Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
P Pussy Galore skrev:
Det kan jag tänka mig. Till och med så mycket att jag tror att det är läkemedelsbolagens enda intresse.
Men att du som tidigare försvarat bolagen och deras sååå grundliga utprovningsfaser 1 2 3 osv. har äntrat dig, är glädjande. Orsaken till att jag inte förstod vad du skrev, var just att jag inte kunde föreställa mig att du under några omständigheter skulle vända på kuttingen. Ett mycket glädjande besked från dig, Birgit.

Tackar för förklaringen,

Pussy
Man får skilja på olika saker. Att i studier presentera felaktiga resultat för att framställa sin produkt som bättre än den är medför i förlängningen sämre försäljning, eftersom man blir påkommen med felaktigheterna och drabbas av badwill som tom. kan göra att företaget måste gå i konkurs. Alltså gynnar det inte företaget att ljuga, vinkla etc. sina studier och dess rapporter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är en nyhet som handlar om effekten av vaccinering under perioden vecka 6 - 21 i år, vilket motsvarar perioden då omikronvarianten BA-2 har dominerat.

"Under vecka 6–21 2022 har hittills 299 nya intensivvårdade fall rapporterats varav 11 personer var yngre än 20 år. "

[bild]
[länk]

Notera att eftersom man inte har tagit med eller tagit hänsyn till antal veckor sen senaste dos är det inte helt jämförbart, t.ex. om det är liten skillnad mellan t.ex. 2 och 3 doser kan det bero på att de som bara har tagit 2 doser har tagit andra dosen nyligen eller att det är så länge sen dos 3 togs att den inte ger så mycket skydd längre.

Dokumentet visar även ett likartat skydd mot död efter vaccinering.
Ingen bryr sig längre. Alla restriktioner är borta och folk lever som vanligt igen. Valde att inte vaccinera vare sig mig eller någon annan i familjen och är glad över det beslutet nu så slipper man oroa sig för diverse konsekvenser av detta i framtiden i form av lömska biverkningar. För oss ovaccinerade är pandemin över, men inte för de vaccinerade. Känner allt för många som blivit riktigt dåliga av vaccinet och lever med alla möjliga besvär. Det tystas definitivt om detta i media. Inte omöjligt att sanningen kommer fram om 10-15 år.
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Verkar vara en evighets diskussion. Tror viruset är här för att stanna.

Har ännu inte vaccinerat mig. Har aldrig vaccinerat mig för säsongsinfluensa heller.
Vi, min man och jag umgås inte med folk så ofta på grund av min mans sociala fobi.
Och min man är paniskt rädd för allt vad sprutor heter. Man kan ju inte tvinga folk.

Jag tog en spruta mot lunginflammation när pandemin började. Det fick räcka.
Något oprövat medel ville jag inte ha.

Ju mer biverkningar som framkommer ju mindre vill jag vaccineras. Det kvittar att bara en liten del av befolkningen får dessa för det kan bli jag om jag har otur. Så jag tar min chans och låter naturen ha sin gång. Då känner jag mig lugn och får inte ångest för att jag gjort ett oåterkalleligt val genom att spruta in ett på lång eller kort sikt potentiellt farligt preparat.

Sen får andra säga vad de vill. Jag kommer inte att ta sprutan. De som vill får göra detta. Undrar bara hur många sprutor som är tillräckligt många? 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 eller vad? Ackumulerar detta sig i kroppen över tid så kan det kanske förkorta livstiden eller förstöra levern. Finns svensk forskning just på att det påverkar levern. Så nä ingen spruta för mig tack.
Det är nog inte så många som är redo att ta fler sprutor. Inte ens mina föräldrar vill ta fler. Folk har gått vidare och är ute och reser och lever som vanligt igen. De flesta inreserestriktioner världen runt är borta nu bortsett från en del totalitära stater som Kanada, Frankrike och Australien kanske. Men i princip hela Europa och även USA har öppnat helt nu och slopat alla restriktioner.

Men nä, jag kommer inte heller vaccinera mig. Aldrig någonsin. Hade Covid och det gjorde ingenting med mig.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Ingen bryr sig längre. Alla restriktioner är borta och folk lever som vanligt igen. Valde att inte vaccinera vare sig mig eller någon annan i familjen och är glad över det beslutet nu så slipper man oroa sig för diverse konsekvenser av detta i framtiden i form av lömska biverkningar. För oss ovaccinerade är pandemin över, men inte för de vaccinerade. Känner allt för många som blivit riktigt dåliga av vaccinet och lever med alla möjliga besvär. Det tystas definitivt om detta i media. Inte omöjligt att sanningen kommer fram om 10-15 år.
Uppenbarligen bryr du dig eftersom du lägger tid på att läsa i den här tråden och tom. skriva ett inlägg.

I stället får du ju oroa dig för konsekvenserna av att få och ha haft covid. Det är ju sämre. Vem vet vilka långtidseffekter som dyker upp pga. t.ex. minskningen av hjärnvolymen och andra effekter på hjärnan.
https://www.dagensps.se/life-science/covid-19-kan-ge-forlust-av-hjarnvavnad/
https://www.mabra.com/medicin/covid-19-samband-alzheimers/8224758

Det finns väldigt många välkända exempel på personer som har blivit riktigt dåliga av covid och lever med alla möjliga besvär. T.ex. de kring 19 000 som har dött av covid, över 9 000 som har behövt intensivvård och flera tusen med diagnosen postcovid. Hur många tror du har dött eller har behövt intensivvård pga. vaccinering?
Det är ju ytterst få jämförelsevis och då särskilt med tanke på att det har getts många fler vaccindoser än som har varit covidsjuka.

Tillägg: Nej, pandemin är inte över för de ovaccinerade heller eftersom folk som har haft omikrons undervariant BA.1 lättare insjuknar igen av undervarianterna BA.4 och BA.5. Till skillnad från vaccinerade.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Att du inte tänker på andra utan bara på dig själv. Blir du smittad, vilket är större risk som ovaccinerad, så kan du smitta andra som blir allvarligt sjuka osv. Det är inte heller säkert att du inte blir mer sjuk nästa gång och därmed en påfrestning för dem som jobbar i vården.
Nja. Man kan också stanna hemma när man är sjuk.

Men det är ju inte så en sjukdom fungerar utan om du blir smittad så ökar ju risken för att någon i en riskgrupp blir smittad eftersom de nu också kan bli smittade av dig.
Men det är därför man vaccinerar riskgrupper. Jag tror att du måste skilja lite på saker här. Varje år blir riskgrupper erbjudna vaccin för att dem inte ska bli allvarligt sjuka/dö. Om man som icke-riskgrupp smittar så hemskt och dödar så många så borde man ju rimligtvis vaccinera alla varje år. Men det är inte rimligt att göra. Det är det som är felet från början även nu. Man gör orimliga saker. Vaccinera och skydda riskgrupper men utlys ingen jävla masshysteri…
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske överväger det den dagen du slutar att hacka på mig utan anledning.
Utan anledning? De senaste dagarna har du postat ca 30 inlägg bara i denna tråden och sett till att kommentera varenda liten åsikt som görs.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
Men det är därför man vaccinerar riskgrupper. Jag tror att du måste skilja lite på saker här. Varje år blir riskgrupper erbjudna vaccin för att dem inte ska bli allvarligt sjuka/dö. Om man som icke-riskgrupp smittar så hemskt och dödar så många så borde man ju rimligtvis vaccinera alla varje år. Men det är inte rimligt att göra. Det är det som är felet från början även nu. Man gör orimliga saker. Vaccinera och skydda riskgrupper men utlys ingen jävla masshysteri…
Och du har missat att alla som tillhör en riskgrupp inte blir skyddade av vaccinet?
För deras skull är det ju viktigt att hålla nere smittspridningen.

Sen känner man ju inte till alla riskgrupper utan på IVA har 20 % av patienterna inte tillhört någon riskgrupp. Periodvis i år upp mot hälften av de ovaccinerade på IVA. Alltså räcker det inte att vaccinera bara i de kända riskgrupperna utan för andras skull är det viktigt att många är vaccinerade för att hålla nere smittspridningen och belastningen på sjukvården.

Att hålla på och propagera för att folk inte ska vaccinera sig får även folk som tillhör en riskgrupp (eller flera som Plätt Fia) att inte vaccinera sig och därmed belasta sjukvården förutom att de själva riskerar sin hälsa.

Sen verkar du skriva om influensa men smittspridningen av influensa är betydligt mindre än hur det har varit med covid. Sen är ju dödligheten i influensa lägre än i covid (i båda fallen då ovaccinerade).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Utan anledning? De senaste dagarna har du postat ca 30 inlägg bara i denna tråden och sett till att kommentera varenda liten åsikt som görs.
Du skrev nyligen att jag hade påstått något som jag inte alls hade påstått. Det är väl verkligen att hacka på mig utan anledning.

Sen har jag inte alls kommenterat varenda liten åsikt som har skrivits de senaste dagarna. Alltså hackar du på mig igen utan anledning.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Och du har missat att alla som tillhör en riskgrupp inte blir skyddade av vaccinet?
För deras skull är det ju viktigt att hålla nere smittspridningen.

Sen känner man ju inte till alla riskgrupper utan på IVA har 20 % av patienterna inte tillhört någon riskgrupp. Periodvis i år upp mot hälften av de ovaccinerade på IVA. Alltså räcker det inte att vaccinera bara i de kända riskgrupperna utan för andras skull är det viktigt att många är vaccinerade för att hålla nere smittspridningen och belastningen på sjukvården.

drygt 2400 som blivit inlagda på IVA har ingen känd riskfaktor vid inskrivningstillfället. Hur många av dem som har en riskfaktor vet vi inte men det spelar inte så stor roll därför att 2400 st på drygt 2 1/2 motsvarar 0,025% av Sveriges befolkning på 2 år…. Det är om man ser till vårdtillfällen vilket är fel då egentliga patienter är drygt 9300 st. Vilket ger 1860 st inte känd riskgrupp. På 2 år.

Att hålla på och propagera för att folk inte ska vaccinera sig får även folk som tillhör en riskgrupp (eller flera som Plätt Fia) att inte vaccinera sig och därmed belasta sjukvården förutom att de själva riskerar sin hälsa.

Propagerar inte för att man inte ska vaccinera sig. Men riskgrupper och arbetade runt riskgrupper räcker att vaccinera.

Sen verkar du skriva om influensa men smittspridningen av influensa är betydligt mindre än hur det har varit med covid. Sen är ju dödligheten i influensa lägre än i covid (i båda fallen då ovaccinerade).
smittspridning på influensa är betydligt större än du tror.
 
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
smittspridning på influensa är betydligt större än du tror.
Hur vet du vad jag tror och vad tror du att jag tror?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS, har du inte märkt att det är ”freaky friday” idag, kanske fullmåne, alla %^|>]% samlas i samma tråd, tag skydd! Trevlig helg blivande hälsominister ;)
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen bryr du dig eftersom du lägger tid på att läsa i den här tråden och tom. skriva ett inlägg.

I stället får du ju oroa dig för konsekvenserna av att få och ha haft covid. Det är ju sämre. Vem vet vilka långtidseffekter som dyker upp pga. t.ex. minskningen av hjärnvolymen och andra effekter på hjärnan.
[länk]
[länk]

Det finns väldigt många välkända exempel på personer som har blivit riktigt dåliga av covid och lever med alla möjliga besvär. T.ex. de kring 19 000 som har dött av covid, över 9 000 som har behövt intensivvård och flera tusen med diagnosen postcovid. Hur många tror du har dött eller har behövt intensivvård pga. vaccinering?
Det är ju ytterst få jämförelsevis och då särskilt med tanke på att det har getts många fler vaccindoser än som har varit covidsjuka.

Tillägg: Nej, pandemin är inte över för de ovaccinerade heller eftersom folk som har haft omikrons undervariant BA.1 lättare insjuknar igen av undervarianterna BA.4 och BA.5. Till skillnad från vaccinerade.
Nej, jag är inte ett dugg oroad av covid och har aldrig varit. Uppenbarligen inte de flesta andra människor heller eftersom alla lever som vanligt och skiter fullständigt i covid nu. Många unga människor som vaccinerade sig gjorde det bara för att de vart mobbade och utsattes för social press av sådana som du. Det är ganska vidrigt faktiskt. Det är bara du och några till av de mest extrema fanatikerna som fortsätter hänga upp sig och kör på med sin vaccinationspropaganda.

Jag hade som sagt covid, precis som resten av familjen, alla ovaccinerade och det gjorde ingeting med oss. Inte ett skit. Inte ens värre än en förkylning för oss. Däremot känner jag flera som har fått sina liv förstörda av vaccinet. Unga människor som överhuvudtaget inte var i risk att dö av covid.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Utan anledning? De senaste dagarna har du postat ca 30 inlägg bara i denna tråden och sett till att kommentera varenda liten åsikt som görs.
Birgit är coronapolisen. Den här personen har spenderat hela sina dagar här under 2 år med sina pekpinnar och skräckpropaganda. Ganska sjukt faktiskt.
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför lät du inte naturen ha sin gång med pneumokockorsakad lunginflammation?
Rent krasst är det mycket högre sannolikhet att få covid än pneumokockorsakad lunginflammation, och större risk att bli allvarligt sjuk av covid än av pneumokockorsakad lunginflammation när man tillhör minst 2 riskgrupper. Biverkningarna av de två vaccinerna verkar vara likartade.

Jag tänker inte övertala dig, för det går inte att på ett forum få någon med fobi att arbeta bort fobin.
Men som sagt, vaccinet är kvar i kroppen färre dagar än coronaviruset.
En av orsakerna till att folk dog var ju andningssvårigheter. Kände att då har jag åtminstone eliminerat den grejen. Om det funkar får vi se. Men jag känner ingen ångest för det nu i alla fall. Ångest är väldigt handikappande. Jag mår mentalt bra utan sprutan.
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.