Ikväll åkte fläkten upp efter att jag satt upp extra gips på väggen för att skydd mot stänk från spisen senare innan vi kan kakla.

tur var det för när jag centrerar fläkten mot spishällen så kan jag inte få på delen som går upp mot taket helt som ni ser på bilden nedan. Det är inte många cm det handlar om så det lutar åt att det får bli lite felcentrerat mellan fläkt och spis sen. Undrar dock om jag skulle kunna lossa på den del som sitter i taket och lösa det på något annat sätt?

nästa problem som vi märkte är att eftersom delen i taket sticker ut en del så är det svarta Joan från fläkten inte tillräckligt bred/djup så det blir en glipa på nån cm in mot väggen.
Har ni några bra tips på hur det skulle kunna lösas??
Trevlig kväll
 
Modernt kök med vita skåp och inbyggda vitvaror, belysning över arbetsytan och en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med ö-matplats, vitvaror och fönster mot trädgård, kvällsbelysning, renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med omonterade skåp, fläktkåpa, rullad matta på golvet och utsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet ventilationsutrymme i tak med oskyddad kant och kabel, ovanför en mörk möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern svart köksfläkt installerad på vägg med obrukna väggplattor och synlig elektrisk ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel12345678910
  • Laddar…
En sista sak…
Röret måste vara 125mm upp mot taket och 150mm mot fläkten. Det verkar finnas adapter att köpa för att göra mindre/större. Borde man köpa ett 150mm rör och förminska högst upp eller ett 125mm rör och göra större vid fläkten? Spelar det någon roll?
 
Ringde plåtslagaren idag och han hade gjort flera såna kåpor eller vad det kallas för. Han kommer och möter under veckan så lösningen blir nog en större plåtdelnsom blir centrerad och som täcker delen i taket.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Behöver hjälp/tips kring kommande kakling som ska ske bara nya bänkskivan kommer.

Det blir ett innerhörn som ska kaklas mellan bänkskiva och väggskåp. Jag har hittat nedan list som verkar bra för detta men vi vill inte ha vit fog utan grå. Jag kan inte hitta någon list för innerhörn som är grå så kan ni hjälpa till här? Alternativet är att köra utan sån list men det känns som att det blir bättre om jag skulle göra det.

Jag tänkte kakla fram till skåpets ytterkant på nedan bild. Tyvärr hamnar lampknappen utanför den linje då så den blir delvis inkaklad bara. Försökt att visa på nedan bild. Det gula är linjen som jag tänkt kakla och det röda är lampknappen. I verklighetenär det kanske 2cm av strömbrytaren som hamnar utanför kaklade linjen. Hur skulle ni löst detta? Det ser konstigt ut om kaklet går längre ut än själva skåpet tänker jag?

Till sist, jag har aldrig kaklat innan och det är en hyfsat stor yta som ska täckas med kakel som är 10*20cm. kakelkryss har jag tänkt att använda för att få det på rätt avstånd osv. Är det en bra lösning? Kommer bli många kryss men å andra sidan så blir det väl kanske enklare att linjera alla plattor med tänker jag.

Kök med bänkskivor och väggskåp där linje för kakling markerats vid strömbrytare och skåpets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-illustration av hörn i kök med ljus bänkskiva, grå vägg och vit list samt en ljuskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liva med skåpet blir bra. Jag hade skippat kakellist, tycker det är snyggare utan. (det är förstås en smaksak)
 
K
Jag tycker det är enormt mycket enklare med snöre än kryss. Sen hade jag skippar listen och kört en liten sträng mjukfog istället. Vi har bara kört lister på ytterhörn
 
K kniv skrev:
Jag tycker det är enormt mycket enklare med snöre än kryss. Sen hade jag skippar listen och kört en liten sträng mjukfog istället. Vi har bara kört lister på ytterhörn
Hej,

Har du kaklat mycket så du har erfarenhet eller tror du att snöre funkar lika bra för en nybörjare? hur linjerar du vertikalt med snöret? eller kör du med ögonmått då?
 
BirgitS
O Oskpet skrev:
Tyvärr hamnar lampknappen utanför den linje då så den blir delvis inkaklad bara.
Du behöver tänka över hur du ska lösa detta med strömbrytaren. Normalt sätter man ju strömbrytare utanpå kaklet men du kan ju inte ha 1 cm luft under högra kanten av den. Om kaklet i stället går runt strömbrytaren, när den sitter på väggen under kaklet, så blir det en del mer eller mindre fula kakelkanter på tre sidor av strömbrytaren som behöver förskönas på något sätt.
 
K
O Oskpet skrev:
Hej,

Har du kaklat mycket så du har erfarenhet eller tror du att snöre funkar lika bra för en nybörjare? hur linjerar du vertikalt med snöret? eller kör du med ögonmått då?
Som jag skrev, jag tycker. Inte tror.
Jag är nybörjare, har gjort en mindre köksvägg och ett helkaklat badrum på 7,5kvm. Jag körde snöre även på de vertikala fogarna, och använder vattenpass och krysslaser för att kontrollera varje/varannan platta (beror på plattans storlek). Går kanske lite långsammare men försöker vara så noggrann man kan när man inte är proffs. La även första raden längst ner först, och sen linjerade alla fogar vertikalt utifrån den. Har haft rörmokare och plattsättare som kommit med lite tips och trix
 
Redigerat:
Tack för svar!
..och nu ger du tips till mig. Det är det bästa med alla på detta forum!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nya funderingar!

hur sätter jag fast täcksida enklast/bäst mot detta smala skåp? Det går inte att använda skruvdragare eftersom det är 15cm brett. Tänker att jag kanske kan borra hål igenom stommen, sätta dit täcksida och försöka rita ut markeringar vart hålen hamnar och sedan förborra i täcksida innan jag skruvar för hand med en liten/kort skruvmejsel??

Andra förslag/tips mottages tacksamt!
 
Närbild av en vit kökslåda med svart bänkskiva mot ett mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Utmärkt tillfälle för nytt vertygsinköp :rofl:
Kanske inte ett nytt verktygsköp men jag tror att en kollega pratade om nåt liknande när de höll på med badrummet! Får kolla imorgon. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.