det, om man skulle hamna i yrkesbanan att CAD'a, så blir det till att plöja beställarkraven innan man sätter igång. En snabb blick på denna kravhandling ger mig vid handen att man måste ha ett CADprogram som kan spara i autocad-format (dwg) samt revit. Sen måste man kunna lämna material i docx, xlsx och PDF-format.

Sen har de här skruvat till sitt dokumentsystem lite på sitt vis (inget konstigt) som många gör. Här vill de ha huvudledningsschema som E630 och enlinjeschema för ställverk som E634, jag har sett andra varianter.

Men ritningar under el ligger i alla fall i huvudgrupp 6.
6 El- och telesystem

60 Sammansatt redovisning- el och telesystem
61 El- och kanalisationssystem
63 Elkraftsystem
64 Telesystem
64 System för spänningsutjämning och
elektrisk separation

Sen är det vanligt att man delar upp det mer, t.ex. Belysning E631, kraft E632


Poängen nu här, är att lite översiktligt berätta om BSAM-systemet, och att elritningar i huvudsak återfinns som E6nnnn -något.
Men även att det går inte att säga exakt vad varje ritning ska ha för beteckning, ty det styrs i stort sett av beställaren.
Men enkelt sagt så kan du sätta E63 för alla starkströmsritningar och E64 för alla svagströms och E61 för kanalisation (rör och stegar). Då blir det nog i alla fall inte fel.
Apparatskåpsritningar och scheman följer inte BSAM (normalt sett).
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här ramlade jag på ytterligare en specifikation av bygghandlingar som i grunden baserar sig på BSAB.
[länk]
På sid 14 och 15 så hittar du Enummer som denna beställare vill se på handlingarna. (andra halvan av sid 14), lite allmänna beteckningar hittar du på sid 7

Och såhär är det, om man skulle hamna i yrkesbanan att CAD'a, så blir det till att plöja beställarkraven innan man sätter igång. En snabb blick på denna kravhandling ger mig vid handen att man måste ha ett CADprogram som kan spara i autocad-format (dwg) samt revit. Sen måste man kunna lämna material i docx, xlsx och PDF-format.

Sen har de här skruvat till sitt dokumentsystem lite på sitt vis (inget konstigt) som många gör. Här vill de ha huvudledningsschema som E630 och enlinjeschema för ställverk som E634, jag har sett andra varianter.

Men ritningar under el ligger i alla fall i huvudgrupp 6.
6 El- och telesystem

60 Sammansatt redovisning- el och telesystem
61 El- och kanalisationssystem
63 Elkraftsystem
64 Telesystem
64 System för spänningsutjämning och
elektrisk separation

Sen är det vanligt att man delar upp det mer, t.ex. Belysning E631, kraft E632


Poängen nu här, är att lite översiktligt berätta om BSAM-systemet, och att elritningar i huvudsak återfinns som E6nnnn -något.
Men även att det går inte att säga exakt vad varje ritning ska ha för beteckning, ty det styrs i stort sett av beställaren.
Men enkelt sagt så kan du sätta E63 för alla starkströmsritningar och E64 för alla svagströms och E61 för kanalisation (rör och stegar). Då blir det nog i alla fall inte fel.
Apparatskåpsritningar och scheman följer inte BSAM (normalt sett).
tack Mikael!

Har lite bättre koll på det nu när jag börjat göra bygghandling till min ETG vägg. Det var lite jobbigt i början men nu har jag fått ett hum om det!.

Har inte gjort något speciellt nytt i skolan mer än att jag har haft larm och övervakning och nu läser jag mekatronik som är mindre kul :sweat:

Ska ut på praktik nu från och med måndag! Uppdaterar tråden hur det går :)
Praktiken utför jag hos El och Montage i Syd AB.
Hinner säkert foruma lite nu när bilen är sönder och får ta bussen kl kvart i 6 :rofl:.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur har det gått med ritandet?

Jag sprang precis på detta krav från en beställare:

Följande uppdelning gäller för E:
E61 Kanalisation
E62 Kraft
E63 Belysning
E64 Tele
E65 Brandlarm
E66 Nödbelysning
E67 Kallelse
E68 Fiberoptik, datanät
E69 Styr- och övervakning
E70 Passage- inbrott
E71 UPS
E72 Med.teknisk utrustning
E73 PUS, jordlinor/ jordbockar
E74 Överfallslarm


Följande uppdelning gäller för VS:
52 Avlopp (grundplan)
54 Gasinstallationer
55 Kylinstallationer
59 VS


E61 till E64 är helt normalt, som de flesta vill ha det.
Men sen blir det lite mer flytande. En del vill ha fler svagströmsapplikationer inom E64 osv.
Jag har också hittat beställarkrav typ:
E63.1 Allmän belysning
E63.2 Nödkraft
E63.2 RWC-larm

osv
(fritt påhittad ur minnet, typ)

Men har man inget beställarkrav att följa är det bäst att följa bygghandlingar90/BSAB rakt av.
Det jag själv ritar brukar inte ha några beställarkrav (egna idéer), så jag brukar använda
E61 Kanalisation
E62 Kraft
E63 Belysning
E64 Tele

, typ mer ritar jag inte.
Och i tele brukar jag slå samman all svagström, tele/data/passage osv.
Rätt ofta det inte blir något E61 och E62 heller.

Detta beror nog mest på att jag inte ritar så mycket, det är långt ifrån min huvudsyssla.


Och allt detta var alltså el i byggnader. När vi ramlar in på apparatskåp eller huvudlednings-scheman så blir det helt andra saker igen ... ;)
 
Har varit dålig på att skriva då det har varit mycket att göra!

är snart klar med utbildningen och har också avslutat ETG vilket gör att jag nu är 1a årsmontör!

Vill passa på att tacka alla som har hjälpt mig och besvarat mina frågor! Känslan är helt otrolig!

Vad ska man begära som första årsmontör?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/
Första årets lön är 19140:- Har du nått "extra" att tillföra företaget kan du kanske förhandla upp lönen lite. Men förvänta dig inte någon stor lön innan företaget sett dig i aktion under en tid och bedömt dig.
Och tro inte på dom som redovisar fantasilöner, dom är endera lite mer "drivna" och erfarna eller så far dom med mer eller mindre osanning.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Mikael_L
Och det beror ju såklart på var man bor också.
Här i Uppsala och i Stockholm så är det sån eletrikerbrist att det är nästan ingen som börjar på kollektivavtals-lön vare sig som elektriker eller lärling.
Men det ligger också något i det som elmont skriver, när man är helt okänd för företaget i fråga så är det säkert svårare att få upp lönen, de vet ju inget om en.
En del elfirmor tar emot praktikanter (oavlönade men bidrar inte heller så mycket), men det är en chans att få klämma och känna lite på en student mitt i utbildningen, känns det rätt får denne gärna göra fler praktikperioder och sen lärlingstiden i samma företag, och då finns det ju en del koll på hur personen är när det är dags att gå över till riktig anställning (iofs börjar den trots allt mitt i lärlingsperioden, men ni fattar).
Och är det en som har visat att precis allt sitter rätt, så vill ju elfirman verkligen ha killen (eller tjejen, ursäkta :oops:) och det kan bli lite extra i lön.

Men i ditt fall hoppar du över den lågt betalda lärlingstiden, så du behöver inte hänga läpp över att du ev inte har samma möjlighet att få en bra lön som 1'års-montör.

Frågan är väl mest hur du ska manövrera för att försäkra dig om att du får en ny löneförhandling efter ett år, när du visat vad du går för. Så det inte bara blir samma procent som alla andra.
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att nästa år är jag 2a årsmontör och det finns gott om bolag som säkerligen behöver en dedikerad elektriker.

Men jag känner ändå att jag har bra kontakt med min chef. Jag fick anställning som lärling och fick bra förutsättningar och lön för lärling. Skickade ett Mail idag, berättade för honom att jag nu kommer ut som 1a årsmontör och han ringde mig och var riktigt glad.

”klart vi ska ändra på avtalet och du ska ha mer betalt”

kändes härligt faktiskt. Men ja, tanken är att jobba 3 år och under tiden plugga på auktorisationen så att jag har den direkt när åren har gått. Eventuellt blir det att både jobba och plugga vidare till elingenjör. Får ju se hur det blir
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Grattis Agge!
Du kommer att trivas med ditt jobb
 
  • Älska
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Grattis Agge!
Du kommer att trivas med ditt jobb
Tack så mycket Uffe!
 
Med den inställningen du visat här så hade jag på känn att det skulle gå bra (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.