Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
halper halper skrev:
Särskilt länge skyddar vare sig vaccin eller genomgången sjukdom. Få koronavirus ger särskilt långvarig immunitet.

Anekdoter är lätta att hitta. Jag har en ovaccinerad familjemedlem som inte haft symptom på SARS-CoV-2-virus men så har jag också grannar med tre doser som vid detta laget haft två eller i vissa fall tre sjukor (olika varianter möjligtvis). Högst individuellt.

Som min dotter brukar sig (hon är sex och säger sådana saker): "vem bryr sig?". Gör som du vill. Från vem söker du "respekt"?
Jag gör som jag vill, men vaccinförespråkarna kan inte smälta det. Jag respekterar deras val om att vaccinera sig, men får inte tillbaka detsamma.

Tar "risken" med att vara ovaccinerad och hittills har det gått bra. Vet inte vad som retar upp dem; att jag bara är ovaccinerad eller att jag har klarat mig galant utan vaccin.
 
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag vet folk som har haft covid två gånger, så inte fick de något särskilt skydd mot omikron för det. Som framgår av de nyss skrivna inläggen #16136 och #16138 verkar det verkligen inte som att tidigare sjukdom hindrar att folk från att bli sjuka på nytt.

Antikroppar är lika naturliga oavsett om de har bildats pga. sjukdom eller vaccin.

Det är just pga. att omikron kunde infektera de som redan hade haft covid som det kunde växa till i södra Afrika i stället för att dö ut. De nya undervarianterna BA-4 och BA-5, också från södra Afrika, kan få även de som har haft omikron med undervariant BA-1 att bli sjuka igen.
De nya undervarianterna är välkomna hos mig. Hellre att jag får dessa än en person i riskgrupp, vaccinerad eller ovaccinerad.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
B B-coy skrev:
Jag gör som jag vill, men vaccinförespråkarna kan inte smälta det. Jag respekterar deras val om att vaccinera sig, men får inte tillbaka detsamma.

Tar "risken" med att vara ovaccinerad och hittills har det gått bra. Vet inte vad som retar upp dem; att jag bara är ovaccinerad eller att jag har klarat mig galant utan vaccin.
Att du inte tänker på andra utan bara på dig själv. Blir du smittad, vilket är större risk som ovaccinerad, så kan du smitta andra som blir allvarligt sjuka osv. Det är inte heller säkert att du inte blir mer sjuk nästa gång och därmed en påfrestning för dem som jobbar i vården.

B B-coy skrev:
De nya undervarianterna är välkomna hos mig. Hellre att jag får dessa än en person i riskgrupp, vaccinerad eller ovaccinerad.
Men det är ju inte så en sjukdom fungerar utan om du blir smittad så ökar ju risken för att någon i en riskgrupp blir smittad eftersom de nu också kan bli smittade av dig.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att du inte tänker på andra utan bara på dig själv. Blir du smittad, vilket är större risk som ovaccinerad, så kan du smitta andra som blir allvarligt sjuka osv. Det är inte heller säkert att du inte blir mer sjuk nästa gång och därmed en påfrestning för dem som jobbar i vården.

Men det är ju inte så en sjukdom fungerar utan om du blir smittad så ökar ju risken för att någon i en riskgrupp blir smittad eftersom de nu också kan bli smittade av dig.
Blir jag sjuk så stannar jag hemma. Det är ju det som hindrar spridningen, inte vaccin och covidpass. Risk att smitta någon försvinner. Dessutom, som ovaccinerad märker jag av symtomen snabbare än en vaccinerad som hinner smitta fler innan han/hon märker av symtom själv.
Och där kom den stora fasan "att belasta vården". Hade vården inte varit nedmonterad sedan '94 så hade utrycket "belasta vården" inte funnits. Men, jag går med på att dö hemma utan att belasta vården om det är någon tröst.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B B-coy skrev:
Blir jag sjuk så stannar jag hemma. Det är ju det som hindrar spridningen, inte vaccin och covidpass. Risk att smitta någon försvinner. Dessutom, som ovaccinerad märker jag av symtomen snabbare än en vaccinerad som hinner smitta fler innan han/hon märker av symtom själv.
Och där kom den stora fasan "att belasta vården". Hade vården inte varit nedmonterad sedan '94 så hade utrycket "belasta vården" inte funnits. Men, jag går med på att dö hemma utan att belasta vården om det är någon tröst.
Vet du inte om att du kan smitta 2-3 dagar innan du får något symtom?
Det får alltså inte alls stopp på smittspridningen att stanna hemma när man har symtom. Det begränsar men stoppar inte.

Tänk att folk fortfarande efter mer än 2 år inte vet om att presymtomatisk smittspridning är normalt :worried::rolleyes:

Hur kommer det sig att du tror att du märker symtomen snabbare än en vaccinerad?
Det verkar vara ett rent påhitt utan verklighetsbakgrund. Som tidigare sjuk och inte smittad av omikron fast många i din närhet har haft det så kanske det är så att du har haft omikron utan att märka det och därmed kanske smittat många.

Så du menar att när vården redan är belastad så gör det inget om man belastar den mer?
Vårdpersonalen håller nog inte med om det utan tycker det är väldigt underligt resonerat och helt utan medkänsla med deras slit.

Jag tror du nog ändrar dig den dagen det känns som att du håller på att kvävas. Om inte, får man verkligen hoppas att du har någon i din närhet som tycker om dig och ser till att du kommer till sjukhuset.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte om att du kan smitta 2-3 dagar innan du får något symtom?
Det får alltså inte alls stopp på smittspridningen att stanna hemma när man har symtom. Det begränsar men stoppar inte.

Tänk att folk fortfarande efter mer än 2 år inte vet om att presymtomatisk smittspridning är normalt :worried::rolleyes:

Hur kommer det sig att du tror att du märker symtomen snabbare än en vaccinerad?
Det verkar vara ett rent påhitt utan verklighetsbakgrund. Som tidigare sjuk och inte smittad av omikron fast många i din närhet har haft det så kanske det är så att du har haft omikron utan att märka det och därmed kanske smittat många.

Så du menar att när vården redan är belastad så gör det inget om man belastar den mer?
Vårdpersonalen håller nog inte med om det utan tycker det är väldigt underligt resonerat och helt utan medkänsla med deras slit.

Jag tror du nog ändrar dig den dagen det känns som att du håller på att kvävas. Om inte, får man verkligen hoppas att du har någon i din närhet som tycker om dig och ser till att du kommer till sjukhuset.
De har verkligen gjort ett fint jobb med dig, du lever i fullkomlig skräck.

Femte dosen till hösten. Detta börjar alltmer likna en behandling istället för vaccinering.
Jag har aldrig blivit sjuk i något jag vaccinerat mig mot. Nu ser man vaccinerat folk insjukna i samma sjukdom de vaccinerats mot, dvs. C19.

När jag vaccinerar mig så gör jag det uteslutande för att skydda mig själv. Som alla andra. Mig kan du inte ge dåligt samvete. I C19 fallet alla smittar alla i olika kombinationer oavsett vaccinationsstatus. C19 vaccin verkar hjälpa som mest de som säljer det.

Sen sa jag faktiskt att jag kommer att dö hemma istället för att belasta den nedmonterade vården, eller hur. Du kommer att ha plats, oroa dig inte.

Tillverkaren tar inget ansvar.
FHM/Regeringen tar inget ansvar.
Läkaren/sköterskan som ger mig sprutan tar inget ansvar.
Och folk kallar migför oansvarig? Detta är komedi på hög nivå.
 
  • Gilla
  • Haha
Borgir och 5 till
  • Laddar…
B B-coy skrev:
De har verkligen gjort ett fint jobb med dig, du lever i fullkomlig skräck.

Femte dosen till hösten. Detta börjar alltmer likna en behandling istället för vaccinering.
Jag har aldrig blivit sjuk i något jag vaccinerat mig mot. Nu ser man vaccinerat folk insjukna i samma sjukdom de vaccinerats mot, dvs. C19.

När jag vaccinerar mig så gör jag det uteslutande för att skydda mig själv. Som alla andra. Mig kan du inte ge dåligt samvete. I C19 fallet alla smittar alla i olika kombinationer oavsett vaccinationsstatus. C19 vaccin verkar hjälpa som mest de som säljer det.

Sen sa jag faktiskt att jag kommer att dö hemma istället för att belasta den nedmonterade vården, eller hur. Du kommer att ha plats, oroa dig inte.

Tillverkaren tar inget ansvar.
FHM/Regeringen tar inget ansvar.
Läkaren/sköterskan som ger mig sprutan tar inget ansvar.
Och folk kallar migför oansvarig? Detta är komedi på hög nivå.
Ja, du underhåller duktigt, stabil underhållning! Du är i stor minoritet tryggt nog. Önskar dig hälsan och att du inte smittat någon medmänniska!
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du underhåller duktigt, stabil underhållning! Du är i stor minoritet tryggt nog. Önskar dig hälsan och att du inte smittat någon medmänniska!
Tack, detsamma.
Snart dyker det upp en tråd om apkoppor. Vi får ge myndigheterna och media lite tid att bygga upp rädsla hos folk.
 
R
B B-coy skrev:
Jag gör som jag vill, men de som är emot att man släpper sig på restaurangen kan inte smälta det. Jag respekterar deras val om att inte släppa sig, men får inte tillbaka detsamma.

B B-coy skrev:
De nya undervarianterna är välkomna hos mig. Hellre att jag får dessa än en person i riskgrupp, vaccinerad eller ovaccinerad.
Tror du att det finns en begränsad mängd virus som går runt hos befolkningen? Om du har dem så slipper någon annan dem?

Om du blir smittad så blir det en ökad risk att de i riskgrupper blir smittade för det finns då mer smitta i omlopp.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tror du att det finns en begränsad mängd virus som går runt hos befolkningen? Om du har dem så slipper någon annan dem?

Om du blir smittad så blir det en ökad risk att de i riskgrupper blir smittade för det finns då mer smitta i omlopp.
Riskgruppen kan vaccinera sig, no worries. Och sen är de skyddade...eller spelar det någon roll när alla smittar alla oavsett vaccinationsdtatus?

Jag klarade mig galant utan vaccin, tror det är det som svider mest, eller hur. Men, jag respekterar allas val. Kan du säga samma dak?
 
  • Gilla
  • Haha
Borgir och 2 till
  • Laddar…
B B-coy skrev:
Riskgruppen kan vaccinera sig, no worries. Och sen är de skyddade...eller spelar det någon roll när alla smittar alla oavsett vaccinationsdtatus?

Jag klarade mig galant utan vaccin, tror det är det som svider mest, eller hur. Men, jag respekterar allas val. Kan du säga samma dak?
Du har helt fel och det visar din okunskap.
Riskgrupper är t ex transplanterade. Hos dom är immunförsvaret neddraget för att motverka avstötning av transplanterade organ. Därför regerar dessa människor inte på samma sätt på vaccinering, dom bildar helt enkelt väldigt dåligt med antikroppar hur mycket dom än vaccinerar sig. Och därför är en infektion för dessa människor oerhört allvarligt.
Jag anser att du är en okunnig egoist som vill slippa vaccin (varför egentligen?) bara alla andra är vaccinerade, eller är du skiträdd att bli stucken.
Förakt.
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
R
B B-coy skrev:
Riskgruppen kan vaccinera sig, no worries. Och sen är de skyddade...eller spelar det någon roll när alla smittar alla oavsett vaccinationsdtatus?
Äh, här trodde jag att du hade något nytt att komma med. Att du som en hjältarnas hjälte kastade dig på granaten (virusen) för att skydda de ömtåliga i samhället.

B B-coy skrev:
Jag klarade mig galant utan vaccin, tror det är det som svider mest, eller hur.
Varför tror du att något svider? Och vad menar du egentligen med det? Låter nästan som om jag skulle önska att du blivit sjuk. En projicering månne? Gottar du dig när du hör att någon blivit sjuk trots vaccination?

B B-coy skrev:
Men, jag respekterar allas val. Kan du säga samma dak?
Nej det kan jag verkligen inte. Jag ser snarare ner på de som utan grund hävdar att de vet bättre än vetenskap (inte bara inom detta område). De får ingen respekt från mig.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
F
B B-coy skrev:
Tack, detsamma.
Snart dyker det upp en tråd om apkoppor. Vi får ge myndigheterna och media lite tid att bygga upp rädsla hos folk.
Säg det till anhöriga till de tusentals som dog pga smittan. Det är lätt att vara kaxig när man klarade sig.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har helt fel och det visar din okunskap.
Riskgrupper är t ex transplanterade. Hos dom är immunförsvaret neddraget för att motverka avstötning av transplanterade organ. Därför regerar dessa människor inte på samma sätt på vaccinering, dom bildar helt enkelt väldigt dåligt med antikroppar hur mycket dom än vaccinerar sig. Och därför är en infektion för dessa människor oerhört allvarligt.
Jag anser att du är en okunnig egoist som vill slippa vaccin (varför egentligen?) bara alla andra är vaccinerade, eller är du skiträdd att bli stucken.
Förakt.
Herregud, vad sur du är. Var det något jag sa?

De transplaterade käkar medicin för att dämpa immunförsvar i syffte att kroppen inte stöter bort det nya organet. Det är så det går till. Om jag vaccinerar mig så kan jag fortfarande smitta alla omkring mig oavsett vaccinationsstatus. Det vet du, eller hur?
Det är bättre såhär för min del, dels har mitt immunförsvar har visat sig vara helt kapabel till att ta hand om sjukdomen och dels slipper jag de 1300 biverkningar som finns i Pfizers dokument. Du vet det som Pfizer ville låsa från allmänheten till 2075, men tvingades offentliggöra dessa.

Har läst en del av det och det är ingen rolig läsning.

Varför skulle jag utsätta mig för det? Isåfall kan man kalla mig för egoist, det gör mig inget.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Säg det till anhöriga till de tusentals som dog pga smittan. Det är lätt att vara kaxig när man klarade sig.
Och fler lär dö i biverkningar. När man börjar vakna i mystiska symtom ingen läkare kan förklara.

Jag är inte kaxig, utan känner mig lurad. Jag väntade mig mycket mer av sjukdomen med tanke på vad och hur media rapporterade kring C19. Upplevde vanliga influensa som mycket värre.
 
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.